Reklama
Reklama

IDET 2017: Polsko-czeskie pojazdy powstaną w Poznaniu? H.Cegielski wraca do zbrojeniówki

31 maja 2017, 21:24
Fot. H.Cegielski-Poznań.
Fot. H.Cegielski-Poznań.
Fot. H.Cegielski-Poznań.

Polska spółka H.Cegielski-Poznań S.A. oraz Holding Czechoslovak Group podpisały porozumienie, otwierające drogę do współpracy w zakresie rozwoju i produkcji pojazdów bojowych. Docelowo mogą one powstawać w Poznaniu.

Do podpisania porozumienia doszło na Międzynarodowych Targach Technologii Obrony IDET 2017, w środę 31. maja. Przedstawiciele czeskiego holdingu zbrojeniowego Czechoslovak Group (CSG) oraz Zarząd H.Cegielski-Poznań S.A. na bazie podpisanego porozumienia będą współpracować w dziedzinie produkcji specjalnej. 

Czeski Holding Czechoslovak Group i H.Cegielski-Poznań S.A. rozpoczęły współpracę w kwestii rozwoju technologicznego oraz produkcji bojowych pojazdów 4x4, wykonywanych z przeznaczeniem dla różnych formacji wojska. Po stronie czeskiej głównym partnerem będzie Tatra Defence Vehicle, która w ramach Holdingu CSG specjalizuje się w projektowaniu i produkcji opancerzonych pojazdów specjalnych.

Tatra Defence Vehicle przeprowadza również modernizację pojazdów oraz świadczy usługi serwisowe sprzętu wojskowego. Na mocy podpisanej w środę umowy wolą stron jest przedstawienie najlepszej oferty dla MON i docelowo produkowanie pojazdów w H. Cegielski-Poznań S.A. 

H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A. posiada niemal 80 lat doświadczenia w produkcji specjalnej. W halach Cegielskiego w Poznaniu i Rzeszowie produkowane były już od I Wojny Światowej pociski, karabiny, działka, a nawet pociągi pancerne. Podpisana umowa, to powrót Cegielskiego do dobrze znanej w firmie dziedziny. Produkcja specjalna to nie tylko realizacja strategicznej – z punktu widzenia państwa – misji gospodarczej, ale również poważny krok w stronę jej dalszego rozwoju. Jest mi niezmiernie miło, że Cegielski wraca do znanych mu branż, ale z nowymi produktami, które pozwolą firmie zająć znaczące miejsce wśród producentów technologii zbrojeniowych, nie tylko w Polsce, ale także poza granicami kraju.

Wojciech Więcławek, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.

W ceremonii podpisania umowy uczestniczył Mateusz Sarosiek Z-ca  Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przedstawiciele związków zawodowych, między innymi największego w Polsce - NSZZ Solidarność, Związku Zawodowego Metalowców, mającego ponad 100 letnią tradycję oraz Związku Zawodowego Inżynierów i Techników, działającego w H.Cegielski-Poznań S.A. 

Jesteśmy w stanie przekazać polskiej armii w pełni spolonizowany produkt, dostosowany do polskich warunków i wymagań. Dzięki produkcji pojazdów w Cegielskim wzmocnimy polską gospodarkę

Wojciech Więcławek, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI-POZNAŃ S.A.

Umowa została podpisana w trakcie trwających Targów IDET. Jest to jedno z największych wydarzeń w branży technologii sprzętu wojskowego i uzbrojenia w Europie Środkowej.

HCP IDET
Fot. H.Cegielski-Poznań.

H.Cegielski-Poznań S.A. istnieje na rynku od ponad 170 lat. Od początków powstania firmy HCP słynie z innowacyjnych produktów. Obecnie Cegielski wprowadza na rynek najnowocześniejszą na świecie technologię napędów elektrycznych z zastosowaniem w branży automotive, kolejowej i tramwajowej. HCP oferuje również produkty i usługi z branży OZE oraz inżynierii środowiskowej (m.in. biogazownie i instalacje do przetwarzania odpadów). Unikalny park maszynowy oraz doświadczona kadra fachowców pozwala na produkowanie w halach H.Cegielski-Poznań S.A. konstrukcji stalowych. Cegielski rozwija się w dziedzinie serwisu przekładni elektrowni wiatorowych. Ugruntowaną pozycję jednego z najlepszych na świecie serwisów posiada w branży silników krętowych oraz stacjonarnych generatorów prądu. Od 1956 roku w HCP produkowane były wolnoobrotowe silniki okrętowe diesla.

W 1846 roku, kiedy powstała firma, produkowano w niej maszyny rolnicze, lokomobile parowe, parowozy, tabor kolejowy. Po I Wojnie Światowej w Cegielskim wytwarzane były produkty dla wojska. Produkcja specjalna w fabryce została zawieszona w 2002 roku. 

HCP IDET
Fot. H.Cegielski-Poznań.

Czechoslovak Group jest holdingiem opartym na tradycji przemysłu czechosłowackiego, wspierającym i rozwijającym działalność tradycyjnych czeskich i słowackich firm w dziedzinie obronnej i cywilnej produkcji przemysłowej. Jego oferta obejmuje produkcję i sprzedaż wojskowych i specjalnych pojazdów, ciężarówek terenowych, broni i systemów uzbrojenia, amunicji, produktów inżynierii przemysłu samochodowego, kolejowego i lotniczego, systemów hamulców taboru oraz usług transportu drogowego i logistycznego. 

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 35
Frank
sobota, 3 czerwca 2017, 00:54

Każdy potencjalny sprzedawca sprzętu dla MON profilaktycznie szuka polskiego kanału sprzedaży i jakiegoś symbolicznego montażu.

Baba
czwartek, 1 czerwca 2017, 15:19

I znów w gierkach uczestniczy preferowana uprzednio firma która jeszcze niedawno zakiwała samą siebie i resort, teraz tą samą metodologią próbuje zbajpasować PGZ itd. Rzeczywiście ciekawym jest, że uczestniczy w tym przedstawiciel DPZ. Przypomina mi to niedawne rozgrywki wokół PZU tylko odbywają się one z udziałem innych aktorów

mc
czwartek, 1 czerwca 2017, 01:50

Czyli AMZ Kutno przestanie udawać, że umie wyprodukować pojazdy dla wojska - bo nikt od nich nic nie kupi (było za dużo problemów).

Tadek
czwartek, 1 czerwca 2017, 00:35

Brawo, to jest dobry kierunek

zaciekawiony
czwartek, 1 czerwca 2017, 14:13

4x4? Założę się że chodzi o program rozpoznawczy, nieustające problemy z "cudeńkami" z Kutna, i fakt, że "tuż obok" (tam wszyscy poważni konstruktorzy dobrze się znają), na Słowacji, powstał całkiem udany, PŁYWAJĄCY samochód rozpoznawczy - Alligator.

Dyzio
czwartek, 1 czerwca 2017, 00:26

A co konkretnie chcą Czesi z nami produkować? Nie pierwsza to już umowa o współpracy z partnerem zagranicznym i nie ostatnia. Wychodzi ze współpracy jak wychodzi czyli NIC.

evo
czwartek, 1 czerwca 2017, 02:28

4x4. Może Tatra planuje wprowadzić do oferty terenówkę, która mogła by wziąć udział w przetargu na takie pojazdy dla WP.

Victor
czwartek, 1 czerwca 2017, 20:31

Czy nie chodzi o wygryzienie Jelcza przez Tatrę ?

rozczochrany
środa, 31 maja 2017, 23:58

Z tego co czytałem w internecie to w Cegielskim pracuja też nad napędami elektrycznymi do samochodów, energetyką odnawialną, teraz sprzęt wojskowy... Może polskie firmy zaczną się liczyć takrze w produkcji wyrobów "wysokich technologii".

ppp
środa, 31 maja 2017, 23:51

miało być jak nigdy, a będzie jak zawsze. Obym był złym prorokiem ale przy wszystkich cechach z których się śmiejemy pragmatyzmu Czechom odmówić nie sposób.

Marek1
środa, 31 maja 2017, 23:27

No jeśli w podpisaniu umowy uczestniczą zw. zawodowe, to BARDZO źle to wróży Cegielskiemu.

wqq
czwartek, 1 czerwca 2017, 13:36

Jest realna szansa że powstanie coś lepszego od Żubra , Tura lub Honkera bez wysoko kosztowych prac badawczo rozwojowych rozpisanych na 10 lat . Ostatecznie za to mają odpowiadać spółki przemysłowe działające na wolnym rynku a nie manufaktury wiecznie dotowane z kasy MON. Czesi opracowali ciekawy pojazd dla służb policyjnych Francji na bazie Tatry - powiem że zrobił na mnie wrażenie jeśli chodzi o możliwości trakcyjne i samą bryłę pojazdu . Teraz producenci tych pseudo koników i krów leśnych mogą zacząć produkować wózki dla supermarketów bo tyle potrafią .

Nesher
czwartek, 1 czerwca 2017, 13:28

Jako czeski, również nie rozumiem, czego obie strony oczekują od tej umowy. Czy fakt, czeska armia przygotowuje przetarg na wymianę samochodów Land Rover i UAZ, ale konkurencja jest bardzo silna, firma VOP oferowała (przy współpracy z firmą NIMR z Dubaju) linię Ajban, firma SVOS zaoferowała nowy pojazd Perun (prototyp został wprowadzony na wtorek Na pokazie IDET), a czeska armia kupiła kilka sztuk dla sił specjalnych. CSG dzięki współpracy z General Dynamics ma prawo do Eagle V dla Czecchii i Słowacji. Więc prawdopodobnie nie adresują do armii czeskiej. Może chcieliby przygotować nowy pojazd do armii polskiej lub na eksport. Ogólnie rzecz biorąc. Połączenie czeskiego know-how technicznej i polskich "rąk" odniosło sukces w przeszłości, np .: OT 64 Skot - projekt czeski, wyprodukowany we współpracy z Polską, haubica 77 Dana, ta sama historia, Pomiędzy wojnami polska armia używała broni czeskiej normalnie: PWS-A (Avia BH 33), czeski samolot myśliwski produkowany na licencji w Polsce Howitzer Skoda 14/19, wyprodukowany w polskim oddziale Skody dla wojska polskiego Lub produkcja cywilna Jelcz 043 jest licencją czeskiego autobusu Skoda 706 RTO Ursus C-4011 jest licencją czeskiego Zetora

arona
czwartek, 1 czerwca 2017, 17:45

Polacy nie gęsi i swój język mają więc nie "Howitzer" tylko haubica, a jeżeli chcesz użyć oryginalnej, czeskiej nazwy to należałoby napisać 100 mm houfnice vz 14/19.

jadwiga bochniara
środa, 31 maja 2017, 22:57

Jedynym wyrobem dla wojska produkowanym przez HCP to PKM i PKT pod zamówienie rządowe do sprzedaży na eksport i trochę na kraj. W roku 2002 zarząd i solidarność orzekły że wiara katolicka zakazuje handlu bronią i produkcję specjalną wyrzucili na bruk. Wyliczanka tego co mogą produkować jest jak z czarodziejskiej bajki, a każdy wie że obowiązuje przetarg i potrzeby wojska jak i cele strategiczne, no i kasa.

xyz470
środa, 31 maja 2017, 22:50

Trzymam za ten alians kciuki. Tylko żeby nasz MON dojrzał do rozsądnych decyzji i zrozumiał, że w tym segmencie TATRA to poważna oraz solidna firma, solidne produkty i dobre uzupełnienie w kilku obszarach naszego JELCZA.

ciekawy
środa, 31 maja 2017, 22:46

jakie pojazdy? pociągi pancerne?

x
czwartek, 1 czerwca 2017, 01:21

Konkretnie drezyny pancerne do nich, które zresztą zostaną w 1 kolejności przekazane do WOT.

VII zmiana
czwartek, 1 czerwca 2017, 13:01

Dobre! "W halach Cegielskiego była ...." to tak jak by dziś napisać że w halach Ursusa była prowadzona produkcja nowoczesnych ciągników albo w PZL Wola silników !Tak była ale już nie jest !! Przez całą "wolną" Polskę trwało niszczenie produkcji w Cegielskim i wyprzedaż jego majątku za bezcen co doprowadziło że obecne zakłady nie mogą już nic dużego (skomplikowanego) wyprodukować tylko jakieś wirtualne bzdety z drukarki 3D! Dziś ktoś ogłasza że Cegielski wraca do produkcji zbrojeniowej ? Czym jak nie ma ani tych maszyn ani ludzi zdolnych cokolwiek wyprodukować?Realnie aby Cegielski ruszył potrzeba taki samych nakładów ja w HSW i co najmniej 2 lat inwestycji w infrastrukturę i ludzi . Już lepiej reanimować Bumar Łabędy bo tam chociaż zostały wielkie ale też pozbawione większości maszyn i urządzeń hale i teren gdzie można postawić dodatkowe i zamontować nowe centra obróbcze .Ale co ja tam wiem jestem tylko przyszłym potencjalnym mięsem armatnim ...

qwwwerqr
piątek, 2 czerwca 2017, 11:13

Ursus daje rade, na miarę swoich możliwości....

co tu dodać?
czwartek, 1 czerwca 2017, 13:43

Tak tak, wszystko zniszczone, nie ma już nic... a przecież byliśmy potęgą... u boku bratniego narodu radzieckiego...

AS
środa, 31 maja 2017, 22:27

Dzięki wdrożeniu do produkcji czeskiej myśli technicznej nasi inżynierowie z firm zajmujących się obronnością mogą się zająć podstawowym dotychczas zajęciem, czyli hodowlą prezesów zrzucanych im po każdych kolejnych wyborach i zaspokajaniu potrzeb związków zawodowych. Tak trzymać Panowie, a na pewno w dobie kiedy inni produkują rakiety z drukarek 3D, my będziemy opanowywać trudną sztukę produkcji szpadli i wideł.

CB
środa, 31 maja 2017, 22:25

A czy HCP należy do PGZ? Bo jeżeli nie, to sorry, taki mamy klimat...

kris
piątek, 2 czerwca 2017, 03:10

''Ugruntowaną pozycję jednego z najlepszych na świecie serwisów posiada w branży silników krętowych oraz stacjonarnych generatorów prądu. Od 1956 roku w HCP produkowane były wolnoobrotowe silniki okrętowe diesla.'' Kiedys produkowali silniki okretowe na licencji. Teraz tylko serwisuja co sami kiedys wyprodukowali. O nowych silnikach moga pomarzyc. Wielka szkoda i strata.

gts
środa, 31 maja 2017, 21:59

Wydaje sie ze partnerstwo z Tatra to dobra opcja, pytanie na ile to pobozne zyczenie i czy znow sie nie poklocimy po drodze.

KOSOGŁOS
czwartek, 1 czerwca 2017, 17:47

URATOWAĆ ...HIPOPOTAMA .i BOBRA ..poprawiając jego parametry we współpracy spółki "H.Cegielski-Poznań S.A. oraz Holding Czechoslovak Group"... i wciągnąć "Kutno" do PGZ.......zwierzątka z Kutna to dobra idea tylko niedopracowane ..zapraszając Kutno do takich "karteli" powstałyby świetne pojazdy ..chociaż już coś sobą reprezentują a nawet Jeep J8 modernizowany w Kutnie świetnie nadałby dla wojsk operacyjnych jako zamiennik naszego "Tarpana" który ma być apropo zamieniony Fordem który zostawmy wojskom operującym po "asfalcie" i miejskiej infrastrukturze

Antymiś
środa, 31 maja 2017, 21:41

Ile to już porozumień podpisano....a afekty ? Panowie spotkali się na kolacji przy dobrym winie.....za pieniądze podatników...i tyle.

wojtek
czwartek, 1 czerwca 2017, 10:56

czesi produkowali dobrze ale dawno teras polak zrobi lepiej

KrzysiekS
czwartek, 1 czerwca 2017, 16:21

Dobra decyzja może w końcu jako kraje środkowej Europy nie zostaniemy zjedzeni przez wielkie koncerny

Board
sobota, 3 czerwca 2017, 01:10

Nie wiadomo czy Tatry nie zje DAF.

P
czwartek, 1 czerwca 2017, 09:27

Ta technologia napędów to chyba dopiero ma być stworzona.

Patriot17
czwartek, 1 czerwca 2017, 09:25

Dobrze robi Cegielski, że wchodzi w pojazdy bojowe. Ale idzie złą drogą, droga PGZ. Zamiast B+R kupiliby licencję i weszli od razu do gry przerywając monopol PGZ.

Marekj
czwartek, 1 czerwca 2017, 09:23

Ciekawe, była konsolidacja i zrobiono PGZ. Teraz wkracza do zbrojeniówki Cegielski, który nie jest w PGZ. Na miesjcu PGZ byłbym mocno zaniepokojony. Szkoda tylko, że to CSG to żaden partner na rynku pojazdów bojowych. Z drugiej strony to tylko LoI, których PGZ podpisała już dziesiątki

R27D2
czwartek, 1 czerwca 2017, 08:02

Ministerstwo Rozwoju (właściciel HCP) buduje konkurencję dla zakładów PGZ (Jelcz, WZM) w obecności DPZ MON i P. Wojciechowskiego z WB (pierwszy z prawej na zdjęciu)? Chyba więcej w tym wydarzeniu polityki niż się wydaje, Czesi są pewnie nieświadomi w co się pakują, a obecności DPZ po prostu nie rozumiem.

Gdy(ba)nia
czwartek, 1 czerwca 2017, 10:27

dla dociekliwych: można by przypuszczać, że fortuna (WB) nadal Kulą się toczy...

Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama