IDEF 2021: Otokar z nowym wozem wsparcia ogniowego

21 sierpnia 2021, 08:30
IDEF-2021_Akrep-II-dizel-web-880x460-px
Fot. Otokar
Reklama

Podczas międzynarodowych targów zbrojeniowych IDEF 2021 został zaprezentowany nowy wariant wozu wsparcia taktycznego Akrep IId.

Ku końcowi zmierza piętnasta edycja międzynarodowych targów zbrojeniowych (International Defence Industry Fair), których początek sięga 1993 roku. Odbywają się one w tureckim Stambule, w dniach od 17 do 20 sierpnia.

Jedną z zaprezentowanych nowości był turecki wóz wsparcia ogniowego Akrep IId, który uzupełnił drugą generację tych pojazdów o kolejny wariant.

Pierwszy Akrep zadebiutował w 1995 roku i został opracowany na bazie podwozia Land Rover Defender. Przez ostatnie lata dochodziło do dalszego rozwoju tureckiego pojazdu, aż gdy po długim czasie pojawiła się druga generacja. Rodzinę Akrepów II otworzył demonstrator elektrycznego wariantu IIe, charakteryzujący się obniżoną sygnaturą dźwiękową oraz termiczną.

Nowy, ważący 15 ton Akrep IId w przeciwieństwie do wozu w wersji IIe został wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 360 koni mechanicznych oraz w 6-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Dzięki tej mocy Akrep może zostać rozpędzony do 110 kilometrów na godzinę. W środku przewiezie do 3 osób: kierowcę, dowódcę i strzelca.

Funkcjonalność wozu poprawia przeniesienie napędu na wszystkie cztery koła. Posiadają one ponadto niezależne zawieszenie. W ramach opcji, w celu dodatkowego zwiększenia mobilności, producent przewiduje dwie skrętne osie – przednią i tylną. Dzięki tego typu udogodnieniom Akrep będzie mógł przejechać po niemal każdym gruncie, włączając również zdolność przemieszczania się przez płycizny i tereny podmokłe. Wóz może wjechać na wzniesienie o nachyleniu do 60 stopni, przy przechyle bocznym do 40 stopni.

Jego nadwozie cechuje się nieco zmienioną i smuklejszą, względem oryginalnego Akrepa, sylwetką czy większą przeżywalnością dzięki wzmocnionemu opancerzeniu. Jak podkreślił Otokar, do zalet wozu zalicza się również elastyczność w wyborze uzbrojenia do zamontowania w załogowej wieży, w kalibrze do 90 milimetrów.

Reklama
Reklama

Producent pozwolił na wprowadzenie paru udogodnień dla kierowcy w możliwych do zainstalowania dodatkach. Jednym z nich jest sterowanie pojazdem w technologii „drive-by-wire”, co zezwala na zdalną kontrolę nad nim. Dodatkowo przewiduje się zainstalowanie nawigacji GPS/INS, systemu świadomości sytuacyjnej obejmującego cały obszar wokół pojazdu czy wyrzutnię granatów dymnych.

Natomiast już w wariancie podstawowym Akrep cechuje się m.in. centralnym układem pompowania kół oraz systemem Run Flat, który pozwala na jazdę z przebitymi oponami.

Przeznaczeniem spalinowego Akrepa drugiej generacji jest prowadzenia rozpoznania i obserwacji, wsparcia ogniowego (z armatą 90 mm lub armatą szybkostrzelną), obrony powietrznej oraz dodatkowych innych zadań. Otokar kieruje swój produkt dla krajów Sojuszu Północnoatlantyckiego oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdzie mógłby być potencjalnie używany podczas misji pokojowych. Turecki gigant zbrojeniowy zarazem nie ogranicza się z potencjalnymi nabywcami pojazdu, a wręcz stara się ich pozyskać spoza kręgu NATO.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
Szarik
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 07:46

AKREP II może być świetnym , lekkim wozem wsparcia ogniowego , wozem rozpoznania , nośnikiem uzbrojenia przeciwpancernego czyli wyrzutni PPK lub uzbrojenia przeciwlotniczego w jednostkach zmotoryzowanych. Jego cena jest dużo niższa niż KTO , czyli za cenę jednego KTO możemy kupić kilka takich wozów a skuteczność uzbrojenia jest taka sama.

MARIAN
niedziela, 22 sierpnia 2021, 23:12

transporter Fox+armata 73mm z bwp 1 + automatyczny granatnik 40mm + 12,7 mm wkm full wypas wóz na misje ,wojny hybrydowe , strażak do gaszenia konfliktów

Jvnb
niedziela, 22 sierpnia 2021, 13:59

Mamy rok 2021 nie 1916

Tygrys Królewski
niedziela, 22 sierpnia 2021, 12:41

Kształt wieży wyraźnie inspirowany Pzkpfw Tiger II :-)

niedziela, 22 sierpnia 2021, 23:24

Pokonałby tygrysa dynamiką dobijając go strzelając mu w oko

CBG
niedziela, 22 sierpnia 2021, 03:00

Ciekawe że nie ma nic o stabilizacji wieży czy SKO. Czyżby system wprost do trzeciego świata i wspomnianych misji pokojowych, wyłącznie do ganiania bandytów z kałasznikowem, przecież nie szkodzi że trzeba się zatrzymać do strzelania jak za 2WŚ, bo tak szybko nikt nie biega? Oczywiście w starciu z poważnym BWP czy innym porządnym sprzętem pancernym nikłe szanse przeżycia.

Jvj
niedziela, 22 sierpnia 2021, 14:00

Tak. Dobre to rozwiazanie na rok 1914

Nikki
niedziela, 22 sierpnia 2021, 09:50

Zasięg, prędkość , zapas amunicji, wielkość , napęd , koszt pozyskania... odgrywaj rolę. To nie ma zastąpić BWP ani KTO.

obiektywny
sobota, 21 sierpnia 2021, 20:33

w naszej strefie konfliktu takie cus nie przetrwaloby nawet 15 minut tyle w temacie

sobota, 21 sierpnia 2021, 22:41

To prawda. W naszej strefie. Taki pojazd na misjach stabilizacyjnych czy w czasie interwencji zbrojnych w państwach trzeciego świata może być bardzo skuteczny. Armata 90 mm absolutnie wystarczy do ostrzelania budynków, umocnień polowych czy kolumny pickupów.

Hmm
sobota, 21 sierpnia 2021, 17:37

Turecki gigant zbrojeniowy zarazem nie ogranicza się z potencjalnymi nabywcami pojazdu a wręcz stara się ich pozyskać spoza kręgu NATO ...zatem pytanie z kim Turcja chce handlować bronią i kogo chcą dozbroić ??

sobota, 21 sierpnia 2021, 22:51

Szkoda ze nie nas

WRZECIONO
sobota, 21 sierpnia 2021, 12:25

na Polskim teatrze działań , mógłby mieć zastosowanie jako szybki system niszczenia wojsk powietrznodesantowych oraz łatania wyłomów na linii frontu

Matt
sobota, 21 sierpnia 2021, 21:04

To raczej wóz do pacyfikowania zamieszek a nie na regularną wojnę. Te olbrzymie szyby mają dać bezpieczeństwo załodze ?

Tweets Defence24