Reklama

Geopolityka

Holenderskie CV-90 z aktywną ochroną

Fot. Ministerstwo Obrony Holandii
Fot. Ministerstwo Obrony Holandii

Holenderskie bojowe wozy piechoty (bwp) CV-90 mogą stać się pierwszymi wozami bojowymi w NATO wyposażonymi w aktywny system obrony pojazdu (ASOP). Koncern BAE Systems otrzymał od władz kraju kontrakt dotyczący przeprowadzenia procesu badań i testów weryfikacyjnych ASOP na tych wozach. 

ASOP traktowany jest obecnie jako jeden z ważnych elementów systemu osłony współczesnych pojazdów wojskowych, znacznie podnoszący ich przeżywalność na współczesnym polu walki, zwiększając przez to potencjał i możliwości bojowe.

BAE Systems jest producentem holenderskich pojazdów (wariant CV9035NL), posiada więc największą wiedzę i doświadczenie związane z możliwą integracją takiego systemu. Na wozach testowany będzie system Iron Fist, opracowany przez izraelską firmę Military Industries Systems (IMI).

Iron Fist jest systemem automatycznym, wykorzystującym radiolokator w procesie wykrywania i śledzenia różnego rodzaju zagrożeń.  Zaprojektowany jako wielofunkcyjny system obrony, zapewnia załodze wczesne ostrzeganie, zobrazowanie sytuacyjne zbliżających się zagrożeń oraz ich przechwytywanie i eliminowane zdalnie detonowaną amunicją. Może on zwalczać wiele celów jednocześnie, w tym dwa cele w tym samym sektorze.

Zdaniem przedstawicieli BAE Systems, Iron Fist to wysoko skuteczny system obrony aktywnej, który jest w stanie przeciwdziałać zagrożeniom oraz wydatnie zwiększyć bezpieczeństwo pojazdu i jego załogi. Integracja systemu oraz jego dostosowanie ma pozwolić na spełnienie wymagań stawianych przez holenderską armię. Natomiast same testy umożliwią nie tylko jego kwalifikację na wozie, ale również przeprowadzenie analiz dotyczących bezpieczeństwa użycia i zasad wykorzystania.

Zgodnie z planami holenderskiego ministerstwa obrony ostateczna decyzja o zakupie - po przeprowadzonych testach - zostanie podjęta na początku 2018 roku.

BAE ma duże doświadczenie w zakresie pasywnych i aktywnych systemów ochrony wozów bojowych. Najbardziej opancerzonym wariantem wozu całej rodziny CV90 jest transporter nazwany Armadillo, opisywany jako modułowa wielozadaniowa platforma gąsienicowa. Jego opancerzenie zapewnia odporność przeciw ostrzałowi przy użyciu 30 mm amunicji podkalibrowej wystrzeliwanej z armat automatycznych wozów bojowych (przynajmniej od przodu pojazdu i w zakresie po 30o od osi wzdłużnej kadłuba). Jest on też odporny na wybuch min o ładunku odpowiadającym 10 kg TNT. Zamontowano na nim m.in. ASOP LEDS-150 firmy SAAB Avitronics (RPA / Szwecja) stanowiący połączenie systemów typu soft-kill i hard-kill.  

Wcześniej na wozie montowano system aktywny AMAP-ADS i system samoobrony DAS. AMAP-ADS jest systemem rozproszonym i wielokanałowym. Może zwalczać tyle nadlatujących pocisków ile jest zamontowanych na wozie bojowym pakietów wykonawczych (a ich obszary aktywne zachodzą na siebie, co poprawia ochronę w wypadku jednoczesnego ataku kilku pocisków w jeden obszar wozu).

Na wozie CV90120 demonstrowano pokrycia maskujące w paśmie podczerwieni Adaptiv. Koncern opracował również innowacyjny system obserwacji otoczenia - podnoszenia świadomości sytuacyjnej załogi o nazwie BattleView 360. Wykorzystuje on szereg czujników zewnętrznych (kamer panoramicznych), które pozwalają na uzyskanie obrazu w zakresie 360o wokół pojazdu, przekazywanego na zamontowane na hełmach załogi systemy zobrazowania (wyświetlacze przezierne Q-Sight). Tak skonfigurowany system pozwala na tzw. „widzenie przez pancerz” pojazdu.

Reklama

Komentarze (2)

  1. Mikołaj Rej

    Dajmy se spokój z naszym Borsukiem i kupmy licencję na Armadillo z ASOP dla Bumaru! Może wtedy będą produkować za 2 lata 150 rocznie a nie 50 jak w HSW?

  2. Steve

    Wreszcie NATO zaczyna wprowadzać APSy

    1. Junger

      Podobno mocno dopracowany system ochrony aktywnej mają nasi południowi sąsiedzi Czesi, którzy mogą wprowadzić Aktivni Ochrana (AO) już w 2017 r. Mocno z tematem ruszyli Amerykanie, którzy mają testować Thropy i Iron Fist na Abramsach. U nas w tym roku na Mspo zaprezentowano system na podwoziu Wilka.

Reklama