Hiszpański CATIZ proponowany dla Miecznika

27 września 2021, 11:50
1080px-F104_Mendez_Núñez
Fregata typu F100 "Mendez Núñez" / Fot. Bene Riobó (CC BY-SA 4.0)
Reklama

Stocznia Navantia, jeden z czterech oferentów systemu dowodzenia, wybranych  do dalszego postępowania w programie Miecznik, poinformowała, że oferuje do niego system bazujący na systemie CATIZ, opracowany przez Navantia Sistemas.

Navantia została wybrana jako jeden z oferentów systemu dowodzenia (Combat Managenent System – CMS) obok firm Leonardo, Saab i Thales. Jest też jedyną stocznią, której CMS jest rozważany równolegle z projektem samego okrętu. W przypadku Navantii jest to fregata typu F100 (określana także jako typ Álvaro de Bazán). Poza hiszpańską firmą rozważane są projekty jednostek stoczni niemieckiej – tKMS (z  Meko A-300)  i brytyjskiej Babcock (Arrowhead 140).

Jak informuje Navantia, proponowany system CMS zintegruje systemy sensoryczne i uzbrojenie polskich okrętów i “wypełni wymagania Inspektoratu Uzbrojenia”.

Reklama
Reklama

Okręty F-100 w konfiguracji proponowanej Marynarce Wojennej RP mają mieć 147,2 metrów długości, 18,6 m szerokości i mieć wyporność na poziomie 6650 ton. Prędkość maksymalna utrzymywałaby się na poziomie powyżej 28 węzłów, przy czym największy zasięg (powyżej 5400 mil morskich) ma być osiągany z prędkością 18 węzłów. W tym przypadku, załoga okrętu składałaby się ze 186 marynarzy i oficerów (przy czym bazowo okręty F-100 mogą pomieścić nawet do 237 osób).

Z uzbrojenia, jakie okręty tego typu mogą posiadać, warto wymienić kompleks startowy pocisków rakietowych pionowego startu VLS (Vertical Launch System) Mk 41, wyrzutnię celów pozornych SRBOC Mk 36, pociski przeciwokrętowe różnych typów, pociski przeciwlotnicze średniego/dalekiego zasięgu rodziny Standard, pociski przeciwlotnicze krótkiego zasięgu, armaty morskie czy wyrzutnie torped.

Ostateczna decyzja o wyborze wykonawcy, który przejdzie do drugiego etapu, polegającego na przygotowaniu przemysłowego studium wykonalności (PSW) oraz projektu wstępnego,  spodziewana jest na 2022 rok.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 25
Reklama
mat
wtorek, 28 września 2021, 10:45

Proponuję port w Ustce osłonięty tarczą z Redzikowa.

Tadziu
wtorek, 28 września 2021, 07:13

Kolejny przetarg ściema Babcock już ogłosił strategiczne partnerstwo, ciekawe czy pgz remontowa o tym wie

królewiec
wtorek, 28 września 2021, 01:27

Tradycyjnie najpierw MON kupuje drogie zabawki a potem zastanawia się do czego użyje i za co kupi infrastrukturę żeby działały chociaż na 20% możliwości . Będziemy , może ,mieli 3 duże fregaty bez osłony i wsparcia lotniczego , rozpoznania , środków walki radioelektronicznej , zdolności ZOP . Jakby MON ogłosił spójny plan modernizacji MW to owszem a tak to fregaty popłyną gdzie indziej, oby nie na Pacyfik

Niech wygra ten który da najwięcej naszemu przemysłowi
poniedziałek, 27 września 2021, 21:25

Niech wygra ten który da polskiemy przemysłowi jak najwięcej

Marek1
poniedziałek, 27 września 2021, 21:15

NIE, NIE i jeszcze raz NIE ... walnijcie się ludzie puste łby - duże, koszmarnie kosztowne jedn. nawodne są na 6-8 miejscu w priorytetach WP. OBRONA p. powietrzna średniego/krótkiego zasięgu(Wisła/Narew), obrona p.panc(setki nowych CLU dla ppk i tysiące granatników), oraz TOP - WŁASNE systemy obrazowania satelitarno-powietrznego dla WŁASNEGO syst. C2. Bez w/w kwestii wszelkie zakupy to marnowanie kasy podatników ...

Logik
wtorek, 28 września 2021, 20:16

Dokładnie

fryz5
wtorek, 28 września 2021, 11:25

Sam sobie zaprzeczasz. Skoro Zintegrowany System Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej jest najwyższym priorytetem, to jak najbardziej ta fregata F-100 będzie miała na pokładzie pociski SM-3 wypełniające najwyższe piętro tego systemu obrony. Dodatkowo może się łatwo przemieszczać i co najważniejsze nie tylko bronić przestrzeni powietrznej, ale również atakować np. cele lądowe - choćby wyrzutnie Iskander. Co do kosztów to wiadomo ciężko systemy porównywać, bo metek nie mają, ale odpowiednik - system lądowy THAAD to ponad 2 mld za baterię, fregata ok. 800 mln , czyli jest dużo tańsza i to tak w bardzo dużym przybliżeniu.

kaczkodan
czwartek, 14 października 2021, 12:34

Systemy i pociski w wersji morskiej na pewno nie są tańsze niż rozproszone systemy lądowe. Po co pchać tyle systemów na fregatę do zatopienia jednym trafieniem. My nie mamy najmniejszej potrzeby posiadania fregat dla ich funkcji OPL.

Olaf
poniedziałek, 27 września 2021, 23:27

Te, małe korwetki to na fjordy dobre są, nawet Finowie chcą mieć korwety rakietowe o wyporności lekkiej fregaty czyli z 3800 ton, tylko rosyjskie pacynki wmawiają, że potrzebne są tylko łodzie rakietowe, a sama flota baltycka Rosji wprowadza i widuje ciągle nowe korwety i fregaty.

Ya
poniedziałek, 27 września 2021, 22:04

I granatnikami będziesz bronił szlaków morskich ….. to proszę dokupmy chociaż pontony i pare wioseł dla obsługi granatnika.

Tiger
poniedziałek, 27 września 2021, 19:25

Szwedzki sprzet tylko

El ninio
poniedziałek, 27 września 2021, 16:22

Norwegowie przekonali się ile warte są hiszpańskie okręty

Zyx
środa, 29 września 2021, 19:56

Nie, to Hiszpanie przekonali się, jakimi marynarzami są Norwegowie.

Meteor
poniedziałek, 27 września 2021, 15:38

Nic nie powinniśmy brać od Hiszpanii dzięki decyzji ich sędzi w tsue i powinno to być nagłośnione

Kpt. Rykow
poniedziałek, 27 września 2021, 17:24

Jeżeli będzie to coś przydatnego na Bałtyku - to nawet od samego Putina. Zobacz jak wygląda nasza flota

Orki Putina
wtorek, 28 września 2021, 06:51

Putina? Kraju który od 300 lat próbuje wymazać Polskę z mapy świata. Gratulacje! Od Putina może wziąć tylko jedno: polską własność samolot Tu154M, którego dzicz nie chce oddać.

Boczek
poniedziałek, 27 września 2021, 16:05

W ten sposób to nie możemy wziąć czegokolwiek od kogokolwiek.

Ciemny Lud
poniedziałek, 27 września 2021, 14:09

Ile można pisać, że w Polsce tylko trzy porty przyjmą okręt tej długości- Gdynia i Gdańsk, co jest bez sensu z uwagi na bliskość Kaliningradu, i Świnoujście. Koniec. Wszysytkie pozostałe są dla jednostek 60-70 m (wyjątkowo niektóre 80m).

rozczochrany
poniedziałek, 27 września 2021, 16:56

Porty można rozbudować.

yar
poniedziałek, 27 września 2021, 16:36

A Kaliningrad/ Bałtijsk przyjmuje duże jednostki, co jest bez sensu ze względu na bliskość Gdyni, Braniewa i Węgorzewa!

rezerwa 77r.
poniedziałek, 27 września 2021, 19:51

zapomniałeś o ELBLĄGU /;-))

Boczek
poniedziałek, 27 września 2021, 16:05

1. Wystarczy. Po co więcej? 2. To trzeba przebudować porty, a nie do nich dostosowywać jednostki.

Kpt. Rykow
poniedziałek, 27 września 2021, 21:05

Najpierw to trzeba się zastanowić, jakie zadania postawimy przed flotą na wypadek W, chyba że od razu zakładamy odkurzenie planu Peking (- co wyjaśnia dlaczego okrętów ma być trzy. ) Potem ile i jakich okrętów potrzebujemy do wykonania tych zadań, gdzie będą bazować, skąd pobierać Amo i paliwo itd. a na koniec dokonać zamówień odpowiednich jednostek. U nas wszystko stoi na głowie i nie dotyczy to tylko floty

poniedziałek, 27 września 2021, 22:32

OK, a po co Rosji flota bałtycka? Mają taką samą sytuację geograficzną.

kaczkodan
czwartek, 14 października 2021, 12:37

Stara flota: z rozpędu, dla prestiżu i jako przechowalnia etatów. Nowa flota: do efektywniejszej inwazji na Pribałtikę.

Tweets Defence24