Harpia: nowe szczegóły kontraktu na polskie F-35

31 stycznia 2020, 15:12
Zrzut ekranu 2020-01-30 o 16.37.14
Fot. USAF

Pojedynczy samolot wielozadaniowy F-35 będzie kosztował polskiego podatnika dokładnie 87,3 mln USD – dowiedział się Defence24.pl od rzecznika Inspektoratu Uzbrojenia mjr. Krzysztofa Płatka. Poznaliśmy także liczne nowe szczegóły podpisanego dzisiaj kontraktu.

Terminy dostaw

Dostawy polskich F-35A rozpoczną się w roku 2024, a w latach 2024-2025 planowana jest dostawa pierwszych sześciu spośród 32 zamówionych maszyn. Później roczne dostawy będą się wahały między czterema w sześcioma samolotami aż do osiągnięcia liczby 32 w roku 2030. „Pierwsze 6 samolotów czasowo zostanie rozmieszczonych w latach 2024-2025 w jednej z baz lotniczych na terytorium USA z przeznaczeniem do szkolenia personelu latającego i technicznego Sił Powietrznych” – informuje przedstawiciel IU. Biorąc pod uwagę koszty szkolenia i dotychczasowe praktyki klientów eksportowych na ten samolot można spekulować, że będzie to baza Luke. Z kolei pierwsze samoloty do Polski mają przylecieć na przełomie 2025 i 2026 roku. Już po podpisaniu umowy ambasada USA w Polsce poinformowała, że polskie Siły Powietrzne mają osiągnąć wstępną gotowość bojową na F-35 do 2028 roku. 

image
Fot. Defence24.pl

Konfiguracja

„Samoloty F-35A zostaną dostarczone w konfiguracji standardowej dla wszystkich użytkowników odbierających dostawy z serii produkcyjnych planowanych na lata 2024-2030. Będą wyposażone w najnowszy wariant oprogramowania w wersji Block 4. Umowa obejmuje pakiet modernizacyjny, zgodnie z którym na samolotach dostarczonych w ramach wcześniejszych transzy zaimplementowane zostaną wprowadzone później, w trakcie trwania umowy, przez producenta modyfikacje.” – informuje mjr. Płatek. Potwierdza przy tym, iż polskie samoloty będą zaopatrzone w spadochrony hamujące.

image
Spadochron hamujący w polskim F-16C Jastrząb. Podobne rozwiązanie wybrano dla F-35A. Fot. Maciej Szopa/Defence24
image
Rys. Defence24

Pakiet dodatkowy

Inspektorat Uzbrojenia potwierdza ponadto, że Polska kupuje samoloty wraz z jednym silnikiem dodatkowym, czyli łącznie silników będzie ich 33, z czego 32 zainstalowane w samolotach.

Przedmiotem umowy jest także:

-      sprzęt do obsługi naziemnej samolotów oraz wyposażenie pilotów,

-      naziemny system szkoleniowy przeznaczony do wyposażenia baz lotniczych, w tym Zintegrowane Centrum Szkoleniowe i 8 symulatorów misji (Full Mission Simulator),

-      pełne wsparcie logistyczne samolotów oraz pozostałego sprzętu w ramach systemu Global Support Solution (GSS) do 2030 roku,

-      informatyczny system zarządzania eksploatacją samolotów  F-35A,

-      przeszkolenie 24 pilotów, w tym do poziomu instruktora i 90 osób personelu technicznego w USA.

Finanse

„Wartość umowy LOA obejmującej dostawę 32 samolotów F-35A z silnikami Pratt & Whitney F-135 oraz jednym silnikiem zapasowym, a także wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym wynosi 4,6 mld. USD. Po uwzględnieniu podatku VAT od wartości dostaw sprzętu wojskowego na terytorium RP wartość umowy wynosi, na dzień podpisania, 20,7 mld. złotych. Cena jednostkowa samolotu F-35A (wraz z silnikiem) wynosi 87,3 mln USD netto.” – informuje mjr. Płatek. Podkreśla jednocześnie, że umowa ma charakter kompleksowy i obejmuje całość sprzętu niezbędnego do zabezpieczenia eksploatacji zakupionych samolotów. Całość będzie finansowana ze środków budżetowych resortu obrony narodowej. Płatności mają być przekazywane stronie amerykańskie w latach 2020-2030.

Reklama
Tweets Defence24