Gryf z Lubawy – plate carrier dla Wojsk Obrony Terytorialnej

18 grudnia 2019, 12:57
Gryf7
Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.

W oparciu o doświadczenia użytkowników kamizelek wykorzystywanych m. in. przez Wojska Specjalne i jednostki kontrterrorystyczne Policji, Grupa Lubawa opracowała nowy typ zintegrowanej kamizelki kuloodpornej Gryf. Jest to generacyjnie nowa, lekka kamizelka typu plate carrier. W jej konstrukcji wprowadzono szereg rozwiązań, które mają na celu zwiększenie ergonomii.

Obecnie kamizelki kuloodporne oraz innego typu opancerzenie osobiste stanowią element wyposażenia, bez którego nie można wyobrazić sobie działań żołnierza na współczesnym polu walki. Notowana obecnie na Giełdzie Papierów Wartościowych Lubawa jest zaangażowana w opracowanie i produkcję środków ochrony indywidualnej od 1951 roku. Dziś Grupa Liczy 17 spółek, których działalność obejmuje znacznie szerszy zakres, związany również z systemami kamuflażu czy sprzętem ratowniczym. Jednocześnie Lubawa stara się cały czas rozwijać posiadane kompetencje.

Działania te doprowadziły do powstania, częściowo w oparciu o środku unijne, nowoczesnego Centrum Badawczo-Rozwojowego Lubawa zlokalizowanego w miejscowości, w której niemal 70 lat temu rozpoczęła się cała historia. Inwestycja warta niemal 25 mln zł obejmuje nie tylko obszar produkcji, ale przede wszystkim własne studia projektowe i badawcze. Otrzymają one możliwość badania cech fizyko-mechanicznych wyrobów, m.in. ich odporności w oparciu o tunel balistyczny z nowoczesną aparaturą. Dzięki temu wnioski z badań będą mogły łatwiej być wdrażane do konkretnych produktów.

Spółka rozwija swoje produkty z uwzględnieniem doświadczeń użytkowników. Wśród nich znajdują się zarówno Siły Zbrojne RP jak i służby mundurowe, w tym formacje kontrterrorystyczne Policji, które korzystają zarówno z kamizelek modułowych jak też kamizelek plate carrier. Wojsko od lat eksploatuje kamizelki OLV i KLV, które obecnie w ramach remontów są również modernizowane. W Wojskach Specjalnych wykorzystywane są są produkowane przez Lubawę kamizelki KWS 09 Reccon, które są używane bojowo podczas licznych misji zagranicznych. Właśnie na tych doświadczeniach oraz analizie trendów w zakresie ochrony osobistej oparta jest najnowsza propozycja Lubawy, czyli kamizelka kuloodporna Gryf, przeznaczona dla formacji lekkiej piechoty, Wojsk Obrony Terytorialnej, ale też Wojsk Specjalnych oraz formacji aeromobilnych.

image
Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.

Kamizelka powstała w szerokiej konsultacji z użytkownikami, charakteryzuje się modułową konstrukcją. W tym projekcie zdecydowano się na konstrukcję typu „plate carrier”, czyli noszak na płyty balistyczne, zapewniające ochronę przed pociskami z broni długiej, zrezygnowano natomiast z miękkiej ochrony balistycznej. W połączeniu z nowoczesnymi, lekkimi płytami balistycznymi powoduje to, że Gryf jest kamizelką lekką i zapewniającą mobilność oraz komfort.

Jak podkreślają autorzy koncepcji kamizelki jest to zgodne ze światowymi trendami. Zaznaczają, że dziś odchodzi się od ciężkich kamizelek zintegrowanych na rzecz rozwiązań lekkich wszędzie tam, gdzie żołnierz nie jest dowożony przez transportery kołowe czy bojowe wozy piechoty, ale musi „nosić cały swój dobytek”.

Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.
Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.

Dziś stawia się na ruchliwość. Na możliwość manewru. Na modułowości i rozbudowane możliwości „customizacji”. (…) Zależało nam na wygodzie, stąd testy podczas których człowiek chodził cały dzień w kamizelce Gryf. Jak sam mówi, nie czuł prawie opancerzenia. Kamizelka jest bardzo lekka, wyposażona w ultra lekką balistykę. (…) Nasz komplet balistyki (w zależności od konfiguracji) waży nawet poniżej 4 kg. Cała kamizelka to 6 kg. To znacznie mniej, niż w innych rozwiązaniach. To jest bardzo ważne, gdy całe oporządzenie, broń, amunicja, zapasy, mogą ważyć 20-30 kg. Każdy kilogram mniej, np. podczas 10 kilometrowego marszu, oznacza ogromną różnicę - mówi w rozmowie z Defence24.pl Paweł Handkiewicz, Dyrektor Handlowy Lubawa S.A.

Takie parametry wynikają m. in. z zastosowanych rozwiązań w zakresie płyt balistycznych, które oferuje Lubawa. Propozycja spółki to płyta balistyczna typu „stand alone” (płyta samodzielna, możliwość stosowania bez dodatkowego wkładu balistycznego czy amortyzującego) wytrzymałości pozwalającej na ochronę przed pociskami 7,62 mm karabinków Kałasznikowa czy standardowej broni NATO kalibru 5,56 mm (Odporność K3AB wg. polskiej normy PN-V-87000:2011). Jest wykonana w technologii kompozytowej – monolityczna warstwa ceramiczna, z podkładem wykonanym z prasowanej tkaniny polietylenowej. Jej masa własna nie przekracza 1800 gramów.

image
Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.

Po dodaniu traumapadu, czyli wkładki amortyzującej o masie 260g, mieszczącej się w obrysie płyty, kamizelka spełnia normę na poziomie K3C, czyli chroni również przed amunicją NATO 7,62x51 mm, stosowaną np. w karabinach maszynowych i broni wyborowej. Większość konkurencyjnych rozwiązań waży przy tej odporności 2,3-2,4 kg i wymaga nie tyle traumapadu, co całej kamizelki polietylenowej czy aramidowej, na którą dopiero nakładamy ponad dwukilową płytę - podkreśla Paweł Handkiewicz.

W kamizelce Gryf po zastosowaniu płyty o masie 1900 g można uzyskać poziom K4, czyli ochronę przed amunicją 7,62x39 mm BZ (przeciwpancerno-zapalającą). Polska norma wymaga aby płyta wytrzymała 1 trafienie przy traumie (odkształceniu) do 40 mm. Tymczasem płyta Lubawy wytrzymuje w warunkach testowych 3 trafienia amunicją przeciwpancerną tego typu, przy ugięciu nieco ponad 20 mm.

Funkcjonalność i adaptacyjność

Obok poziomu ochrony i niewielkiej masy, konstruktorzy położyli również nacisk na funkcjonalność kamizelki. Było to możliwe dzięki konsultacjom jej konstrukcji z potencjalnymi użytkownikami oraz doświadczeniom spółki Lubawa związanymi z wcześniejszymi projektami podobnego typu, np. dla KGP i Wojsk Specjalnych.

image
Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.

Kamizelka składa się de facto z czterech paneli, czy raczej kieszeni na przednią, tylną i dwie opcjonalne boczne płyty balistyczne. Całość jest lekka i może zostać dopasowana do sylwetki żołnierza dzięki systemowi pasów regulujących. W górnej części tylnego panelu znajduje się wzmocniony uchwyt ewakuacyjny. Na wszystkich panelach umieszczono specjalne pasy mocujące uniwersalnego system MOLLE/PALS, które umożliwiają indywidualną konfigurację kamizelki do potrzeb sytuacji taktycznej, zajmowanej w drużynie funkcji oraz indywidualnych preferencji użytkownika.

Na płycie przedniej mocowany jest wymienny panel piersiowy, tak zwany Chest Rig, który może być szybko zdjęty i np. przepięty na opcjonalnie noszony pod kamizelką system nośny. Z kamizelką współpracuje również pas biodrowy wyposażony po wewnętrznej stronie w podnoszącą komfort wyściółkę a na zewnątrz w system MOLLE/PALS. Wraz z kamizelką powstał cały system oporządzenia, w postaci ładownic i kieszeni na wyposażenie i uzbrojenie.

image
Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.

W konstrukcji kamizelki wprowadzono też system szybkiego wypięcia oparty o cztery klamry ROC (ang. Rapid Open Connector) umieszczone na pasach naramiennych i bocznych. Cechą tego rozwiązania jest to, że kamizelkę Gryf można nie tylko szybko wypiąć, np. w sytuacji potrzeby ewakuacji medycznej TCCC (ang. Tactical Combat Casualty Care), ale można ją też szybko założyć z powrotem.

Dodatkowo klamry ROC ułatwiają zakładanie i zdejmowanie kamizelki w warunkach codziennej eksploatacji. W konstrukcji zastosowano również siatkę dystansową i piankę termoplastyczną w elementach nośnych oraz specjalną wysokoodporną tkaniny zewnętrznej, produkcji należącej do Grupy Lubawa spółki Miranda.  Dzięki temu kamizelka Gryf może być wykorzystywana w zakresie temperatur od -40 do +50 stopni Celsjusza.

image
Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.

W skład systemu kamizelki Gryf wchodzi również pełny zestaw ładownic, kieszeni i innych elementów dodatkowych mających podnieść komfort przenoszenia. Są one mocowane do kamizelki i pasa nośnego systemem MOLLE/PALS, co pozwala na ich dowolną konfigurację.

Jednym z dodatkowych rozwiązań jest mocowany z tyłu rodzaj rozwijanej maty, która izolując siedzącego żołnierza od podłoża podnosi komfort szczególnie w warunkach mrozu lub silnego słońca, albo w sytuacji gdy podłoże jest mokre. Żołnierze często stosują w warunkach operacyjnych rożnego typu doraźne rozwiązania, jednak tutaj jest ono zastosowane jako integralny element systemu. Podczas marszu „mata” jest zwinięta i utrzymywana w tej postaci pasem z klamrą.

Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.
Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.

W systemie zaprojektowana też została apteczka. Dla ułatwienia szybkiego dostępu w warunkach TCCC składa się z zamykanego na zatrzask „wkładu”, umieszczonego w otwartej od dołu kieszeni, z której może być jednym ruchem wyszarpnięty za pas zakończony uchem. Wkład apteczki i pas są utrzymywane wewnątrz za pomocą klapy z szerokim rzepem. Taka konstrukcja apteczki pozwala na szybki dostęp gdy jest ona przenoszona na plecach zarówno wyposażonemu w nią żołnierzowi, jak i innym. Oprócz tego, przykładowo, w kieszeni na radiostację AN/PRC-152 dla kamizelki Gryf wprowadzono suwak w dolnej części, pozwalający na szybką wymianę baterii bez wyjmowania całego radia.

Do zestawu włączono również 22-litrowy plecak. W postaci złożonej jest on transportowany w kieszeni mierzącej kilkanaście centymetrów, zamkniętej na suwak i mocowanej systemem MOLLE/PALS. Jest to rozwiązanie przydatne np. gdy plecak główny pozostawia się w miejscu ześrodkowania, a na misję należy zabrać kilka dodatkowych przedmiotów, takich jak środki pirotechniczne, liny itp. Podobnie kompaktowo przenoszona jest torba zrzutowa na puste magazynki, która w postaci złożonej zajmuje na pasie nośnym zaledwie kilka centymetrów. W stanie rozłożonym ma standardowe wymiary, śluzę w części górnej i siatkowe dno.

image
Fot. Rafał Surdacki/Defence24.pl.

Oprócz tych elementów w skład zestawu wchodzą bardziej tradycyjne elementy: pojedyncze i podwójne ładownice na magazynki karabinowe, ładownice na magazynki pistoletowe i granaty, zasobnik ma maskę przeciwgazową MP-6 oraz zasobnik na zestaw hydracyjny, czyli tak zwany „Camel Bag”. Ponieważ wszystkie elementy mocowane są za pomocą systemu MOLLE/PALS, mogą być dowolnie skonfigurowane, ale też kamizelkę można doposażyć w inne elementy korzystające z tego standardu. Wśród opcjonalnych elementów kamizelki Gryf znajdują się też np. ładownice na magazynki do karabinu wyborowego czy torba na amunicję do karabinu maszynowego.

Kamizelka Gryf to system ochrony indywidualnej, przeznaczony przede wszystkim dla żołnierzy formacji lekkiej piechoty i Wojsk Specjalnych, dla których poziom ochrony musi łączyć się z wysoką mobilnością i komfortem oraz niewielką masą ochrony balistycznej w stosunku do poziomu osłony. Kamizelka typu plate carrier łączy w tym wypadku lekkie płyty balistyczne typu „3D shooters cut” z wielozadaniowym systemem nośnym. Całość została zaprojektowana przez polskich specjalistów i produkcja oparta jest o krajowe komponenty oraz materiały. W przypadku wprowadzenia na wyposażenie, Gryf może być nadal rozwijany.

Artykuł powstał na bazie informacji dostarczonych przez Lubawa SA

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 131
Reklama
Piotr Dudek
czwartek, 16 kwietnia 2020, 16:35

Wy wiecie że te zasobniki na Magazynki można odciąć, albo przełożyć sobie z boku na pas, poto jest molle, żeby sobie to przyczepić tam gdzie się chce. A widzę że wiedza niektórych to sięga daleko....

Coddybancks20
środa, 1 stycznia 2020, 12:00

Może jest to poziom światowy , ale w każdym wyposażeniu nie ma ochrony szyi i okolic głowy ,też by się przydała !!! Jakiś stojący kołnierz przypinany , ale nie przeszkadzający !!!

zawsze gotowy
poniedziałek, 30 grudnia 2019, 11:50

Tych 6 ładownic na magazynki pełni również 2 funkcje. Po napełnieniu powietrzem służą jako mini tratwa lub mini kapok do forsowania zbiorników wodnych... Maja łeb nasi naukowcy. Ruscy by sie tego nie powstydzili! Myślałem, ze sowiecka łopatka piechoty/granatni 37mm to szczyt głupoty, a tu prosze-6 ładownic zachodzacych az na plecy...

ziomek
środa, 25 grudnia 2019, 18:14

Dlaczego nie można kupować sprzętu takiego jak kamizelki, czy hełmy nowej generacji za własne pieniądze bezpośrednio od producenta po potwierdzeniu np.polskiego obywatelstwa i bycia Polakiem, bo to nie to samo?

Anonimowy anonim
środa, 1 stycznia 2020, 20:39

Kup sobie zagraniczny sprzęt.

werte
sobota, 28 grudnia 2019, 16:35

Będę się powtarzał skoro pytania powracają. Przypomnę słowa pewnej ekspertki z Policji podczas debaty o możliwości nabywania sprzętu ochronnego przez cywilów - Czy Państwo chcecie aby bandyci mieli taki sam sprzęt albo lepszy jak policja? Idea oczywiście została odrzucona i ten typ myślenia stał się obowiązującym w resortach. Najdobitniej i najjaśniej wyraził to minister Zieliński podczas debaty sejmowej - Otóż ja Panie pośle chcę bardzo wyraźnie podkreślić, że w moim przekonaniu, i to jest filozofia, którą przyjął nasz rząd, rząd Pani Premier Beaty Szydło. Zresztą to jest odzwierciedlone w programie Prawa i Sprawiedliwości, który jest teraz programem rządu i jest konsekwentnie realizowany, za bezpieczeństwo obywateli odpowiada Państwo. Nie sam obywatel za swoje bezpieczeństwo tylko Państwo i stosowne służby, które to Państwo – Służby Państwowe, które to państwo powołuje. – wiceminister w MSWiA Jarosław Zieliński, Sejm 27 września 2017. Proszę zauważyć że ekspertka reprezentująca resort przedstawiła totalitarny tok myślenia obowiązujący od czasu PRL który nie zmienił się ani na jotę. Mimo zmiany ustroju i symboli. Obywatel jako praworządna jednostka nie jest brany pod uwagę bo praktycznie nie istnieje dla resortu. Obywatel to faktycznie bandyta który tymczasem nie ma postawionych zarzutów prokuratorskich. Zatem pozwalanie obywatelowi na posiadanie ochronnego sprzętu dla siebie i rodziny to utrudnianie pracy policji i wspieranie bandytyzmu w Polsce. A chodzi tu jedynie o maski p-gaz, hełmy i kamizelki chroniące przed odłamkami. O szerszym dostępie do broni w tej sytuacji można zapomnieć. Bo to już nie utrudnianie pracy policji ale wręcz uzbrajanie bandytów! Bo obywatel RP to oczami resortu bandyta tymczasem bez zarzutów, ale lepiej na zimne dmuchać i od broni trzymać go z daleka. Tak obywatela widzi władza. Również obecna tak ponoć antykomunistyczna i narodowa że proszę siadać. Gdyby ktoś im w twarz powiedział że uważają Polaków za bandytów to się obrażą.

Ddd
poniedziałek, 30 grudnia 2019, 11:43

Przecież tu nie chodzi o cywila tylko o to, że funkcjianriusz każdej służby czy wojskowy nie może sobie dokupić sprzętu np. Kamizelki z wkładami balistycznymi czy helmu kevlarowego.

marian
poniedziałek, 30 grudnia 2019, 19:56

A to na wojnie do cywilów nie strzelają? Tu chodzi o cały nasz kraj.

sża
sobota, 21 grudnia 2019, 12:24

A da się w tych kamizelkach wykonać rozkaz "Padnij" i "Czołganiem na przód"?

lolo
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 08:08

da sie

sża
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 12:55

Jak? Z tymi zasobnikami na brzuchu?

gnago
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 22:03

czołgasz się dziesięć metrów, cofasz o metr i masz przed sobą mały nasyp ziemny. Sprytne, zjawiskowe na poligonie

sża
piątek, 27 grudnia 2019, 09:30

Widocznie WOT nie ma w planach czołgania się na polu walki, tylko od razu atak na bagnety na przeciwnika...

Myśliwy niezrzeszony
piątek, 20 grudnia 2019, 22:29

A moole-pals nie mogły być w kamuflażu zamiast jednolicie oliwkowe? Taka drobnostka w sumie, a o wiele lepszy efekt maskujący.

Rezerwa
piątek, 20 grudnia 2019, 16:24

Na A wojska operacyjne w tych piórnikach biegają jak gajowi.. a dla 14 dniowych cywili ,którzy przychodzą by łyknąć kasę i lansować się w sieci .. obraza munduru i żółnierzy zawodowych porażka na saliii!!

gnago
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 22:05

O co ci biega, macie swoje wojskowe urzędy uzbrojenia panie zawodowy zróbcie tam decymacje biurw i agentów obcych wywiadów. I posypie się wam nowym sprzętem

terytorials
sobota, 21 grudnia 2019, 12:56

Biedaku, nie jęcz, tylko kup se! Nie stac cie? Co, robisz w monozie za 2250 zł brutto? Do 800 zeta mozesz sobie sam sprawić zacny ekwipunek ze cała kompania bedzie Ci zazdroscic ;)

Marick
środa, 25 grudnia 2019, 02:09

Kolego ”hamuj piętą” z takimi komentarzami bo rezerwa kupuje wyposażenie za swoje, a nie za 500+ jak ty i nie lansuje się w nowiutkim moro z naszywką PW, wiec wara od operacyjnych bo do pięt im nie dorastacie i to rezerwa będzie wspierać WO a ty dalej układaj worki z piaskiem i szukaj zaginionych w lesie choć to typowa robota dla OC i ODP

Ciekawy
piątek, 27 grudnia 2019, 14:26

Biorąc pod uwagę średnią wieku w WOT z tym 500+ toś dowalił, że lepiej nie można. Poza tym założę się, że jak masz dzieciaki to sam bierzesz kasę. A jak nie masz, to ci gratka uciekła sprzed nosa i mówi się trudno.

marian
środa, 25 grudnia 2019, 23:12

Odpuście trochę. Rezerwa wojsk operacyjnych będzie wspierać wojska operacyjne, bo jest tych wojsk integralną częścią. Jeżeli powstanie jakaś rezerwa WOTu inna niż obecne rezerwowe bataliony OT, to też będzie integralną częścią WOTu. Wszystkie rodzaje wojsk, rodzaje służby itp. będą się wspierały, bo wszyscy gramy do jednej bramki, więc przestańcie z tymi docinkami.

terytorials
piątek, 27 grudnia 2019, 11:29

Nie bedzie zadnej jednej bramki, nie bedzie zadnego wspierania. na x godzin przed godzina W kilka rakiet trafi w budynki z bronia, optyką... Beda bataliony bez broni i sprzetu. Do tego np 15 % stanu sie nie zjawi (tyle jest np kobiet w WOT). I tyle bedzie z tego WOT-u. Wiem co mówie, 3 rok jestem w jednym z wschodnich batalionow WOT.

piątek, 7 lutego 2020, 21:33

, większość się nie stawi, bo w robocie druga zmiana:)

Marek1
poniedziałek, 30 grudnia 2019, 17:18

hehehe ... 15% ?? Optymista z ciebie ogromny ;)). Optyki prawie nie ma, no chyba, że sobie sam kupisz na Beryla, czy Grota. Zresztą poza karabinami ,UKM i amunicją strzelecką w tych magzazynach prawie nic innego niema.

Bebe3
sobota, 21 grudnia 2019, 03:50

Tej kasy dostają tyle, że auto nowe kupia i wczasy z kochanką. Czuć onuca takie komentarze.

Kris
piątek, 20 grudnia 2019, 10:20

ja tam kupiłem przystępną budżetowa kamizelkę Huzar w ZS jestem mega zadowolony a latem paso-szelki i jest ok i 200 zł się zmieściłem, po to są mundurówki by uzupełnić szpej

Ok bajdur
sobota, 21 grudnia 2019, 13:08

Prawda. Mundurówka to nie premia świąteczna.

Jendrek
piątek, 20 grudnia 2019, 03:38

No fajowe :) extra. miodzio a zwłaszcza te seledynowe uchwyty nożyczek to fluorescencyjne czy tylko diodami podświetlane? Ach są pewnie odblaskowe jak znaki drogowe?

KR
piątek, 20 grudnia 2019, 02:15

Cóż... kamizelka stara się udawać nowoczesnego plate carriera, ale nosząc parędziesiąt modeli "noszaków", już widzę parę wad: -Klamry ROC na ramionach. Do klamry niewygodnie się składać, gdy nosimy plecak, uciskają niewygodnie, do tego na pewno komuś uda się je "niechcący rosnąć" -Materiał tragedia, wciąż poczciwy nylon zamiast cordury mimo iż taka jest. Taśmy olivkowe zamiast barwione w kamuflaż... -Chest rig 6x2? Niech ktoś spróbuje się w tym wygodnie położyć albo dłużej kucać. Nie da rady. Jeszcze gdyby był to samodzielny chest to można i da się, po podpięciu na plejta nie ma szans. Światowy tren to zazwyczaj 4x2, ale nie 6x2. -Mata pod tyłek nic nowego, nic odkrywczego, ale miło że ktoś dodaje to fabrycznie do zestawu. -Obawiam się o jakość szycia bo Lubawa nigdy zbyt prostych i jakościowych szwów nie miała... -Żadne zdjęcie nie pokazuje kamizelki od wewnątrz, ciekawe czy ma sensowną siatkę dystansującą. Lubawie daleko do światowych lub czołowych polskich marek w zakresie sprzętu indywidualnego, oj daleko

Marek1
poniedziałek, 30 grudnia 2019, 17:21

No cóż, FAKT, że poza multispektralnymi osłonami Mirandy gr. Lubawa prawie NIC z antybalistyki nie eksportuje też swoje znaczy.

Andi
czwartek, 19 grudnia 2019, 23:40

I będzie kosztować zapewne ponad 6 tys.

Pawulon
czwartek, 19 grudnia 2019, 18:17

Wyposażenie WOT ? Nie dla wojsk operacyjnych tylko dla nieudaczników ? Przecież ich głównym wyposażeniem powinny być ŁOPATY

Ed
sobota, 21 grudnia 2019, 15:06

Czytam, znawca tematu. Pewnie po 17 latach w MON i emerytura za ukrywanie się przed pracą. W Wot są też emerytowany żołnierze po paru misjach jak i 50 letni tatusiowie z brzucha i którzy będą pracować do 65 roku ale znajdują czas żeby coś jeszcze dla ojczyzny zrobić.

Kamyk
piątek, 20 grudnia 2019, 16:58

Widziałem w tym roku na poligonie przedstawicieli zmechu i WOT nie będę się pastwil nad zawodowcami z brzuszkiem i kondycja na poziomie 50 latka, "niedzielni żołnierze " jeśli chodzi o przygotowanie fizyczne, świadomość operacyjna podoficerów, zaangazowanie i dyscypline bili na glowe zawodowych.

pomz
sobota, 21 grudnia 2019, 12:59

No z tą "dyscypliną" to bym polemizował. Jestem pdedfem w jednym z batalionów WOT. Dramat jest. kadra "odpusciła'' mase rzeczy.

marian
poniedziałek, 23 grudnia 2019, 14:16

A czy masz porównanie z wojskiem zawodowym?

zawsze gotowy
piątek, 27 grudnia 2019, 11:49

Mam. Widze jak wygladaja operacyjni-zawodowi i terytorialsi. Majorom w zielonych beretach nie salutuja-udaja ze nie widza, a to głowa w telefon. Akcja taka: szeregowy prowadzi z 6 zolnierzy do wyjscia z JW, mija ich major (zielony beret). Nie było salutowania. Major: "czemu nie oddajecie honorów,przeciez jestesmy zolnierzam, w tył na lewo!" . Wracaja sie mijaja majora i z tej kolumny honory oddaje 3 zolnierz! Prowadzacy i 2 w szyku :))) Major złapał sie za głowe tylko :) Tak jest w 11 Batalionie Lekkiej Piechoty w Białymstoku...

666
czwartek, 19 grudnia 2019, 23:25

Ciebie nawet by tam nie wzieli

vvv
piątek, 20 grudnia 2019, 09:12

do WOT biora kazdego jak leci bo nie ma chetnych :) mialo byc 50tys a jest 21tys z czego 5tys to byli zawodowi :)

Superglue
piątek, 20 grudnia 2019, 17:54

Jestes dobry zglos sie za 100

Jezus
czwartek, 19 grudnia 2019, 15:05

Sami Komandosi w akcji. Dobrze poznać opinie ekspertów.

Pasjonat szpeju
czwartek, 19 grudnia 2019, 10:26

Brzydka. koszmarne wykończenie. Plastikowa klamra do pasa zamiast metalowej kobry. Do tego te ładownice z poprzedniej epoki, które wogóle nie pasują do PT. Lubawie daleko jeszcze do takich producentów jak LBT, Crye Precision czy polski Direct Action.

B72
piątek, 20 grudnia 2019, 17:02

To nie revia mody Versace tylko piach, kurz, bloto. Na oko to można oceniać znaczki pocztowe. Z opiniami poczekajmy na użytkowników.

Mzd
czwartek, 19 grudnia 2019, 16:00

Widać żeś Pan pasjonat, bo na użytkowaniu to się Pan kompletnie nie znasz ;)

zeus89
czwartek, 19 grudnia 2019, 15:35

Niech se wygląda jak chce. Byle spełniała swoją rolę.

wotowiec
czwartek, 19 grudnia 2019, 05:46

Nieźle wygląda, czy przyjmę w tym pozycję strzelecka leżąc ?

Dziki
środa, 12 lutego 2020, 11:08

Pozycje, to możesz przyjmować w łóżku, do strzelania przyjmujesz postawę...

malutki
czwartek, 19 grudnia 2019, 10:36

tak, do tego z podporka

marian
czwartek, 19 grudnia 2019, 12:43

To chyba jest optymalna pozycja strzelecka, zwłaszcza w armii, której głównym celem jest obrona swojego terytorium, a nie jakieś "misje na obcym terenie.

WOTmen
czwartek, 19 grudnia 2019, 01:07

Twórcę każdej kamizelki należy w nią ubrać, przegonić parę kilometrów i przeczołgać przynajmniej 20m, to samo z twórcami odzieży ochronnej. Jakoś nie widzę czołgania się w tym :/ Coś co jest dobre dla specjalsa czy ATciaka nie musi być dobre dla żołnierza piechoty. Już teraz mamy na sobie za dużo badziewia, ogranicza to naszą mobilność i możliwość ruszania się w ew. działaniach taktycznych. Noszenie ciężkiej kamizelki, która ochrania przed bezpośrednim ostrzałem kilka-kilkanaście procent ciała nie ma większego sensu jeśli mamy działać jako lekka piechota bez środków transportu. Szczerze mówiąc wolałbym zginąć niż zostać rannym i wziętym do ruskiej niewoli albo spowalniać kolegów z oddziału więc pierwsze czego się pozbędę w razie działań to wkłady balistyczne.

czwartek, 19 grudnia 2019, 16:01

No ja się nie dziwie, że WOT ma taką opinie skoro tacy ludzie tam są…

QRF
czwartek, 19 grudnia 2019, 11:27

To zasuwaj jak Piktowie na golasa.

Rr
środa, 18 grudnia 2019, 22:32

WOT ma zakusy być piechotą lekką, wojskami zmechanizowanymi czy wojskami specjalnymi? Bo od zakupu do zakupu to co innego wychodzi

Grzegorz
czwartek, 19 grudnia 2019, 09:35

Zgarniają to co jest w ich ocenie najcenniejsze z każdego rodzaju wojsk. Czy otrzymają dzięki temu synergię dobrych rozwiązań? Zobaczymy. Generalnie jest to wypadkowa kilku czynników, determinuje taką a nie inna linię zakupów dla WOT. Zwracam uwagę na dość zróżnicowanego typu poszczególnych kompanii (jedne będą przemieszczały się "z buta", drugie będą posiadały spory stopień zmotoryzowania), zadań czasu pokoju oraz ścieżka kariery dowódcy WOT (dowódca rodzaju wojsk najczęściej "zgarnia za sobą" kilku oficerów których ceni i może im powierzyć poważne zadania), który na tym stanowisku w mojej ocenie się sprawdza. Biorąc pod uwagę status WOT dla MON, to mogą traktować wiele zakupów jako "candy shop" ;)

Obywatel-piechociniec-eks-wotowiec
czwartek, 19 grudnia 2019, 13:43

Z tym zmotoryzowaniem to przesadziłeś grubo.

wotowiec
czwartek, 19 grudnia 2019, 05:47

Na WOT testują co się nadaje a co nie,

qwerty
środa, 18 grudnia 2019, 20:47

Obok plate carriera to to nawet nie stało. W WP jak zwykle dziadostwo.

Hahaha
środa, 18 grudnia 2019, 17:07

Fajna. Łudząco podobna do kamizelki którą testowaliśmy już 2 miesiące temu. Tyle tylko że produkcji MASKPOL. Hahaha. Brawo Lubawa

Ewwsa
czwartek, 19 grudnia 2019, 09:05

Obudziles się juz?

Hunter
środa, 18 grudnia 2019, 23:02

No to macie 2 miesiące przewagi

Bob
środa, 18 grudnia 2019, 18:36

Kłamiesz, albo sam nie wiesz co testowałeś.

Wot
środa, 18 grudnia 2019, 17:01

Super. Fajna kopia kamizelki MASKPOL którą testowaliśmy 2 miesiące temu. Hahaha.

Majk
środa, 18 grudnia 2019, 18:40

Zdajesz sobie sprawę, że zarówno ta jak i kamizelka Maskpolu powstały w oparciu o te same ZTT? Tak się składa, że Gryf był pierwszy więc jeśli ktoś od kogoś kopiował to nie Lubawa.

Try
środa, 18 grudnia 2019, 20:34

Skoro powstały w oparciu o te same ZTT to jakim cudem któraś była pierwsza.

Tra
środa, 18 grudnia 2019, 19:32

Skoro powstały w oparciu o te same ZTT to w jaki sposób któraś była szybciej.

szyłka
środa, 18 grudnia 2019, 16:25

my operacyjni już przywykliśmy że nic nie dostajemy a dajemy dla w....

VX
czwartek, 19 grudnia 2019, 20:45

Narazie to sprzęt za grube miliony zostal przekazany z WOT do operacyjnych. ORIENTUJ SIĘ czasem warto. Bo potem pleciecie bzdury

vvv
piątek, 20 grudnia 2019, 09:13

SPRZET ZOSTAL ZWROCONY w 2018 do wojsk operacyjnych kolego. WOT konsumuje logistyke, zapasy amunicji, mundury i 1/3 pieniedzy na zakupy sprzetowe/cwiczenia wojsk zawodowych

B72
piątek, 20 grudnia 2019, 17:19

Skoro nie umie pan albo czytać albo liczyć to pora wracać do szkoły na nauke nigdy nie jest zbyt późno. Wie pan ile kosztuje np strzelanie NDR? Gdzie sie to odbywa? Ile kosztują nocne manewry z użyciem smiglakow w Orzyszu? Jakie sa koszty forsowania dużych przeszkód wodnych przez jed panc i zmech? Ile kosztują ćwiczenia na F16, Mig29 czy poczciwych SUczkach? Ile trzeba zapłacić za strzelania chłopaków z Gołdapi? O uzyciu czołgów czy Roskow juz nawet nie wspominam. Żeby wydać tyle kasy to WOT musialby chyba na Księżycu ćwiczyć.

Zmechol
piątek, 20 grudnia 2019, 08:37

A jaki to drogocenny sprzęt? Napisz, bo jestem bardzo ciekawy. WOT w WOG-ach ma priorytet przy wyposażaniu żołnierzy. Efektem tego jest to, że ja na przykład nie otrzymałem plecaka górskiego i jeszcze kilku innych fantów, bo dla operacyjnych nie ma. A część moich kolegów musiała zwracać już pobrane karimaty i śpiwory, bo... Mają trafić do WOT. A "na razie" piszemy oddzielnie - ucz się ortografii, czasem warto...

Bebe3
piątek, 20 grudnia 2019, 17:22

To my w Polsce mamy jakąś zmechanizowana brygade górska? Poważnie pytam.

m p
sobota, 21 grudnia 2019, 00:25

Brygada Strzelców Podhalańskich.

mietek
piątek, 20 grudnia 2019, 09:35

Ale komu bardziej potrzebny ten plecak górski. Komuś kto jeździ w bewupie, czy komuś, kto nagina kilometry na piechotę? Proszę nie dzielić tylko na weekendowców i zawodowych. Bo w razie W wszyscy giną tak samo. Poza tym w razie W, to Pan jeszcze podziękuje za brak "fantów", bo jak przyjmą rezerwistów z pasoszelkami, to na ich tle Pan będzie wyglądać jak generał ;)

zawsze gotowi?
sobota, 21 grudnia 2019, 13:06

Przestan z tym "naginaniem kilometrow na piechote"...We WOT jest dobrze okolo 15-20% kobiet. Już ja je widze jak "naginaja" z tymi zsobnikami...W mej kompanii wszystko na sztuke. Jak sa marsze na pare km to z przymrozeniem oka, tzn nikt nie zaglada do plecaków co tam masz. Zwykle sa puste lub wedruje tam kamizelka lub helm. Bylem jedynym ktory mial perlny plecak tego co winno w nim być Byłem obiektem kpin kolegów z calej kompanii. Tak to wygląda.

Zmechol
piątek, 20 grudnia 2019, 23:35

Bebe3 Ty tak na serio? 21 Brygada Strzelców Podhalańskich wyposażona jest w BWP1, t - 72 i goźdzki, czyli jak typowy zmech. Mamy, więc taką brygadę. A plecak lub zasobnik piechoty górskiej to oficjalna nazwa dużego plecaka MON. Jako zmechol przecież nie jeżdżę tylko w bewupie, zajęcia mam również takie jak zwykły piechur, marsze też i gwarantuje Ci Mietek, że w miesiącu nie robię mniej kilometrów niż weekendowi żołnierze WOT. Nie ja dzielę na weekendowych i zawodowych - WOG dzieli mówiąc mi, że dla mnie zawodowego nie ma nic lub prawie nic w magazynie, bo trzeba dać WOT. Jak generał może nie, ale sam kupuje wyposażenie, bo wyglądałbym niewiele lepiej od rezerwistów, serio. Pasoszelek nie dostałem tylko dlatego, że w magazynie nie było... Nie, lubawy też nie dostałem. Otrzymałem jedynie pas WP. Kamizelkę kupiłem sobie sam.

dessser
czwartek, 26 grudnia 2019, 14:06

Pod koniec 2019 roku do proobronnych maja trafic hełmy wz2005 nówki sztuki którym skończył się okres ważności (i muszą zostać wycofane). Czemu zawodowi maja żal do WOTu o hełmy ? Może warto zapytać u siebie czemu cały okres ważności przeleżały w magazynie gdy część z was biegała jeszcze w stalowych rondlach.

mietek
sobota, 21 grudnia 2019, 19:04

Ja Ciebie rozumiem, że sprzęt powinieneś dostać na miarę XXI wieku, ale zauważ, że WOT działa od trzech lat, a XXI wiek zaczął się już 19 lat temu. To że WOT ma pierwszeństwo w WOGach nie oznacza, że jakby nie było WOTu to ten cały szpej dostałyby operacyjne. Może część tak, ale część z tego w WOGach zamówił WOT, więc czemu ma nic nie dostać. Poza tym już czytałem, że WOTowcy po tych kilku latach też już cerują mundury. Jedziecie na tym samym wózku, a ktoś chce sztucznie wprowadzić podziały.

GRD
środa, 18 grudnia 2019, 18:02

Trzeba samemu zainwestować. Służę w operacyjnych, nie marudzę - kupuję swój szpej. Nie marudzę i nie płaczę o każdy grosz. Na Wot testują sprzęt i system szkolenia podstawowego.

Wesa
czwartek, 19 grudnia 2019, 09:08

To niezłą kasę masz. Na lewo? Co z magazynów sprzedajesz? Paliwo?. Zgłoszę Cię na Policję i do skarbówki.

Bebe3
piątek, 20 grudnia 2019, 17:24

Nie ma Pan zielonego pojęcia o wojsku, służbach mundurowych bo jest dodatek na takie wydatki.

...
czwartek, 19 grudnia 2019, 17:51

Jest dodatek mundurowy plus do tego w większości sklepów oferujących szpej i produkty pokrewne za okazaniem legitymacji służbowej oferuje się zniżkę 10%, taką zniżkę mają nie tylko żołnierze ale i pozostałe służby mundurowe a nawet pracownicy ochrony. To że ktoś uciułał z mundurówki na szpej wcale nie oznacza, że kradnie.

łuna
czwartek, 19 grudnia 2019, 10:43

Wy Rosjanie jednak nie macie pojęcia o zachodzie.

GRD
czwartek, 19 grudnia 2019, 10:01

Operacyjni mają coś takiego jak "mundurówka". Nie wydaje jej na nowy tv czy smartfon a na szpej. W kilka lat można conieco skompletować

...
czwartek, 19 grudnia 2019, 17:36

Plus do tego w większości sklepów oferujących szpej i produkty pokrewne za okazaniem legitymacji służbowej dostaje się zniżkę 10%, taką zniżkę mają nie tylko żołnierze ale i pozostałe służby mundurowe a nawet pracownicy ochrony. Tylko niektórzy wolą wydać na telewizor, samochód, smartfon czy wakacje a potem narzekać. W MON jest jak jest, ale też w MSWiA i niektórzy zamiast ciągle narzekać są jakoś w stanie zamiast wydać na przyjemności to w siebie zainwestować.

szuszu
środa, 18 grudnia 2019, 17:16

pół roku w WOT kupiłem plate cariera z Miwo, ładownice,apteczkę i inne części oporządzenia koszt ok 1k pln. Mały plecak , tarpa ,hamak, mundur CPU od znanej firmy żeby w podartym nie chodzić, kupię jeszcze 4 magazynki żeby 8 na rotacje i szkolenia mieć na to idą pieniądze zarobione w MON co robią ze swoją kasą inni żołnierze nie wnikam. Pozdro

Zmechol
piątek, 20 grudnia 2019, 08:54

Wymiękam... Magazynki? Naprawdę chcesz kupić magazynki? Człowieku szanuj swoje pieniądze, do szkolenia cztery Ci wystarczą, wiem co mówię, bo strzelań mam dużo.

mietek
piątek, 20 grudnia 2019, 09:38

Do szkolenia może wystarczą, ale czy w razie W mu wydadzą 8? To jego życie, a ten piąty magazynek może je uratować. Niech sam decyduje na co wyda swoją kasę.

pomz
sobota, 21 grudnia 2019, 13:09

Tuz przed W pare rakiet trafi w magazyny broni, sprzetu i nie bedzie ani problemu broni, magazynków i zle dobranych helmow i kamizelek...

mietek
sobota, 21 grudnia 2019, 19:12

Dlatego WOT (i rezerwa) cały szpej łącznie z bronią i amunicją powinien dostać do domu. A operacyjne tylko na zasadzie kilkuletniej służby kontraktowej w skoszarowanej formie (zdolność do wyjazdu liczona w minutach) jak u ruskich. Po kilku latach do rezerwy, a zachętą duuuża kasa, żeby po kilku latach kontraktu, szeregowego było stać na mieszkanie za gotówkę - a i tak będzie taniej niż dziś (emerytury).

plutek
sobota, 21 grudnia 2019, 13:08

wiecej szprzetu niz talentu. I wszystko w temacie!

Janek
czwartek, 19 grudnia 2019, 07:23

Też kupiłem swój szpej, też wydałem ok tysiąca.Kupione pod siebie i dla siebie,a operacyjne dalej beczą bo im WOT zabrał spodnie.

vvv
piątek, 20 grudnia 2019, 09:15

wociaki to takie nito wojsko ni to elita. 90% ich szkolenia to pobieranie sprzetu, chodzenie po lesie na piesze wycieczki i zdanie sprzetu :) maja na strzelania 1,5 magazynka i juz sa "Elytą" :D kosztuje 30x wiecej niz NSR a reprezentuja ten sam poziom

piątek, 20 grudnia 2019, 18:00

B72
piątek, 20 grudnia 2019, 17:35

Amu można dokupić, większość wydaje te parę groszy na wyposażenie. Bo nie traktują służby jak pracy tylko jako obowiązek każdego Polaka. Na lewizny przez dziury w płotach nie laza i na wódkę. Dla wielu to pasja, której ze względu na pracę nie mogli zrealizować.

pomz
sobota, 21 grudnia 2019, 13:11

Nie przesadzaj z tą "wiekszoscia". U mnie cos kupilo moze ze 30 % Reszta jest dla kasy, cos tam sciemnic, ze zapominial, cos szef lub zawodowy nie zuwazy i 600 zeta comiesiac wlatuje. I raty za latopa jest z czego placic...

Ja
piątek, 20 grudnia 2019, 08:52

Kupa sprzętu nic talentu. A i bym zapomniał beczy to BARAN.

Zmechol
piątek, 20 grudnia 2019, 08:50

Janku drogi naprawdę wydałeś aż tysiąc złotych? Wow, jesteś niesamowity. Tak, to ironia... Jako operacyjny kupiłem sobie namiot, nóż, porządne buty, ciepły polar, kamizelkę (nie, nie dostałem Lubawy), plecak mały i duży (plecaki w pierwszej kolejności miały trafić do WOT, dla operacyjnych nie było), busolę, karimatę, rękawiczki taktyczne, latarkę czołową i całą masę innego drobiazgu i wiesz co Janek? Po tym jak dostałem na kontrakt tylko dwa mundury zamiast czterech, bo pierwszeństwo w przydziale miał twój WOT powiedziałem sobie dość, mundurów polowych kupować nie będę, bo te mi się po prostu należą, więc ceruje i czekam, aż w końcu trafi coś dla nas na magazyn. Pozdrawiam.

Gbh56
piątek, 20 grudnia 2019, 17:42

Coś mi tu zalatuje onuca to szczucie operacyjnych na WOT.

Zmechol
piątek, 20 grudnia 2019, 23:45

Według takich jak Ty każdy z zawodowych kto mówi, że mu czegoś nie wydali z magazynu ze względu na WOT to potencjalny szpion Moskwy? Naprawdę? Skąd tacy ludzie jak Ty się biorą, serio pytam? Na rękawie munduru noszę polską flagę i jestem z tego dumny i zwyczajnie wkurza mnie, że nie mogę dostać sprzętu jaki ułatwiłby mi służbę i jaki otrzymać powinienem, bo niestety pierwszeństwo do niego mają goście, którzy w żołnierzy zamieniają się w jeden weekend w miesiącu. Coś tu po prostu bardzo nie gra. Kiedyś ktoś tu napisał, że to mniej więcej tak jakby najlepsze wyposażenie indywidualne zamiast do strażaków zawodowych kierować do ochotników. Coś w tym jest...

Strzelający z procy
czwartek, 19 grudnia 2019, 14:36

To kupcie sobie jeszcze za swoje amunicję, ropę do jelcza, dajcie hajs na żarcie... W pogotowiu niech kupują za swoje lęki strzykawki i ropę do karetek ... W policję niech każdy kupi nowego psa radiowóz i pomaluje komendę... Adwokacie i sędziowie za swoje zbudują areszty i więzienia... Rozumiecie dygresje ???

marian
piątek, 20 grudnia 2019, 00:04

Nie rozumiemy. Kamizelka u żołnierza to odpowiednik dobrych okularów u chirurga, a nie strzykawki.

Strzelający z procy
piątek, 20 grudnia 2019, 18:46

Czyli jednak nie rozumiesz! Więc wyjaśniam!!! Taki gify jak kamizelka i reszta szpeju to powinniśmy dostawać z magazynów a nie kupować sobie. Dziwię się jak trudno decyzyjnym kupić raz a dobrze jakieś kamizelki przecież to nie miecz świetlny. No chyba że w monie nie wiedzą ile mają żołnierzy w linii? Mają liniowców np 50 tys. + 21 tys SaS week to kupują 71 tys kamizelek prosta matematyka.

marian
sobota, 21 grudnia 2019, 00:20

A Pan wie ile my mamy żołnierzy w linii? Tymi 50 tysiącami, to Pan nawet z koszar nie wyjedzie, bo do tego potrzebna jest mobilizacja. Czyli dodatkowe kilkadziesiąt tysięcy, a może więcej. A potem co Pan powie takiemu rezerwiście? Że jego życie jest niewarte, by otrzymał kamizelkę? Niech ci zawodowcy lepiej spytają swoich dowódców w którym magazynie leżą ich kamizelki, bo tak to bywa w wojsku, że żołnierz śpi pod kilkudziesięcioletnim kocem przypominającym ścierę, a obok pełen magazyn nowiutkich na czas W.

razwiedczik
środa, 18 grudnia 2019, 18:09

Kup sobie tez wszystkie wkłady do kamzy (miekkie i twarde),tak zeby wazyła o 12 kg. I wtedy poczujesz sie jak operator SAS (Saturday Ans Sunday), a nie jak krzyzówka asg + harcerza...

Ja
środa, 18 grudnia 2019, 18:06

Mam rodzinę i opłaty.

marian
czwartek, 19 grudnia 2019, 12:51

A kto nie ma. Każdy ma swoje priorytety.

Gościu
czwartek, 19 grudnia 2019, 00:10

To do roboty

sd
środa, 18 grudnia 2019, 17:03

wy nic nie dajecie. do MON-u z pretensjami

Kozik
środa, 18 grudnia 2019, 16:46

Ciągle ten sam płacz.

Zawisza_Zielony
środa, 18 grudnia 2019, 16:08

A co wojskami operacyjnymi - pasoszelki wiecznie żywe.

marian
czwartek, 19 grudnia 2019, 12:53

To już do dowódców wojsk operacyjnych.

vvv
piątek, 20 grudnia 2019, 09:16

przeciez to politycy z MON decyduja komu dadza kase

Gbh56
piątek, 20 grudnia 2019, 17:44

Mylisz się, pytanie czy świadomie czy nie?

marian
piątek, 20 grudnia 2019, 11:58

Ale to politycy w MON decydują, że oficerowi ze sztabu przysługuje taka sama ilość mundurów co szeregowemu ze zmechu? A poza tym, wyposażenie osobiste to kropla w morzu tego, czym dysponuje MON, i zwalanie tego na brak lub złe rozdysponowanie pieniędzmi moim zdaniem jest naiwne

Aerlin
środa, 18 grudnia 2019, 15:54

Skoro liczy się niewielka masa, to czy nie lepiej byłoby zamiast pasów palsy wyciąć?

Jan
środa, 18 grudnia 2019, 16:59

Opcja wycięcia palsów będzie trochę lżejsza, ale mniej trwała.

Czytelnik
środa, 18 grudnia 2019, 15:50

"Do" to hejter konkurencji Lubawy. Panie Do proszę napisać kiedy i gdzie prowadził Pan testy poligonowe?

Anders
środa, 18 grudnia 2019, 15:38

specjalne pasy mocujące uniwersalnego system MOLLE. Czy mozna je zarobic w panterke?

Opat
środa, 18 grudnia 2019, 17:00

Można, ale taka taśma jest znacznie droższe od oliwkowej.

Do
środa, 18 grudnia 2019, 15:14

Brałem udział w testach poligonowych spróbujcie ją założyć po ciemku albo w trakcie akcji tragedia

GRD
czwartek, 19 grudnia 2019, 10:02

Mam starą grizzly od nfm i założenie jej nie sprawia mi problemu.

QRF
środa, 18 grudnia 2019, 16:23

Ćwiczenie czyni mistrza...

vvv
piątek, 20 grudnia 2019, 09:16

WOT nie traci czasu na naudne cwiczenia :) kurs PDF wystarcza! oni komandosuja bo maja na to az kilkanascie dni kursu weekendowego

Gbh56
piątek, 20 grudnia 2019, 17:47

Pewnie lepsze jest szorowanie kibli i polerka lamperii przez 360 dni i 4 na poligonie.

Hunter
środa, 18 grudnia 2019, 16:19

to trzeba ćwiczyć, żebyś ją umiał założyć nawet obudzony w nocy po ciemku właśnie a do tego trzeba czasu, takie testy nie wystarczą

ttmm
środa, 18 grudnia 2019, 16:14

:D niezły komentarz :D spróbuj jakąkolwiek założyć po ciemku albo w trakcie akcji. ale nie w Call of Duty fantasto :D poza tym jeśli nie widzisz różnic z starymi rozwiązaniami tzn. że nic nie wiesz o temacie i nie jesteś partnerem do rozmowy

czwartek, 19 grudnia 2019, 20:56

kamizelkę którą dostajesz na stan dopasowujesz do siebie a jej założenie to praca max na 5 rzepach tylko maciuś z klanu by nie zatrybił

vvv
piątek, 20 grudnia 2019, 09:17

nie obrazaj 90% WOTowców :)

Jan Kobuszewski
piątek, 20 grudnia 2019, 17:50

Panie gg idź pan z tymi prowokacjami do siebie, bo u was ostatnio moda na gwałty wśród diedowszczyzny sie zaczela.

Vic
środa, 18 grudnia 2019, 20:28

Używam Recon Plate Carrier od Warrior Assault Systems i założenie go to nie jest problem nawet po ciemku, więc da się xD Może z 30 sekund byś się mocował

Ryszard53
środa, 18 grudnia 2019, 17:49

zgadzam się z ttmm najwięcej mają do powiedzenia ci którzy mnie mają nic do dodania

Bania
środa, 18 grudnia 2019, 16:11

Brałeś udział ale w testach Ratnika..z tym śmieciowym zegarkiem.

Byly
środa, 18 grudnia 2019, 15:29

Oj tam oj tam teraz to rarytas......2000 roku nie było tak dobrze.....

Operator
środa, 18 grudnia 2019, 15:26

Trening czyni mistrza - po osiągnięciu odpowiedniej pamięci mięśniowej światło ci niepotrzebne

Tweets Defence24