Grot 2 będzie następcą Su-22?

10 września 2013, 15:44
grot2
Makieta samolotu Grot 2 prezentowana podczas MSPO 2013 na stanowisku ITWL. - fot. J. Sabak
Reklama

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) kontynuuje prace nad jednosilnikowym, lekkim samolotem odrzutowym Grot-2. Jego model był prezentowany podczas MSPO 2013 w Kielcach. Samolot Grot-2 opracowany przez biuro konstrukcyjne ITWL to konstrukcja o parametrach lotu zbliżonych do samolotów 5 generacji. Może brać udział w nowych projektach operacyjnych. Jest brany pod uwagę jako następca samolotów Su-22, które wkrótce zostaną wycofane ze służby w Siłach Powietrznych.

 

Jak podkreślają konstruktorzy z ITWL priorytetem było dla nich stworzenie modelu nowej generacji, który byłyby tańszy w zakupie oraz w swoim utrzymaniu, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich możliwości samolotów szkolno-bojowych. Głównym celem obecnego programu stała się konstrukcja modelu w dwóch wersjach: załogowej i bezzałogowej. Przedstawiciel ITWL poinformował, że ten drugi typ miał być odpowiedzią na projekt MON, z sierpnia ubiegłego roku, by samoloty myśliwsko-bombowe Su-22 zastąpić bezzałogowcami.

Grot-2 ma być głównie zbudowany z włókna węglowego, a jego konstruowaniem mają się zająć Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1. Instytut prowadzi rozmowy z partnerami zagranicznymi  już nabył odpowiednie  Ponadto prowadzi on również analizę rynku by znaleźć dostawcę silnika. Planowo pierwszy model próbny maszyny ma powstać w ciągu dwóch lat.

Ze względu na stadium projektu projekt Grot-2 nie jest brany pod uwagę w przetargu na nowy samolot szkoleniowy. Tutaj kandydatami są: Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin T-50; Alenia Aermacchi M-346 oraz BAE Systems Hawk.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 76
Reklama
As
środa, 23 stycznia 2019, 13:40

Na początku musi być wiara. Nasz kraj jednak stanowi taki ewenement w skali światowej, że wiara jest na początku i na końcu.

Snooker
środa, 18 grudnia 2013, 22:53

Stwierdzenie "Parametry lotu zbliżone do samolotów 5 generacji" nic nie mówi, maszyna pod względem prędkości i udźwigu może odbiegać od Su-22 jak wszystkie samoloty szkolno-(pseudo)bojowe. Do tego chęć tworzenia nowej konstrukcji na potrzeby 3 góra 4 eskadr, pokazuje że dla ITWL pojęcie rachunku ekonomicznego wciąż jest dziedziną czarnej magii.

fryz
środa, 16 kwietnia 2014, 13:02

Oczywiście, że bardzo dobra droga żeby stworzyć i rozwijać własny projekt samolotu, tym bardziej że są i tradycja i mam nadzieję że żyją "starzy" mistrzowie inżynierowie, którzy przekazaliby wiedzę nowemu pokoleniu, a jak lepiej jak poprzez wspólną pracę. Proponuję osobie odpowiedzialnej za projekt z instytutu lotnictwa stworzyć stronę internetową projektu z celem finansowania przez społeczeństwo - taka akcja! Sam chętnie wsparłbym finansowo taki projekt jeśli miałby on szansę powodzenia w zrealizowaniu, a co!

Wolf
poniedziałek, 27 stycznia 2014, 12:43

dobra droga - tani masowo produkowany samolot pola walki- nie kosztowny - dobrze byłoby wrócić do projektu PZL Scorpion w wersji z silnikami turbośmigłowymi - małe szturmowe samoloty- mogące startować z każdej drogi , a nie g...no w postaci F-16 , które zostanie załatwione na dwóch lotniskach zrzutem kurzu z ruskich odkurzaczy !

Kacper
wtorek, 22 kwietnia 2014, 13:26

Popieram ten projekt! Nawet gdyby latał 1000 metrów nad ziemia tez bym go poparł jest polski! Wszyscy zaczynaja skromnie tak jak np Boeing, a po ilus latach kończą na najwiekszych samolotach swiata..

jaro
niedziela, 21 września 2014, 09:35

Panowie trzymam za was kciuki oby tylko ktoś to docenił i skożystała z tego nasza armia

hans
sobota, 7 listopada 2015, 10:50

Czytalem kiedys ze polacy chcieli robic skorpiona.Cos nie wyszlo modele widzialem na zdjeciach i cisza.Potem bedac w usa natknalem sie na zywo z amerykanskim skorpionem.Bardzo zgrabny samolot.Mam pytanie jest to moze polski skorpion ?.Ten w usa tez ma nazwe scorpion. Czysbysmy.plany oddali usa.

jacuś
niedziela, 3 sierpnia 2014, 19:11

niezły sprzęt, z którego numeru Małego Modelarza go zrobili, orientuje się ktoś?

Bartek
poniedziałek, 28 kwietnia 2014, 01:52

Jak mawiali Rzymianie: Omnia Rerum Principia Sunt Parva - Początki wszystkich rzeczy są MAŁĘ. Dlatego proszę malkontentów żeby przestali narzekać. Skoro 10 milionowa Szwecja z PKB praktycznie takim samym jak Polska była w stanie wyprodukować własny samolot myśliwski 20 lat temu (JAS 39 Gripen) to dlaczego nam ma się to nie udać? Oczywiście na początku będą wielkie problemy ale to nie znaczy że mamy nie próbować. Starajmy się wydawać pieniądze na własny przemysł i na własnych uczonych, inżynierów. Możemy tylko i wyłącznie na tym skorzystać. Popierajmy ten projekt.

Maniek
poniedziałek, 16 września 2013, 09:39

Mam nadzieję że uda się go dokończyć i wiele na to wskazuje, bo w projekcie bierze udział wiele polskich firm i to nie tylko "państwowych" ale także prywatnych, które nie wywodzą się z PRLu ale swoją potęgę zbudowały w ciągu ostatnich 24 lat... uważam, że warto także wciągnąć w bliższą współpracę przy projekcie - kraje V4, państwa bałtyckie i Ukrainę, która już oficjalnie dąży do Europy i która to Ukraina ma przemysł lotniczy w przeciwieństwie do nas i innych naszych sąsiadów

maniek
poniedziałek, 16 września 2013, 09:30

Kupiliśmy F-16 od amerykanów - ŹLE, Budujemy własne samoloty - ŹLE... śmieszni jesteście - nie macie wiary w sukces więc nigdy nie uda wam się go osiągnąć...

hjk
piątek, 20 września 2013, 12:53

nie mamy wiary w sukces ,ponieważ nic z Polski takiego sukcesu nie odniosło. wszystko kończyło sie porażkami,klapą lub brakiem pieniędzy. Polska miała myśl techniczną ,ale przez wojną

strażak
niedziela, 15 września 2013, 12:29

od...ie się od pełnych ambicji i pomysłów polskich konstruktorów ...a zastanówcie się jak im pomóc...jedyne co potrafi większość krytyków to plucie wyśmiewanie kładzenia kłód ... i lobbowanie za zagranicznym sprzętem... no cóż brak elementarnej wiedzy na temat związku obronności i gospodarki a ściślej zaplecza naukowo-badawczego wychodzi u nich wszystkich i jest to żałosne

hawke
niedziela, 27 października 2013, 10:18

To ma być następca Su 22!!!!!!!!!????? Bez jaj ,jak taki mały mikrus może zastąpić Su 22? Gdyby Su 22 zmodernizowali i dodali nowe uzbrojenie to byłby o wiele lepszym samolotem niż ten grot i lepszym niż inny samolot tej samej klasy.Ale po co modernizować,lepeij pozbyć sie samolotu bo jest produkcji ZSRR

AndrzejS
piątek, 10 stycznia 2014, 11:28

Żeby cokolwiek zdziałać trzeba wierzyć. Jakby każdy zaczynał od słowa to się nie uda, bylibyśmy w epoce kamienia łupanego. Mam szacunek dla tych, którzy chcą coś stworzyć. Pewnie, ze z czasem i z pieniędzmi można to przerobić na rakietę międzykontynentalną, ale trzeba wyjść poza makietę, bo już wszyscy producenci uzbrojenia wiedzą, że tylko w makietach jesteśmy potęgą

AndrzejS
piątek, 10 stycznia 2014, 11:25

Żeby cokolwiek zdziałać trzeba wierzyć. Jakby każdy zaczynał od słowa to się nie uda, bylibyśmy w epoce kamienia łupanego. Mam szacunek dla tych, którzy chcą coś stworzyć. Pewnie, ze z czasem i z pieniędzmi można to przerobić na rakietę międzykontynentalną, ale trzeba wyjść poza makietę, bo już wszyscy producenci uzbrojenia wiedzą, że tylko w makietach jesteśmy potęgą

Olo, UK
sobota, 14 września 2013, 21:38

O matko i corko! Znow makieta!!!! Zastepowanie Su-22 powinno wygladac tak: Su-22->A-10C->Taranis (wersja produkcyjna). Przestanmy sie oszukiwac i myslec kategoriami XX wieku...

Artwi
sobota, 21 września 2013, 13:10

F-35 USA nie zaprojektowały jako myśliwiec (choć tak się go wciska sojusznikom) tylko jako następca A-10 i F-16 w roli uderzeniowej. A zaprojektowano dlatego, iż uznano, że na europejskim teatrze działań A-10 nie ma szans przetrwać w powietrzu. Dlaczego więc mielibyśmy pchać się w A-10, które mają mniejsze szanse w starciu z nowoczesną obroną przeciwlotniczą niż Su-22?

Gladius
czwartek, 23 stycznia 2014, 03:55

Mocno dopinguje zespolowi ktory tworzy ten samolot to jest bardzo potrzebny krok w strone budowy chociaz jednego w miare konkurencyjnego typu samolotu wojskowego choc nie bedzie to F-22 Raptor to moze choc przewyzszy osiagnieciami BAE Systems Hawk a moze dorowna choc Alenii Aremacchi M-346 ????? Mocno trzymam kciuki za naszych inzynierow. Brawo oby nie powtorzyli bledow z Iryda.......

KarLag
niedziela, 25 grudnia 2016, 13:49

Kółko modelarskie ;-)

Artwi
sobota, 21 września 2013, 13:06

Co za brednia! "O parametrach lotu zbliżonych do samolotów 5 generacji" - czy to oznacza, że z ładunkiem 4 średnich rakiet i 2 małych rakiet będzie zdolny wykonać zakręt ustalony z prędkością naddźwiękową i przeciążeniem 4g? Będzie zdolny do supercruise? Patrząc na kształt i wymiary z pewnością nie...

A_S
wtorek, 15 lipca 2014, 20:44

Trzymam kciuki, ale obawiam się, ze z tego można ulepić co najwyżej bezzałogowiec.

zibi
sobota, 4 stycznia 2014, 23:22

su 22 to dobre samoloty w swojej klasie mimo prawie 30 lat sluzby.Patrząc z perspektywy rachunku ekonomicznego nie powinniśmy mieć lotnictwa.marynarki.wojsk pancernych itp.Wojsko nie przynosi zysku więc po co je utrzyywać .ale nie tędy droga .To samo możemy powiedzieć o naszym kochanym rządzie nie przynosi zysku do likwidacji.Są instytucje które są dla społeczeństwa wojsko. policja.straż.itp.Więc uważam że powinny istnieć bez względu na koszty płacimy podatki na ich utrzymanie .więc powinny służyć nam .

Firefly
sobota, 21 września 2013, 09:01

Tylko jedno ale... Od modelu do w pełni funkcjonalnego prototypu to jest lekko licząc w wariancie minimum jakieś 150 milionów euro o ile nie więcej /wliczając koszty docelowej awioniki,uzbrojenia,prób w locie i certyfikacji/ ..pytanie brzmi kto da tą kasę ? Od prototypu do uruchomienia produkcji seryjnej to następne grube miliony euro tym większe im mniej samolotów zamówi odbiorca.Zakładając nasze wojsko się zdecyduje to kupi może ze 20 sztuk -to mało aby produkcja była opłacalna i koszty się zwrócił-do tego jest konkurencja która ma już gotowy samolot /Scorpion od Textrona/ więc upchnięcie większej ilości na rynkach trzecich może być skomplikowane..... Generalnie jestem za ,ale raczej większych szans na powodzenie projektu nie ma !

Firefly
sobota, 21 września 2013, 09:21

A Scorpion jest już prawie gotowy :) http://www.scorpionjet.com/gallery/scorpion-engine-run-test/

Andrew
sobota, 21 września 2013, 05:27

Konstrukcja ta zanim wejdzie do użytku , a potrzeba na to z 10 lat będzie już przestarzała. Mimo wszystko życzę najlepszego.

9tsm
poniedziałek, 23 września 2013, 15:06

Przestarzała to ona jest już dzisiaj

AndrzejS
środa, 4 grudnia 2013, 11:02

Gdybyśmy wyszli poza makietę to byłoby bajkowo pięknie, ale myślę, że konkurencja będzie czuwać, aby próby się nie powiodły, a i sam samolot chyba nie może mieć udźwigu porównywalnego nawet ze stareńkim Su22.

123
środa, 25 września 2013, 09:52

Brednie!!!!

Kubik
sobota, 12 października 2013, 22:12

GROT 2 to samolot idealny na klasę LIFT i proponowałbym skupić się na nim jako następcy TS-11 Iskra w szkoleniu i Su-22 w operacjach uderzeniowych (bo na pewno sprawowałby się lepiej). Jestem lekko zaskoczony tymi zapowiedziami, ale pozytywnie, oby się udało i przestańcie marudzić, bo to takie typowo polskie.....

covbo
piątek, 13 września 2013, 10:02

Polska mistrzem świata w modelarstwie !

hjk
piątek, 13 września 2013, 09:48

Po co nam kolejny samolot szkolno-bojowy? Ta zaraz 6 generacji... Polska nie ma technologii na zbudowanie samolotu 4 generacji ,a co dopiero 5. będzie miał ponaddźwiękową prędkość przelotową?Będzię miał technologie stealth? Będzie miał chowane uzbrojenie w środku? Wątpię. lepiej pomyśleć o zakupie samolotu 5 generacji ; f-35 lub od Japończyków (jesli ukończą i będą chcieli sprzedawać)

wwwwww
wtorek, 17 grudnia 2013, 12:29

za mały samolot przypomnijmy ze w dzisiejszych czasach są preferowane samoloty nie wykrywalne typu selth a taki małe niwiem co nic polsce nie da tu potrzeba większych rozmiarów i przekraczało ponad 4 maha. A ile mozna podczepić rakiet???????? Może 2 no 4 to syf a nie samolot zrubcie coś takiego by przenosiło 12 -14 jak nie więcej elemntów to wtedy możemy rozmawiać i by

niko
niedziela, 16 marca 2014, 12:59

A po co w polskich warunkach samolot mogący osiągać 4 maha?? Przecież nim by tyle osiągnął to opuściłby polska przestrzeń powietrzna!

baca
czwartek, 12 września 2013, 21:27

wszystkim niedowiarkom,kpiarzom i ignorantów ....może na otrzezwienie i skulenie ogona posłuży zapoznanie się z projektem polskiego smigłowca bezzałogowego IZX27...!!!-i co dało się ... a zaczęło się od modelu...

baca
środa, 25 września 2013, 09:46

Polska konstrukcja: amerykański silnik, izraelska awionika, amerykańsko-izraelskie systemy uzbrojenia.

Han_
sobota, 12 października 2013, 12:41

Istotnie wygląda okazale, ale jako samolot szkolno - bojowy nie jako następca Su-22 to jest zupełnie inna klasa.

dor
piątek, 10 kwietnia 2015, 20:40

to pic tak jak zawsze pójdzie dużo kasy samolot nie będzie latał to jak jest z Platforma Anders

Quetzalcoatl
niedziela, 9 kwietnia 2017, 20:08

I poleciało .... jak Skorpion i Kobra czy Orkan.

aro
środa, 11 września 2013, 21:55

Grot-2 jego wizualizacje moge porownac do polskij druzyny pilkarkiej. Wyglada dumnie, zapowida sie wspaniale a i tak polegnie w walce. Coz oprocz wznioslych planow i ambicji konstruktorow potrzebe jest doswiadczenie, technika i pieniadze. panowie otworzcie oczy co checie osiagnac ... pralni ambicji konstruktorow potrzebna jest technika, doswiadczenie i pieniadze. A co

Sig
środa, 11 września 2013, 20:36

Na początek (oczywiście przed przystąpieniem do budowy GROTA 2) proponuje chłopakom z ITWL zbudowanie jakiegoś operacyjnie działającego UASa (włącznie z autopilotem kbosak), tak dla wprawy, i najlepiej na komercyjnych zasadach, a może nawet za zainwestowane w projekt prywatne pieniądze pracowników zarobione wczesniej z pensji opłacanego z budżetu państwa instytutu. Ale może to nie potrzebne i od razu lepiej przystąpić do budowy samolotu 5 a może od razu 6 generacji dysponując ogromnym doświadczeniem z prac zrealizowanych i rozliczonych chyba na pare set milionów dolarów w ramach offsetu od lockheeda za F-16. Dysponując tak doświadczoną kadrą ITWL na pewno jest w stanie projektować konstrukcje na poziomie tego MFD z modernizacji sokoła z tymi oszałamiającymi pamaranczowymi przyciskami wziętymi wprost chyba z chińskiej pralki z lat 80.

...
niedziela, 20 października 2013, 21:46

To pewnie nie wiesz, że w ITWL-u od wielu lat budują bardzo udane cele latające, z własnym autopilotem.

piotral
środa, 11 września 2013, 18:22

Jak widać konstruować samoloty może KAŻDY... Czekam na osiągniecia projektowe Somalii

sd
środa, 11 września 2013, 17:57

ten model ma 2 silniki

Grot
wtorek, 22 kwietnia 2014, 22:07

Czy są jakieś postępy w budowie tego samolotu? Czy też politycy zdeklarowali się i na tym się stało ?

AndrzejS
środa, 11 września 2013, 15:48

Z całego serca życzę sukcesów temu programowi, ale te Kieleckie targi od strony naszego przemysłu stoją pod znakiem makiet. Czołgu makieta, samolotu makieta, bezzałogowców makiety. Słyniemy już chyba w Europie, że trwonimy kasę, budujemy latami makiety. Z biegiem lat makiety stają się makietami kultowych już modeli. Koniec końców licencje lub gotowy sprzęt przychodzi nam kupić z zewnątrz. Może raz niech ktoś przypilnuje pieniędzy i wyjdźmy poza ten zaklęty krąg.

andy
środa, 11 września 2013, 16:03

piłka w takich sytuacjach jest po stronie decydentów podpisujących kontrakty ...!!!... a znając słabości naszych do zagranicznych " 5-gwizdkowych poligonów" z pakietem emerytalnym dla całej rodziny...-to trudno o sukces polskich projektów ...

andy
środa, 11 września 2013, 15:37

taki samolot zbudowany przez polskie firmy czy to państwowe czy prywatne jest Polsce potrzebny i to "na wczoraj"!!!! ... a klakierstwo wobec zagranicznych koncernów skazuje nas za wieczny zaścianek i jakakolwiek szansę na wejście na ścieżkę innowacyjności ...

noname
środa, 11 września 2013, 13:04

i tak pewnie skonczy sie jak z iryda

P
środa, 11 września 2013, 13:00

JjBardzo dobry artykuł, ITWL zajmuje sie budową "modeli" , może powinni zmienić nazwę na Modelarnia Techniczna Wojsk Lotniczych. Teraz próbują się z tym starym modelem podpiąć pod jakiś program. Może pod łodzie podwodne, wiedzę w temacie mają na podobnym poziomie... Informacja nr. WZL 1 to już niezła jazda, zakłady remontujące stare metalowe śmigłowce okazują się mieć unikalne umiejętności konstruowania samolotów z kompozytów węglowych... Może autorowi chodziło o wytwarzanie...

uhahany
środa, 11 września 2013, 10:16

Chyba - GNIOT 2 hehehehehehehe

mwlas
sobota, 18 stycznia 2014, 15:11

skonczyles juz gimnazjum czy jeszcze nie ?

AB
wtorek, 24 września 2013, 08:22

Po przeczytaniu tego steku głupotek odnoszę wrażenie, że autor artykułu jest członkiem parlamentarnej komisji Mecierewicza. Szanowny Panie, nie można pisać artykułów na podstawie ulotek reklamowych...

baca
piątek, 27 września 2013, 21:39

no chyba żartujesz ...!!! to albo członek komisji Millera czy Klicha , albo Ruchu P.

klimo
środa, 11 września 2013, 10:10

W projektowaniu to nas nikt chyba nie pobije!!:) Szkoda, ze zanim cos wejdzie do produkcji seryjnej jest juz nieopłacalne, niepotrzebne, wadliwe albo zadrogie. Lepiej kupić juz istniejące a pieniądze na projekty badawcze wydac na coś sensownego i namacalnego.

klimo
środa, 11 września 2013, 12:22

przykłady:) nieopłacalne jak Loara niepotrzebne jak Anders wadliwe jak Kraby zadrogie jak Gawron

baca
środa, 11 września 2013, 08:43

Jak widać, modelarstwo w Polsce ma się dobrze. Gorzej z przemysłem lotniczym.

Joe Black
środa, 11 września 2013, 08:36

Można też przypuszczać że makieta Grot 3 będzie następcą makiety Grota 2. To jest niezwykle prawdopodobny projekt. Projekt makiet.

maniek
czwartek, 12 grudnia 2013, 11:41

Może silnik od F-16? jest mało awaryjny i mocny, no i był już montowany w Rzeszowie, a nasi mechanicy mają coraz to większe kwalifikacje w jego obsłudze... choć nie wiem czy nie jest za duży i za mocny do grota...

Snooker
środa, 18 grudnia 2013, 23:02

Jest znacznie za duży i za mocny, uzyskano by maszynę bardzo zbliżoną do F-16 co jej tworzenie uczyniło by całkowicie bezpodstawną (patrz: IAI Lavi )

Maciejka
środa, 11 września 2013, 08:08

Mam nadzieję że projekt nie podzieli losów poprzednich konstrukcji takich jak Iryda czy Skorpion. Mamy zdolnych młodych inżynierów, którzy są w stanie skonstruować dobry samolot. Pytanie czy znajdziemy na to pieniądze i czy nasi "sojusznicy" pozwolą byśmy mięli maszynę własnej konstrukcji....

zxxp
wtorek, 10 września 2013, 22:11

cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha cha... MSPO 2013 to salon "pięknych nadziei i błyszczących modeli". Modelarstwo w III RP to potęga! PL-01, borsuk, hipopotam, msbs bezkolbowy, nowy pistolet z drukarki, błyskawica, śmigłowiec bezzałogowy, itp... a teraz Grot-2 (Orlik, Iskra 2000, Bielik itd). Odwalcie się od moich pieniędzy...

Aviator
środa, 11 września 2013, 14:41

Święte słowa ;-) .. Ale nie wiem czy ktoś z was się zastanowił ..dlaczego tak jest i komu na tym zależy ... mi się wydaje, że za ty stoi obca agentura .. Czemu tak sądzę ? .. Modelarstwo i obiecanki związane z wydatkami na uzbrojenie to pikuś ... Spójrzmy na dotychczas realizowane projekty ... Gawron (niby za drogi) ... Loara (za droga) ... Krab (wadliwe korpusy) ... licencyjne 35 mm działka Orlikona (nie potrzebne) itp ...itd ...

Joe Black
środa, 11 września 2013, 08:18

Dokładnie jest tak jak napisałeś.

kbosak
wtorek, 10 września 2013, 18:37

Potrzebują z zagranicy silnika awioniki i uzbrojenia oraz technologii wykonywania osłony kabiny, i muszą dokupić fotel wyrzucany i system kontroli ciągu silników oraz zlecić komuś z zewnątrz system controli fly-by-wire oraz specjalistyczne oprogramowanie. A także siłowniki powierzchni sterowych i testy w około lub naddźwiękowym tunelu aerodynamicznym. Łącznie 99% wartości projektu. Jedyna szansa to wziąć kasę i nie zrobić projektu, bo inaczej nie zostanie im nawet na administrację.

kbosak
wtorek, 10 września 2013, 18:28

Instytut co nie potrafi zrobić autopilota do bezpilotowców (chociaż potrafią to w Polsce co najmniej 4 osoby prywatne) robi projekt samolotu 5-tej generacji?

naz
wtorek, 10 września 2013, 18:02

super a co bielik ma wspólnego do samolotu bojowego? to może wilgą polataj. to 10 super makieta a jak na razie osiągnięcia przejścia z makiet do produkcji wyglądają tak 10:0 . w tym zero to liczba gotowych produktów. jak zobaczę gotowy latający prototyp z awioniką to będzie można powiedzieć małe "można"

naz
wtorek, 10 września 2013, 17:22

Brednia. nasz "przemysł" po prostu nie jest wstanie wyprodukować takiego sprzętu. słynny skorpion był makietą ze sklejki, nasz równie słynny "anders" zlepkiem kadłuba od rosomaka, obrotnicy od t72, siedzeń od T72, podwozia od BWP-1. nowy szumnie ogłaszany projekt PL01 Concept jest kolejną klasyczną polską szarżą po nic. bo nawet nie potrzebujemy takiego pojazdu a zastępowanie Leo2 to już totalna bzdura. jak na razie z dużego sprzętu makiety wychodzą nam najlepiej.

Czarodziej
wtorek, 10 września 2013, 21:21

Brednie gadasz o Andersie, lepiej poszukaj w necie prawdziwych informacji albo polecam numer Raportu z września jest prawda o Andresie, gratuluje laikowi wiedzy

Max
wtorek, 10 września 2013, 18:26

Ty tak na serio...?

Aviator
wtorek, 10 września 2013, 17:33

Sorry ale ...albo jesteś głupi albo nie do końca doinformowany ... Poszukaj w necie hasła ... odrzutowy Bielik ... Latający odrzutowiec szkolno-bojowy projektu inżyniera Margalskiego...

Max 65
środa, 10 kwietnia 2019, 18:23

Polska powinna wrócić do starych projektów samolotów do projektu indy 22 grota 2 i skorpiona ale trzeba by je zmodyfikowano i tak grot 2 powinien być bombowcem strategicznym o napędzie odrzutowym, Skorpion powinien być myśliwcem przewagi powietrznej o napędzie trzech silników rakietowych zbudowany w technologii sterth, a Irda 22 powinna być ciężko opancerzonym i uzbrojonym samolotem wsparcia ogniowego.

ktos
wtorek, 10 września 2013, 17:21

Mozna?mozna!

M.M
wtorek, 10 września 2013, 16:28

Taaa...Sprawa się skończy jak ze Skorpionem czy Irydą..Przemysł Mocarstw kolonizujących nasz nieszczęsny kraj nie zgodzą się aby prymitywni tubylcy mieli jakiś samolot własnej produkcji.

kbosak
wtorek, 10 września 2013, 18:41

Ale to właśnie ITWL blokuje rozwój Polski, bo chce podpierniczyć MOJĄ kasę jaka miała być na bezpilotowce na projekt którego nie mają zamiaru zrobić. Zwyczajne złodziejstwo made by plebs z tytułami naukowymi.

wolf
niedziela, 1 czerwca 2014, 20:46

W naszym przemyśle zbrojeniowym kółko modelarskie się rozwija.....to się chwali :-)

Tweets Defence24