Oblot pierwszego seryjnego Gripena E dla Szwecji

12 grudnia 2019, 08:29
Gripen E
Pierwszy lot Gripena E dla szwedzkich sił powietrznych. Fot. Marcus Wandt/Saab AB

Pierwszy JAS 39 Gripen-E z fabrycznej serii przeznaczonej dla szwedzkich sił powietrznych wystartował z lotniska fabrycznego Saab w Linköping w Szwecji.

Lot trwał 33 minuty, za sterami samolotu siedział jeden z oblatywaczy Försvarets Materielverk (FMV, Administracja Wyposażenia Obronnego) Henrik Wänseth. W pierwszym locie potwierdzono skuteczność działania systemów tlenowych, łączności i oprogramowania. Zakończył się powodzeniem. Samolot wykonywał lot w brązowo-zielonym malowaniu określanym jako "pola i łąki", stosowanym już w szwedzkich siłach powietrznych w czasach zimnej wojny.

Gripen E to najnowsza specyfikacja tego samolotu wielozadaniowego produkowanego w Szwecji. Od wcześniejszych wersji odróżnia go m.in. zastosowanie nowego radaru AESA, przystosowanie do operowania w środowisku sieciocentrycznym (czego przykładem ma być np. łącze przekazujące informacje na temat stanu samolotu, zapasu paliwa i uzbrojenia do innych maszyn tego typu) czy nowe systemy walki elektronicznej. Samolot dysponuje 10 punktami podwieszeń na których może przenosić uzbrojenie, dodatkowe zbiorniki paliwa lub zasobniki celownicze i radarowe Litening, Reccelite, DJRP i MRPS.

image
Możliwości przenoszenia uzbrojenia przez Gripena E/F. Ilustracja: Saab AB

Szwecja zamówiła 60 samolotów w jednoosobowej wersji E (dostawy mają się zakończyć do 2026 r.), a Brazylia 28 w wersji E i 8 w dwuosobowej F (dostawy w latach 2021-2024), obydwa kraje zastrzegają sobie jednak możliwość skorzystania z prawa opcji.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 60
Reklama
dropik
piątek, 13 grudnia 2019, 08:09

imponujący zestaw uzbrojenia i nie trzeba robić update jak w przypadku F16 i JASSM. ;)

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:07

Dropik, a wiesz co z tego "zestawu" jest zintegrowane z Gripen E: IRIS T i integruja Meteora. To co masz tu pokazane to jedynie pokaz tego co ewentualnie może będzie mógł przenosic Gripen E jak dostana zgodę na integrację.

Fencer
piątek, 13 grudnia 2019, 09:40

No i zaczął się płacz "sierot po Gripenie"...

BUBA
piątek, 13 grudnia 2019, 10:40

Płacz po utracie przemysłu lotniczego rozwalonego przez obecną władzę. Tym bardziej jak oferta Gripena była lepsza bo LM nie wywiązał się z z offsetu dla PZL Mielec. Czyli oszukiwał.

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:09

BUBA i teraz szukałbys zastepstwa nie tylko dla MiG-ów i Su ale i dla przestarzałych GripenówC:) Istotnie "super" Aha jak ci pisałem, chcesz offset, kup sobie JF-17 to dostaniesz offset ale nie płacz jak z pierwszej misji ci nie wróci.

Niuniu
czwartek, 12 grudnia 2019, 16:23

Ile kosztuje?

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 21:55

112mln usd w stanie flyaway czyli goła maszyna z paliwem( dane z pzretargu dla Szwajcarii), 52mln usd z pakietem logistycznym i użytkowym( maszyny dla Brazylii) .całkowity koszt godż. lotu to 27 tys usd( tez przetarg dla Szwajcarii)

BUBA
piątek, 13 grudnia 2019, 09:11

Skąd wziąłeś koszty eksploatacji skoro nie wiadomo co wchodzi w zakres głównego remontu płatowca i systemu uzbrojenia?..................................................................................................... ............................................................................................................................................................ Defence24: "Ocenianych jest pięć konstrukcji lotniczych: Saab JAS-39E/F Gripen, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Boeing F/A-18E/F Super Hornet i Lockheed Martin F-35A Lightning II." ............................................................................................................................................................. 2011: "Za najlepszą ofertę uznano propozycję Saaba. Szwajcarzy oszacowali, że Gripen oferuje najniższe całkowite koszty zakupu i użytkowania myśliwców w okresie 30 lat. Według szwajcarskiej prasy wartość programu zamknie się sumą 3 mld CHF (3,3 mld USD). Nie jest jednak pewne, czego dokładnie dotyczy ta kwota. Szwedzi, podobnie jak inni uczestnicy przetargu, zaproponowali też 100-procentowy offset. Dostawy powinny rozpocząć się w 2015 i trwać przez 2-3 lata."......... .............................................................................................................................................................. Ceny utrzymania samolotów sprzed 17 lat: F-16C 60 000 cena za godzinę lotu (USA), F-16D cena za godzinę lotu 63 000 (USA), MiG-29 63 000 cena za godzinę lotu, JAS-39 Gripen C/D 20 700 cena za godzinę lotu, MiG-21 6000 cena za godzinę lotu , TS-11 Iskra 3000 cena za godzinę lotu (koszty szacunkowe ze względu na kurs dolara (serwis-militarny.net)...................................................... ................................................................................................................................................................ Defence 24: "2014: szacowany przez Jane’s koszt godziny lotu Gripena to 4700 USD (E/F), podczas gdy użytkownik F-35 musi liczyć się z wydatkami rzędu nawet 31 000 USD. (W rzeczywistości 44 tyś dolarów -Defence 24 2019)..................................................................................................................

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:12

Z pierwszego przetargu dla Szwajcarii, tego gdzie Gripen E wygrał cenowo jedynie.I jakbys nie zauwazył nie podaję kosztów dla Gripena C ale dla wersji E wiec znowu ci manipulacja nei wyszła:) Podobnie IHS Jane podaje te 4700usd dla wersji C. Oj BUBA taka wpadka...

BUBA
sobota, 14 grudnia 2019, 00:26

Skopiuj sobie Mistrzu tytuł w Google: "Gripen NG – szwedzka alternatywa? - Defence24"............................................................................................................... ...................................................................................................................................

Davien
sobota, 14 grudnia 2019, 17:30

BUBA ale patzryłem i nie ma tam nic o cenach dla Gripena E ale jest o kosztach dla serynych Gripenów , wiec wg ciebie Gripen E był 5 lat temu produkowany seryjnie?? Oj BUBA...

BUBA
piątek, 13 grudnia 2019, 09:27

Poprawka - 2019 Defence24 Przetarg w Szwajcarii: "Ocenianych jest pięć konstrukcji lotniczych: Saab JAS-39E/F Gripen, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Boeing F/A-18E/F Super Hornet i Lockheed Martin F-35A Lightning II."

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:14

Poprawka: Gripen E wyleciał z pzretargu dla Szwajcarii w tym roku, a ja pisałem o pierwszym przetargu który wygrał cenowo a Szwajcarzy w referendum go odrzucili:)

BUBA
sobota, 14 grudnia 2019, 10:17

Usunęli najbardziej konkurencyjną ofertę....by nie podważać wyniku referendum. Polityka jak u nas w Polsce.................................................. W Szwajcarii referenda są podstawą demokracji.................................... ....................................................................................................................... "Szwajcarska armasuisse (agencja ds. zamówień wojskowych) wydała formalne zalecenie, aby wielozadaniowy samolot bojowy Saab Gripen nie brał udziału w próbach porównawczych konstrukcji oferowanych Schweizer Luftwaffe (wojskom lotniczym) w ramach projektu Neues Kampfflugzeug (NKF). Według niej w testach mogą uczestniczyć tylko samoloty aktualnie zdolne do działań operacyjnych...................................... ................................................................................................................................ Szwedzi zaproponowali, że w próbach, zaplanowanych w dn. 24-28 czerwca w Payenne wezmą udział dwa samoloty: jeden z przedseryjnych Gripenów E i jeden z eksploatowanych obecnie przez Flygvapnet (wojska lotnicze Szwecji) Gripenów C, ale Szwajcarzy nie zaakceptowali takiego rozwiązania.......................................................................................................... ..............................................................................................................................

Davien
sobota, 14 grudnia 2019, 17:34

BUBA nie usuneli ale sie nei zgodzili by niedopracowana maszyna istniejąca w jednym egzemlarzu prototypowym( maja teraz chyba całe 3) w ogóle brała udział w testach. Żaden Gripen E nie jest zdolny do dizałań operacyjnych i finał, a już to żeby w testach Gripen C udawał E.....Aha Gripen nie ejst wcale konkurencyjny, to najsłabsa jak zwykle oferta w szwajcarskim pzretargu, zalezna od szeregu państw by w ogóle mogła byc eksportowana.

dropik
piątek, 13 grudnia 2019, 08:01

czyli taniej niż f35 ;)

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:15

Panie dropik F-35A w stanie flyaway kosztuje 89mln usd, dla Belgii z pakietem logistycznym i ekspoloatacyjnym 130mln usd za sztukę. Jakos nei widze zeby był drozszy od Gripena:)

ryba
piątek, 13 grudnia 2019, 08:34

bo to tak jak byś kupił salon komputerowy ale bez komputerów ew. z komputerami klasy atari czy tam commodore F 35 to salon wraz z najlepsza technką świata na dziś dzień.

BUBA
piątek, 13 grudnia 2019, 08:46

Nie rób dobie jaj. Gripen E podobnie jak C to maszyna cyfrowa spięta choćby z AWACS Saab Eriey. W Norwegii Gripen prawie wygrał z F-35, i to do tego stopnia ze przeciwko ministrowi decydującym o wyborze F-35 padły zarzuty o korupcję z LM................................................................................................................................. Zresztą F-35 to maszyna która informuje zdalnie Pentagon co robi pilot w danym momencie.................................................................................................................. .................................................................................................................................... Kupił byś komputer do domu bez możliwości kontroli nad nim i logował się z niego na własne konto w banku wiedząc że administrator Twojego komputera dostanie dostęp do Twoich pieniędzy i wszystkich danych o Tobie?................ ................................................................................................................................... Ale nie martw się, u nas nie będzie przetargu na produkty amerykańskie.

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:22

BUBA i znowu opowiadasz bajki. Jeżeli chodzi o Gripena w Norwegii to wg Norwegów nie spełniał wymagań jakie postawili co spowodowało wielki krzyk w Szwecji . Wymagany był bowiem radar AESA a sie potem okazało ze Gripen nei mógł go spełnic bo USA zwyczajnie odmówiły dostaw. Panie BUBA jak nie wie pan jak działa i co robi ALIS to po co pan wymysla jakeis teorie spiskowe. I to tyle.

BUBA
sobota, 14 grudnia 2019, 10:12

W przeciwieństwie do Ciebie potrafię przeszukać internet. A w Norwegii byłem akurat kiedy wybuchła ta afera, i to w miejscu gdzie miały stacjonować F-35. Był to gorący temat na zimowe wieczory.

mobilny
czwartek, 12 grudnia 2019, 23:56

A kiedy byl przetarg w Szwajcarii? A jaki offset dawali? Co goła maszyna? Ti nie F-35 bez silnika za 80 mln zielonych. Przestań powtarzać te swoje historie. Przyzwyczaiłem się że wiesz lepiej niż sam producent BA konstruktor! Gripen to tani samolot wielozadaniowy BO taki miał być i takim jest, porównywalny do F-16. Szkoda patrząc z perspektywy czasu że to F-16 (nic mu nie ujmując broń boże) od LM wygrał przetarg ale wiadomo- Biznes to biznes.

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:26

Mobilku, były dwa przetargi dla Szwajcarii. Pierwszy w 2012r gdzie Gripen okazał sie gorszy od kazdego z konkurentów ale został wybrany ze wzgledu wyłacznie na cenę a Szwajcarzy w refendum go wykopali. I drugi własnie trwający gdzie Gripen wyleciał prawie na starcie. F-35A w stanie flyaway mobilku kosztuje 89mln usd. A Gripen C to koło F-16bl52+ to nawet nie stał w poblizu:)

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 23:29

Miało byc 152mln usd z pakietem dla Brazylii.

Willgraf
czwartek, 12 grudnia 2019, 22:48

Godzina lotu to 7-9 tys usf a nie 27 tys usd

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:27

Willgraf podajesz koszt castkowy , ja całkowity wiec jak nie wiesz nawet czym się róznia...

Tomasz
czwartek, 12 grudnia 2019, 16:04

A straty w czasie wojny jak byśmy uzupełnili przykre ale pozostaje tylko sprzęt USA pozostali producenci odpadają i to się tyczy całego sprzętu przykre ale prawdziwe nawet czołgi że 2 bataliony powinny być amerykańskie pozostałe produkcji krajowej a marynarka wojenna tylko lekkie jednostki nasza suwerenność rozstrzygnie się na lądzie i powietrzu

Quetz
piątek, 13 grudnia 2019, 08:26

A straty... po pierwsze trzeba miec kase na uzupelnianie strat, po drugie na wyrodukowanie troche sie czeka, po trzecie ktos musi na tym latac.. Uzupelnianie strat ..nawet gdyby brac pod uwage to co Usa ma zachomukowane na pustyni to trzeba sporo czasu by to polecialo. Nie liczylbym na szybkie uzupelnienie strat, to nie czasy Hurricane czy Bf 109.

dywersant
czwartek, 12 grudnia 2019, 14:48

Samolot na miarę naszych potrzeb i możliwości. 5 generacja w następnej kolejności, z naciskiem na wywalczanie przewagi powietrznej... i może w kooperacji przemysłowej, z produkcją w kraju... ach się rozmarzyłem... hehehe.

Prawda
czwartek, 12 grudnia 2019, 21:06

Nie ma szans wywalczyć przewagi w powietrzu przy wykorzystaniu wojsk Polskich nie da się w razie zagrozenia ze strony Rosji

mobilny
czwartek, 12 grudnia 2019, 23:57

Ehe F-16 da rade:D ale baje prawisz

Willgraf
czwartek, 12 grudnia 2019, 22:55

a F35 to niby jak moze uzyskać przewagę w powietrzu ? Skoro doskonale jest widoczny na radarach, a jego radar do tej pory generuje tzw widma ech radarowych, jego parametry osiagi sa na poziomie lat 70tych, a gotowosc bojowa na poziomie 23% w USAF przy zaangazowaniu 5 krotnie wiekszej obslugi i 10 krotnie wyzszych kosztach...oraz 10-12% gotowosci bojowej u tzw sojuszników, to taki sam koń trojański dla lotnictwa Europy jak F104 w latach 70tych takze zachwalane cudo Lockheeda

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:28

Willgraf ale przeciez piszesz o Su-57 patzrąc na to co wypisujesz:))

Gts
czwartek, 12 grudnia 2019, 19:32

Każdy nowy typ to ogromne koszty wdrożenia, a potem utrzymywania. Takich samolotów nie da się utrzymywać w gotowości prowizorkami.

mobilny
czwartek, 12 grudnia 2019, 23:57

Wiadomo Kolumbie. Błąd popełniono dawno. Chcess go ciągnąć?

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:28

Taak ale wiesz ze to był bład jedynie z punktu widzenia Rosji:)

Soroka
czwartek, 12 grudnia 2019, 13:53

Maszyny dla nas, na naszą kieszeń i warunki. Niestety wybraliśmy inaczej i za to będziemy płacić.

Dar
czwartek, 12 grudnia 2019, 12:24

A gdzie IRST

Strażnik Teksasu
czwartek, 12 grudnia 2019, 12:39

Na 1 miejscu.

LMed
czwartek, 12 grudnia 2019, 11:41

Zgrabny samolocik. A Szwecja z racji podobnych zagrożeń to naturalny partner winien być.

tut
czwartek, 12 grudnia 2019, 11:16

Uważam że to jest samolot dla nas. Nie wszędzie musimy latać f16, a ogólny koszt utrzymania jest niższy. Na su w zupełności wystarczą gipeny. Może poza tym najnowszym. Przemys lotniczy mógłby zostać po części odbudowany przy pomocy Szwedów. I co najważniejsze zyskalibyśmy choć cień niezależności os wója Sama.

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 14:02

Panie tut, koszt godziny lotu dla Gripena E jest taki sam jak dla naszych jastzrebi i wynosi 27 tys usd za godz. A O jakiej niezalezności od USA piszesz jak silnik jest amerykanski, uzbrojenie w sporej częsci tez, radar brytyjski, Szwedzki to masz kadłub.

Willgraf
czwartek, 12 grudnia 2019, 22:57

Prosze nie kłamać koszt lotu 1h dla Gripena to 7-9 tys usd dla F-16 30-32tys usd zatem 4 razy wiecej

czwartek, 12 grudnia 2019, 17:05

Z tego co mi wiadomo, silniki są konstrukcji volvo. A koszt eksploatacji jest o wiele, wiele niższy.

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 21:57

Pomyliło sie panu z Gripenem w wersji C cdzie istotnie silniki F404 były produkowane przez Volvo na licencji. Gripen E ma silnik F414 kupowany w USA. Koszt eksploatacji to dane podawane pzrez Szwedów w przetargu dla Szwajcarii.

mobilny
piątek, 13 grudnia 2019, 00:01

A czy USA nie są sojusznikiem Szwecji i Polski? Więc co z tego że silnik z USA? A iPhone z Chin! I co? A godzina lotu taniej wychodzi niż F-16 a napisz jeszcze ile wynosi w przypadku F-35:) bohaterze.

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:31

Panie mobilny po pierwsze sam fakt ze silnik jest z USA oznacza że Szweca nie ma nad nim zadnej kontroli ani praw do neigo, po drugie utrzymanie Gripena E jest równie drogie jak naszych 20-sto letnich F-16 a możliwosci bojowe mniejsze niz Jastzrębi. A po trzecie mobilku koszt godz. loty dla F35 to obecnie 37-44 tys usd a jak będą do nas trafiac ma wynosić 32-34tys usd wiec jak widac jak zwykle nic nie wiesz:)

ja.
czwartek, 12 grudnia 2019, 15:25

A no takiej zależności, że silnik odpali, jak będzie miał oprogramowanie, a oprogramowanie jest już nieamerykańskie. Koszt nie jest taki sam jak f-16, jest znacznie niższy.. tak samo jak koszt obsługi. Amerykanie nigdy z tym za bardzo się nie liczyli.

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 17:31

Nie panie Ja, Silniki F414 dla Gripen e sa kupowane w USA i SAAB nei ma donich zadnych praw. Mylisz z silnikeim Volvo RM12 z Gripena C który był licencyjna wersją F404 > Koszt obsługi Gripena pochodzi z przetargu dla Szwajcarii i nie ejst nizszy niż naszych F-16 wiec prosze nie oszukiwać. Aha obecnie najjdrozszy do utrzymania mysliwiec zachodni wg Brytyjczyków to EF-2000 bo wychodzi im drozej niz F-22 dla USA:)

Stop Propa gadzie
piątek, 13 grudnia 2019, 00:05

Co ty za bzdury facet piszesz manipulujac rzeczywistością. Taniej wychodzi niż F-16 i pozwól że o F-35 nie wspomnę by Cię nie pogrążać. I po co wstawki o EF2000? F-22 tylko wy użytkujecie więc co mi tu wyskakujesz z wymyślonymi kwotami.

Paranoid
czwartek, 12 grudnia 2019, 15:19

Wg raportu Janes' FAST JET OPERATING COSTS flight hour cost: Gripen 4700 , F16 7000, Eurofighter 18000. Przypuszczam, że na F16 też sie znajdzie wiele komponentów które nie są produkowane w US

Gts
czwartek, 12 grudnia 2019, 19:53

Ważne jest, z którego roku to dane. Ja też podawałem dane z Janes' i paru innych źródeł... ale w każdym następnym roku i wprowadzanej wersji koszty rosły. Wydaje mi się, że podajesz dane z okolic 2012r. Aktualnie w temacie nie jestem i nie wiem skąd Davien bierze 27 tys USD, w zeszłym roku czytałem raporty o max 22 tyś USD, przy czym należy wziąć pod uwagę że w USA wlicza się w to pensje pilota i obsługi. To może podnieść cenę o parę tysięcy. W krajach europejskich pomija się co najmniej pensje obsługi podając FHC. Co do samego Gripena musisz pamiętać, że SAAB jest właścicielem 30% samolotu, przy czym są to głownie płatowiec i jego elementy. Radar, silnik w tym jego elementy sterujące przylatują na paletach z USA, UK itd. Jeśli myślisz że USA nie ma praw własności do całości konstrukcji to się jednak mylisz. Robią co chcą, owszem w różnych wersjach różne podzespoły dostarczają różni producenci jak Raytheon, NG, GE czy P&W, ale są to jednak producenci amerykańscy. Może za kilka lat będą to też np Indie, z powodu bicia się LM o ich kontrakt, ale zobaczymy. Oczywiście ktoś, np Elbit oferuje swoje pakiety, ale to nie jest wyłączny dostawca danego podzespołu, a dostawca "zamienników".

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 23:32

Panie Gts, dane o koszcie dla Gripena pochodza z pierwsego przetargu dla Szwajcarii, dane o koszcie F-16 z USA i z raportu Boeinga o kosztach dla F-15X. Sa w ogóle dwa koszty godz lotu czyli cząstkowy, obejmujący koszt paliwa itp i cąłkowity czyli dotyczacy tez logistyki, napraw i sproej liczby rzeczy.

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 17:28

Panie Paranoid, 4700usd za godz lotu to po pierwsze Gripen C/D a nie E koszt pełnej godziny lotu a nie czastkowej która podałes wynosi dla Gripen E-27 tys usd, dla F-16 27-32tys usd zaleznie od wersji a na przykład dla takeigo F-15E to 45-50tys za godż lotu, EF-2000 jest wg brytyjczyków droższy w utrzymaniu od F-22. Wszystkie kluczowe komponenty jak i wszystkie prawa do nich dla F-16 sa własnościa USA .

Socjalista
piątek, 13 grudnia 2019, 00:06

Ot news. F-35 lata za darmo.

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:33

Nie, koszt godz lotu obecnie to 37-44tys usd wiec jak pan niewie....

Ai
czwartek, 12 grudnia 2019, 10:16

Szkoda że Polska nie zakupi tych samolotów.

Adam
czwartek, 12 grudnia 2019, 13:39

Kto wie, może kupimy razem z okrętami podwodnymi

SimonTemplar
czwartek, 12 grudnia 2019, 19:36

Tak. Za.jakieś 50 do 60 lat. Jak Szwedzi będą je wycofywać. To całkiem możliwe.

Davien
piątek, 13 grudnia 2019, 14:34

Za 50 lat to moze gdzies Gripeny będa w muzeum stały:)

Tweets Defence24