Grecja coraz bliższa kupna fregat Belh@rra

15 października 2019, 11:23
greece-signs-letter-of-intent-for-french-belharra-frigate-buy
Fot. Naval Group

Ministrowie obrony Francji i Grecji podpisali list intencyjny dotyczący sprzedaży dla greckiej marynarki wojennej dwóch fregat typu Belh@rra. Zakup tych okrętów ma kosztować Greków w sumie około półtora miliarda dolarów. Prawdopodobnie nieprawdziwa okazała się więc informacja, że Grecja zamierza odkupić od Australii dwie używane fregaty typu Adelaide.

Podpisanie listu intencyjnego w sprawie dwóch fregat typu Belh@rra nie jest jednoznaczne z zawarciem kontraktu. Przed Grekami i Francuzami jest bowiem w tej chwili długi proces negocjacji i ustaleń – głównie jeżeli chodzi o szczegóły wyposażenia okrętów i koszty. Kontrakt jest jednak bardzo prawdopodobny, ponieważ zakup przez Grecję dwóch fregat typu Belh@rra jest przygotowywany nie tylko przez przemysł, ale również przez najwyższe szczeble rządowe. To dlatego informację o podpisaniu listu intencyjnego z greckim ministrem obrony Niko Panagiotopoulosem jako pierwsza opublikowała 10 października 2019 r. na Twitterze francuska minister obrony Florence Parly.

Wydarzenie jest o tyle ważne, że Grecja może być dzięki temu pierwszym zagranicznym odbiorcą okrętów, których koszt szacuje się na około 750 milionów euro za sztukę. Sama Francja ma w swoich planach zakup pięciu takich jednostek, co potwierdził w 2016 r. ówczesny minister obrony Jean-Yves Le Drian. Poinformował on wtedy, że francuski budżet przeznaczył na ten cel około 3,8 miliarda euro oraz że nowe okręty od 2023 roku będą zastępowały obecnie wykorzystywane fregaty stealth typu La Fayette.

Belh@rry wywodzą się z realizowanego wcześniej dla francuskiej marynarki wojennej programu średnich fregat FTI (Frégate de Taille Intermédiaire). Mają to być okręty o wyporności około 4250 ton, długości 122,5 m i szerokości 17,7 m. Ich cechą wyróżniającą będzie niewątpliwie dziób „inverted bow” (co ma poprawić dzielność morską – szczególnie przy złym stanie morza) oraz radar Sea Fire 500z nieruchomymi antenami AESA wkomponowanymi w konstrukcję masztu.

Francuskie fregaty Belh@rra mają być uzbrojone w armatę kalibru 76 mm, rakiety przeciwlotnicze Aster 15 i Aster 30 odpalane z wyrzutni pionowego startu, rakiety przeciwokrętowe typu Exocet oraz torpedy zwalczania okrętów podwodnych MLU 90 (współpracujące z sonarem podkilowym Kingklip Mark 1115 oraz sonarem holowanym CAPTAS-4). Całość ma spinać okrętowy system walki SETIS opracowany przez koncern stoczniowy Naval Group – ten sam który zaprojektował i będzie budował nowe fregaty. Przewidziano również zastosowanie napędu diesla klasy CODAD (combined diesel and diesel) o mocy 32 MW, co ma pozwolić na poruszanie się z maksymalną prędkością 27 w przy zasięgu minimum 5000 Mm.

Grecy nie są jednak w żaden sposób obligowani wyposażeniem francuskiej wersji, tym bardziej, że fregaty Belh@rra z założenia były projektowane dla różnych użytkowników. Francuzi kuszą ich jednak nie tylko pełną swobodą w wyborze systemów uzbrojenia, ale również możliwością zakupu rakiet manewrujących MdCN o zasięgu ponad 1000 km (a wiec uzbrojenia, jakiego wcześniej nie było w greckich siłach zbrojnych).

Obserwatorzy zauważyli również, że Belh@rry nie tylko spełniałyby wymagania taktyczno-techniczne greckiej marynarki wojennej, ale nawet nawiązywałyby wyglądem do tradycji Hellenic Navy. Taki sam dziób z odwróconym skosem ma bowiem krążownik opancerzony „Georgios Averof”, który obecnie pełni rolę okrętu-muzeum i jest symbolem sił morskich Grecji.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 17
Reklama
NAVY
środa, 16 października 2019, 11:52

....a my nadal przez kolejne 18 lat będziemy zastanawiać się nad ORP Porażka (vel Ślązak) ,czy ma zostać jako patrolowiec ,czy też jako ORP i dostać normalne uzbrojenie

Marek
niedziela, 20 października 2019, 13:33

Ależ nie. Ktoś u nas wpadł na genialny pomysł i w ramach programu Murena chce budować malutkie okręty, których podstawową zaletą będzie prędkość pozwalająca na ciągnięcie narciarzy wodnych. Tyle tylko, że ja to znacznie taniej potrafię przy pomocy zwykłej motorówki.

Marek
środa, 16 października 2019, 08:42

I takie właśnie mieczniki powinniśmy sobie kupić.

Karkses
wtorek, 15 października 2019, 22:03

Skoro nie Grecja to z plotek kto miał przejąć złom po Australii została jeszcze Polska. Hmm ciekawe ciekawe

werte
wtorek, 15 października 2019, 17:47

Okręt z rakietami manewrującymi MdCN o zasięgu ponad 1000 km? O ile podroży to podstawowy koszt okrętu?

Davien
wtorek, 15 października 2019, 23:14

O tyle ile wynosi koszt zakupu pocisków. Wyrzutnie Sylver na okretach są juz do nich przystosowane.

gonzo
wtorek, 15 października 2019, 17:19

Obrona narodowa to jedyny obszar państwa greckiego który działa imponująco.Stan sił zbrojnych rewelacyjny.

Adr
środa, 16 października 2019, 10:08

A mimo to padli ofiarą podprogowej inwazji przeprowadzonej za pomocą broni D. Grecja już dawno powinna wykonać tureckie Pearl Harbor.

dim
wtorek, 15 października 2019, 23:30

A nic podobnego :) Znajdź sobie wyszukiwarką "Kasowanie mitów - z czego żyje Grecja ?". A w czasie sesji, kilka dni temu, aż 487,5 mln Euro greckich, 10-letnich obligacji skarbu państwa sprzedano osiągając ujemne oprocentowanie -0,020% ! Natomiast właśnie obrona narodowa sypie się, od roku 2009 tragicznie niedofinansowana.

iopl
wtorek, 15 października 2019, 14:29

nawet grecja w kryzysie kupuja nowe a nie stare zlomy. dobrze robia

rmarcin555
środa, 16 października 2019, 08:18

@iopl. Nie mają wyjścia. To państwo rozlane na wyspach, a za sąsiada mają Turcję.

Marek
niedziela, 20 października 2019, 13:27

My mamy Rosję. Rosja ma Bujany, Karakurty oraz okręty podwodne. Wszystko z Kalibrami. Tymczasem zamiast kupić sobie u Francuzów takie okręty, jakie chce kupić Grecja, planujemy własnym sumptem budować maleńkie pływające cele w ramach programu Murena i opowiadamy bajeczki dla grzecznych dzieci, że na Bałtyku najlepszym okrętem jest samolot.

wtorek, 15 października 2019, 22:34

Pytanie czy toto będzie pływać czy nie.. A może to taki nawodny Caracal...

Marek
niedziela, 20 października 2019, 13:29

Już ty się nie bój. Francuzi wiedzą jak takie okręty budować. A te akurat budują także dla siebie.

dim
wtorek, 15 października 2019, 23:35

Chciałeś powiedzieć op.214 ? Gdyż to z nimi były zupełnie zasadnicze problemy, już przy umiarkowanym stanie morza. Znajdziesz to, z angielskimi napisami, na filmie Greek TV Report On Papanikolis Part 1.wmv , part 2 i part 3.

Boczek
niedziela, 20 października 2019, 10:33

Dlaczego tylko Grecy mają z nimi problemy? Jest to w tym filmie wytłumaczone?

Davien
niedziela, 20 października 2019, 15:15

Turcja tez miała z 214-kami problemy wiec nie tylko Grecja. A co do Grecji to czy przypadkiem greckie 214-tki nie były pierwszymi tego typu?

Tweets Defence24