Reklama

Węgry kupują śmigłowce H145M z systemem HForce

29 czerwca 2018, 17:09
H145M
Fot. J.Sabak

Węgierskie Ministerstwo Obrony zawarło z koncernem Airbus Helicopters kontrakt na zakup 20 lekkich śmigłowców H145M wyposażonych w system uzbrojenia HForce. Umożliwia on użycie szerokiej gamy środków bojowych. Kontrakt obejmuje również pakiet szkoleniowy i wsparcie eksploatacji.

Lekkie śmigłowce wielozadaniowe H145M z systemem HForce zamówiła w 2016 roku Serbia, stając się pierwszym użytkownikiem tego systemu. Drugie będą Węgry. Maszyny w tej konfiguracji mogą przenosić coraz szerszą gamę uzbrojenia kierowanego i niekierowanego. Sam płatowiec H145M to natomiast maszyna stosowana również przez siły zbrojne Niemiec i Tajlandii.

H145M to lekki śmigłowiec wojskowy, opracowany na bazie rodziny H145/EC145. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 3,7 tony może być używany do wielu zadań, w tym do transportu oddziałów, obserwacji, ewakuacji rannych, poszukiwania i samodzielnego niszczenia celów, a także ewakuacji medycznej. Charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC.

image
H145M z HForce podczas testów na Węgrzech, Fot. Anthony Pecchi/Airbus Helicopters

W skład HForce wchodzi jądro systemu czyli komputer centralny Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowy system celowniczy HMSD Thales Scorpion, głowica elektrooptyczna (EOS) firmy Wescam i pulpity do sterowania uzbrojeniem umieszczone w kabinie. Na zewnętrznych pylonach montowany może być zestaw różnorodnego wyposażenia w skład którego wchodzą zasobniki strzeleckie, pociski rakietowe 70 mm w tym naprowadzane laserowo, rakiety przeciwpancerne, przeciwokrętowe i przeciwlotnicze. W wypadku wyboru najbardziej rozbudowanego wariantu pozwala to na zwalczanie siły żywej, pojazdów opancerzonych i nieopancerzonych, jednostek nawodnych, czy np. śmigłowców i BSL przeciwnika.

System HForce może być stosowany na różnej klasy śmigłowcach Airbus Helicopters od H125M przez H145M po H225 Caracal. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 37
Reklama
szszs
czwartek, 5 lipca 2018, 19:40

Polskie wojsko właśnie kupiło przysmak śniadaniowy z AFS więc zabawy jest co niemiara i brakuje czasu na helikoptery

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
wtorek, 3 lipca 2018, 18:57

+tyle --- Caracal miał, MA, na siebie zarabiać: 1. polska własność produkcji i serwisu, 2. eksport Caracali i serwisu, 3. Polska ma prywatnie i państwowo w lotach w klasie Caracala używać tylko Caracale, aby maksymalnie obniżyć koszty godziny lotu, 4. prywatna własność Caracali bylaby rezerwą dla wojska na wypadek wojny, 5. dla wojska ma olbrzymie znaczenie by móc działać dużymi grupami z prędkością ponad 280 km, ponieważ w ewentualnej wojnie wzrosłoby znaczenie mobilności, 6. dalszy zwrot kosztów Caracala następuje w drodze pogłębienia integracji z gospodarką zach. UE, szczególnie przemysąem lotniczym Francji, 7. Polska może mieć specjalizację lotniczą w UE, a więc Caracal wspomagał by jej rozwój i wzrost zamożności Polakow.

Anty Rus
wtorek, 3 lipca 2018, 14:51

Polska powinna mieć też takie śmigłowce wielozadaniowe jak ten. Owszem nie jest to typ szturmowy co wlatuje w kocioł wojenny bo pewnie z Kałasznikowa by go zestrzelili. Nie mniej jednak na pewno byłby dobry do jakiejś szybkiej akcji wsparcia piechoty.

słuchajcie JÓZEK mówi wam
wtorek, 3 lipca 2018, 13:35

dla Polski na najbliższe 25 lat widzę śmigłowce H145M oraz by było poprawnie politycznie amerykańskie MH-6 Little Bird i jego szturmowy wariant AH-6 Little Bird...... każdego typu śmigłowców zakupić po 32-34 sztuki i mamy spokój do 2040 roku ...czyż idea nie jest piękna i możliwa i koszt i efekt ..wszystko jest i mamy uniwersalne nośniki do wszystkiego ....łącznie z \"polowaniem na czerwony październik\"..

ass
wtorek, 3 lipca 2018, 11:03

Gdzie polsko-ukrainskie Karakany ktore mial budowac Antonii? I gdzie podzialy sie pieniadze przeznaczone na zakup smiglowcow wielozadaniowych?

vvv
wtorek, 3 lipca 2018, 00:44

skoro byl program to bylo go dopiac. obecnie nie ma niczego ani smigiel potrzebnych na juz. i nie sekta ale grupa osob ktora rozlicza obecna ekipe nieudacznikow i klamcow. oczywiscie zakup samolotow vip ma wyzszy piorytet niz smigla SAR

-CB-
wtorek, 3 lipca 2018, 00:16

@biały kruk - zapewniam Cię, że jeszcze bardziej śmieją się z naszych Mi-2 URP/URN czy Głuszców. Zapewne nie zdajesz sobie nawet sprawy, że takie wersje również posiadamy. I nie, to nie są śmigłowce szturmowe ani żaden KRUK...

Jan 23
poniedziałek, 2 lipca 2018, 22:09

Fajny helikopter wsparcia piechoty Można wsadzić pewnie z 9 os desantu , albo podczepic niekierowane rakiety i jakiś karabin wielolufowy. Przede wszystkim nowy. Polata i 20 lat.

tyle
poniedziałek, 2 lipca 2018, 16:12

Ja tylko na chwilę....Jeśli chodzi o Caracala ,to już historia , więc ani mnie on ziębi ani grzeje. Irytuje mnie natomiast sekta caracalowców, która w pierwszej kolejności chce modernizować WP , kupując rzeczone Caracale i to w dodatku za grube miliardy. Odpowiedź pod Twoim komentarzem, pomimo kilkukrotnych prób nie przeszła.

req
poniedziałek, 2 lipca 2018, 15:33

A może by Węgrzy kupili nam choć jeden śmigłowiec ? A może i byśmy od nich odkupili jakiś okręt podwodny z demobilu podunajowego ?

biały kruk
poniedziałek, 2 lipca 2018, 10:52

H145 jako śmigłowiec szturmowy? To może naszym EC135 z LPRu dołożyć pylony na uzbrojenie, wyjdzie taniej i koszmar logistyczny wyeliminowany. KRUK po Węgiersku, Rosjanie trzęsą się ze strachu czy ze śmiechu?

gru
poniedziałek, 2 lipca 2018, 00:07

Jeszcze tylko będą musieli znaleźć samobójców ktorzy będą tym latać w warunkach bojowych. Zero opancerzenia.

kołalsky
niedziela, 1 lipca 2018, 22:00

Spytać sojusznika jak pozbył się hamulcowych w modernizacji armii ...

JSM
niedziela, 1 lipca 2018, 17:10

To już wolę Sokoły. Trzeba by \"tylko\" odpalić specjalistyczne wersje, które dawno są zaprojektowane.

Zły
niedziela, 1 lipca 2018, 10:51

Brawo Węgrzy a u nas skansen.

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
sobota, 30 czerwca 2018, 23:09

+tyle Niemcy mają poprzednie wersje Caracala, czyli SuperPumy, i nie mogą ich wyrzucić aby kupić Caracale. RFN ma też od 40 lat CH53G, które pełnią rolę Caracali. Do tego NH90________ RFN nie miała odpowiedników H145, bo Bell\' om skończyły się resursy.

Orcio
sobota, 30 czerwca 2018, 17:46

A co tam panie słychać w polskim wojsku? Coś nowego, z tego co tak obiecywano w ramach \"wstawania Polski z kolan\"? Może chociaż jakaś modernizacja już się zakończyła?

dim
sobota, 30 czerwca 2018, 17:31

Jak to \"kupują śmigłowce\" ? Tak po prostu ? Czy oni nie mają MON ?

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 30 czerwca 2018, 17:30

a w C-calu do tych wyrzutni rakiet (i Tegosz ckm 12,7mm - czy raczej 20-stki?) to trzeba ...5-ciu... ludzi?? ha aha czytam jeszcze o rakietach p/panc (swego czasu ci z Rafael czychali na montowanie...spike! na 21 C-calach dla...Polski) no a w temacie p/okr to pytam dlaczego na Te ...\"30 have already been delivered, for the Brazilian Army, Navy and Air force. The aircraft belong to the H-XBR program, signed in 2008\"...obiecywany na wystawie do 29-czerwca br. H225M zwalczania o. nawodnych NIE istnieje na stronie oferenta. Przeciwnie jak H145M.

anakonda
sobota, 30 czerwca 2018, 16:47

no tak cywilny śmigiel dla wojska hehe a nasi piewcy juz go kupuja taki poziom to my mamy na naszych sokołach

De Retour
sobota, 30 czerwca 2018, 16:12

H 145m pod nazwą Lakota jest też na wyposażeniu armii USA.

sojer
sobota, 30 czerwca 2018, 14:47

Budżetowe \"szturmowe\" śmigłowce, czyli odpowiednik naszych Sokołów i Anakond.

kołalsky
sobota, 30 czerwca 2018, 14:15

Czy naprawdę tak trudno wykryć \"hamulcowych\" Polskiej Armii czy też na wszystkich decydentów po 1989 r są teczki na Kremlu ?

Ja tylko na chwile
sobota, 30 czerwca 2018, 12:29

@Tyle Powolywanie sie w tym przypadku na fachowcow niemieckich jest dosc ryzykowne , zwlaszcza gdy patrzy sie na stan armi niemieckiej . Przy czym pisze \'\'czarno na bialym\'\' ze system HForce moze byc montomany na wszystkich smiglowcach Airbusa poczawszy od H125 , 145 az do H225 , wiec nie rozumiem dlaczego sie Waszmos tak spina jak plandeka na Zuku piszac o Caracalach :)

qwe
sobota, 30 czerwca 2018, 12:13

Węgierki Kruk

reality
sobota, 30 czerwca 2018, 01:09

a my???????............................. może za 10 lat zmodernizujemy mi-24 hahahahaha

tyle
sobota, 30 czerwca 2018, 01:01

H145M. Nowoczesny , tani w eksploatacji, ma potencjał do dalszej modernizacji. Ma wszystko to czego nie ma nieszczęsny Caracal. U nas sekta caracalowców chce transportować specjalsów H225, a w Niemczech wybrali jednak do tych zadań H145M. Pytanie retoryczne , kto wydaje się bardziej kompetentny, nasi fachowcy czy niemieccy?

jerry
sobota, 30 czerwca 2018, 00:33

Brawo Węgrzy a my dalej na Mi-2.

Harry 2
sobota, 30 czerwca 2018, 00:17

Widzę ten śmigłowiec w miejsce leciwych Mi 2.

Antonii
sobota, 30 czerwca 2018, 00:09

Ale dlaczego? Przecież śmigłowce we współczesnych armiach są niepotrzebne?

PKP kargo
piątek, 29 czerwca 2018, 23:07

U nas odpada ma plozy i nie umie pływać. Dodatkowo drużyna piechoty się w nim nie zmieści, zbyt mały na ewakuację rannych i tak można mnożyć i mnożyć...

Dak
piątek, 29 czerwca 2018, 22:00

A u nas remont Mi-2. Stajemy sie skansenem..

[sic!]
piątek, 29 czerwca 2018, 21:51

20 nowych śmigłowców to jak na Węgry pokaźną liczba.

BLUBEK
piątek, 29 czerwca 2018, 21:18

My mamy Mi2

ccc
piątek, 29 czerwca 2018, 20:06

Tymczasem w Polsce .... remontujemy 60-cio letnie Mi - 2.

pawer
piątek, 29 czerwca 2018, 20:06

Brawo Wegrzy

-CB-
piątek, 29 czerwca 2018, 19:59

U nas mogłyby zastąpić praktycznie wszystkie Mi-2 (przede wszystkim wersje URP / URN itp.), a także zapewne część Sokołów/Głuszców. Może kiedyś...

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama