Reklama
Reklama

Szef MON: Chcę nadrobić zaniedbania w Wojsku Polskim

7 kwietnia 2019, 16:40
D3igaMWWkAEZjxC
Fot. MON

Bezpieczeństwo jest priorytetem dla rządu PiS, dlatego przeznaczamy duże pieniądze na modernizację Wojska Polskiego; zależy mi na tym, by wszystkie zaniedbania, które przez lata miały miejsce, zostały teraz nadrobione - mówił szef MON Mariusz Błaszczak.

Minister obrony narodowej spotkał się w niedzielę w Czartajewie koło Siemiatycz (Podlaskie) z żołnierzami 12. Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina w ramach ćwiczeń, które odbywają na Lubelszczyźnie i w Podlaskiem.

Szef MON oglądał m.in. element ćwiczenia związany z uzupełnianiem w śmigłowcach paliwa i amunicji w doraźnie organizowanych miejscach, w których śmigłowce mogą wylądować w terenie, nie na lotnisku (tzw. FARP - Forward Arming and Refuelling Point).

MON podało, że głównym celem szkolenia poligonowego szczecińskiej brygady we wschodniej Polsce jest "sprawdzenie mobilności i gotowości bojowej we współpracy z siłami powietrznymi oraz Wojskami Obrony Terytorialnej z dala od macierzystych poligonów".

To jest cel tego ćwiczenia, żeby Wojsko Polskie było mobilne, żeby Wojsko Polskie odpowiadało swoimi umiejętnościami najwyższym standardom NATO-wskim, najwyższym standardom, które zostały stworzone przez wojska Stanów Zjednoczonych. Bardzo się cieszę z tego, co widziałem, z tej rozmowy, którą odbyłem zarówno z dowódcami, jak i z żołnierzami. To jest dowód tego, że Wojsko Polskie spełnia te najwyższe standardy.

minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak

Błaszczak podkreślił, że dla rządu PiS bezpieczeństwo jest priorytetem. "W związku z tym przeznaczamy duże pieniądze na modernizację Wojska Polskiego" - podkreślił. "W ostatni piątek spotkałem się z wiceprezydentem Lockheed Martin, z firmą, która dostarcza pociski do systemu Patriot dla Polski, która dostarcza również system HIMARS, czyli rakiety do 300 km dla Wojska Polskiego. Rozmawiałem również nt. F-35, a więc samolotów piątej generacji, które - jestem o tym przekonany - zostaną dostarczone do Wojska Polskiego w stosunkowo krótkim czasie i za dobrą cenę" - wskazywał szef MON.

Jak dodał, Wojsko Polskie dynamicznie zmienia się. "Sam włączam się w ten proces bardzo intensywnie. Zależy mi na tym, żeby te wszystkie zaniedbania, które przez lata miały miejsce, zostały teraz nadrobione, żeby Wojsko Polskie dysponowało nowym sprzętem" - zaznaczył.

"Żeby Wojsko Polskie było sprawne i spełniało najwyższe standardy, oprócz najnowszego sprzętu, musi być świetnie wyszkolone. Dziś mamy przykład szkolenia poza poligonem, które daje zdolności bojowe Wojsku Polskiemu" - oświadczył. Dodał, że Wojsko Polskie musi być skutecznie dowodzone i musi mieć skuteczny system logistyczny.

"Dzisiejsze ćwiczenia, które rozpoczęły się na początku marca, a dziś możemy jeszcze je obserwować, służą temu, żeby ten system logistyczny udoskonalić. Pierwsze wnioski, o których rozmawialiśmy z szefem Sztabu dotyczą również pewnych zmian ustawowych, których celem będzie spowodowanie, żeby możliwości bojowe Wojska Polskiego były jeszcze większe" - oświadczył. Dziękował żołnierzom za ćwiczenia.

image
Fot. MON

"Wyjście ze strefy komfortu, adaptacja, inicjatywa, prędkość, to są te słowa kluczowe, które odmieniają się na wszystkich odprawach" - powiedział o ćwiczeniach szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego gen. broni Rajmund T. Andrzejczak.

Generał mówił, że jest "podbudowany postawą" żołnierzy. Podkreślał również, że chce jako szef sztabu generalnego, by wprowadzane zmiany miały miejsce w jak najszybszym czasie i były realizowane w praktyce na ćwiczeniach. Ocenił, że "poprzeczka”, jaką postawiono pod tym względem przed szczecińską brygadą jest bardzo wysoka. Wskazał także, że wnioski z ćwiczeń pomogą w rozważaniach nad nowymi zmianami systemowymi, np. w kwestiach takich jak gotowość bojowa wojska czy ochrona informacji niejawnych.

Oficer prasowy 12. Brygady Zmechanizowanej por. Błażej Łukaszewski poinformował, że ćwiczenia w Podlaskiem odbywają się z I Podlaską Brygadą Obrony Terytorialnej i 18. Białostockim Pułkiem Rozpoznawczym. Przypomniał, że 12. Brygada ze Szczecina jest jedną z największych brygad w wojskach lądowych, liczy ponad 3 tys. żołnierzy, w ćwiczeniach w Podlaskiem bierze udział - jak powiedział - "znaczna" część tej brygady.

Ćwiczenia rozpoczęły się kilka tygodni temu od szybkiego przerzutu sprzętu i żołnierzy ze Szczecina na ścianę wschodnią. W tym rejonie wspólnie z innymi jednostkami m.in. 25. Brygadą Kawalerii Powietrznej z Tomaszowa Mazowieckiego, 1. Brygadą Pancerną z Wesołej, 21. Brygadą Strzelców Podhalańskich z Rzeszowa i 1. Brygadą Lotnictwa Wojsk Lądowych z Inowrocławia, żołnierze ze Szczecina współpracowali w zakresie realizacji procedur kryzysowych, zabezpieczenia wojsk, do wspólnych działań angażowali także lokalne instytucje i służby mundurowe z regionu. Po raz pierwszy wojska operacyjne współdziałają w bezpośredniej relacji z WOT w rejonach ich odpowiedzialności. Manewry polskich żołnierzy na wschodzie zostały także zsynchronizowane z ćwiczeniami wojsk amerykańskich stacjonujących na poligonie w Drawsku Pomorskim.

PAP - mini

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 56
CdM
środa, 15 maja 2019, 01:39

Tymczasem Inspektorat Wsparcia rozesłał do podległych jednostek info: „W dniu 20 lutego została zatwierdzona pierwsza korekta planu wydatków Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w której dokonano zmniejszenia planu finansowego podległych dysponentów środków budżetowych”. Ograniczenia budżetowe spowodują „konieczność całkowitej lub częściowej rezygnacji z zadań o mniejszym priorytecie, a także brak możliwości odtworzenia zmniejszonego planu finansowego”. Sytuacja, w której obcina się wojsku już przydzielony budżet, zdarza się po raz pierwszy od 2008 r. Ograniczeniu ulegną zapasy, remonty, zakupy części itp. Wśród priorytetowych, nienaruszalnych funduszy wskazane zostały m.in. wydatki reprezentacyjne. Defilady ważna rzecz.

hym108
sobota, 11 maja 2019, 21:15

Zastwiam sie czy za PRL-u nie mielmsy lepszej armii?Wiecej samolorow, smiglowcow, okretow? A przeciez teraz mamy gospodarke kwitnaca

Harry 2
sobota, 11 maja 2019, 01:01

Jeżeli szef MON chce nadrobić zaniedbania w Wojsku Polskim, to rząd musi przeznaczyć dodatkowe 10miliardów zł na zakupy uzbrojenia dla armii... chociaż przez 3 lata. (razem 30miliardów zł.)

Wojciech
środa, 8 maja 2019, 20:16

Zakupy w USA NIE SĄ sposobem na zaniedbania w wojsku. Tylko inwestycje we własne zdolności produkcyjne. Vide Turcja, Rosja, Ukraina, Brazylia, Indie...

Bogusław Maśliński
środa, 17 kwietnia 2019, 14:12

Cywil który nigdy nie był w wojsku jest MON, do 1989r słyszymy oficjalnie o modernizacji. Fakty są inne, totalne rozbrojenie, ustawa pozwalająca przejąć polską broń przez obce wojska. Brawo prezydencie, pytanie jakie państwo pan reprezentuje z tzw. rządem i jakie społeczeństwo.

Marek1
piątek, 12 kwietnia 2019, 10:24

Najlepszym komentarzem do zapewnień kolejnego już ministra ON "modernizującego" WP jest widok polskich KTO od lat obwieszanych pociętymi workami po kartoflach w ramach "maskowania". Sprawa jest o tyle kolejnym skandalicznym zaniechaniem MON, że istnieje w Polsce firma(Miranda z gr. Lubawa) produkująca multispektralne pokrycia pojazdowe cieszące się zasłużonym uznaniem na świecie. Dyletanci z IU/MON po prostu ten fakt od lat ignorują. Dlaczego ? Tego nie wie nikt, bo nawet nikt nie pyta ...

ABRAMS
środa, 24 kwietnia 2019, 13:57

Święta racja!!

podstawy
wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:36

Po co 12 DZ tyle pustostanów na koszt podatnika? Nie lepiej wykorzystać to biznesowo??? Pod nadzorem, by nie odpłynęły, ale zyski dawały. Po jaki uj zamówienia publiczne w armii, skoro to dziedzina na której się życie Polski opiera,choć na codzień niewidoczna? Chcecie grzęznąc pod biurokratycznym butem unijnym? Spętane ręce i nogi zniewolonej Polski? Mamy dobry stary przedwojenny KC, tylko trzeba ludzi na poziomie do tego stosowania dobrze opłaconych etycznych patriotów wykształconych niepodatnych na wpływy. A agencje wywiadowcza Polska dla Międzymorza już utworzyła? Nie, bo po co? Byle do wyborów!

ffff
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 23:43

W rankingu sił zbrojnych spadliśmy o 2 oczka ...................

Marko Polo
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:47

Proponuję kolejny przegląd obronny i zlikwidowanie wywiadu wojskowego.

Okręcik
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:15

W obiecankach to ten rząd jest dobry, tylko rzeczywistość jakoś odstaje od słów. To dla dobra naszej armii uwalono Caracale? Po co nowoczesnej polskiej armii jakieś śmigłowce? Złego słowa bym nie powiedział gdyby już zamiast caracali były inne, tej lub lepszej klasy i w podobnej ilości, ale niema nic! A WOT [choć i owszem w jakimś stopniu potrzebny] jak volkssturm ruskich [czy innego wroga] nie powstrzyma. A bajdurzenie o F-35 czy bombach atomowych jaki ma sens, niby skąd weźmiecie kasę? [pomijam że atomu nikt wam nie da i nie pozwoli mieć]. Nie stać nas na Leo 2A7, a marzy się wam F-35 [ile, 3-5 szt?]. Może pora zejść na ziemię i wydawać pieniądze z głową, planowo, a nie wg mrzonek?

Siostra Emaptia Od Serduszka WOŚP
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 21:08

Może zacznijmy Panie Ministrze od bardziej przyziemnych zaniedbań,a mianowicie żołnierze pragną się szkolić w hełmach kompozytowych a nie w archaicznych staluchach, żołnierze pragną na czas otrzymywać mundury polowe, obuwie itp.

Rzyt
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 17:33

Koncz waść...40mld na moderke mieliście zaraz będzie 50mld i co? Żarty...nic nie ma żadnego potencjału prócz jassm er i 30rakiet atacms i rakiet Pac 3 mse i MOŻE skyceptor. Leo 2 d. N. O, rosomak, który nie ma zdolności prócz walk z pasterzami, pt 91 vel jeżdżący cel, 800 jelczy vel cel kołowy, Gawron z wiatrówka vel niszczyciel kamikaze rakiet wroga, flota holownikow...4 cywilne helikoptery. Może to jest kierunek...cywilne czołgi, cywilna Wisła, cywilny Homar, cywilne wojsko...

Zenek
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 17:03

Nawet nie czytałem bo domyślam się, że wszystko opiera się na uzbrojeniu amerykańskim, gdzie polska "zbrojeniówka" będzie mocno partycypować, czyli z tych planowanych miliardów skapnie kilka milionów. Klasyczna polityka wasala wobec swojego seniora.

Sten
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:28

Oby tak dalej. Powodzenia.

Patriota
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 13:27

Zapewnilbym nowoczesna amunicje od malutkicg gromow poprzez ppanc, od zaraz po kilkaset szt amunicje do czolgow, zapalniki zblizeniowe czy czasowe do ostrzalu innych celow, amunicje do smiglowcow, zaczol bym od tanich rozw przynoszacych efekty z krajow demoludow Chin Izraela, czyli bardziej rozw technol od nas, , jakies komary czy granaty nasadkowe a chocby glupi granat ppanc bo atakuje z gory, celowniki optyczne nie kolimat. Lepsze maskowanie, modernizacje celownikow i przyzadow obserw bwp etc pojazdow chcby nokt chocby w partiach po 100 szt. Bo plakanie ze przez 50 lat nic sie nie zmienilo i nic sie sie nie oplaca trwa 50 lat. Widzialem w sieci amunicje ppanc o przebiciu ok 1000 mm na swiatlowodzie o zasiegach pow 10km tanio i artylerie o zasiegach pow 100 km, maja te ost oraz caly wachlarz taniego skutecznego uzbrojenia Ukraincy, glowice paliwa nosniki nosiciele etc, dlaczego drony ppanc latwe do zaklucenia drogie sa jednorazowe i bez podwojnej glowicy. Kupta wreszcie f15 , moga byc 2 osobowe, kupta gripeny albo rafale albo co tansze nie ultra kiche w kilku szt. Na Ukrainie niewalczyli w nocy, drony lataly z jedn strony a ponich stalowy deszcz, nie mieli czym zatrzymac czolgow. Dobry i t 72 i mig 29 jak sprawny i ma amunicje , poza tym lepszy od bwp i calej prowizorki i improwizacji, jesli jeszce widzi w nocy ...jest amunicja ppanc kumulacyjna z dwoma glowicami, moze warto zostawic cos sprzetu bo innego nie ma a propozycje stryjek kijek sa dla frajerow. Czy upgrady wraz z remontami i przegladami tyle kosztuja? Czy nie mozna jednoczesnie latac na na f15 i migach? Moze by kupic amunicje i zapalniki calej artyleri, kasetowe zblizeniowe paliwowe, szybujace, a moze pozyskac inne zest artyleryjskie o zasiegu choc 120 km, male uboty na baltyk, amunicjerakietowa do wyrzytni torped drony patrolowe..

AuThor
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 13:15

LM wciska na siłę ministrowi F35 z tureckim interfejsem...zakupimy 3 sztuki.

Asf
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 12:20

O jeżu kochany przecież f35 nie ma szans z rosyjskimi samolotami. Pytam się więc kiedy kupimy prawdziwe samoloty bojowe....np F-15xf.

re-asf
czwartek, 2 maja 2019, 01:10

nigdy, bo nas na nie nie stać.

ooo
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 12:07

O, to znaczy, że zaczną modernizować T-72 i bwp-1 - i polepszą stosunki z Rosją, by wyremontowali i zmodernizowali nam MiGi 29 - jako rozwiązanie pomostwe, nim pojawią się te mityczne borsuki, gepardy i inne cuda na kiju?

Christov
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 11:38

Chetnie podam Panu ministrowi w punktach wszystkie najbardziej palące zaniedbania i opóźnienia, mam nadzieję, że to pomoże w rozeznaniu w sytuacji, bo w poniższym zakresie poza pustosłowiem i deklaracjami bez pokrycia nke zrobiono nic albo bardzo niewiele: - system wyposażenia osobistego Tytan - pozyskanie czołgu podstawowego nowej generacji w odpowiedniej liczbie - śmigłowce szturmowe - obrona p.lot średniego i bliskiego zasięgu - okręty podwodne z pociskami manewrującymi - cała pozostała część marynarki wojennej której obecnie nie mamy - wóz wsparcia bezpośredniego - bojowy wóz piechoty - artyleria lufowa w odpowiedniej liczbie - artyleria rakietowa w odpowiedniej liczbie - samoloty przewagi powietrznej. To tylko ogólny zaryz i bardzo proszę nie rozśmieszać mnie z F35 jako odpowiedź na ostatni punkt bo się uśmieję do łez. Informuję wszystkich zagorzałych fanów zakupu F35, że USA właśnie zamówiły pierwszą partię ze 144 nowych samolotów F15EX jako samoloty gwarantujące przewagę powietrzną, które mają współdziałać z F35 niezdolnymi do takich działań. F15EX wraz z F22 mają być gwarantem panowania w powietrzu ale zapewnę zaraz zostanę wyśmiany przez "specjalistów" którzy uważają F35 jako najlepszy na świecie samolot do wszystkiego.

Extreme
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:45

I tu się zgadamy. Szef MON rzuca liczbę 32 samoloty a gawiedź się cieszy. A dlaczego nie 16 plus np. 16 sztuk F-15? Czy wojsko wie co chce i dlaczego czy bierze jak leci bo mogą nie dostać nic. Czy jest jakaś koncepcja, strategia wykorzystania lotnictwa w czasie ew. wojny?

zeus89
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 16:35

No to załatw wznowienie produkcji F-22 i to, że sprzedadzą nam ten samolot. Śmiało.

Eclipse97
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 14:35

Tu nik nie powinien sie smiac, ja tez juz od dawna uwazam ze nam potrzeba mysliwca F 15 ex. Potezny udzwig , do tego szybkos i zasieg. No i co najwazniejsze , jest tanszy od F35, i chyba latwiejszy w obsludze. Ale spece z MONu, chca sie przypodobac USA, i gotowi nawet przeplacic. Byle miec te 32 F35. A jak ich znam , to pewno to przeforsuja.

uiuyiuo
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 13:25

F-35 jest raczej niepodważalny jako sensor. Natomiast dyskusyjna jest jego przydatnośc jako samolotu przewagi powietrznej, oraz samolotu udeżeniowego (są tu argumenty za i przeciw). Do tego jeszcze dochodzi, pytanie, czy roli samolotów przewagi powietrznej nie powinna przejąć Wisła/Narew. Tak więc dyskusja w tym temacie jest jak najbardziej zasadna.

Vvv
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 10:26

To co oni robili przez te 4 lata? Co z 3,5mld na cywilne samoloty, 1,5mld na mswia, 0,5mld na SG, 6mdl na drogi, 1mld na szpital w mieście działacza PiS, węgiel, 0,3mld na komisje smolenska itp itd.

Wlkp.
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 09:44

Śiwietne decyzje..niestety zaniedbania są ogromne i nie będzie łatwo to szybko odrobić.Trzymam kciuki !

Ja66
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 13:28

A jak te zaniedbania wzrosły przez ostatnie 4 lata! Nadrobienie tego to będzie wyzwanie!

Covax
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 09:03

"W ostatni piątek spotkałem się z wiceprezydentem Lockheed Martin, z firmą, która dostarcza pociski do systemu Patriot dla Polski, która dostarcza również system HIMARS, czyli rakiety do 300 km dla Wojska Polskiego. Rozmawiałem również nt. F-35, a więc samolotów piątej generacji, które - jestem o tym przekonany - zostaną dostarczone do Wojska Polskiego w stosunkowo krótkim czasie i za dobrą cenę" - wskazywał szef MON. Mariusz a ile "naszych" F16 jest zdolnych do lotu ?

smiley
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 03:07

powinnismy stworzyc firme lotnicza. systematycznie i konsekwentnie podejsc do badan i inwestycji a nie kupowac bron z zagranicy. wybijcie gdzie sobie na czole ze tylko transfer technologii i wlasne konstrukcje.

ooo
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 12:10

Polski przemysł to dno i metr mułu. Nie są w stanie sklepać podwozia dla raka, a co dopiero samolot myśliwski! Wątpię, by udało nam się zbudować coś na poziomie MiG-21, a co dopiero F-16!

PL
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 22:49

Nie podwozia do Raka tylko podwozia do Kraba nasz przemysł nie był w stanie zrobić,znaczy robił ale pojawiały się przy strzelaniu mikropęknięcia w podwoziu i musieliśmy się ratować Koreańczykami

Covax
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 00:48

Jak by Mon i Rzadowi zalezało to by program Pol-HEMT po wyprodukowaniu kilku eksperentalnych tranzystorow gan ( killa sztuk o powtarzalnych parametrach) nie zakonczyl programu tylko by budował linie, i kupil by Ammono ( producent wysokiej jakosci podlozy gan) w 2015r a nie dwa miesiace temu. Jak by rzadowi zalezalo to na ORP Kaszub nie wisiał by radar z lat 70 tylko eksperymentalna Bystra-M. Jak by rządowi zalezalo to doprowadzil by "Liwce" do 'jednego standardu" i kupił by tyle ile potrzeba czyli min 40 sztuk, a nie 10-13 sztuk jak teraz, jak by rzadowi zalezalo to kormorany mialy by bystra-m a nie radary LM.

Paranoid
środa, 10 kwietnia 2019, 11:39

Ciekawe, aż poczytałem o Ammono. Sprawa pewnie jest bardziej skomplikowana, ale i tak przydałaby się jakaś publicznie dostępna rzetelna analiza takich przypadków i potencjalnie utraconych szans. Ale nie ma chętnego kto by zlecił i zapłacił za coś takiego. Wystarczy poczytać jak wyglądają ewaluacje NCBIR zawsze wszystko wychodzi super ...

Ok bajdur
niedziela, 7 kwietnia 2019, 23:14

Kamuflaż wielospektralny dla Rosomaków to także jeden z pilnych zakupów. Drogi sprzetyi życie żołnierzy muszą być chronione. obecnie wszystkie armie świata intensywnie inwestują w noktowizję i termowizyję. Czego Rosjanie nie pitrafili to z radością we Francji kupili i teraz w Donbasie stosują. Dlatego ten kamuflaż jest bardzo ważny.

m p
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 20:37

Czy o taki kamuflaż chodzi? - https://www.defence24.pl/przeglad-prasy/wtorek-z-defence24pl-dowodztwo-dywizji-wojsk-usa-i-rotacyjna-kolejna-ciezka-brygada-w-polsce-sytuacja-weteranow-misji-poza-granicami-panstwa-protesty-przeciwko-jednostronnej-decyzji-usa-o-formalnym-uznaniu-wzgorz-golan-za-terytorium-izraela

Panda
niedziela, 7 kwietnia 2019, 22:59

Muszę zmartwić Pana Ministra. Wojsko Polskie nie spełnia prawie żadnych standardów NATO. Poza unifikacją kalibrów ( i to też nie do końca ) i procedurami na wysokim szczeblu WP różni się drastycznie strukturą jednostek, ścieżką rozwoju żołnierzy, etatami, szkolnictwem wojskowym, wyszkoleniem i kompetencjami dowódców, wyposażeniem i uzbrojeniem pojedynczych żołnierzy nie wspominając już wogóle o tak oczywistych sprawach jak masa przestarzałego poradzieckiego sprzętu, który 20 lat po wejściu do NATO już dawno powinien zostać wymieniony.

sliver
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 12:19

Zgadzam się z opinią - wszyscy którzy służyli w strukturach NATO widzą że realia naszej armii drastycznie odbiegają od natowskich standardów.

mip
niedziela, 7 kwietnia 2019, 20:55

Kupili raptem 20 wyrzutni HIMARS z 30 rakietami o zasięgu 300 km i robią z tego wydarzenie jakbyśmy kupili jakaś bombę atomową

Marek1
wtorek, 9 kwietnia 2019, 22:01

Nieśmiało przypominam, że REALNIE nic jeszcze nie mamy, a jedynie mamy MIEĆ. Za kilka lat(być może). Nie mogę się nadziwić jak wiele osób daje się nabierać na tę kłamliwą narrację MON p/t - "kupiliśmy syst. Patriot, syst. Himars, zmodernizowaliśmy Leo2A/4, itp. Sprzętu NIE będzie jeszcze przez lata, a miliardy z budżetu JUŻ wypływają i TO jest jedynym realnym zjawiskiem póki co ...

zaq
niedziela, 7 kwietnia 2019, 20:25

Budżet MON to w 3/4 socjal co z tego że jest próg 2%PKB jak lwią cześć pożera socjal a reszta idzie na ordynariat polowy i budowy dróg.

Armia
niedziela, 7 kwietnia 2019, 20:04

Rozwijać się jak naszybciej, pod każdym względem. Wydatki PKB na armie do 4% Niesty Polska zawsze musi być gotowa do wojny, takich mamy sąsiadów. W latać 1932 polska wydawała na zbrojenia 35% budżetu, oczywiście teraz to nie realne ale trzeba zwiększać nakłady i unowocześniać armir jakościowo jak i ilościowo.

m p
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 20:46

Ale tamte 35% nijak się ma do dzisiejszego, dlatego liczy się od PKB. W krajach gdzie rząd centralny zajmuje się tylko bezpieczeństwem i sprawiedliwością budżety mogą być bardzo małe, bo muszą wystarczyć tylko na wojsko, policję i sądy. Przecież w niewielu krajach są darmowe studia, a i w więzieniach trzeba czasem zapracować na siebie i strażnika.

razdwatri
niedziela, 7 kwietnia 2019, 19:53

MB ... ,,Jak dodał, Wojsko Polskie dynamicznie zmienia się . Sam włączam się w ten proces bardzo intensywnie. Zależy mi na tym, żeby te wszystkie zaniedbania , które przez lata miały miejsce , zostały teraz nadrobione, żeby Wojsko Polskie dysponowało nowym sprzętem ''. Minister zapomniał dodać , że ma na myśli nowy sprzęt w ilościach defiladowych zakupiony przez niego po zawyżonych cenach i bez offsetu / np Homar/.

Pjoter
niedziela, 7 kwietnia 2019, 19:30

Co on sie tak uparł na te F35 to Amerykanie zamawiają nowe wersje F15 i F16 bo za ta sama cene mogą kypic wiecej a ten ciagle ta sama plyta

poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 13:04

F-35 kosztuje obecnie mniej więcej tyle samo, ile F-16 w ostatniej wersji.

matrioszka
niedziela, 7 kwietnia 2019, 19:21

No ciekawe czy równie szybki byłby przerzut 12 brygady z Szczecina w przypadku panowania Rosji w powietrzu i zniszczeniu infrastruktury drogowej i kolejowej /a tak zapewne będzie / . Będzie to bardzo trudne w razie pełnoskalowego , niespodziewanego konfliktu .

db+
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 15:59

To nie był przerzut brygady, tylko batalionów zmechanizowanych. DAS nie przyjechał. Były tylko batalionowe kompanie wsparcia.

ooo
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 12:15

Pełnoskalowe konflikty nigdy nie są niespodziewane. Mobilizacja, koncentracja wojsk etc. trochę trwa - i nie sposób jej nie zauważyć. Oczywiście nie piszę tu o polskich służbach, bo one zajmują się kręceniem lodów, a nie bezpieczeństwem państwa - ale chyba CIA by nasze władze poinformowała o takich kocich ruchach Rosji?

Anty-Che
piątek, 10 maja 2019, 00:59

Poinformowałaby. Ale niestety uważam że ta informacja utknęła by gdzieś między resortami / ministerstwami / blondynkami po 50k i i tak bylibyśmy kompletnie zaskoczeni.

xyz
niedziela, 7 kwietnia 2019, 19:08

1 kwietnia już był. Nikt nie uwierzy w te bajki przed wyborami. Prawda jest taka, że MON przespał 4 lata nie modernizując armii. Oprócz kupna Krabów, Raków i ciężarówek Jelcz żaden inny program nie został skończony.Teraz grunt pod nogami zaczął się palić i w mediach wszystko na raz by kupili, aby tylko rządzić przez następne 4 lata.

jhljkhkkh
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 13:38

Są jeszcze radary, Wisła idzie pełną parą, także Baobab chyba został już ruszony, uformowała się znaczna część WOT, zaczęła się formować 4 dywizja, coś się dzieje z Grotem (choć ostatnio ucichło), poprawiono dowodzenie (bardzo ważna rzecz), poprawiono opl. bardzo bliskiego zasięgu. Największe zaniedbanie, którego nie da się wyjaśnić ograniczeniami budżetowymi to brak zakupu jednorazowych p.pance, tutaj rzeczywiście MON dało ciała na całej linii, coś takiego można bez trudu kupić w kilka miesięcy, a co dopiero w 4 lata.

dave
środa, 10 kwietnia 2019, 20:17

o Spike słyszałeś?

ABRAMS
środa, 24 kwietnia 2019, 14:01

Już wszyscy zapomnieli co to jest>

Marek1
sobota, 13 kwietnia 2019, 10:11

a o tym, ze jest sprawnych operacyjnie ich wyrzutni(CLU) ok 250 szt na cała armię - słyszałeś ??

grzesiek
niedziela, 7 kwietnia 2019, 19:02

Dlaczego nie został dokonany wybór dostawcy okrętów podwodnych? Przecież obecnie mamy tylko 2 okręty przestarzałe, które nadają się tylko do muzeum. Na co czekacie? Narzekacie na poprzedników z PO ale sami przez 4 lata nie potrafiliście kupić jednego okrętu podwodnego.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama