Francja: prawie 100 transporterów Griffon dostarczonych

2 stycznia 2020, 13:09
griffon
Fot. Arquus Defense

Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia poinformowała, że dostawa transporterów opancerzonych VBMR Griffon realizowana jest zgodnie z planem modernizacyjnym francuskiej armii. Do grudnia dostarczono Armée de terre 92 pojazdów tego typu.

Dostawa VBMR Griffon, po przejściu przez nie wszystkich testów poligonowych, rozpoczęła się w lipcu 2019 roku i ciągu niecałych sześciu miesięcy do francuskiej armii trafiło już 92 transporterów opancerzonych tego typu. Wypełnienie zobowiązań wynikających z podpisanych umów pokazuje duże tempo modernizacji francuskiej floty transporterów opancerzonych w wojskach lądowych oraz potencjał produkcyjny stworzonego w tym celu konsorcjum  Nextera, Thalesa i Arquus.

VBMR (Véhicule Blindé Multirôles) Griffon to wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony w systemie 6x6 mogący przewozić ośmioosobową drużynę piechoty oraz załogę pojazdu, tj. dowódcę oraz kierowcę. Uzbrojenie pojazdu stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Moduł wyposażony jest również w wyrzutnię granatów dymnych typu Galix. Masa pojazdu wynosi ok. 24,5 tony i jest napędzany silnikiem o mocy 400 KM, co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 90 km/h.

Griffony dostarczane są francuskiej armii w ramach programu modernizacji wojsk lądowych Scorpion (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation), którego częścią jest również opracowanie i produkcja nowego opancerzonego wozu rozpoznawczego EBRC Jaguar. Zgodnie z założeniem posiada on 70% wspólnych komponentów z Griffonem.  

W ramach całego programu Scorpion Armée de terre otrzyma 1872 VMBR Griffon w różnych wersjach, m.in. kołowego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, wozu kierowania ogniem artylerii, ambulansu oraz wozu wsparcia saperów. Ponadto planowane jest pozyskanie 358 Griffonów w wersji o napędzie w systemie 4x4. Pozyskanie tak dużej ilości pojazdów pozwoli na wymianę dotychczas używanych przez Francję transporterów opancerzonych GIAT VAB (Véhicule de l'Avant Blindé), które w służbie są od 40 lat.

Cały program Scorpion prowadzony jest przez konsorcjum firm zbrojeniowych Nexter, Thales i Arquus (dawniej Renault Trucks Defence). Nexter jako przedstawiciel grupy odpowiada za rozwój i produkcję konstrukcji pojazdu, w tym opancerzonego kadłuba, układ wnętrza oraz montaż pojazdów, który dokonywany jest w zakładach przemysłowych Roanne. Jednostkę napędową oraz układy napędowe Griffona (oraz Jaguara) projektuje firma Arquus. Firma ta również wdraża zdalnie sterowany system uzbrojenia, w który wyposażone będą pojazdy. Thales natomiast odpowiedzialny jest za wyposażenie teleinformatyczne pojazdów oraz systemy pola walki i komunikacji. W tym celu wykorzystywano francuski system SDR Contact.

Scorpion stanowi przykład umiejętnie prowadzonego programu masowej i generacyjnej wymiany podstawowego, starzejącego się uzbrojenia będącego na wyposażeniu sił zbrojnych na nowoczesne i przystosowane do wymagań współczesnego pola walki odpowiedniki przy jednoczesnym zachowaniu potencjału ilościowego i jakościowego. W ostatnim czasie oba wozy doczekały się pierwszego odbiorcy eksportowego, jakim jest Belgia, która podpisała umowę na dostawę 382 Griffonów i 60 Jaguarów dla rodzimych wojsk lądowych.

 (RS/MZ) 

Reklama
Tweets Defence24