Reklama

Czeski most powietrzny. 100 ton transportowcem NATO

20 marca 2020, 10:17
Czechy VIP A319
Kiedy 18 marca nocą A319 z Chin lądował w Pradze, czekało na niego trzech ministrów. Fot. acr.army.cz

Samolot Airbus A319 Sił Powietrznych Republiki Czeskiej wylądował na lotnisku Praga-Kbely z transportem 150 tys. szybkich testów do wykrywania koronawirusa z Chin. W najbliższych dniach planowane są kolejne dostawy potrzebnych środków ochronnych i sprzętu medycznego, w tym 30 mln maseczek chirurgicznych i 6 mln masek N95. Są one niezbędne, gdyż Czechy nakazały osłanianie twarzy wszystkim osobom opuszczającym domy. W kraju tym wykryto już ponad 520 przypadków zarażenia koronawirusem.

Wojskowa maszyna Airbus A319, służąca zwykle do przewozu najważniejszych osób w państwie wyleciała w poniedziałek 16 marca w drogę do Chin z międzylądowaniem w Nowosybirsku. Załadunek 150 tys. szybkich testów, potwierdzających zarażenie w czasie 20-30 minut, został przeprowadzony na lotnisku Shenzhen we wtorek popołudniu. Gdy maszyna lądowała na praskim lotnisku Kbely o trzeciej w nocy 18 marca, na miejscy czekali na nią minister obrony Lubomír Metnar, minister spraw wewnętrznych Jan Hamáček i kierujący służbą zdrowia Adam Vojtěch. Testy zostały natychmiast rozwiezione do wykrytych ognisk zakażeń, ale również posłużą do sprawdzania policjantów, strażaków, personelu medycznego i innych osób biorących udział w działaniach i wystawionych przez to na ryzyko zakażenia.

image
Wyładunek szybkich testów na koronawirusa z wojskowego Airbusa A319. Fot. acr.army.cz

Czechy nie poprzestały na tym transporcie, lecz planują kolejne, z wykorzystaniem samolotów cywilnych przewoźników, ale również potężnych ukraińskich An-124 Rusłan. Czeskie siły zbrojne mogą z nich korzystać w ramach programu NATO pod kryptonimem SALIS (ang. Strategic Transport Alliance Program), który obsługiwany jest przez An-124 należące do ukraińskiego przewoźnika Antonov Airlines. Maszyna ma przywieźć z Chin około 100 ton materiałów medycznych i sprzętu jeszcze przed końcem bieżącego tygodnia.

Warto jednak powiedzieć, że te ogromne dostawy to nie chińska pomoc humanitarna, ale dostawy sfinansowane przez czeski rząd i kluczowe firmy, dla uratowania bardzo trudnej sytuacji w kraju.

Już w poniedziałek intensywna korespondencja i rozmowy na najwyższych szczeblach pomiędzy Czechami i Chinami doprowadziły do kilku oficjalnych, przyjacielskich gestów. Czeski premier Andrej Babiš stwierdził, iż ma nadzieję na wzmocnienie wymiany i współpracy z Chinami w dziedzinie kontroli i leczenia pandemii, kiedy spotkał się z ambasadorem Chin, Zhang Jianminem. W odpowiedzi, podczas środowej konferencji prasowej w Pekinie rzecznik chińskiego MSZ Geng Shuang oświadczył, że  Chiny przygotowują się do zacieśnienia współpracy z Czechami w walce z nową epidemią koronawirusa.

An-124 Antonov Airlines obsługują loty SALIS. Fot. J.Sabak
An-124 Antonov Airlines obsługują loty SALIS. Fot. J.Sabak

Efektem są ogromne zamówienia realizowane przez chińskich producentów, pod czujnym okiem czeskich biznesmenów mających doświadczenie w interesach z Państwem Środka. Rząd w pracy zamówił m. in.: 30 mln maseczek chirurgicznych, 6 mln masek typu N95, 250 tys. kombinezonów ochronnych i wspomniane na wstępie 150 tys. szybkich testów, które dotarły jako pierwsze, gdyż są najpilniej potrzebne. Prowadzący liczne interesy w Chinach koncern PPF, należący do najbogatszego Czecha, powiązanego prezydentem Zemanem Petra Kellnera, dostarczy bezpłatnie 120 ton materiałów ochronnych i higienicznych, w tym prawie 2 mln masek N95. Na apel rządu odpowiedziały również inne firmy. Dostawy będą docierać zarówno samolotami wojskowymi jak też maszynami cywilnych przewoźników.

W tym samym czasie chiński ambasador Warszawie  Liu Guangyuan poinformował, że w ramach pomocy w walce z koronawirusem Chiny przekażą Polsce 10 tys. testów, 20 tys. maseczek i 5 tys. kombinezonów oraz tysiące rękawiczek i okularów ochronnych. Jak podkreślił ambasador ChRL w oficjalnym oświadczeniu,  „Strona chińska nigdy nie zapomni o pomocnej dłoni wyciągniętej przez rząd polski i Polaków w stronę Chin, gdy te walczyły z epidemią. Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie" 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 85
Reklama
Bolo
niedziela, 29 marca 2020, 00:41

W Polsce także każdy powinien nosić maskę brawo dla Czechów

Wojmił
sobota, 21 marca 2020, 10:05

Paradoksalnie im gorzej, tym lepiej.... bo im bardziej się chiński wirus da we znaki Europie i USA tym bardziej powinien obudzić i zjednoczyć wobec zagrożenia chińsko-rosyjskiego... więc się nie kłócić.. razem ludzie razem...

Olo
wtorek, 24 marca 2020, 09:23

Dokładnie

Alternatywny Fun fana fanów fana Daviena
sobota, 21 marca 2020, 08:59

Ooo Czechy użyły zwykłej taksówki dla VIPów takiej jak my mamy i gdzie są teraz ci co krytykują to?

Cywill
piątek, 20 marca 2020, 18:50

Jesli test zrobiony DZISIAJ wykazał że osoba jest zdrowa , to oznacza że ta osoba jest zdrowa tylko DZISIAJ. Testy nie leczą. Natomiast szybki dostęp powinny mieć służby MEDYCZNE i MUNDUROWE bo mają ciągły kontakt z ludźmi. SAMOIZOLACJA to najsensowniejsza metoda.

ten
piątek, 20 marca 2020, 17:41

wszystkie lichsze knajpy - Chinczyk, stragany - Chinczyk, co trzeci sklep - Chinczy, nie mówię juz o ciuchlandach . W Czechach handel detaliczny chiński handel. I skutki widać. Winny dobrobyt . Jedna Czeszka mi powiedziała : Czech by nie stał handlować przy drodze byle czym. Oni stali. I czy dalej będą stali? To jest pytanie przed Europą.

Nesher
piątek, 20 marca 2020, 20:59

Widzę innego polskiego „eksperta” dla Czech. W Czechach jest tylko kilka tysięcy Chińczyków, wszystkie restauracje i małe sklepy nie są obsługiwane przez Chińczyków, ale Wietnamczyków. Podczas gdy różnica między Chińczykami i Wietnamczykami jest językowo i kulturowo większa niż między Polakami a Rosjanami.

Robert
piątek, 20 marca 2020, 17:39

Do tych co piszą, że Czesi postępują gorzej niż polski rząd bo mają więcej zarażeń mała uwaga: mają więcej POTWIERDZONYCH zarażeń. Jaka jest rzeczywista liczba zarażeń w Polsce lub Czechach nikt nie wie. Na razie nie da się tego wyznaczyć wg liczby zgonów, bo nie działa prawo wielkich liczb. Oby nie zadziałało nigdy. Moim zdaniem w Czechach większe rygory muszą zaowocować lepszymi wynikami.

Tomek
piątek, 20 marca 2020, 17:13

Czeski minister zdrowia ogłosił że Czechy dodatkową kupią 10 mln masek w Wietnamie. Miasto stołeczne Praga kupi 3,5 mln masek. Nasz minister zdrowia powiedział że maski nie pomagają, więc nie musicie się martwić. To że na wszystkich zdjęciach w sieci Japończycy, Koreańczycy i Chińczycy chodzą w maskach, o niczym jeszcze nie świadczy. Od taka ich faneberia.

sobota, 21 marca 2020, 20:53

To WHO nie zaleca stosowania masek

JSM
sobota, 21 marca 2020, 02:00

Mieszkałem w Chinach kilka lat. To nie fanaberia tylko efekt zanieczyszczonego powietrza. Dużo ludzi w Azji nosi maseczki nawet bez epidemii. Tak samo jak parasolki przeciwsłoneczne. Tam modna jest skóra biała a nie opalona bo opalony to jest rolnik czyli robol. Bogaty Chińczyk nie może być opalony bo to obciach.

Bobo
piątek, 20 marca 2020, 19:29

A jak maska ma ci pomóc?

Sarmata
sobota, 21 marca 2020, 00:29

Ma pomóc tobie bo zarażeni którzy jeszcze nie wiedzą że są już chorzy nie będą zarażali.

polon
sobota, 21 marca 2020, 00:17

maski to podstawa.

tagore
piątek, 20 marca 2020, 16:48

Nasi jeszcze nie wpadli na wykorzystanie samolotów LOT stojących na lotniskach w lotach cargo.

Nesher
piątek, 20 marca 2020, 18:55

Będąc Polską, nie polegałbym na LOT. Jeśli LOT nie będzie miał stałej zgody rządu chińskiego na loty towarowe do iz Chin, to będziesz miał takie same problemy jak my. Nasz rząd początkowo chciał zabrać wszystko czeskim samolotom. SmartWings Boeing i CSA Airbus stoją w Nowosybirsku od ponad 24 godzin, czekając, aż chińskie władze udzielą im wszystkich niezbędnych zezwoleń. Jednak kiedy samoloty odleciały z Pragi, chińska ambasada zapewniła nasz rząd, że to tylko formalność, a zanim wylądują w Nowosybirsku na tankowanie, zezwolenia zostaną wydane. Ale to nie była prawda.

Arbatur
piątek, 20 marca 2020, 15:54

Dlaczego Czesi chcą testować ludzi bez objaw choroby? Ministerstwo Zdrowia zapewnia że to bez sensu.

gffcdc
piątek, 20 marca 2020, 15:54

Warto poszukać jak wygląda ewakuacja Ukraińców do domów. Goście przyjechali do Polski nie wiadomo skąd. Nie wiadomo też z czym. U siebie pewnie będą mieli kwarantannę. Tymczasem tutaj nikt nie pomyślał, żeby urządzić to tak, coby po wyjściu z pociągów nie mogli chodzić gdzie chcą.

Edek
piątek, 20 marca 2020, 15:45

To USA nie che pomoc czy nie mogą ?

Andrettoni
piątek, 20 marca 2020, 14:31

Czechy mają mniej mieszkańców, a dwa razy tyle chorych co my. Ich sytuacja jest gorsza. W przeliczeniu na liczbę mieszkańców mają 7 razy więcej chorych - u nas by to odpowiadało 2,5 tysiąca chorych.

niedziela, 22 marca 2020, 01:12

W Polsce jest mniej osób zarażonych bo Polska nie robi tyle testów co inne kraje

Sarmata
sobota, 21 marca 2020, 00:30

Ale za to nikt jeszcze u nich nie umarł a u nas?Robią testy to znajdują chorych,.

ten
piątek, 20 marca 2020, 17:42

i co z tego?

Andrettoni
piątek, 20 marca 2020, 22:34

To z tego, że pomoc najpierw idzie tam gdzie jest bardziej potrzebna, a my jesteśmy w kolejce.

wtorek, 24 marca 2020, 00:03

Pomoc nie "idzie". Czeski rząd jest bardziej obrotny, szybko dogadał się w Chinach i kupił co trzeba. U nas 2 miliardy poszły na Holecką i spółkę, która powie, że epidemia jest opanowana, a wybory będą w maju. Każdy orze jak może.

Krzysiek
sobota, 21 marca 2020, 00:56

A skąd wie Pan ilu mamy chorych jeśli testy są tak w małych ilościach robione ?

Nesher
piątek, 20 marca 2020, 16:56

Gorzej, to jest pytanie. Mamy więcej potwierdzonych przypadków niż w Polsce (pytanie dotyczy tego, ile osób zostało przebadanych w Polsce w porównaniu do nas, ale nie mogę ocenić). Myślę jednak, że 6 osób już zmarło w Polsce, nikt w Czechach. To już pokazuje wiele na temat jakości opieki zdrowotnej w Polsce i w naszym kraju. Na przykład ilu fanów płuc jest w Polsce? Czy Polska ma dość? Mamy go na 1000 mieszkańców 3 razy więcej niż we Włoszech. Czy ludzie w Polsce muszą nosić maski? W Czechach tak. Nie mamy też wystarczającej ilości masek, ale ludzie reagowali absolutnie pragmatycznie, po prostu robili je w domu. Nie jest to idealna ochrona, ale nawet domowa maska zmniejsza ryzyko infekcji o 60-70%, co jest nieliczne. Będąc tobą, byłbym bardzo ostrożny przy ocenie, kto jest w gorszej sytuacji. Znając polski system publicznej opieki zdrowotnej, nie postawiłbym żadnej złotówki na polski system.

Kmicic
piątek, 20 marca 2020, 18:52

No to niemiecka służba zdrowia do pięt tej czeskiej nie dorasta. Nie mówiąc o hiszpańskiej włoskiej brytyjskiej szwajcarskiej amerykańskiej etc itd. No tak, grunt to jak u Szwejka, mieć dobre samopoczucie. Jakoś trzeba się pocieszać.

Sssssssssss
piątek, 20 marca 2020, 23:06

No akurat Czesi mają jedną z najlepszych publiczną opiekę medyczną.

Nesher
piątek, 20 marca 2020, 19:57

Jak dotąd wszystkie statystyki pokazują, że robimy to dobrze w tym przypadku. W sprawie porównania jakości publicznych systemów opieki zdrowotnej. W porównaniu z polskim systemem jesteśmy znacznie lepiej; w rzeczywistości dziesiątki tysięcy Polaków udają się do Czech, aby się leczyć, a nie odwrotnie. Brytyjska NHS jest ogólnie uważana za jedną z najgorszych w Europie. Przyznaję, że uważałem włoską opiekę zdrowotną za lepszą niż nasza. Ale kiedy zaczęły pojawiać się pierwsze statystyki, jak niewielka liczba wentylatorów płuc, musiałem zmienić zdanie. Najwyraźniej Niemcy i Szwajcarzy nie docenili tego, a choroba stała się powszechna. Ale jeśli porównasz liczbę zarażonych i zmarłych w Polsce i Niemczech, to znowu nie wygląda dobrze dla Polski. Zapomnij o Schweiku, z mojego doświadczenia wynika, że większość Polaków nie rozumie tej książki, nie dlatego, że Polacy są głupi, ale dlatego, że jest kulturowo bardzo daleka od polskiej narracji. To samo, dlaczego czescy nie rozumieją polskiej literatury romantycznej.

qwert
sobota, 21 marca 2020, 16:05

Na dzień 21.03 Niemcy 21,790 tyś zakażeń i 71 osób zmarło. Polska 452 osoby zakażone, 5 zmarło. Niemcy 82 mln ludności - Polska ok 38 mln. I w Polsce jest gorzej ????

Piotr Ligorowski
poniedziałek, 23 marca 2020, 10:50

W Polsce dopiero się zaczyna

Magoo
niedziela, 22 marca 2020, 22:41

Niemcy ponad 250 tys testów, Włochy ponad 200 tys testów, Rosja ponad 150 tys testów, Polska ledwo 15 tys testów, Łapiesz różnicę? Dobre 60% zarażonych przechodzi to bezobjawowo, oni to wyłapują, my nie. My wyłapujemy tylko tych z objawami czyli realnie mamy co najmniej 2 do 10 razy więcej zarażonych. Choćby Rosja: Zarażonych 306 osób, w tym przypadki z ostatniej doby (53 osoby) to tylko Ci którzy wrócili z krajów zagrożonych, żadnego przypadku śmiertelnego, pod obserwacją aż 136 tys osób, ścisła kwarantanna 40 tys, Wcześniejsze zamknięcie granic, przymusowa kwarantanna i testowanie wszystkich powracających jak widać skutkuje.

Czytelnik
piątek, 20 marca 2020, 15:34

Czytelnicy GW i tak tego nie zrozumieją.

Ceska Meska
piątek, 20 marca 2020, 15:08

Wszystko za późno i tego nie da się nadrobić. To gdzie ten free,zone zapowiadany przez premiera? Ano izolacja,w domu CAPEK

Guest
piątek, 20 marca 2020, 14:22

Myśleć trzeba praktycznie, a nie politycznie. Tym różnią się Czesi,

sobota, 21 marca 2020, 00:17

czesi mądrze myślą uczmy się od nich. Maska to podstawa

aha, już
piątek, 20 marca 2020, 17:20

Jak mówi stare chińskie przysłowie: Bujać to my, a nie nas.

wyborca PIS
piątek, 20 marca 2020, 13:57

Na pasku tvp pokazywali że Polska jest gotowa na koronowirusa oczywiście dzięki rządowi.Więc nam żadna pomoc nie jest potrzebna

Wyborca PO
piątek, 20 marca 2020, 15:34

Na szczęście mamy kandydatkę Gosię. On wie co należy czynić i poprowadzi naród ku lepszej przyszłości.

Arado
piątek, 20 marca 2020, 13:49

W kraju nie produkuje sie dzis,maseczek,strojow ochronnych,testow,skladnikow do lekarstw,wszystko przejely Chiny.Trzeba to przemyslec na przyszlosc i producentow zachecic i zmusic do produkcji w kraju.O posiadaniu zasobow strategicznych juz nie wspomne...

ten
piątek, 20 marca 2020, 17:44

jak ci to te Chiny przejęły? Z kieszeni ci wyjęły albo jak? A nie jest tak że polski kapitalista szukał maksymalnego zysku i tam znalazł?

Wędkarski Miszmasz
piątek, 20 marca 2020, 16:29

Bzdura!!!! Wszystkie te rzeczy nadal produkuje się również w Polsce. W szczególności właśnie środki opatrunkowe i maseczki ochronne oraz środki dezynfekcyjne. Nie wypisuj bzdur jak nie masz pojęcia!

Sarmata
piątek, 20 marca 2020, 17:34

No to Miszczu kup mi troche maseczek, żelów bakteriobójczych. Jesli nie to nie pisz głupot,nie wiem czy sie produkuje, wiem że nie ma gdzie kupic. Dla mnie to jest ważne.

Orthodox
sobota, 21 marca 2020, 13:27

Nie ma, bo ani produkcja, ani magazyny nie były przygotowane na kataklizm. Kanalizacja deszczowa działa do 30L na m2. Jak przyjdzie oberwanie chmury, wiadomo, że wy...bie.

Fred
piątek, 20 marca 2020, 13:14

u nas się nie daaaa :(

Sarmata
piątek, 20 marca 2020, 12:43

Chiny to wróg USA a więc i nas! Nic od wroga! Silni, Zwarci, Gotowi!

Davien
piątek, 20 marca 2020, 14:21

Co się stało Sarmata, przeciez nie dawno twoja Rosja nie była wrogiem Chin a teraz zmiana o 180 stopni?? Ech odlatujesz coraz bardziej:)

Adam
piątek, 20 marca 2020, 13:57

He he. Dobre. Tylko że w razie czego to Chiny pomogą nam bardziej niż USA.

logika
piątek, 20 marca 2020, 16:19

Już pomogły całemu światu zapłacić za epidemię koronawirusa bo woleli w grudniu zamykać usta zgłaszającym problem. Nieudaczność ich rządu sprowadziła biologiczną jatkę na świecie, ale zawsze znajdzie się jakiś, który tego nie widzi. Możesz być aż tak ślepy? Czy to może etat?

Cud
piątek, 20 marca 2020, 15:48

Na stronie ministerstwa zdrowia USA jest zapis ze Chiny przekazały 1 milion masek i 500 tys testów ale dziwny ojciec trump i jego elfy ani słowem o pomocy

Dario
piątek, 20 marca 2020, 12:28

Ciekawe ile to Czechów kosztowało ? - Wprowadzą Chińskie firmy do Czech ? - Stworzą sieć 5G z huawei ? - Współpraca wywiadowcza ? To dla nas zostanie zagadką do czasu realizacji umów / zapłaty za te środki ...

Rendo
piątek, 20 marca 2020, 18:18

Ponad miliard CZK (170.000.000 PLN).

Wer
piątek, 20 marca 2020, 12:24

Tak się dba o swoich rodaków. A nie jak inni z gładkimi gadkami w telewizji.

Reiko
piątek, 20 marca 2020, 13:50

A kto wam broni nie dbać o swoich rodaków?

Marek
piątek, 20 marca 2020, 12:18

Czesi mają łeb na karku.

Ceska Meska
piątek, 20 marca 2020, 11:52

Czesi juz widzą totalny brak mobilizacji państwowej.Brak lidera jest oczywisty Brak konkretnej komunikacji itd

Voodoo
piątek, 20 marca 2020, 13:40

Co Ty gadasz siedzę w Pradze i widzę co się dzieje...zamknięcie granic, ograniczenia w wychodzenia z domów bezpłatne maski i rękawiczki to wszystko rząd już na początku pandemi...a teraz stan wyjątkowy, którego polski rząd nie wprowadzi bo wybory...Życzę sobie i rodakom takiego pragmatycznego rządu jak mają bracia Czesi

Nemo
piątek, 20 marca 2020, 11:49

My nie potrzebujemy pomocy bo jeszcze niedawno na paskach tvpis królowało hasło - POLSKA GOTOWA NA KORONAWIRUSA.Więc nic nam nie grozi

dropik
piątek, 20 marca 2020, 11:27

Czesi maja panstwo w ktorym coś działa . Ludzie myslą i podejmują raczej lepsze niż gorsze decyzje. A u nas panstwo z dykty lub papieru.

Box123
piątek, 20 marca 2020, 13:00

To sobie teraz wyobraz co by było gdyby teraz rządziła poprzednia ekipa, przez którą do dziś straciliśmy ok 600mld zł i z każdym kolejnym rokiem następne 40mld (z czego połowę na odsetki od kredytów na te pierwsze), deficyt by wynosił ponad 100mld (w 2015 wyprowadzano z budżetu ok 70mld i tendencja była +10 rocznie), Finansowanie służby zdrowia o ponad połowę mniejsze ( w 2015 - 70mld - w 2020 - ponad 110 czyli wzrost o ponad 60% co jest bezprecedensowe w historii), nie było by programów społecznych na kwotę ok 70mld rocznie, które tworzą poduszkę bezpieczeństwa, która w sytuacji naprawdę krytycznej będzie można zawiesić i nikt nie podejowal by żadnych realnych działań żeby coś zrobić, a na każde pytanie jedyną odpowiedzią było by, że się nie da albo że "piniędzy" nie ma i nie będzie. I można tak jeszcze długo. Nawet trudno sobie wyobrazić co by się teraz działo. Bylibyśmy drugimi Włochami albo i gorzej. Pomijam już fakt porównywania zarzadzania 10mln krajem, do kraju wielkości Polski i to w centralnej części szlaków komunikacyjnych oraz to że w tych twoich Czechach jest teraz ok 600 zarażonych czyli ponad 1/3 więcej niż u nas mimo, że jest tam 4x mniej ludzi, co daje proporcjonalnie 12x więcej przypadków (to tak jakbyśmy w Polsce mieli teraz 5tys). W tym naszym państwie z dykty państwowe spółki zostały przestawione na produkcję milionów litrów płynów do dezynfekcji. Ciekawe czy gdyby zostały wyprzedane też by tak było. Ale jak ci nie pasuje to jedz do Włoch albo Hiszpanii. Tam napewno się tobą lepiej zaopiekują i w tedy będziesz zadowolony

Tomasz33
piątek, 20 marca 2020, 14:10

Mądrze piszesz, ale z tą "winą" poprzedniego rządu bym nie przesadzał. Z punktu widzenia każdego polaka i wyborcy jest obojętne kto rządzi, tylko jak. To politycy zawsze to podkreślają, żeby o tym pamiętać przy wyborach

logika
piątek, 20 marca 2020, 16:30

Tomaszku jakby co my Polacy nie piszemy o sobie z małej litery. Kraje gdzie wyborcom jest wszystko jedno możemy codziennie oglądać na czerwonych paskach z radosnymi pozdrowieniami od firm pogrzebowych. Tak, są takie. Trudno zaprzeczyć. Różnicę między bezmyślnym, a szanującym się wyborcą, widać na dłoni.

Tomasz33
piątek, 20 marca 2020, 17:30

Jestem po technikum i politechnice, a z języka polskiego miałem 3, staram się:) Wracając do meritum, tak jak pisałem: z punktu widzenia wyborcy obojętne jest jak nazywa się partia która rządzi, tylko jak to robi. To jest rozsądne i logiczne. Jak mówią, po czynach ich poznacie.

bono
piątek, 20 marca 2020, 20:17

Box 123 opisał Ci różnice. Ja się zastanawiam co się stało z ludźmi, którzy jak piszesz są po politechnice, ale nie rozumieją prostej logiki. Pięćdziesiąt lat temu chłop po czterech klasach nie miałby żadnego problemu.

Tomasz33
piątek, 20 marca 2020, 23:55

Box 123 nie opisał różnic, tylko próbował wywróżyć przyszłość przy założeniu że rządzi inna partia, czego nie da się zrobić. Platforma rządziła przez 8 lat i państwo normalnie funkcjonowało, a porównywanie liczb, biorąc pod uwagę to że Polska cały czas się rozwija, mija się z celem. Skąd wiesz co było 50 lat temu w czasach niewydolnego komunizmu i jak funkcjonowała wtedy edukacja? O niektórych rzeczach wogóle się nie mówiło. A ja nie kończyłem politologii i ekonomii, ale rozumiem co się dzieje.

Alchemik
piątek, 20 marca 2020, 12:56

Czyli mam rozumieć, że u nas nic nie działa i ludzie podejmują same gorsze decyzje??

Tomasz33
piątek, 20 marca 2020, 12:43

ad. 14000 polaków wróciło do kraju bo wysłano po nich samoloty z Polski.

drops
piątek, 20 marca 2020, 12:41

Zgadzam się z Tobą. Niestety Rosja nigdy się nie zmieni:(

Zet
piątek, 20 marca 2020, 12:34

Zwlaszcza, że w przeliczeniu na liczbe mieszkańców Czesi mają 6 razy więcej chorych. Mniej tvn i gazwyb to mniej czereb będzie zryty. A pedagogika wstydu już nie działa:)

Tomasz33
piątek, 20 marca 2020, 12:30

To że coś wymyślisz i napiszesz to nie znaczy że to prawda, to nawet koło prawdy nie stało. Polskie państwo postępuje bardzo rozsądnie i normalnie, świadczy o tym bardzo mała liczba zakażonych i zgonów w porównaniu do inych krajów, oraz zapierwsze w Europie zamknięcie granic.Nierozsądne to były między innymi Włochy czy Wielka Brytania. A Rosja udaje że problemu nie ma. Polska też ma otrzymać z Chin podobne rzeczy jak Czechy. Chiny mają tu swoją politykę do ugrania, ale to jakby inna sprawa.

Reiko
piątek, 20 marca 2020, 12:26

Ty się martw lepiej o swoje państwo, bo jak skończą się defilady, to rzeczywistość może was lekko zaskoczyć.

hermanaryk
piątek, 20 marca 2020, 12:05

Zakażenia 20 marca 2020 przed południem: Czechy ponad 700, Polska 367.

maski
sobota, 21 marca 2020, 00:20

w polsce tą liczbę pomnóż razy 20 i będzie wiarygodny wynik. MASKI,MASKI,MASKI

Nesher
piątek, 20 marca 2020, 20:10

Ile osób było testowanych w Polsce? Generalnie masz rację, czeskie społeczeństwo jest bogatsze niż polskie, a podróżowanie to narodowa pasja. Tak więc w lutym w górach włoskich i austriackich mieszkało około 200set tysięcy czeskich obywateli. Polscy narciarze byli w czeskich i słowackich ośrodkach narciarskich. Polska miała szczęście w tym kontekście.

Tomasz33
piątek, 20 marca 2020, 23:59

Czesi i Polacy są na podobnym poziomie zamożności, różnica jest minimalna. Polacy też jeżdżą do Włoch, Austrii, Francji itp. To żaden problem. Słowacjia i Czechy są bliżej więc to naturalny kierunek. Choć w Polsce nie brakuje podobnych tras, ale jest ich znacznie mniej.

Robert
piątek, 20 marca 2020, 11:59

A my akurat stoimy po stronie Amerykanów w wojnie handlowej, dlatego nie będziemy się się zniżać do kupowania środków ochrony i medykamentów od Chińczyków. W zamian za to wyrazy otuchy prześle nam za darmo w imeniu prezydenta Trumpa pani Żorżeta Mosbacher

Tomasz33
piątek, 20 marca 2020, 16:14

Chiny same się zadeklarowały że przyślą Polsce kilka rzeczy. Jakbyś mieszkał w Polsce i był Polakiem to byś o tym wiedział. Kierunki takich zakupów mogą być różne, nie muszą to być Chiny.

Robert
piątek, 20 marca 2020, 17:27

Akurat mieszkam w Polsce. Dlatego wiem, że maseczek nie ma. I jest mi obojętnie gdzie rząd je kupi. Tylko, że wszystkie kraje europejskie ogłosiły embargo na eksport. Znana jest sprawa zatrzymania na granicy zakupu dokonanego w Niemczech przez rząd szwajcarski. Niemcy po prostu nie wypuścili transportu z Niemiec.

Tomasz33
piątek, 20 marca 2020, 19:14

Skutki globalizacji są najlepiej widoczne w takich momentach, pewna polska firma zajmująca się produkcją maseczek ma tylko 10% rynku, jej właściciel o tym mówił, reszta to import. Nic dziwnego że brakuje, ale przecież one są dla zakażonych a nie zdrowych. A tych mamy mało. Zdrowe osoby nie powinny ich nosić bo wirus może się na nich osadzać.

Sarmata
piątek, 20 marca 2020, 14:46

I poprosi o wypłatę pieniedzy dla Izraela z powodu 447.

Tomasz33
piątek, 20 marca 2020, 16:16

Ile razy będziecie to powtarzać? Nie ma czegoś takiego ani żadnej wypłaty. Za jednego dolara trzeba zapłacić plus minus 80 rubli, a ropa po 25-28 dolarów za baryłkę. Rozumiem że luzik?:)

emi
piątek, 20 marca 2020, 11:54

Ale o co tobie dupik chodzi...?

Taaak?
piątek, 20 marca 2020, 11:47

U nas za to, to tylko "w gębie" mocni są niektórzy komentatorzy. Tacy "eksperci z dykty", co nie, Dropik?

Bobo
piątek, 20 marca 2020, 19:30

Dropik tu tylko troluje, taki ma zawód

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama