Reklama
Reklama

Chińska walka o nowe myśliwce

18 maja 2019, 09:16
J-20
Fot. Alert5/wikipedia.com/CC BY-SA 4.0

W przemyśle lotniczym oraz Siłach Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej trwa nieoficjalny spór o dominację w zamówieniach pomiędzy dwoma nowymi podstawowymi maszynami, tj. J-11D i J-20 Black Eagle. Taki stan niewątpliwie świadczy o rosnących możliwościach chińskiego kompleksu lotniczego oferującemu własnej armii już nie tylko wybrane typy maszyn, ale rozszerzoną ofertę dwóch, a w przyszłości może i kilku typów naraz.

Chińczycy nie ustają w wysiłkach zmierzających do usamodzielnienia się w projektowaniu oraz wdrażaniu do służby własnych konstrukcji lotniczych. Dzieje się tak pomimo nadal prowadzonych zakupów niewielkich partii maszyn z Rosji, jak np. ostatnio 24 samolotów Su-35S. Największym problemem, z jakim mierzą się chińscy konstruktorzy, jest samodzielna budowa odpowiednich i nowoczesnych silników do maszyn bojowych. Chociaż i to powoli ulega zmianie, bo - jak niedawno poinformowano - w China Gas Turbine Research Institute w 18 miesięcy zbudowano i przetestowano zupełnie nowy silnik o nieujawnionych parametrach. Trzeba również pamiętać o zaawansowanych pracach nad J-31/FC-31 Shen Fei.

Możliwe jest więc, że rosnące możliwości przemysłu spowodują iż J-11D, J-20 oraz FC-31 realnie pojawią się również w ofercie eksportowej wypierając z niej specjalnie do tego celu stworzone maszyny, jak np. wielozadaniowy FC-1 (JF-17 Thunder).

Walka o zamówienie i finansowanie programów dalszego rozwoju pomiędzy J-11D i J-20 trwa pomimo, że oba typy są w zasadzie odmienne w możliwościach i taktyce ich zastosowania. J-11D to ciężka maszyna wielozadaniowa, a J-20 to myśliwiec przewagi powietrznej piątej generacji o właściwości stealth.

Ten pierwszy typ stanowi kontynuację drogi rozwojowej J-11 (licencyjnego Su-27SK/UBK) poprzez zmodernizowane J-11B i dwustery J-11BS. W  pewnym okresie po ujawnieniu faktu wejścia do eksploatacji J-20 wydawało się, że program dokończenia jego rozwoju zostanie anulowany. Do tego dochodziła sprawa dalszych badań i testów FC-31, traktowanego głównie jako następca pokładowych J-15. Tak się jednak nie stanie i najprawdopodobniej zarówno J-11D, jak i J-20 będą równolegle zamawiane.

J-11D ma nowe silniki, nowoczesną stację radiolokacyjną typu AESA z możliwością prowadzenia za jej pomocą walki radioelektronicznej, czy poważnie zmodyfikowane wyposażenie pokładowe. Jest tańszy w procesie produkcji i eksploatacji od J-20 i bardziej wszechstronny w zastosowaniu.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 46
Reklama
Andrettoni
niedziela, 16 czerwca 2019, 04:08

Od dawna mam problemy z nazewnictwem. Obecnie "myśliwcami" nazywamy samoloty, które diametralnie się od siebie różnią i większość z nich nie ma nic wspólnego z myśliwcami. Przykładowo dla mnie F-35 to nie jest myśliwiec, tylko lekki bombowiec z ograniczonymi możliwościami myśliwca. F-15 w normalnej wersji to myśliwiec, choć traktuje go jako ciężki myśliwiec, gdy np. Mig 29 to lekki myśliwiec. Zmiana nazewnictwa uzmysławia, że często porównujemy całkowicie inne maszyny. Przykładowo - Turcja dysponuje 400 myśliwcami, ale w rzeczywistości są to lekkie bombowce, a rezygnuje z nabycia od USA kolejnych lekkich bombowców (nowocześniejszych). W zamian za to najprawdopodobniej Turcja Kupi ciężkie myśliwce. Takie postawienie rzeczy pokazuje, że rezygnacja z F-35 to nie tylko zmiana jakościowa, ale strukturalna bo Turcja kosztem zdolności bombowych (ataku) powiększa zdolności obronne plot - zarówno w zakresie naziemnych zestawów plot jak i myśliwców. Patrząc w ten sposób chińskie samoloty nie rywalizują ze sobą, bo realizują rożne cele - jeden służy do ataku, a drugi do obrony. Owszem, samolot "obronny" ma cechy bombowca, a "bombowiec" ma cechy myśliwca, ale nie są optymalne w tych drugorzędnych zastosowaniach.

mobilny
czwartek, 13 czerwca 2019, 09:55

Chiny rosną w siłę a że szpiegują? A USA nie szpieguje? HIPOKRYCI. Liczy się efekt a ten jest taki że USA już trzęsą portami.

Mirek
poniedziałek, 20 maja 2019, 13:12

Jak wszyscy u nich produkują prawie wszystko to mają kasę na rozszerzanie imperium chińskiego

Fencer
poniedziałek, 20 maja 2019, 12:15

Kilka lat po rezygnacji Rosjan z rozwoju MiG 1-44 i wstawieniu prototypu do muzeum w Monino...pojawił się prototyp J-20, łudząco podobny do MiGa...Niektóre źródła sugerują brzydkie lub mniej brzydkie rzeczy...od nielegalnych do półlegalnych....

Nowy fanklub Daviena
środa, 29 maja 2019, 00:43

A ja widziałem niedawno zdjęcia SPAD-a VII i "Kukuruźnika", też były "łudząco" podobne.

poniedziałek, 17 czerwca 2019, 10:33

Czyli samolot z widlakiem podobny jest do samolotu z gwiazdą tylko dlatego, że jest dwupłatem?

Komentator
środa, 29 maja 2019, 00:35

Kolejny "ekspert" który uważa że jak coś ma dwa silniki i układ "kaczki", to jest łudząco podobne. A różnic Panie Fencer, podobnie jak davien nie widzisz?

Davien
wtorek, 21 maja 2019, 02:49

Fencer, od dawna wiadomo że dokumentacja MiG-1.44 wyciekła do Chin, tak samo jak dokumentacja IAI LAVI( J-10). Oczywiscie Chiny twioerdza ze to ich samodzielne dzieło...

Fencer
wtorek, 21 maja 2019, 12:10

Wszyscy o tym wiedzą ale nie ma na to dowodów, więc pozostaje to w formie domysłów...

Ten trzeci
poniedziałek, 20 maja 2019, 00:48

Ucieszyliby się, gdybyśmy ich poprosili o gwarancje bezpieczeństwa i sojusz? Raczej byłoby taniej i bez bicza 447 jak teraz, i bez zagrożenia bratnią pomocą jak w Układzie Warszawskim z Iwanem

Mścislaw Grażewicz
niedziela, 19 maja 2019, 16:59

Najpierw trzeba opanować technologie budowy silników odrzutowach na miarę XXI wieku . Jak na ten czas ani Chińczycy ani Rosjanie tego nie potrafią.

I tak umacniamy polską biedę i polskie zacofanie.
środa, 29 maja 2019, 01:11

Sprzedaja setki silnikow rakietowych USA.

Nu-Pagadii
wtorek, 21 maja 2019, 22:58

Zgadza sie, dlatego po cichu pracuja z Ukraincami z Progres'u....

Davien
środa, 22 maja 2019, 18:37

tak, jakby Ukraina to potrafiła...

Wien
sobota, 18 maja 2019, 21:53

Mają racje aby nie kupować złomu dziś a dostać w 2030 roku Wstyd

Komentator
sobota, 18 maja 2019, 17:09

Zaraz odezwie się davien i napisze że J20 to kopia MiG-a 1.44.

Sssssss
niedziela, 19 maja 2019, 15:56

Kopią nie jest ale zbudowany jest na bazie 1.44 Silniki chyba ma gorsze, awionika lepsza, płatowiec najwięcej czerpie z MiGa

Nowy fanklub Daviena
niedziela, 19 maja 2019, 12:45

Davien właśnie ogląda rzuty tych dwóch maszyn i wetruje wikipedię aby zrozumieć jaka jest różnica pomiędzy górnopłatem i średniopłatem, oraz czym różni się płat "delta" od trapezowego. A jak już doczyta co to znaczy "KOPIA", to wówczas napisze kolejną swoją "złotą myśl".

Davien
wtorek, 21 maja 2019, 02:50

Funku jak widze prawda boli:)) A pisałem że prawie kopia jakbys czytac nie umiał.

q
piątek, 24 maja 2019, 14:25

Davien cos wiedziec a wiedziec to jednak roznica znafco.

Gnom
poniedziałek, 20 maja 2019, 14:53

On wie zawsze, wszystko i wszędzie znajdzie dowody, tyle, że ich nie opublikuje. A poważnie, troche racji w tym moze być, bo w końcu WZ-10 to Kamow "Komanczowski", więc może i obok 1.44 było coś podobnego i rosja wspiera Chińczyków. Wiarygodna wiedza o samolotach doświadczalnych ZSRR kończy się najpóxniej na Je-8. Reszta to dane wybiórcze.

Davien
wtorek, 21 maja 2019, 02:51

Panei gnom, akurat w przeciwieństwie do pana i kilku innych "znaffców" podaje żródła ale jak widac prawda niezle was boli:)

Luk
sobota, 18 maja 2019, 12:44

Sztuką jest rozwinąć coś samemu, a nie w oparciu o kradzione technologie...

mobilny
niedziela, 19 maja 2019, 19:21

A kogo to? Mają? Mają. Amerykanie też kradli na początku naukowców i inżynierów.

Nu-Pagadii
wtorek, 21 maja 2019, 22:59

A i nadal kupuja nawet od Rosji Yaka-141....

Davien
środa, 22 maja 2019, 18:40

A po kiego im nieudana maszyna pionowego startu?? Maja znacznie lepsze F-35 a Rosja musiała o pomoc w dokończeniu prototypu Jaka prosić LM:)

Gnom
poniedziałek, 20 maja 2019, 14:54

A teraz to nie, stale wyznaja zasadę, że taniej jest zapłacic 2-3 razy tyle co inni sprawdzonemu, niż inwestować w setkę potencjalnych.

CAREX
niedziela, 19 maja 2019, 14:17

Zgadzam sie np program rakietowy ukradziony niemcom przez usa

Wea
niedziela, 19 maja 2019, 12:35

Doprawdy? Gdzie ty zyjesz? Mamy XXI wiek....nie sztuka jest wymyślać koło od nowa tracąc przy tym fundusze jak Polska i nic z tego nie mieć.....

dim
sobota, 18 maja 2019, 12:43

Jasne, że skoro "wszyscy" uparli się wykrywać stealth, stanie się on pewnego dnia dobrze widoczny. O czym niekoniecznie dowiemy się zawczasu. Czyli jeśli przy tym ustępować będzie "widzialnej" konkurencji właściwościami lotnymi... zacznie się na stealthy polowanie, jak na zające. W wypadku wojny oczywiście. Z drugiej strony - stealth pozostanie i tak przydatny dla większego zaskoczenia. Gdy minuty spóźnionej reakcji obrońców bardzo liczą się. Czyli powinno ich trochę być. Ale nie rezygnując (w Polsce) z kilkudziesięciu F-16 v.70 i ich ciągłej modernizacji. ...Być powinno...

taka prawda
sobota, 18 maja 2019, 11:40

No właśnie, ten artykuł pokazuje silę rosyjskiej technologii, Chińczycy kopiując Su35s który zakupili pod postacią J11D pokazali, że ich 5 generacja jest do bani, mogą sobie tworzyć konstrukcje ale jak przychodzi co do czego to kopie Su bija ich wymysły na głowę to tylko udowadnia, że Su57 to jedyny myśliwiec V gen który nielota w postaci F35 bije w każdym parametrze.

Komes
niedziela, 7 lipca 2019, 10:26

Su57 nie posiada ani właściwości stealth ani sprawnych silników. Jest to ruski złom o wyłącznie propagandowym znaczeniu.

mobilny
niedziela, 19 maja 2019, 19:23

Prawda. Jeśli chodzi o chińskie maszyny to J-20 już jest a ich problem to silnik który z czasem opracują, ukradną lub kupią_ to nieważne. J-31 powstaje jako to następca pokładowego J-11

Davien
niedziela, 19 maja 2019, 16:25

No teraz padłem ze smiechu:)) Kupują całe 24 sztuki Su-35Sod Rosji, natomiast J-11D to nie kopia Su-35 ale bezlicencyjny Su-27 wyposażony w radar i awionike o jakich Rosja moze jedynie pomarzyć. Do tego Chiny już pokazały jak im się podoba Su-57: ich analitycy niemal padli ze smiechu jak im tego nielota pokazano i zwędzili dane i rozwiązania od F-35 by stworzyc J-31.

Nu-Pagadii
wtorek, 21 maja 2019, 23:00

F-35 byly oddane nieoficjalnie za przymkniecie oka na dlog....

Davien
środa, 22 maja 2019, 18:42

Nie F-35 ale MiG-1.44 i nie za dług, ale by Chiny syberii nie zajeły:))

Gnom
poniedziałek, 20 maja 2019, 14:59

Davien, jak zwykle masz rewelacyjne dane, do których inni nie mają dostępu. Podaj źródła. No chyba, że byłes wśród Chińczyków, którzy smieli się z ruskich.

Davien
wtorek, 21 maja 2019, 18:54

No jak widze panie gnom niezle zabolała prawda ze tak sie rzuciłes:) A zródło to Defence Azja:)

Gnom
środa, 22 maja 2019, 19:51

Czyli prasa. Ale ja pytam skąd wiesz co jest na Su-35, skąd wiesz jakie radary i w jakiej technologii. Skąd wiesz jakie systemy, w tym radary i systemy maskowania są na Su-57. Czytałem te rewelacje, ale to tzw. źródła zbliżone do .... Dlatego Kolego jeszcze raz proszę o pokorę wobec techniki, bo w wielu wypadkach możesz się zdziwić, gdy okaże się, że jest inaczej niż w opinii dziennikarzy - to też rodzaj lobbisty. Nie mniej dzięki, za źródła, a tym samym ich kategorie.

gnago
sobota, 27 lipca 2019, 15:52

Wywiady fabryki mają swoje intersy i przekazują to co chcą. przykładem sowieci w 1939 byli okrutnie zdziwieni kiedy na niebie nie ukazały się chmary PZL-i 24 będace w wyposażeniu polskiego lotnictwa wg. danych ich wywiadu

Davien
czwartek, 23 maja 2019, 13:48

Panie gnom, to zaczynamy: KNAAPO, NIIP( Irbis) instrukcja obsługi Su-35S, firma Suchoj. No jak oni nie wiedzą co produkuja...A co do Su-57 to takze Suchoj i producent Irbisa bo Biełka to Irbis ze zmieniona anteną. Wystarczy czy dalej sie bawimy:)

Gnom
środa, 5 czerwca 2019, 12:43

Chylę czoło. Kolega chyba z GRU skoro ma dostęp do instrukcji Su-35 i Su-57, o dostępie do rzeczywistych danych radarów pokładowych tych samolotów nie wspomnę. Proponuję upublicznić posiadane dane w necie, po co wywiady maja sie męczyć. "I to by było na tyle" jak mawiał pod koniec lat 70. na zokończenie każdego odcinka pewnego miniserialu samozwańczy profesor mniemanologii stosowanej. Ale on to mówił żartem.

Komentator
środa, 29 maja 2019, 00:41

davien, możemy się dalej bawić dalej jeżeli koniecznie chcesz, tylko napisz wreszcie, czy twoim zdaniem płat delta i trapezowy, nieruchomy statecznik i usterzenie płytowe, średniopłat i górnopłat to to samo?

Rafal
piątek, 24 maja 2019, 14:26

instrukcja obsługi Su-35S w Pdf-ie czy PowerPoincie?

clash
poniedziałek, 27 maja 2019, 18:07

Wszystko jedno kazda rosyjska instrukcja obslugi zaczyna sie od rozdzialu na temat jak bardzo rosyjska technologia wyprzedza swiat a potem jest koncert zyczen tzn jak powinno byc a jak nie jest....

H+
niedziela, 19 maja 2019, 12:31

J16 ma lepsze możliwości we wszystkim od SU-35 oprócz manewrówości i ciągu silników, pomimo bycia myśliwcem uderzeniowym/wielozadaniowym i dwumiejscowym. Z tego co ja wiem, J11D wciąż nie jest pewny. Będzie musiał konkurować z lekko ulepszynymi J11B+ (również radar AESA itp) który jest dużo tańszy od J11D, oraz z J16 który obecnie jest masowo produkowany. Przypomnę że to zakłady w Shenyangu produkują Flankery, nie Chengdu (J20 i J10C itp), tak więc jego procurement nie ma nic wspólnego z ilością zamówienia dla J20 czy J10.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama