Reklama

ADEX 2019: pojazd szturmowy KAAV-II

26 października 2019, 12:01
1280px-South_Korean_AAV_(2006)
Fot. U.S. Navy

Na wystawie ADEX 2019 w Seulu firma Hanwha Defense pokazała model gąsienicowego transportera amfibijnego, określanego jako pojazd szturmowy nowej generacji KAAV-II

Wóz ten zastąpi obecnie eksploatowane wersje KAAV, których w służbie pozostaje ok. 200. Starszy model powstał dla Korpusu Piechoty Morskiej Korei Południowej w oparciu o amerykański gąsienicowy transporter amfibijny AAV7A1 (Amphibious Assault Vehicle).

KAAV-II ma mieć trzyosobową załogę i może transportować do 21 żołnierzy piechoty morskiej. Zakładana maksymalna prędkość na ladzie to 70 km/h, a na wodzie do 25 km/h (13,5 węzła). Transporter ma mieć zasięg 480 km i zdolność do pływania przez minimum 2 godziny. Napęd na wodzie zapewniają dwie duże (średnica 600 mm) dysze wodne. Ponadto opór zmniejszy zastosowanie dwóch rozkładanych powierzchni/falochronów z przodu i tyłu pojazdu oraz rozsuwanych pod gąsienice. Te ostanie podczas operowania na ladzie zwiększą też zapewne odporność przeciwminową.

Ponadto pojazd wyposażony będzie w gumowe gąsienice w celu zmniejszenia masy i zwiększenia prędkości.

W odróżnieniu od innych eksploatowanych na zachodzie transporterów lub ich projektów, wóz ten ma mieć bezzałogową wieżę z 40 mm automatyczną armatą zasilaną amunicją teleskopową. Jest ona opracowywana przez koreańską firmę S&T, natomiast pracami nad amunicją zajmuje się firma Poongsan.

Zakończenie procesu badawczo-rozwojowego i cyklu prób nowego transportera planowane są na 2022 rok. Wówczas to Hanwha Defense przekaże Koreańskiej Agencji Rozwoju Obronnego (ADD) dwa prototypy do przeprowadzenia testów. Jeden przeznaczony będzie do sprawdzania mobilności i funkcjonalności na lądzie, drugi posłuży do prób na wodzie.

Po pozytywnie zakończonych testach prototypów nastąpi drugi etap rozwoju w latach 2023-28. Natomiast masowa produkcja w zakładach produkcyjnych w Changwon ma się rozpocząć ok. 2029 roku.

Choć ostatecznie całość produkcji wszystkich podzespołów i układów KAAV-II ma mieścić się w Korei, to jednak przynajmniej pierwsza partia wozów wyposażona będzie w silnik od MTU oraz skrzynię biegów od Kinetics Drive Solutions.

Obecnie na świecie tego typu wozy są w stanie wytwarzać jedynie Amerykanie, Rosjanie, Niemcy czy Turcy. W tym ostatnim kraju firma FNSS Savunma Sistemleri pokazała niedawno prototyp pływającego transportera opancerzonego Marine Assault Vehicle (MAV) Zaha.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
Takitam
niedziela, 27 października 2019, 12:57

Łącznie 24 ludzi w środku ? Toż to autobus.

BUBA
sobota, 26 października 2019, 18:38

A co z Borsukiem - skoncz tak jak inne projekty np.Iryda, Anders. Utopione miliardy. A z drugiej strony ktos niezle kasuje. i jak zwykle nie ma winnych.Tylko nam malutszkim wydziera sie ostatnie grosze.

Realista
sobota, 2 listopada 2019, 16:10

Ile to miliardów "utopiono" w Borsuku? Myślę że góra kilkadziesiąt milionów. W Andersa zainwestował tylko zakład.

Davien
niedziela, 27 października 2019, 21:06

BUBa, co ma Borsuk do koreańskiej amfibii dla piechoty morskiej to chyba sam nie wiesz?:)

Marek
sobota, 26 października 2019, 16:27

Mają łeb jak sklep. I na dodatek robią co mogą, żeby ograniczać zależność swojej broni od innych państw.

fox
sobota, 26 października 2019, 14:56

jest element pływalności, nasz mon lubi to.

Major Kochanie
niedziela, 27 października 2019, 07:45

Spodziewałeś się amfibii bez "elementu pływalności"?

fefe
piątek, 8 listopada 2019, 20:26

w naszym MON wszystko możliwe....

Obywatel-piechociniec-eks-wotowiec
sobota, 26 października 2019, 16:56

Witam, ale my (WP) mamy BWP Borsuk to w jakom celu nam (WP-MON) pojazd szturmowy przewożący 21 żołnierzy jak Borsuk może weźmie 6 szt.. :)

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama