Reklama
Reklama
Reklama

Gen. Mirosław Różański złożył rezygnację

15 grudnia 2016, 16:17
Mirosław Różański
Fot. DGRSZ

Minister Obrony Narodowej przyjął dzisiaj dymisję gen. broni Mirosława Różańskiego z pełnionej funkcji i polecił generałowi wykorzystać zaległy urlop - poinformował rzecznik prasowy resortu obrony, Bartłomiej Misiewicz. Jego kadencja miała dobiec końca w 2018 roku.

Obowiązki Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych decyzją ministra Antoniego Macierewicza będzie wykonywał I zastępca - gen. broni Leszek Surawski.

Gen. Różański dowodził Grupą Organizacyjną Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ), stwarzając warunki do powstania DG RSZ od stycznia 2014 roku. Od początku 2014 r. wykonywał zadania na stanowisku radcy koordynatora Sekretarza Stanu w MON i zajmował się procesem modernizacji SZ RP. Postanowieniem Prezydenta RP z 9 czerwca 2015 r. wyznaczony został na stanowisko Dowódcy Generalnego RSZ. 1 sierpnia 2015 roku odebrał z rąk Prezydenta RP nominację na stopień generała broni.

Stopień generała brygady Różański otrzymał od prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w sierpniu 2005 roku. Drugą "gwiazdkę" nadał generałowi prezydent Lech Kaczyński w sierpniu 2009 roku.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 55
Reklama
PISior
czwartek, 16 sierpnia 2018, 01:48

Panie generale. Pajacu. Czy to za pomocą broni sonicznej Ruski zajęli Krym? Nie!!! I to właśnie \"wojska terytorialne\" mogłyby temu zapobiec. Gdyby Ukraina je miała. A tak bez bólu ZIELONE Ruskie ludziki załatwiły temat.

Edmund
sobota, 17 grudnia 2016, 22:57

Na współczesnym polu walki, przy zastosowaniu współczesnej techniki wojskowej oraz przy uwzględnieniu zaawansowania naszego głównego przeciwnika, błędne jest myślenie, że przesunięcie oddziałów o 200 km w którymkolwiek kierunku ochroni przed uderzeniem. To było dobre w czasie II wojny światowej a nie teraz. W czasie uderzenia totalnego, nie ma to żadnego znaczenia. W przypadku ograniczonego ataku hybrydowego ma to znaczenie, o ile oddziały na ścianie wschodniej są już w wysokiej gotowości, mobilne oraz posiadają odpowiednie środki rozpoznania i przeciwdziałania. Dodatkowo powinny powstać plany ewentualnościowe na różne warianty rozwoju sytuacji oraz dyslokacja wyposażenia w sieci niewielkich magazynów, co jest niewiele trudniejsze od organizacji, które przeprowadzają sieci sklepów. Ponieważ przywiązujemy dużą wagę do lotnictwa F-16, powinna powstać sieć jawnych i niejawnych, niewielkich lotnisk z magazynami, odpornymi na bombardowanie, przez co F-16 staną się o wiele trudniejsze do wyeliminowania. Chyba że zakładamy wycofanie samolotów już w pierwszych minutach konfliktu do Niemiec lub Wielkiej Brytanii. W takim przypadku uzbrojenie dla nich powinno być tam składowane, inaczej stanie się bezużyteczne.

kier
piątek, 16 grudnia 2016, 00:44

To dobrze że odszedł, zrobił miejsce dla młodszych i bardziej prężnych oficerów znających współczesne realia i potrzeby armii

TH
sobota, 17 grudnia 2016, 12:07

Młodzi prężni oficerowie, nie wiesz co mówisz. Nie porównuj oficerów po 4-5 letniej szkole oficerskiej do tych amatorów z dyplomem magistra zaocznego po kursie oficerskim. Zero wiedzy, zero doświadczenia o ile nie był wcześniej choćby przez parę lat podoficerem.

JB
piątek, 16 grudnia 2016, 09:02

Widać nie znasz Generała i realiów SZ, skoro piszesz takie rzeczy.

Edmund
sobota, 17 grudnia 2016, 22:36

Sytuacja jest niejednoznaczna, nie podjąłbym się oceny Gen. Mirosława Różańskiego bez dostępu do danych szczegółowych. Tłumacząc z języka dyplomacji na polski, Generała zwolniono w najszybszym możliwym terminie. Na tym poziomie hierarchii oznacza to złożenie przez niego rezygnacji. Polecenie skorzystania z urlopu oznacza: "nie chcemy cię więcej oglądać, niż jest to konieczne". Ocena Generała dla osoby spoza kierownictwa MON jest bardzo trudna. Z jednej strony za czasów pełnienia obowiązków przez Pana Generała mamy do czynienia z olbrzymim bałaganem w wojsku, w tym bałaganem kompetencyjnym oraz w zakresie zamówień. Niestety, mówiąc oględnie najwyższe gremium dowódcze w Wojsku Polskim trudno uznać za takie, które pokazuje sprawne, nowoczesne i przewidujące myślenie w zakresie kierowania siłami zbrojnymi. Osoby na niższych szczeblach przejawiają znacznie większą sprawność i inwencję. System zamówień, którego nikt nie kontroluje w całości z rozmytą odpowiedzialnością według szerokiego grona ekspertów jest nie jest uznawany po prostu za błędnie działający ale wprost za patologię. Zwraca uwagę również bardzo niska jakość planowania, które wymaga cyklicznych aktualizacji co kilka miesięcy, które często wstrzymują przetargi lub je przesuwają o wiele miesięcy. Jest jednak duże Ale działające na korzyść Pana Generała. Wielu z was zdziwiłoby się, po objęciu wysokiego stanowiska, jak niewiele możecie zdziałać. Tu jest jeden przepis, tam inny, to trzeba uzgadniać z tymi a to z tamtymi. W praktyce wasza praca sprowadzałaby się głównie do brania udziału w uroczystościach, oraz podpisywania mnóstwa papierów, gdzie decyzje zapadły gdzieś zupełnie indziej. System kompetencyjny, który jest tak krytykowany za niejednoznaczność i bałagan, powstał poza kierownictwem wojskowym. Wojskowi musieli tylko to zaakceptować. Podobnie z systemem organizacji przetargów, który został wprowadzony przez kierownictwo MON. Tak więc trudno ocenić Pana Generała Mirosława Róźańskiego nie posiadając danych szczegółowych. Osobiście postulowałbym uproszczenie struktur, redukcję przepisów i przydzielenie jasno określonej odpowiedzialności do realizacji zadań wraz z towarzyszącymi im realnymi uprawnieniami.

As
czwartek, 15 grudnia 2016, 23:58

Odejście polityka to żadna strata niezależnie jak go wychwala partia i podległe media, ale odejście generała to jak dla mnie armagedon.

rychu
sobota, 17 grudnia 2016, 01:27

na czas pokoju generałów ci u nas dostatek, gorzej z szeregowymi, na czas W generałów ci u nas starczy na milionową armię, nie wiem tylko skąd zebrać tylu przeszkolonych szeregowców i podoficerów

Warrior
czwartek, 15 grudnia 2016, 23:21

Brawo Panie Generale. Gratuluję odwagi i honoru żołnierza.

poniedziałek, 19 grudnia 2016, 20:07

Dymisja trzech, chyba najważniejszych generałów WP, to nie powinien być powód do radości. Bo to raczej świadczy o głębokim kryzysie państwa i jego sił zbrojnych...

fajno
czwartek, 15 grudnia 2016, 17:01

B R A W O

Lotnik
piątek, 16 grudnia 2016, 10:49

Nie wiem jakie są powody dymisji gen. Różańskiego, ale to on stworzył tą strukturę w której rozmywa się odpowiedzialność za poziom przygotowania armii do odparcia zagrożenia. On też jest współwinny tego, że nasza armia dalej broni zachodniej granicy a ściana wschodnia jest bezbronna. Ale cóż jeżeli autor tej struktury uważa, że jego czas się skończył, pozwólmy mu spokojnie i honorowo odejść. Przecież nie wszystkie koncepcje się sprawdzają w działaniu. Nie ma ludzi niezastąpionych powiedział Tusk i odszedł do Brukselii

atrego
piątek, 16 grudnia 2016, 15:11

Lotnik, to w takim razie wyjaśnij mi jaki jest sens przenosić jednostki pod wschodnią granicę. Ja widzę tylko jeden, żeby wystawić je wprost pod lufy ewentualnego agresora.

Marsel
piątek, 16 grudnia 2016, 14:23

Proszę sobie zobaczyć promień pokrycia rakietami typu iskander to raz. Druga sprawa to to ze cała infrastruktura naszego wojska była budowana na zachodzie łącznie z poligonami. Zrozumiałym jest wiec ze jest strategicznie i finansowo niestosowne przenosić jakie kolwiek większe zgrupowania na wschód.

ffss
piątek, 16 grudnia 2016, 13:30

Bardzo słusznie !!!

niki
czwartek, 15 grudnia 2016, 16:46

A powód rezygnacji?

Pimpek
czwartek, 15 grudnia 2016, 23:47

pewnie zmiana systemu dowodzenia zaplanowana na następny rok, kiedy obecny system on współtworzył.

agentwrogiegoukladu
czwartek, 15 grudnia 2016, 20:50

dla każdego, średnio rozgarniętego człowieka, który nie jest ślepy i głuchy powody są dosyć oczywiste. Facetowi nie podoba się stawianie papierowych dekoracji obronności zamiast tworzenia prawdziwej obronności. Żeby nie było, że to jakiś 'polityczny' cios w plecy. Pod rządami PO też krytykował bardzo mocno pozoranctwo i głupkowatą propagandę sukcesu.

gość
czwartek, 15 grudnia 2016, 20:43

Nie ma obowiązku podawać.

Defence24.pl
czwartek, 15 grudnia 2016, 20:19

http://www.defence24.pl/509688,leopardy-pojada-na-wschod-macierewicz-potwierdza

rom.dar
czwartek, 15 grudnia 2016, 22:24

Z szacunkiem dla decyzji Pana Generała Różańskiego gdyż jest to Generał co Swój Honor ma

oooo
czwartek, 15 grudnia 2016, 16:24

Wreszcie !!!

Marsel
czwartek, 15 grudnia 2016, 20:52

Czy mógłby Pan wyjaśnić powody radości?

T1000
czwartek, 15 grudnia 2016, 20:07

Wreszcie???? To był świetny dowódca i żołnierz o twardym charakterze i wyjątkowej osobowości. Nie jest to dobra wiadomość dla żołnierzy. nie jest to dobra wiadomość dla Polski. Szkoda.

Viggen
czwartek, 15 grudnia 2016, 21:51

Już raz pięć lat temu zrezygnował ze stanowiska dowódczego – podobno nie zgadzał się wówczas m.in. z funkcjonowaniem Narodowych Sił Rezerwowych, a także utrzymywaniem tzw. papierowych jednostek o niepełnej obsadzie kadrowej. Po pewnym czasie został pełnomocnikiem MON ds. tworzenia nowego systemu dowodzenia.

zenonsmutnotowidze
czwartek, 15 grudnia 2016, 21:25

Od chwili przejęcia przez polityka PiS MON na emeryturę odeszło aż 26 generałów i 254 pułkowników. Wojsko Polskie opuścił jeden generał broni, 9 generałów dywizji i 16 generałów brygady. Na początku nowego roku z armii odejdzie szef Sztabu Generalnego generał Mieczysław Gocuł.

Troja
czwartek, 15 grudnia 2016, 23:13

O liczbę generałów bym się nie martwił. Mamy ich tylko 2 razy mniej niż wielomilionowa armia Chin.

ppp
piątek, 16 grudnia 2016, 09:46

Miał trochę na sumieniu, ale miał też wiedzę. Facet chciał aby OT wspierała wojska operacyjne, a nie biegała po lasach. Był tez przeciwny przerzucaniu czołgów na Mazowsze, bo warunki terenowe nie sprzyjają kontruderzeniom pancernym. Głową muru nie przebije.

jy2d
piątek, 16 grudnia 2016, 22:45

Bzdura, widział OT z miotłą i łopatą, to po pierwsze. Jego własne słowa to "są inne rodzaje współpracy z wojskiem niż nie wymagajace posiadania krabinu". Po drugie był tez gorącym zwollenikiem OT "wirtualnego", czyli w dotychczasowej formie popieranej przez poprzednie kierownictwo MON, gdzie jednostka istnieje na papierze i jest mobilizowana z rezerwistów w razie potrzeby. Dla generałów idealne, bo nie trzeba szkolić, nic nie kosztuje, a jak trzeba pokazac to jest.

chateaux
piątek, 16 grudnia 2016, 21:21

Równina mazowiecka nie sprzyja operacjom pancernym?

No Doubt
piątek, 16 grudnia 2016, 20:06

Akurat warunki na Mazowszu są wręcz idealne dla działania jednostek pancernych to nie Mazury czy Bieszczady.

jaan
piątek, 16 grudnia 2016, 10:12

Co do przerzucania sił operacyjnych na Mazowsze i dalej na wschód jest ryzykowne.

nikt ważny
piątek, 16 grudnia 2016, 09:43

Wielka starta bo to doświadczony i dobry dowódca ale pewnie swoje powody miał. Jakie spekulować nie będę bo to nie miejsce do tego.

Michał
czwartek, 15 grudnia 2016, 21:14

Prawdziwy żołnierz

lechum
czwartek, 15 grudnia 2016, 21:12

Szacunek

kolega
piątek, 16 grudnia 2016, 09:21

To jeden z najlepszych generałów, jakich nasze wojsko miało. Wspaniały dowódca, mądry strateg i dobry kolega. Oddaję Panu honor Panie Generale.

admirał
sobota, 17 grudnia 2016, 23:56

Zgadzam się.Szacunek dla Pana gen Różańskiego.

ddd
piątek, 16 grudnia 2016, 08:29

Naprawiajmy to co popsuto w systemie dowodzenia i nie tylko - tak trzymać

WP
piątek, 16 grudnia 2016, 19:20

Z treści komentarza wnoszę, że z WP nie masz nic wspólnego. Gość naprawdę znał się na rzeczy, co prawda nie znam go osobiście ale słyszałem takie opinie od wielu osób. To nie jest dobra informacja a już tym bardziej próba naprawy czegokolwiek.

Warsiawiak
piątek, 16 grudnia 2016, 07:41

Zastanawiam się czy z własnej nieprzymuszonej woli.... ta decyzja o odejściu.

ok
piątek, 16 grudnia 2016, 06:54

Kończy się era tendencyjnych lobbystów

box
piątek, 16 grudnia 2016, 03:59

rece opadaja jak sie czyta te komentarze: 90% postow: brawo, brawo a gosc poprostu odpowiadal za stworzenie obecnego patologicznego systemu dowodzenia w ktorym panuje taki chaos ze nie wiadomo kompletnie kto za co odpowiada i w zwiazku z tym ze ten bedzie zmieniany co juz chyba wydawalo sie ze nawet fanatycznym przeciwnikom obecnego rzadu bedzie sie podobac, zachowal sie honorowo i podal sie do dymisji ale z powyzszego powodu a nie jakby tu chyba wielu chcialo w buncie przeciwko urojonemu rezimowi hehe niczym mazgula czy jak mu tam, bo wasze brawa swiadcza o tym ze chyba nie macie pojecia o czym piszecie

WWW
sobota, 17 grudnia 2016, 01:23

Tak i ten chaos wyłonił Raka Kraba, moderkę LEO, PILIcę Poprada, przecież chłop nie odpowiada za taniec przy Caravcalu, M+W, Orce, Wizjerze, Orliku, Gryfie - to AM odwołał, to Am doprowadził do tego, że brak jest heli SAR na Bałtyku, nad Bałłtykiem zostały 3 heli w tym jeden jest zdolny ciągle do lotu, za chwile nie zostanie żaden, no ale POLSKie Zakłady remontują Anakondy wciąż i wciąż, od kilku lat za przyzwoleniem AM. Tam zaraz będą umierać ludzie. Już ostatnio nie podejmowali prawie akcji ratunkowych, bo heli nie miały paliwa po dolocie na poszukiwania.

widz
czwartek, 15 grudnia 2016, 19:37

a czemu musial zrezygnowac?

yerema
piątek, 16 grudnia 2016, 19:50

Panowie gen Różański to początek odchodzą też ze sztabu gen Gocuł a nawet gen Duda z IU bardzo źle się dzieje w polskim MONie Możliwe że jakaś większa afera się święci

Żołnierz WP
sobota, 17 grudnia 2016, 10:18

Racja, dzieje się źle a to dopiero początek...

444
sobota, 17 grudnia 2016, 05:39

No cóż wygląda na to że platformersi do spółki z nowoczesna chcą zrobić zamach stanu. Najgorsze jest to że znowu ktoś chce decydować za obywateli co jest dobre a co złe. Żołnierze nie powinni się wtrącać do polityki. Obecne zmiany są dobre dla wojska, bo żołnierze szeregowi mogą służyć powyżej 12 lat, w końcu armia zaczyna być traktowana poważnie przez władze. Armia ma służyć obronie polski a nie pilnowaniu interesów innych państw i to właśnie się teraz zaczyna powoli zmieniać i najwidoczniej to się komuś nie podoba.

deMONter
piątek, 16 grudnia 2016, 19:47

Kolejni generałowie odchodzą - gen. Mieczysław Gocuł. oraz gen. Adam Duda

Piotr
czwartek, 15 grudnia 2016, 19:12

Kolejna kosztowna wymiana generała

123456
czwartek, 15 grudnia 2016, 19:11

To już równia pochyła :))

sorbi
czwartek, 15 grudnia 2016, 19:01

"Trzy lata temu Różański był pełnomocnikiem szefa resortu obrony ds. wdrożenia reformy systemu dowodzenia" i wszystko jasne.

Bzdura
piątek, 16 grudnia 2016, 19:24

Poświęć trochę czasu i poznaj biografię Generała. Jak już to zrobisz, sam stwierdzisz, że zarzucanie mu jakiegokolwiek umocowania politycznego jest bzdurą.

as
piątek, 16 grudnia 2016, 13:03

Dobrze że teraz. W razie "W" i tak by pewnie przysłał L4 umyślnym z Niemiec.

Typowe
piątek, 16 grudnia 2016, 19:14

Kto nie jest z nami, ten jest przeciwko nam, jakie to typowe. Na jakiej podstawie wysnuwasz takie wnioski? Bo wedle mojej wiedzy Różański jest doświadczonym dowódcą, pozytywnie ocenianym przez wielu podwładnych a dymisje takich osób nigdy nie są dobre dla wojska.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama