Gen. Gromadziński: kluczem dla 18 Dywizji jest czas [Defence24 TV]

15 lipca 2021, 11:02

Dowódca 18 Dywizji Zmechanizowanej generał dywizji Jarosław Gromadziński mówi Defence24 TV o planach wprowadzenia czołgów Abrams do 18 Dywizji Zmechanizowanej. Zaznaczył, że infrastruktura przygotowywana dla czołgów Leopard 2 w Wesołej będzie mogła zostać wykorzystana do nowo wprowadzanych czołgów M1A2 SEP v3 Abrams. Dodał, że przejście na Abramsy odbędzie się "bardzo łatwo". Mówił też, że jako ostatni przezbrojony zostanie batalion czołgów 19 Brygady Zmechanizowanej w Lublinie, obecnie formowany i wyposażany w czołgi T-72.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 95
I tak sami umacniamy polską biedę i zacofanie
poniedziałek, 19 lipca 2021, 14:51

>>Szanowni Panowie, Chciałbym przekazać moje podziękowania i podziękowania mojej załogi czołgu za całą pracę, którą wykonaliście, aby zdobyć nowe czołgi i poinformować, że ten czołg niedawno uratował nam życie. W nocy 2 listopada natknęliśmy się na IED (prowizoryczne urządzenie wybuchowe) i zapisaliśmy się w podręcznikach historii jako załoga czołgu, która jako pierwsza przetestowała nowy „pakiet M” Leoparda 2 A6 M. Ten pakiet w pełni spełnił swój cel. Niestety nie wszyscy wyszliśmy z tego bez szwanku, bo mój kierowca złamał lewe biodro, ale fakt, że większość z nas wyniosła z tego tylko guzy, siniaki i dzwonienie w uszach, pokazuje, jak dobrze nowe czołgi sobie radzą… Jestem pewien, że w innym pojeździe nie wyszlibyśmy z tej opresji obronną ręką tak lekko.” Ten list dowódcy Leoparda 2A6M został przekazany rządowi RFN przez kanadyjskiego attaché wojskowego. Cytuje go min. Die Welt online w >>Im "Leopard" bombensicher durch Afghanistan<<, 16.04.2010, Florian Flade. .

Viktor
poniedziałek, 19 lipca 2021, 10:47

Pan general z logistyki wie co to wstęga

I tak sami umacniamy polską biedę i zacofanie
poniedziałek, 19 lipca 2021, 10:47

Jak Szwecja niedawno kupowała swe czołgi? Niemiecka WikiPedia, hasło "Leopard 2": "Szwedzkie biuro zaopatrzenia Försvarets materielverk (FMV) badało od 1993 Leclerca, M1A2 Abramsa i Leoparda 2 w zmodernizowanej wersji. (...) Po wyczerpujących testach jazdy i testach zimowych Leopard spełnił 91% wymagań, Abrams 86%, a Leclerc 63%. W styczniu 1994 roku podpisano umowę kupna, na mocy której 160 Leopardów 2A4 (Stridsvagn 121) zostało wydzierżawionych na 15 lat." "Stridsvagn 122 (działo 120 mm, druga wersja) to znacznie ulepszony Leopard 2A5. Łączna liczba to 120 pojazdów z opcjami dodatkowych czołgów bojowych i ratunkowych." Przy czym czołgi wyprodukowano w większości prac w Szwecji. Rzut oka na mapę Szwecji pokazuje, że jest usiana przeszkodami wodnymi tak jak Polska. Całe NATO, wysokorozwinięte państwa, których Polska wcale nie dogania, lecz z własnej winy zostaje za nimi co raz bardziej z tyłu na końcu UE, nawet sąsiad USA Kanada (jej czołgiści napisali list dziękczynny do rządu RFN za powstanie Leoparda, bo, jak napisali, to jedyny czołg, w który można było przeżyć wybuch miny-pułapki odpalonej zdalnie w Afganistani), uzało, że Leopard jest wyraźnie lepszy niż Abrams. Poza wyspą UK oraz Francją, która kiedyś nawet wyszła z NATO, ale teraz chciałaby nowy czołg wspólnie z RFN. Abramsa kupuje tylko Trzeci Swiat, przepraszam, aby nie urazić rodaków, kraje rozwijające się - jak my na pozycji 4-tej od końca w UE. Teraz wiemy jednak, jak nasi przodkowie doprowadzili do upadku Polski. Dokładnie tak samo.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 15:43

Idź po czołgi do Niemców. Węgrom "aż" 44 sztuki będą robić przez sześć lat od daty zawarcia umowy. A i to pod warunkiem, że im dobrze pójdzie. Jak długo robiliby 250 czołgów dla nas? No i jeszcze jedno. Skoro Australia i Tajwan dla to dla ciebie trzeci świat, mogę tylko znajomości geografii gratulować.

I tak sami umacniamy polską biedę i zacofanie
wtorek, 20 lipca 2021, 11:13

Produkcję liczy się nie od daty zawarcia umowy, lecz od daty rozpoczęcia produkcji. Co z tego, że Węgrzy dostaliby czołgi szybciej, skoro i tak by u nich stały, bo dopiero producent zaczynał ich szkolić? Polska mogła już od ponad 5 lat mieć umowę na 500 Leopardów 2A7+, co byłoby taniej i produkcja byłaby częściowo w Polsce. Australia i Taiwan to samotne wyspy bez sąsiadów używających Leopardy, wyspy zdane na USA.

kapusta
wtorek, 20 lipca 2021, 01:00

Węgry kupują fabrycznie nowe maszyny (nie tak jak my) - zobacz ile w tym czasie najnowszych Leo (ale odmłodzonych jak Abramsy) trafi do armii niemieckiej. PS: Australia to pustynia, a Tajwan kupuje z przyczyn politycznych, a nie dlatego że Abrams wypadł najlepiej w testach - czyli tak jak np. Irak. Do którego z tych krajów byś nas porównał?

Kolo
niedziela, 18 lipca 2021, 11:47

Te abramsy mogą być poważnym problemem dla ruskich!!!!

ruski
niedziela, 18 lipca 2021, 22:16

Ka-52 lubią to

kapusta
wtorek, 20 lipca 2021, 01:02

A niby kiedy jakiś Ka zniszczył Abramsa? Bo relacje mówią tylko o ich "sukcesach" w walce ze szpitalami i piekarniami w krajach trzeciego świata

Twardy
niedziela, 18 lipca 2021, 11:46

Widziałem nagrania z trafień abramsa różnymi typami broni ppanc produkcji rosyjskiej .Jest odporny jak żaden inny czołg.

kapusta
wtorek, 20 lipca 2021, 01:04

Oby nasza gospodarka była równie odporna, bo ok 80 miliardów bezpowrotnie wypłynie z Polski przez najbliższe 30 lat ich użytkowania.

Kuliński Waldemar
sobota, 17 lipca 2021, 17:40

Czy 4 bataliony abramsów, zrównoważą ok 2 do 3 tys najnowszych czołgów rosyjskich? Czy abramsy jako broń ofensywna będzie skuteczna w obronie? Czy wojsko polskie lub polski przemysł obronny będzie miał zdolności remontowe?! Czy będziemy produkowane co najmniej amunicję do tych czołgów?!. Czy będą miały one ochronę powietrzną?! Innymi słowy WSzG czy dostał pan upragnione zabaweczki czy broń??

Hhjk
niedziela, 18 lipca 2021, 21:36

Myślę, że FR nie jest w stanie użyć tak wielkiej liczby czołgów jednorazowo. Koszt i złożoność takiej operacji byłyby porównywalne z operacją na Łuku Kurskim. Chyba jednak nie. Poza tym to bez sensu. Nie tak się teraz wojuje.

Hahaha
niedziela, 18 lipca 2021, 11:43

Najnowsze czołgi rosyjskie można liczyć w setkach a nie tysiącach!!!!!!!

Piotr ze Szwecji
niedziela, 18 lipca 2021, 09:38

@Kukliński Waldemar, zdolność bojowa i możliwości przeżycia na polu bitwy dla 18 DZ wzrośnie skokowo dzięki 250 Abramsom. Nie zgodzisz się? Co do zakupów pierwszych nowoczesnych baterii plot, to trafią one do Polski w czasie z Abramsami. Kwestia tylko, że na F-35 przyjdzie poczekać, a czołgi bez parasolu lotnictwa to łatwy łup. Łezka tylko nad stanem zacofanego polskiego przemysłu, lecz kto go doprowadził do tego przez 30 lat swoich własnych rządów. Nikt z Prawicy!

Danisz
niedziela, 18 lipca 2021, 13:30

Przypominam że Kaczyński i jego posłowie popierali i współuczestniczyli w rządach: Jana Krzysztofa Bieleckiego, Olszewskiego, Buzka, Marcinkiewicza, Kaczyńskiego, Szydło i Morawieckiego - to razem 14 lat z 32 lat wolnej Polski. Myślę, że to trochę za dużo, by wszystko zwalać na mitycznych przeciwników. A dwie niepełne baterie Patriot ciężko nazwać opl bez II fazy Wisły (nic w tej sprawie się od 6 lat nie dzieje) i bez Narwi (nic w tej sprawie się od 6 lat nie dzieje).

Piotr ze Szwecji
poniedziałek, 19 lipca 2021, 11:31

Aczkolwiek to jedyni w polskiej polityce, którzy pozornie do tej pory, zgodzili się wywalić liberalizm z polskiej gospodarki na rzecz ekonomi wolnorynkowej Japonii, Korei Południowej czy Singapuru. Innej takiej partii nie ma. Jak nie jedna ideologiczna utopia socjalizmu to druga ideologiczna utopia liberalizmu. Im _praktycznie_ udało się w budżecie wygospodarować większe fundusze na wojsko. To nie były tylko programowe obiecanki. Problem jest, że potrzeby są większe z powodu dziesięcioleci zaniedbań.

Dw
sobota, 17 lipca 2021, 17:19

Na prawdę symulatory zaprojektowane do szkolenia czołgów Leopard nadają się do szkolenia Abramsów ? To są całkowicie inne czołgi ( silnik, uzbrojenie, systemy naprowadzania, elektronika itd. ). Czy ten generał wie co mówi ?

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 11:03

Przecież razem z Abramsami dostają symulatory.

Danisz
niedziela, 18 lipca 2021, 13:31

Ważne, że wie jak awansować - to kluczowa umiejętności w obecnym WP.

Iko
niedziela, 18 lipca 2021, 11:50

I tu się mylisz, uzbrojenie ma identyczne jak Leo i prowadzi się tak samo. Zresztą jeśli pancerniacy mówią że nie ma problemu to spokojna głowa.

Dw
niedziela, 18 lipca 2021, 17:21

Nie masz o tym pojęcia. Inny napęd, SKO, amunicja w tym programowalna, architektura wnętrza i wiele innych. Nie wspomnę o szkoleniu i symulatorach.

Tomek72
sobota, 17 lipca 2021, 14:28

Czy ktoś może mi powiedzieć ile Abramsów (ale tych w posiadaniu wojsk USA) - ma docelowo stacjonować w Polsce - bo już JAKIŚ czas temu gdzieś obiła mi się o uszy informacja, że DOCELOWO ma być ich ponad 200 - JEŚLI to prawda - to ZMIENIA obraz bo 200 Abramsów USA + 250 Abramsów PL - to już JEST KONKRET - i UŁATWIA LOGISTYKĘ ...

ARMIA KRAJOWA
niedziela, 18 lipca 2021, 00:21

W Polsce ma być 200 Abrams MBTs U.S. Army jako część pre-positioned stocks. Experci Petagonu/NATO sa zdania że w Polsce przynajmniej powinno być 800 MBTs. Jest nadzieja, że Polska dokópi drugie 250 w najbliszej przyszłości. W tedy razem by było 700 Abrams MBTs. To już jest siła rażenia.

yorg
piątek, 16 lipca 2021, 12:38

takie malutkie pytanie : czy amerykanie zgodzili się na sprzedaż M1A2 Polsce ? W obecnej sytuacji politycznej rodzi to bowiem pewne obawy.

sobota, 17 lipca 2021, 13:45

Zapytak króla europy

Danisz
sobota, 17 lipca 2021, 10:34

póki co jesteśmy na etapie LoR, czyli jeszcze na nic się nie zgodzili

wert
piątek, 16 lipca 2021, 20:44

zarobią bo GDLS-owi zwalniają się dwie linie produkcyjne z produkcji MRAP-ów. Pecunia non olet a my będziemy mieli cokolwiek. Leoszroty praktycznie wycofane i dzięki zgodnej współpracy bumarowsko-rheinmetalowej nieprędko wejdą do linii. A5 po intensywnym szkoleniu w Wesołej domagają się remontów i przywrócenia sprawności. Praktycznie mamy 1 batalion Leo i 3 bataliony Twardych. Reszta w proszku

BUBA
piątek, 16 lipca 2021, 12:33

Czowiek minionej epoki. Gdzie ta dzwizja dojedzie bez silnej OPL..........................................................................

sobota, 17 lipca 2021, 18:54

OPL zapewni lotnictwo. Przypomnę Ci że jesteśmy w sojuszu zwanym NATO, który dysponuje 3000 nowoczesnych myśliwców. Jeżeli tylko 10% z nich zaangażuje się nad Polską to żaden rosyjski samolot nie ma najmniejszych szans na przetrwanie. A jak Rosji chce sprawdzić skuteczność sojuszu to niech spróbuje.

AXM
niedziela, 18 lipca 2021, 15:54

Juz całe NATO z minuty na minutę wyśle całe swoje lotnictwo aby bronili Polski.W 39 roku też mieliśmy sojusze,jak można być tak naiwnym żeby wierzyć innym,Polska bez własnej OPL leży i nic tego nie zmieni

prawdziwy fan itd.
wtorek, 20 lipca 2021, 14:17

Tow.,do znudzenia, Francja i WB wywiązały się że swoich sojuszniczych zobowiązań wobec Polski.Francuzi o 2 dni przyszpieszyli mobilizacje I wkroczyli do Niemiec .WB zmobilizowała lotnictwo bombowe ,myśliwskiego sami mieli za mało i rozpoczęła negocjacje o przezucie eskadry bombowców na Litwę przez Skandynawię.Dalsza pomoc zahamowały informacje Ambasad w Moskwie o koncentracji waszych na polskij granicą i szykowanym ataku na Polskę.Realizacja uzgodnionych dostaw sprzętu, broni itd. po 17.09.stracila sens.

---
sobota, 17 lipca 2021, 17:54

Ta dywizja jest to stania i strzelania, a nie do jeżdżenia

Draskur
niedziela, 18 lipca 2021, 16:24

Kiedyś też nam coś obiecywano i też mieli myśliwce, a skończyło się tragicznie. Więc w te obiecanki, kiedy reżim wyprowadza nas z UE raczej bym nie liczył. Na twoim miejscu bardziej martwiłbym się bankructwem polski i inflacją bo to problemy na dekady. Dorzuć wojnę domową i twoje marzenia nie mają sensu. nikt za taką Polskę ginąć nie będzie.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 11:08

Wiesz jak było z tymi myśliwcami? Jedni kupowali na prawo i lewo, bo ich przemysł nie mógł wyrobić na własne potrzeby. Drudzy też mieli problem bo na gwałt przezbrajali się z dwupłatów, które latały jeszcze podczas Bitwy o Anglię i obrony Malty.

007
czwartek, 15 lipca 2021, 22:55

Każde państwo kupuje drony bo są tańsze i steruje się nimi na odległość nie tracąc żadnego człowieka polska nie umie wyprodukować dronow dalekiego zasięgu drony latajom 24 godziny a polska kupuje stare xzolgi Polskie drony dalekiego zasięgu przeznaczył bym na to kse zamiast na te czolgi

Burp.
piątek, 16 lipca 2021, 12:22

Wstawiaj jakieś znaki interpunkcyjne - na początek losowo, aby się oswoić z językiem polskim. Dronami nie da się zastąpić czołgów i odwrotnie, a nasza doktryna obronna musi być dostosowana do potencjalnego przeciwnika, czyli FR. Dasz radę zatrzymać uderzenie dywizji pancernej samymi dronami i piechotą? Pomyśl chwilę nad tym, zanim odpowiesz.

Damian
niedziela, 18 lipca 2021, 10:29

Ale oczym Ty mówisz o jakiej wojnie?? Widze ze kolega tak jak nasi decydenci chce się przygotowywać do wojny która już była. Czołgi są ważne nie ma pod tym dyskusji ale w tym momencie są ważniejsze wydatki takie jak wielowarstwowa opl, systemy rozpoznania, WRE, system dowodzenia a nie czołgi.

Sumienie
czwartek, 15 lipca 2021, 18:48

I trole już są, za 2, 3 lata każdy kto będzie was czytał to tylko się zaśmieje. czołg nie jest taki skomplikowany dla ludzi młodych i sprawnych gorzej z trokami i mało inteligentnymi

ABC
czwartek, 15 lipca 2021, 23:36

Czołgi są drogie, bez przyszłości, każda śrubka kosztuje krocie, sprowadzana zza oceanu. Czołg 2KPL mógłby zastąpić wszystkie rodzaje czołgów w Polsce i posłużyć jeszcze ze 40 lat. Abrams już 40 lat posłużył. Abrams niczego nie zmieni. Abrams to wywalone w błoto pieniądze. Jeden pocisk wystrzelony z górnej półsfery załatwi to cudo. Cała infrastruktura i włożone pieniądze pójdzie się ... . Za dwa trzy lata będziesz krzyczał, że tY to przewidziałeś a te troki i mało inteligentni byli za tym amerykańskim skansenem zupełnie dla Polski nieprzydatnym. Sumienie nie jest potrzebne tylko rozum.

Olo
sobota, 17 lipca 2021, 13:41

Na K2PL to chyba nie mamy czasu. A w warunkach Polskich to nawet modernizacja Leopardow nie idzie (program 2PL(

CBA
piątek, 16 lipca 2021, 11:47

Nie pitol. Abramsy mają dostać Trophy.

ABC
sobota, 17 lipca 2021, 02:33

Takie bzdury to powiedz swojej babci, i tak ci nie uwierzy.

starszy kapral
sobota, 17 lipca 2021, 13:47

Wersja M1A2 SEPv3 ma trophy

SZELESZCZĄCY w TRZCINOWISKU
czwartek, 15 lipca 2021, 17:41

Okrucieństwa czasu najlepiej widać w przeszłości której zabrakło czasu , czas podobno leczy rany........ nie przyzwyczaja do bólu

Piotr ze Szwecji
piątek, 16 lipca 2021, 08:34

Zgadza się panie Szeleszczący. Czas na otrzymanie Abramsów. Czas na wybudowanie infrastruktury logistycznej. Czas na przeszkolenie batalionów. Czas na poligonowe doszlifowanie ich wykorzystania. Pozostaje generałowi Gromadzińskiemu życzyć jak najlepszego wykorzystania tych nadchodzących 6-7 lat. Także dobrze by było, gdyby 3 inne dywizje WP też miały dowództwa zreformowane do standardów NATO. 6-7 lat to nie jest okres, który pozwala na wiele.

---
sobota, 17 lipca 2021, 17:55

Dokładnie, niech się wszyscy biorą do roboty!

Krzys
czwartek, 15 lipca 2021, 15:38

Pan generale, mówi to całkiem poważnie? Z pełną odpowiedzialnością? Jakoś Panu nie ufam.

Rezerwista
czwartek, 15 lipca 2021, 15:29

Jak można bezproblemowo przesiąść się z T72 na Leopadra to można i na Abramsa jakie to proste żenujące

czwartek, 15 lipca 2021, 18:57

A w czym problem można z 125 p na opla można

PPP
czwartek, 15 lipca 2021, 16:25

Nie z T72 tylko z Leo. Czytaj ze zrozumieniem.

Gosc
piątek, 16 lipca 2021, 00:44

cyt: "jako ostatni przezbrojony zostanie batalion czołgów 19 Brygady Zmechanizowanej w Lublinie, obecnie formowany i wyposażany w czołgi T-72." tzn. ze tez dostana nowe czolgi mbt tylko pozniej.

kapusta
czwartek, 15 lipca 2021, 14:29

Czy to nie jest trochę głupie, że nasz MON fotmuje jednostki z myślą o jednym rodzaju uzbrojenia, a chwilę później zmienia to uzbrojenie? Przecież w 19. zmechu z Lublina nawet stany osobowe nie będą się zgadzać, nie mówiąc już o poważniejszych sprawach. Nie lepiej od razu formować pod konkrety typ uzbrojenia?

wert
czwartek, 15 lipca 2021, 19:55

inna sytuacja była przed wyborami w USA, inna, ZUPEŁNIE, jest dziś. Historia mocno w naszym przypadku przyśpieszyła. Polecam wsłuchać się w głosy ekspertów, choćby Marka Budzisza

Danisz
piątek, 16 lipca 2021, 23:11

A co konkretnie zmieniły te wybory? To Biden namówił PiS na Abramsy, bo za Trumpa mogliśmy liczyć tylko na moderkę Teciaków?

wert
sobota, 17 lipca 2021, 08:26

Trump blokował NS2 który będzie dyktował ceny i wpływy w EU środkowej. Jaki problem zastosować dumping i wykończyć inne źródła? Potem się odbije straty. Pamiętasz że niedawno płaciliśmy prawie 500 dol, cena dla niemiec to było 360, brytyjczyków 320. Wiesz jaki jest wpływ kosztowórczy energii? W OZE poza marginalnym ekologizmem też o to chodzi, sprzedajemy im turbiny i zmuszamy do produkcji najdroższej energii a do najtańszej węglowej dorzucimy sztuczne opłaty. W Polsce 34-36 procent ceny hurtowej prądu to koszt CO2 i drastycznie rośnie co odczujesz w rachunkach za prąd i wszystkie towary od chleba po samochody. Konkurencyjność gospodarki spadnie, można to będzie "wyrównać" zarobkami Polaków wtedy szybciej przyjadą na szparagi. Trump blokował podpisanie START na sowieckich warunkach, Trump Politycznie wspierał Trójmorze dziś oddane w niemieckie łapy. Spójrz trochę szerzej

---
sobota, 17 lipca 2021, 17:58

Powiem tak, nam NS2 nie będzie w niczym przeszkadzał o ile uda się skończyć rurociąg który nam aktualnie duńczycy sabotują. Z tranzytu gazu i tak nie mieliśmy wiele podobno, bo tak beznadziejnie podpisywano kontrakty. Ukraina to co innego. Oni mają niezły ból *&% bo przestaną zarabiać, a o gaz się będą musieli prosić innych

wert
niedziela, 18 lipca 2021, 13:55

słyszałeś o dumpingu? Kto go dłużej wytrzyma? Baltic Pipe czy NS2?

Danisz
niedziela, 18 lipca 2021, 16:02

No rzeczywiście ciekawe kto by dłużej wytrzymał - zbudowany z przyczyn politycznych, a nie ekonomicznych, mocno opóźniony i kosmicznie drogi NS2, czy racjonalny ekonomicznie BP? Jak zwykle przeceniasz pogrążoną od lat w kryzysie ekonomicznym Moskwę

wert
niedziela, 18 lipca 2021, 18:58

ja bym powiedział że doceniam siłę polityczną. Zobacz że ta przeceniana i pogrążona w kryzysie gospodarka doprowadziła temat do końca. Teraz będzie czas na zwrot kosztów. A że koszty duże zwrot musi być szybki i pomoc "partnera" wymierna. A partner to chce stracić czy się też odkuć? I my wobec tego duetu. Już bez wsparcia USA. Przeciwnie

Danisz
poniedziałek, 19 lipca 2021, 11:45

to może się zdecyduj czy będzie szybki zwrot dużych kosztów, czy ceny dumpingowe, bo to się wyklucza :)

wert
poniedziałek, 19 lipca 2021, 21:16

najpierw dumping później dyktat cenowy. Myślałem że tak podstawowe pojęcia ekonomiczne powinny być znane. Jeżeli coś wyklucza to prymitywne czepialstwo z logiczną argumentację nie mającą NIC wspólnego

kapusta
wtorek, 20 lipca 2021, 00:49

Najpierw piszesz o NS2: "Teraz będzie czas na zwrot kosztów. A że koszty duże zwrot musi być szybki", a potem że jednak najpierw wojna cenowa, która potrwa niewiadomo ile - zmieniasz zdanie jak chorągiewka, a potem się dziwisz, że rozmówcy nie traktują cię poważnie. Żegnam.

wert
wtorek, 20 lipca 2021, 16:54

kasa misiu, kasa

Danisz
sobota, 17 lipca 2021, 10:30

tak blokował NS2 że zbudowano 98%... I co to ma wspólnego z wywalaniem miliardów na jednostki, które jeszcze przed osiągnięciem zdolności operacyjnej trzebakolejny raz przebudować i przezbroić? to też wina Bidena?

ciekawy
poniedziałek, 19 lipca 2021, 10:01

Co by nie mówić o Trumpie to jednak blokował NS2. Opóźnił jego ukończenie o jakieś 2 lata.

Danisz
wtorek, 20 lipca 2021, 10:40

No rzeczywiście bardzo skutecznie blokował, skoro to za jego kadencji rozpoczęto układanie tego gazociągu i zbudowano go w 98 procentach! Sankcje nałożono dopiero w grudniu 2019 r. bo blisko dwóch latach budowy, gdy prace były już na ukończeniu... Trump miał taki sam udział w blokowaniu NS2 jak ZSRS w pokonaniu Japonii.

wert
sobota, 17 lipca 2021, 16:19

to raczej wina sytuacji geopolitycznej która dzięki bidenowi mocno się zmieniła. I to na NASZĄ niekorzyść. Do tego lemingi udają że nie widzą bo im sympatie polityczne świat przesłaniają

Chyżwar dawniej Marek
piątek, 16 lipca 2021, 08:42

W ojropce też przyśpiesza. Głośno drący się lewacy chcą mieć nowy zielony ład. To oznacza poważne ograniczenia w wolności przemieszczania się i drastyczny wzrost kosztów życia. We Francji był tylko drobiazg. To wystarczyło, żeby pojawiły się "żółte kamizelki". Reszta narodów jest bardziej cierpliwa. Ale jak zaczną dostawać w d... to zaczną rozrabiać. I nie będzie to słomiany zapał jaki był u Francuzów.

Danisz
piątek, 16 lipca 2021, 23:08

Od ilu to już lat wieszczycie rychły upadek Zachodu? Będzie już ponad setka, a jakoś to piękna Moskwa bankrutuje raz za razem, a Zachód ma się świetnie.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 19 lipca 2021, 11:23

Zachód to nie tylko Europa. Europa się trzymała, bo nikt nikogo administracyjnie nie przymuszał do tych głupot, do których zaczyna się przymuszać teraz. Skutek był taki, że ludzie mogli kupić dobry produkt za stosunkowo nieduże pieniądze. Mogli sobie kupić przyzwoite żarcie za niewielkie pieniądze. Mogli ogrzewać dom za niewielkie pieniądze. Teraz ktoś usiłuje przymuszać ludzi do tego, żeby brali coraz droższy i coraz bardziej awaryjny badziew. Tak samo, jak usiłuje się ich przymuszać do tego, żeby kupowali drogą energię. I co za tym idzie droższe żarcie. W takiej sytuacji jasne jest, że im się na stopie życiowej numer buta skurczy. I nie sądzę, żeby na skutek takiego postępowania zadowolenie społeczne zaczęło się rozlewać po całej Europie szeroką falą. Wręcz przeciwnie. Pewien jestem, że będzie dokładnie odwrotnie. Moskwa nic do tego nie ma. A w zasadzie ma, bo jeszcze w czasach "zawsze zwycięskiego komunizmu" ich służby wspierały tutaj ugrupowania tych ludzików, którzy teraz robią w Europie bajzel.

Danisz
wtorek, 20 lipca 2021, 11:08

Tyle że energia z węgla jest tania tylko wtedy, gdy sprowadza się go z Afryki, z odkrywek w Australii, albo z Rosji która dotuje ten archaiczny przemysł. Proces zamykania kopalni w Europie zaczął się na długo przez czwartą rewolucją przemysłową. Ja rozumiem, że wiele osób tęskni za paleniem tanim, bo ściętym pokątnie drzewem, węglem z deputatu czy nawet śmieciami, ale postęp cywilizacyjny ma swoje prawa. Poza tym leczenie żyjących w zanieczyszczonym środowisku ludzi jest wielokrotnie droższe niż OZE.

wert
sobota, 17 lipca 2021, 09:00

zachód ma się świetnie jako muzułmański kalifat. Próbowałeś chodzić późnym popołudniem po Saint Denis lub podobnych dzielnicach? Jeżeli tak to tylko w kilka osób, najlepiej mężczyzn. Angole w 2006 zrobili badania swojej "mniejszości" muzułmańskiej w grupie najbardziej przyszłościowej: 18-24 lata. wg tych badań 40% żądało wprowadzenia szariatu, 36% żądało kary śmierci za apostazję czyli 3/4 chciał islamu w wersji radykalnej. 33% było przekonanych o konieczności zniszczenia "zgniłego zachodu" i tylko 17% miało przekonanie o możliwości koegzystencji z nie muzułmanami czyli masz stosunek 2 do1 u młodych którzy teoretycznie swoich krajów nie pamiętają. Zachód to już nie jest "Zachód", partie lewackie dbają o rozwój takiego stanu rzeczy bo to jest ich baza wyborcza. Koło się zamyka. Na zachodzie do tej pory wybory i możliwa zmiana władzy były społecznym bezpiecznikiem. To cecha demokracji podważana tym że "niewłaściwi" nie mają prawa do rządzenia. Kto jest "niewłaściwy" orzeka "yelyta" bo nie ludzie w wyborach. W wschodniej moskwie zmiana władzy to najczęściej przewrót.

Danisz
sobota, 17 lipca 2021, 10:32

ale wiesz, że w Rosji jest więcj muzułmanów niż w jakimkolwiek europejskim kraju? - może więc popleciesz jak to z tego powodu w Moskwie ludzie boją się chodzić po zmroku

wert
sobota, 17 lipca 2021, 16:10

moskwa w tym temacie mnie nie interesuje bo to nie mój krąg kulturowy. Poza tym się nie szczypią, wpuszczą gaz jak na Dubrowce i wpakują 9 gram ołowiu tam gdzie trzeba

Danisz
niedziela, 18 lipca 2021, 13:03

Piszesz tak, jakbyś jednak był z ich kręgu kulturowego. Np. te bzdury o Dubrowce, gdzie większość ofiar to ruscy cywile zabici przez OMON - jest czym się szczycić...

wert
niedziela, 18 lipca 2021, 13:57

żenujące aluzje. Dubrowka była faktem, cywili udusili gazem na terrorystach była egzekucja

czytelnik D24
poniedziałek, 19 lipca 2021, 10:07

To była egzekucja na wszystkich a nie na terrorystach. Podobnie zresztą w Biesłanie.

hehe
czwartek, 15 lipca 2021, 16:44

a kogo to obchodzi? Na defilade za rok ma być ,bo ma być patriotycznie a głosy wyborcze są potrzebne.

Fort
czwartek, 15 lipca 2021, 23:55

Zastanawiam się co mają w głowach zamiast mózgów ludzie którzy piszą takie bzdurne komentarze

hehe
piątek, 16 lipca 2021, 18:02

Zastanawiam się co maja w głowach zamiast mózgu wyznawcy pisowskich planów obronnych. Zamiast wojska o uzbrojeniu decydują politycy. Grota ,przypominam kupił Macierewicz .W niejasnych okolicznościach podpisał kontrakt na sprzęt ,który okazał się być niedopracowany. A to nie ty przysięgałeś rok temu ,że wszystkie polskie F-16 są sprawne a tylko niemiecki Polsat specjalnie jątrzy? Okazało się ,że na 48 samolotów tylko 27 było sprawnych. Więc kto tutaj ma pisowską sieczkę w mózgu ?.Dwadzieścia trzy miliardy można wydać bardziej efektywnie, skokowo podnosząc możliwości obronne.

Extern
piątek, 16 lipca 2021, 16:01

TVN. Niestety widzę to też u mojej mamy, starszej już osoby. Też gada do mnie takimi wdrukowanymi jej w głowę propagandowymi hasłami z TVNu. W Polsce są obecnie dwa dominujące style propagandy, ten z TVN i ten z TVP, oba bardzo charakterystyczne dla stylu przekazu każdej z tych stacji. Jak się ma akurat do czynienia z mono wyznawcą, to praktycznie nie sposób się pomylić.

wert
piątek, 16 lipca 2021, 20:56

ten "uczony światły i nowoczesny" powiedziałbym że jest znacznie bardziej prymitywny. Lubię podyskutować i często charakterystyczna reakcja na argumenty jest w skrócie taka: jak ja ich k,, nienawidzę. Pełna blokada rozumu, tylko emocje

Extern
czwartek, 15 lipca 2021, 16:34

Amerykanie nagle i niespodziewanie zgodzili się nam sprzedać czołgi. Gderamy im o nich od 20 lat i nic, a tu nagle niespodzianka której nikt się nie spodziewał jak widać. To chyba przez fiasko rozmów Bidena z Putinem i Amerykanie może postanowili trochę Rosjan zmiękczyć (na nasz koszt zresztą), przed kolejnymi z Rosjanami rozmowami.

Chateaux
piątek, 16 lipca 2021, 18:34

A moglbys jakies konkrety o tych blagsniach o Abramsy od 20 lat? Kiedy, kto?

wert
sobota, 17 lipca 2021, 16:15

w 2006 chcieliśmy "co nieco" kupić. Odpowiedź była krótka: "po co wam tak nowoczesna broń, przecież nikt wam nie zagraża"

Dudley
piątek, 16 lipca 2021, 01:52

A zgodzili się?

czytelnik D24
poniedziałek, 19 lipca 2021, 10:04

Nie wydaje mi się aby najpierw robili szum w mediach a potem wysyłali LoR bez uprzedniego rozeznania. Jeśli wysłali list tzn. że sprawa jest zakulisowo dogadana.

Ciekawy
piątek, 16 lipca 2021, 11:48

A myślisz, że wcześniej nie było pogaduszek?

wert
czwartek, 15 lipca 2021, 22:01

od dawna ośrodki analityczne USA nawoływały do tej sprzedaży. biden może nawet nic nie kojarzyć zresztą to stan naturalny. Prompter to cudowny wynalazek

PPP
czwartek, 15 lipca 2021, 16:31

To raczej proste do zrozumienia. W 2016 kiedy zapadała decyzja przesunięcia Leo na wschód nie było dostępnych żadnych czołgów na świecie z linii produkcyjnych czyli w dużych ilościach. Teraz są bo Amerykanie wdrożyli wersję Sep.3 którą wytwarzają na swoje potrzeby. Poza tym lepiej mieć czołgi, które mamy czy będziemy mieli w amerykański magazynach na wypadek W. na terenie polski niż np francuskie. Proste a jednak niektórzy nie pojmują.

piątek, 16 lipca 2021, 07:44

Ja się tylko zastanawiam, jak MON i gen. Gromadziński liczą. Bo jeśli kupujemy 250 M1, a stan baon'u czołgów to 58 wozów, to w 1 WBP mamy ich 116. Następne 58 do baon'u w 19 BZ, to daje nam 174 wozy. To gdzie jeszcze jeden baon? Do Żurawicy? Czy Żurawica ,to 4 baon wyposażony w M1? Bo wiadomo ten "ogonek" 18 wozów, to do szkolenia. Jak to ma wyglądać technicznie?

bc
piątek, 16 lipca 2021, 15:17

Dwa w 1 i dwa w 19(jeden z Żurawicy) choć jak czołgi amerykańskie to i struktura mogła by być bliższa amerykańskiej np. 80 czołgów(pięć kompani i rozpoznawcza) w jednolitej gąsienicowej brygadzie w trzech mieszanych batalionach.

były porucznik zmechu
czwartek, 15 lipca 2021, 15:28

Nie, bo tylko krowa /i kapusta/ zdania nie zmienia. Poza tym, poważne sprawy się zaczną za 100 lat, jak Lublin i Zamość będą wyposażone w gwiazdy śmierci. Rzuć tę konfiguracją batalii w grach i zejdź na ziemię kapusta - problem tkwi w sprzęcie, nie w ludziach

Danisz
piątek, 16 lipca 2021, 23:32

Czyli to wg Ciebie normalne, że przez najbliższe dwa lata będziemy wdrażać do jednostek w Lublinie usprawnione T-72, a później je wycofamy i będziemy wszystko tworzyć od zera bo teciaki i Abramsy punktów stycznych praktycznie nie mają?

Piotr ze Szwecji
czwartek, 22 lipca 2021, 10:02

Czas zawsze jest potrzebny. Problemów z przeszkoleniem nie byłoby tylko na rosyjskich czołgach, a tych chyba nie sugerujesz.

Tweets Defence24