Reklama

Siły zbrojne

Fundusze na zakup śmigłowców Bundeswehry

Fot. Bundeswehr / Mandt
Fot. Bundeswehr / Mandt

Komisja wydatków publicznych Bundestagu wyraziła zgodę na finansowanie umowy dotyczącej zakupów śmigłowców NH-90 i Tiger dla Bundeswehry.

Na podstawie porozumienia z koncernem Airbus Helicopters określono warunki zakupu wiropłatów dla sił zbrojnych Republiki Federalnej Niemiec. Zgoda komisji wydatków publicznych oznacza w praktyce, że umowa będzie mogła zostać zrealizowana.

Niemcy pozyskają łącznie 57 śmigłowców bojowych Tiger. Jednakże, wyłącznie 40 z nich będzie wykorzystywanych operacyjnie. Pozostałe maszyny będą służyły do szkolenia, testów bądź jako źródło części zamiennych. Przed reformą Bundeswehry planowano zakup 80 maszyn, jednak ich docelowa liczba została ograniczona do 40.

Do sił zbrojnych Republiki Federalnej trafią łącznie 82 śmigłowce transportowe NH-90  z czego osiemdziesiąt będzie wykorzystywanych w jednostkach bojowych. Bundeswehra otrzyma jednak również dodatkowych osiemnaście morskich wiropłatów Sea Lion, w celu zastąpienia śmigłowców Sea King. Co więcej, pozostawiono opcję na zakup dalszych 22 maszyn transportowych, w wypadku powodzenia działań w celu sformowania wielonarodowej jednostki pod kierownictwem Niemiec. Przed reformą niemieckiej armii przewidywano zakup 122 śmigłowców NH-90.

W ostatnim czasie wykorzystanie wiropłatów przez siły zbrojne Republiki Federalnej wywoływało wiele kontrowersji. We wrześniu ubiegłego roku informowano o uziemieniu morskich maszyn Sea Lynx, a spośród 31 posiadanych śmigłowców Tiger jedynie 10 było określanych jako zdolne do działań bojowych.

Reklama

Komentarze (3)

  1. dasfdsfas

    Dlaczego Nasza armia nie rozmyśla nad NH-90 - jest za mały?

    1. Andrew

      Jest sporo droższy od pozostałych śmigłowców. Jest 3-4 razy droższy od np. Blackhawk.

    2. Tyberios

      NIKT go nie zaoferował... bo to nie MY coś chcemy tylko producent NAM oferuje. A producent nie zaoferował, Airbus mający pakiet większościowy w NHI preferuje opchnąć Caracala który się słabo sprzedaje niż NH-90 który sprzedaje się nadal całkiem dobrze, mimo problemów. Biznes panie, biznes!

    3. cosmo-pl

      Po co skoro Caracal to prawie to samo?? A jest o połowę tańszy?

  2. bul

    Ciekawe dlaczego 21 Tigerów nie jest zdolnych do działań. Czyżby jakieś problemy techniczne?

    1. gosc

      Kobieta minister obrony wolala przeznaczac pieniadze na przedszkola zamiast na czesci zamienne na sprzet.

    2. Sky

      Pierwsze serie Tigerów które trafiły do Niemiec miały problemy z wadliwym okablowaniem. Do końca nie wiadomo o co chodzi - choć wygląda to na problemy z kontrolą jakości lub projektem który nie był wystarczająco precyzyjny i ludzie źle montowali kable. Ponoć Eurocopter już poradził sobie z problemem.

  3. gosc

    Ale mi sila wojskowa. Widzac to putin musi sie niezle smiac i nie dziwie sie, ze sobie tak smialo poczyna na Ukrainie. 10 sprawnych smiglowcow bojowych. Wow Co za potega.

Reklama