Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Francja: Rusza „militaryzacja” śmigłowca H160M Guépard

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Ministerstwo Obrony Republiki Francuskiej poinformowało, o oficjalnym rozpoczęciu fazy przygotowawczej prac nad śmigłowcem Airbus Helicopters H160M Guépard. Ma on zastąpić w wojskach lądowych, siłach powietrznych i marynarce wojennej Francji pięć typów lekkich śmigłowców eksploatowanych obecnie. Dostawy maszyn, bazujących na najnowszym, cywilnym śmigłowcu H160 firm Airbus Helicopters mają rozpocząć się w 2026 roku, dwa lata wcześniej niż pierwotnie planowano.

Francuskie ministerstwo obrony 30 listopada 2019 roku podpisało z firmami Airbus Helicopters oraz Safran Helicopter Engines kontrakt, dotyczący dostaw maszyn Guépard dla wszystkich rodzajów francuskich sił zbrojnych w ramach programu HIL (fr. Hélicoptère Interarmées Léger). 6 lutego 2029 roku rozpoczęto fazę przygotowawczą, która wiąże się przede wszystkim z dostosowaniem i certyfikowaniem awioniki, czujników oraz przestrzeni ładunkowej zgodnie ze standardami francuskich sił zbrojnych. Prace obejmą również projektowanie systemu serwisowania i wsparcia eksploatacji, dostosowanie maszyny do warunków morskich oraz integrację wybranych systemów uzbrojenia.

Zgodnie z harmonogramem programu HIL w 2023 roku ma zostać oblatany prototyp Airbus Helicopters H160M Guépard, natomiast pierwsze seryjne śmigłowce powinny trafić do francuskich sił zbrojnych w 2026 roku. Łączne zapotrzebowanie określono na 169 tych lekkich maszyn, które mają zastąpić nie tylko dwutonowe Alouette i Gazelle, ale też nieco większe maszyny Fennec, Panther, Dauphine (4 tony +) a nawet ośmiotonowe Puma i Super Puma, zaliczane już do maszyn średnich. Dlatego wbrew nazwie programu HIL (którą można tłumaczyć jako „lekki śmigłowiec ogólnowojskowy”), maszyna ta ma maksymalną masę startową sięgającą 6 ton, osiąga prędkość 325 km/h i zasięg ponad 850 km. Jej planowane uzbrojenie to m.in. działko 20 mm, kierowane i niekierowane rakiety, a w wersji morskiej również pociski przeciwokrętowe MBDA Sea Venom.

Reklama

Komentarze (5)

  1. say69mat

    Jakie są skutki 'militaryzacji' konstrukcji śmigłowca, który już na etapie wstępnego projektowania nie uwzględniał potrzeb wojska??? Bottlomless well v/s sans fond, czyli swojska studnia bez dna. Vide ... wutrzywu ;)))

    1. say69mat

      Sorki ... Bottomless ... Tak na marginesie, o ile można sobie wyobrazić Chinooka w warunkach Sahelu, tak - patrząc na to designerskie cudo - można mieć uzasadnione wątpliwości co do elementarnej przydatności tego z projektów śmigłowca w ekstremalnych warunkach pola walki.

    2. rmarcin555

      @say69mat. Zależy jakie zadania będzie miał wykonywać. Ale może się okazać, że będzie to całkowicie nowa konstrukcja. O koszty bym się nie martwił bo zainteresowanie tą maszyną jest spore, a po za tym "uwojskowieniem" zajmować się będzie firma, która się na tym zna.

    3. Juliusz Sabak

      A kto powiedział, że nie uwzględniał? H160 był od razu projektowany z myślą o eksploatacji cywilnej i starcie w programie HIL. Po uzyskaniu certyfikatu cywilnego otrzyma też wojskowy w wersji odpowiednio różniącej się od cywilnej. Natomiast ilośc wspólnych elementów pozwoli znacznie obniżyć koszty. Może warto jednak o tym pomyśleć. Jest powód dla którego nawet US Army i USAF decydują się na "cywilne" śmigłowce jak H145M (UH-72A) czy AW139M (MH139A).

  2. konkretny

    Wiele specjalistycznych i krytycznych komentarzy. Aż dziw że przy tylu fachowcach nasz "Sokół" nie jest najlepszym śmigłowcem świata w swojej klasie.

  3. Logistyk z Jastrzębia

    A my mamy juz siedem typow Przypomnieć jakie?

    1. S

      Tak

    2. Gnom

      Czekam, bo w tej kategorii góra 2, a właściwie 1,5 (Kamany). Dla mnie 6 tonowe to tylko około 60 W-3 (i 1 Kaman, może 2, choć nominalnie 4). Czekam na pozostałe typy w SZ RP w kategorii 6 ton.

    3. Gds

      Mi-2 oraz sw-4 Puszczyk. W Polsce lekką - średnią maszyną będzie s70i i po temacie. Zamiast myśleć o śmigłowcach do przerzutu lekkiej piechoty zajmijmy się kupnem dla niej granatników i ppk. Dobrej klasy ppk bez problemu pośle śmigłowiec na ziemię, na co wskazują ostatnie przykłady z Syrii.

  4. Edi

    Przy czym wcześniej bo w 2022 roku mają odebrać morskie H160 SAR.

  5. Logistyk

    Piękny... i taki nowocześnie wyglądający. Oczami wyobraźni widzę go w naszej armii.

Reklama