Francja: Rusza „militaryzacja” śmigłowca H160M Guépard

10 lutego 2020, 12:20
H160M JSabak 2
Fot. J.Sabak

Ministerstwo Obrony Republiki Francuskiej poinformowało, o oficjalnym rozpoczęciu fazy przygotowawczej prac nad śmigłowcem Airbus Helicopters H160M Guépard. Ma on zastąpić w wojskach lądowych, siłach powietrznych i marynarce wojennej Francji pięć typów lekkich śmigłowców eksploatowanych obecnie. Dostawy maszyn, bazujących na najnowszym, cywilnym śmigłowcu H160 firm Airbus Helicopters mają rozpocząć się w 2026 roku, dwa lata wcześniej niż pierwotnie planowano.

Francuskie ministerstwo obrony 30 listopada 2019 roku podpisało z firmami Airbus Helicopters oraz Safran Helicopter Engines kontrakt, dotyczący dostaw maszyn Guépard dla wszystkich rodzajów francuskich sił zbrojnych w ramach programu HIL (fr. Hélicoptère Interarmées Léger). 6 lutego 2029 roku rozpoczęto fazę przygotowawczą, która wiąże się przede wszystkim z dostosowaniem i certyfikowaniem awioniki, czujników oraz przestrzeni ładunkowej zgodnie ze standardami francuskich sił zbrojnych. Prace obejmą również projektowanie systemu serwisowania i wsparcia eksploatacji, dostosowanie maszyny do warunków morskich oraz integrację wybranych systemów uzbrojenia.

Zgodnie z harmonogramem programu HIL w 2023 roku ma zostać oblatany prototyp Airbus Helicopters H160M Guépard, natomiast pierwsze seryjne śmigłowce powinny trafić do francuskich sił zbrojnych w 2026 roku. Łączne zapotrzebowanie określono na 169 tych lekkich maszyn, które mają zastąpić nie tylko dwutonowe Alouette i Gazelle, ale też nieco większe maszyny Fennec, Panther, Dauphine (4 tony +) a nawet ośmiotonowe Puma i Super Puma, zaliczane już do maszyn średnich. Dlatego wbrew nazwie programu HIL (którą można tłumaczyć jako „lekki śmigłowiec ogólnowojskowy”), maszyna ta ma maksymalną masę startową sięgającą 6 ton, osiąga prędkość 325 km/h i zasięg ponad 850 km. Jej planowane uzbrojenie to m.in. działko 20 mm, kierowane i niekierowane rakiety, a w wersji morskiej również pociski przeciwokrętowe MBDA Sea Venom.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 11
Reklama
konkretny
środa, 12 lutego 2020, 07:37

Wiele specjalistycznych i krytycznych komentarzy. Aż dziw że przy tylu fachowcach nasz "Sokół" nie jest najlepszym śmigłowcem świata w swojej klasie.

say69mat
wtorek, 11 lutego 2020, 08:23

Jakie są skutki 'militaryzacji' konstrukcji śmigłowca, który już na etapie wstępnego projektowania nie uwzględniał potrzeb wojska??? Bottlomless well v/s sans fond, czyli swojska studnia bez dna. Vide ... wutrzywu ;)))

Juliusz Sabak
środa, 12 lutego 2020, 10:37

A kto powiedział, że nie uwzględniał? H160 był od razu projektowany z myślą o eksploatacji cywilnej i starcie w programie HIL. Po uzyskaniu certyfikatu cywilnego otrzyma też wojskowy w wersji odpowiednio różniącej się od cywilnej. Natomiast ilośc wspólnych elementów pozwoli znacznie obniżyć koszty. Może warto jednak o tym pomyśleć. Jest powód dla którego nawet US Army i USAF decydują się na "cywilne" śmigłowce jak H145M (UH-72A) czy AW139M (MH139A).

rmarcin555
wtorek, 11 lutego 2020, 09:23

@say69mat. Zależy jakie zadania będzie miał wykonywać. Ale może się okazać, że będzie to całkowicie nowa konstrukcja. O koszty bym się nie martwił bo zainteresowanie tą maszyną jest spore, a po za tym "uwojskowieniem" zajmować się będzie firma, która się na tym zna.

say69mat
wtorek, 11 lutego 2020, 08:39

Sorki ... Bottomless ... Tak na marginesie, o ile można sobie wyobrazić Chinooka w warunkach Sahelu, tak - patrząc na to designerskie cudo - można mieć uzasadnione wątpliwości co do elementarnej przydatności tego z projektów śmigłowca w ekstremalnych warunkach pola walki.

Edi
wtorek, 11 lutego 2020, 02:05

Przy czym wcześniej bo w 2022 roku mają odebrać morskie H160 SAR.

Logistyk
poniedziałek, 10 lutego 2020, 20:17

Piękny... i taki nowocześnie wyglądający. Oczami wyobraźni widzę go w naszej armii.

Logistyk z Jastrzębia
poniedziałek, 10 lutego 2020, 19:16

A my mamy juz siedem typow Przypomnieć jakie?

Gnom
wtorek, 11 lutego 2020, 07:46

Czekam, bo w tej kategorii góra 2, a właściwie 1,5 (Kamany). Dla mnie 6 tonowe to tylko około 60 W-3 (i 1 Kaman, może 2, choć nominalnie 4). Czekam na pozostałe typy w SZ RP w kategorii 6 ton.

Gds
wtorek, 11 lutego 2020, 08:07

Mi-2 oraz sw-4 Puszczyk. W Polsce lekką - średnią maszyną będzie s70i i po temacie. Zamiast myśleć o śmigłowcach do przerzutu lekkiej piechoty zajmijmy się kupnem dla niej granatników i ppk. Dobrej klasy ppk bez problemu pośle śmigłowiec na ziemię, na co wskazują ostatnie przykłady z Syrii.

S
wtorek, 11 lutego 2020, 07:18

Tak

Tweets Defence24