Francja kupiła nowe Rafale. Zastąpią "greckie" myśliwce

3 lutego 2021, 10:59
1024px-Rafale_-_RIAT_2009_(3751416421)
Fot. Tim Felce/CC BY-SA 2.0
Reklama

Spółka Dassault Aviation otrzymała kontrakt od Ministerstwa Sił Zbrojnych Republiki Francuskiej na dostawy partii 12 nowych myśliwców wielozadaniowych Dassault Rafale. Maszyny te mają zastąpić analogiczną partię używanych francuskich Rafale sprzedanych w ostatnim czasie Grecji.

Umowę na dostawę nowych francuskich myśliwców wielozadaniowych podpisali prezes i dyrektor generalny Dassault Avation Eric Trappier oraz francuska minister sił zbrojnych Florence Parly w fabryce Argonay w Górnej Sabaudii. W zakładach tych od 1963 roku produkowane są systemy sterowania lotem dla wszystkich maszyn produkowanych przez spółkę Dassault Aviation.

Ten kontrakt na 12 nowych samolotów pozwoli naszym Siłom Powietrzno-Kosmicznym kontynuować rozwój Rafale w oczekiwaniu na piątą transzę, która ma zostać dostarczona w latach 2027-2030. Kontrakt ten jest wielką satysfakcją dla Dassault Aviation, Thales, Safran oraz 500 francuskich firm biorących udział w programie, w szczególnie trudnych warunkach, w jakich znajduje się nasz sektor lotniczy w kontekście kryzysu COVID

- prezes i dyrektor Dassault Aviation Eric Trappier
image
Reklama

25 stycznia br. Ministerstwo Obrony Republiki Greckiej zawarło kontrakt na dostawy 18 myśliwców wielozadaniowych Dassault Rafale z francuskim resortem obrony i spółką Dassault Rafale. Łączna wartość kontraktu wynosi ok. 2,5 mld euro. Spośród wszystkich maszyn 12 egzemplarzy ma być używana i pochodzić z zasobów francuskiego lotnictwa. Mają one zostać dostarczone już w lipcu br., a kolejnych sześć ma być nowo wyprodukowanych. Ta forma zakupu tych maszyn pozwoliła najprawdopodobniej na obniżenie wartości całości o prawie 1/3 z 3,5 mld do 2,5 mld euro.

Równocześnie umożliwia to wzmocnienie potencjału greckiego lotnictwa jeszcze w tym roku. Politycy obu państw podkreślili, że umowa ta jest wyrazem "bardzo ścisłego partnerstwa operacyjnego" obu krajów. Słowa te padły w kontekście rosnących od miesięcy napięć pomiędzy Francją i Grecją, a Turcją, która zwiększa swoją aktywność w spornych regionach Morza Śródziemnego, w tym wybrzeża Cypru w zakresie eksploatacji złóż zasobów mineralnych oraz jest mocno zaangażowana w nadal niezakończone konflikty w Libii i Syrii.

Grecja będzie również piątym użytkownikiem tych maszyn oraz czwartym klientem eksportowym. Obecnie w przypadku rodzimego użytkownika, czyli Francji znajdują się one na uzbrojeniu francuskich sił powietrznych (około 102) i francuskiej marynarki wojennej (około 42). Zostały też zamówione przez odbiorców zagranicznych takich jak: Egipt (24 egzemplarze), Katar (36 egzemplarzy z opcją na drugie tyle) i Indie (36 egzemplarzy). Zawarty właśnie uzupełniający kontrakt na Rafale pozwoli obecnie utrzymać dotychczasowy potencjał francuskiego lotnictwa, a także zabezpieczenie ciągłości produkcji tych maszyn przed spodziewanymi, kolejnymi zamówieniami.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 62
Reklama
Rafał-17
niedziela, 21 lutego 2021, 01:01

Rafale to jeden z najbardziej nowoczesnych samolotów bojowych. Francuzi mieli trudny z nim start eksportowy, ale co dobre to na końcu wygrywa. Naturalnie wybór Rafale zamiast F-35 byłby dla nas dużo lepszy. Sytemy Rafale są bardziej uniwersalne niż systemy F-35 (których i tak polskie SZ nie będą mogły wdrożyć, np sieć satelitarna). A ponadto Rafale można by było produkować w kraju. Indie to pokazały, weszli w produkcję Rafale a już planują wytwarzanie do nich silników.

Kerry
czwartek, 4 lutego 2021, 23:44

Czyli podsumowując Grecy kupili 18 myśliwców z czego 2/3 jest używana o resursie przekraczającym 50% (za francuskim MON) aby obniżyć wartość kontraktu o 1/3 w stosunku do kosztu zakupu wszystkich 18 nowych myśliwców. Ciekawe jak "logicznie" wytłumaczą ten fakt osoby, które to bezkrytycznie wypisują jakie to "świetne" interesy można robić z Francją. Przypomnę, że nasze nowe 32 F-35 będą nas kosztować ok 3,8 mld euro.

dim
czwartek, 4 lutego 2021, 20:09

Podano, że konkretnie to wszystko, co ma związek z zakupem i uzbrojeniem 18 sztuk Rafale, kosztować ma Grecję 2,32 mld Euro. Ale mieli już sporą część pasującej infrastruktury. Tę od Miraży.

easyrider
czwartek, 4 lutego 2021, 07:09

Sądziłem, że Grecy mają jednak więcej oleju w głowie. Za drobne francuskie gesty w sporze z Turcją kupili ich szrot a Francuzi sprawili sobie w to miejsce nówki.

alkaprim
czwartek, 4 lutego 2021, 22:07

easyrider-masz rację,ale mogą kupić od nas -też używane np su-22-a my wyprodukujemy sobie nówki.A nie...czekaj-przeciez my nic nie produkujemy .....takze tego...Tak na marginesie -mają francuzi łep do interesów-no i pozbyli się starych a kupują dla siebie nowe-pozazdrościć..

Ja
czwartek, 4 lutego 2021, 19:36

Z nas też przed wojna Francuzi szrot zrobili

ja
czwartek, 4 lutego 2021, 13:05

Nie wiem czy slyszales ze Rafal to jedne z lepszych maszyn. Maja wiec olej w glowie.

easyrider
czwartek, 4 lutego 2021, 16:12

Słyszałem. Głównie z opinii samych Francuzów.

biały
czwartek, 4 lutego 2021, 19:13

ale ich systemy mogą identyfikować Tureckie f-16 jako wrogie

Puzio
środa, 3 lutego 2021, 16:48

I wszyscy zarobienieni.

obiektywny
środa, 3 lutego 2021, 14:37

mowisz ze F35 badziewny tylko wiekszosc armii Nato go zakupilo i i bedzie kupowac zreszta nawet sami rosjanie zaczeli go kopiowac w postaci Su 57 zdajac sobie sprawe ze trudnowykrywalne mysliwce to przyszlosc , a piszac ze f 16 to ta sama klasa co f35 pokazuje jak malo wiesz o lotnictwie

SIL
czwartek, 4 lutego 2021, 14:04

Jest taki dobry że USAF wycofuje się z dalszych zakupów F35 a zamiast tego do służby wejdą nowe F15 i F16. Wszystko mówi samo za siebie

Rhotax
czwartek, 4 lutego 2021, 05:13

Suchoj to kopia Su27 ...rozciągnięta na boki. Nawet silniki te same co w rozwinięciu 27. Ale na pewno nie F35 .

Stefan
środa, 3 lutego 2021, 17:22

Raczej nie porównywałbym F 35 do Su 57. Su 57 ma być odpowiedzią na F 22. Natomiast F35 i F16 to rzeczywiście ta sama klasa, tylko F 35 to nowa generacja. F 16 ma większe możliwości w zakresie walki powietrznej. F 35 ze swoim 1,6 Macha jest samolotem typowo uderzeniowym. Ciężko mu będzie gonić Suchoje.

czwartek, 4 lutego 2021, 22:00

Podobno ten Su 35 bez dopalacza macha nie osiągnie?.to coś tu nie tak!?

Rex
środa, 3 lutego 2021, 22:00

Między F16 a F35 istnieje ogromna różnica, która definiowana jest właśnie przez określenie 4 i 5 generacja. To tak jakby powiedzieć, że 126p jest tej samej klasy McLarenF1 tylko starszej generacji. Główną przewagą gen.5 nad gen.4 jest trudnowykrywalność .. bo radary i sensory można wszędzie takie same zabudować/podwiesić ale właściwości stealth nie przeniesie się na starsze samoloty ot tak.

Ernst Stavro Blofeld
czwartek, 4 lutego 2021, 10:37

Właśnie że się przeniesie Boeing to potwierdził projektując Advanced Super Hornet który jest stealth. Sama odpowiednia farba jak choćby na F-16 zmniejsza sygnaturę radarową o 15%

H
piątek, 5 lutego 2021, 06:52

więc f16 już od początku są stealth skoro farba wystarczy

kierowca bombowca
czwartek, 4 lutego 2021, 19:52

Nie pitol. F/A-18 w najnowszej wersji ma obniżone RCS ale do stealth mu daleko.

Ernst Stavro Blofeld
piątek, 5 lutego 2021, 00:31

W najnowszej wersji nie wdrożono wszystkich cech stealth te były w demonstratorze technologi, Boeing podawał że RCS jest podobne do F-117 co jest wynikiem znakomitym choć uważam że z tym F-117 przesadzają.

Davien
środa, 3 lutego 2021, 19:21

Od gonienia Suchoi to ma pociski AIM-120 i za parę lat AIM-260, Meteory itp.

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
czwartek, 4 lutego 2021, 07:19

Ale te AIM-120 nie były w stanie dogonić Su-30MKI nad Kaszmirem, wiecz o czym mowa_ No chyba, że mowa o twoich AIM-120 z 1973 roku, no to wtedy inna sprawa.

Andrew
czwartek, 4 lutego 2021, 11:54

rozumiem że siedziałeś wtedy w kokpicie SU....bo niby skąd to wiesz... a wiem kolega ci powiedział...

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
sobota, 6 lutego 2021, 09:21

No skoro odpalono ich sześć a nawet jeden nie trafił w Su-30MKI, to ich nie dogoniły, albo tak jak twierdzą Hindusi, AIM-120 zostały bardzo łatwo zakłucone i wymanewrowane.

Davien
sobota, 6 lutego 2021, 16:09

Ciężko by trafiły jak musiały z prawie 100km gonic zwiewające w panice Su-30MKI:) Zasięg balistyczny dla AIM-120 C5 to 105km:) Bison jakoś uciec nie zdarzył:)

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 7 lutego 2021, 10:36

To teraz wypisujesz, że oni odpalili te AIM-120 z granicy zasiegiu balistycznego? Wczesniej wypisywałeś, że odpalili je z granicy NEZ. A może ty nie rozruzniasz tych pojęć? Jeden Bison nie zdążył uciec, ale drugi z pary zdążył.

Davien
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:26

No to do roboty i udowodnij swoje brednie, czas start.

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
czwartek, 11 lutego 2021, 09:49

Jak tak bardzo chcesz to poszukam. Ale najpierw udowodnie ci, że wypisywałeś o konwencji chicagowskiej która obowiązuje także samoloty wojskowe. Defence 24, artykuł pod tytułem: „Polskie Jastrzębie kontra Su-35 i Su-27, 21 stycznia 2020, 12:49”. Internauta @j1 napisał tak: czwartek, 23 stycznia 2020, 09:19 „Się jeszcze raz wyraźnie zapytuję: jaka umowa międzynarodowa nakazuje cokolwiek samolotom wojskowym w zakresie identyfikacji, planów lotów, utrzymywania łączności z państwami trzecimi itd. w międzynarodowej przestrzeni powietrznej? Odpowiedź: żadna. Dziękuję, koniec tematu”. A ty mu odpowieidziałeś tak: @Davien, czwartek, 23 stycznia 2020, 14:09 „Konwncja Chicagowska i mimo twojego zakłamywania i prób wybielania Rosji faktów nie zmienisz”. I wtedy internauta @j1 odpisał tak: @j1, czwartek, 23 stycznia 2020, 22:01 „Tytuł dokumentu: Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. Artykuł 3 konwencji: a) Niniejsza Konwencja stosuje się wyłącznie do cywilnych statków powietrznych, nie stosuje się zaś do statków powietrznych państwowych. b) Statki powietrzne używane w służbie wojskowej, celnej i policyjnej uważa się za statki powietrzne państwowe." Dziękuję, wszyscy zdrowi.”. Dziękuję za uwagę. Masz cos jeszcze do dodania?

Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
niedziela, 7 lutego 2021, 10:35

To teraz wypisujesz, że oni odpalili te AIM-120 z granicy zasiegiu balistycznego? Wczesniej wypisywałeś, że odpalili je z granicy NEZ. A może ty nie rozruzniasz tych pojęć? Jeden Bison nie zdążył uciec, ale drugi z pary zdążył.

Raf
środa, 3 lutego 2021, 19:39

Wystarczyłoby wypuścić trochę tanich bezzalogowcow na to cudo f35 żeby wystrzelał się z tej amunicji a potem bojowo byłby bezuzyteczny

Davien
czwartek, 4 lutego 2021, 09:24

A co za problem dla radaru AESA czy optroniki F-35 zwyczajnie zignorować te bezzałogowce:) Ech Raf, Raf... Bo chyba nie piszesz o nieistniejacym w Rosji odpowiedniku Loyal Wingman?:))

biały
czwartek, 4 lutego 2021, 19:17

a dlaczego uważasz że samolot ma zignorować rozpoznawcze czy uderzeniowe drony , czy drony te nie stanowią zagrożenia dla zołnierzy na ziemi

Davien
sobota, 6 lutego 2021, 16:10

Jak leci na przechwytywanie to je oleje i zwyczajnie przekaże ich dokładną pozycje do srodków mających zwalczac takie maszyny, nie będzie marnował rakiet na drony jak ma inne zadanie. Do tego Raf pisze o tanich bezzałogowcachanie o S-70 czy innym dronie tego typu.

grypa
środa, 3 lutego 2021, 22:01

Jak na każdy inny myśliwiec istniejacy i stworzony w przyszłości na świecie. Więc piszesz bzdury

środa, 3 lutego 2021, 17:06

Su-57 jako kopia F-35? Odważna teoria

Arado
środa, 3 lutego 2021, 13:33

Dobry samolot ale cenna jednostkowa to ponad 200mln€ za sztuke a wiec 15mln€ wiecej niz my musielismy zaplacic z Vatem za F35.

F
środa, 3 lutego 2021, 23:45

Cena jednostkowa samolotu F-35A (wraz z silnikiem) wynosi 87,3 mln USD netto. Co wchodzi w skład zamówienia oprócz statków powietrznych? Przedmiotem umowy, oprócz dostawy 32 samolotów F-35A, jest: - sprzęt do obsługi naziemnej samolotów oraz wyposażenie pilotów, - naziemny system szkoleniowy przeznaczony do wyposażenia baz lotniczych, w tym Zintegrowane Centrum Szkoleniowe i 8 symulatorów misji (Full Mission Simulator), - pełne wsparcie logistyczne samolotów oraz pozostałego sprzętu w ramach systemu Global Support Solution (GSS) do 2030 roku, - informatyczny system zarządzania eksploatacją samolotów F-35A, - przeszkolenie pilotów i personelu technicznego w USA. Umowa ma charakter kompleksowy i obejmuje całość sprzętu niezbędnego do zabezpieczenia eksploatacji zakupionych samolotów.

lld
środa, 3 lutego 2021, 14:09

Wolałbym go od badziewnego f-35

Rhotax
czwartek, 4 lutego 2021, 05:14

To przeprowadz się do Rosji .

biały
środa, 3 lutego 2021, 15:01

ja bym wolał 32 f-35 plus 50 f-15ex jakie proponują indiom zamiast f-16 , wspaniała i wytrzymała maszyna ,

KrzysiekS
środa, 3 lutego 2021, 12:03

To niezły samolot niestety nie dla nas koszty logistyki przestawienia się zbyt duże. Poza tym mamy F16 a to ta sama klasa.

alkaprim
środa, 3 lutego 2021, 21:16

Taa za to logistyka i koszty f-35 to tanio jak czapka śliwek.....

Davien
czwartek, 4 lutego 2021, 09:26

Taniej niz za Rafale a i F-35 jest lepszy od Rafale, cos jeszcze?

LMed
sobota, 6 lutego 2021, 08:18

Słyszałem , nie wiem od kogo, że F-35 będzie tańszy w utrzymaniu od F-16 też. xD

Davien
poniedziałek, 8 lutego 2021, 23:27

Od LM, Boeinga i wielu osób znajacych się w temacie zapewne:)

czwartek, 11 lutego 2021, 09:29

Od ciebie to słyszał. Pisałes też że USA nigdy nie wznowi dla siebie produkcji F-16 :D.

alkaprim
piątek, 5 lutego 2021, 10:18

Dawien-to udowodnij,że f-35 będzie tańszyt w utrzymaniu od Rafale-mówię tu o kosztach dla nas,a przypominam musimy zakupić do nich uzbrojenie,serwis,części,oprogramowanie, i,trzeba zmodernizować bazy lotnicze dla nich,no i brak offsetu -to koszty małe? Coś jeszcze?

Davien
sobota, 6 lutego 2021, 16:17

Aha, zapomniałem dodać kosztów zakupu całkowicie odmiennegop uzbrojenia wyłacznie pod Rafale, moernizacji baz pod zupełnie odmienny samolot jak Rafale, zakupu części, na nowo budowania bazy serwisowej, oprogramowania itp:) Echpanie alka, może pomysl zanim cos napiszesz:)

Th
niedziela, 7 lutego 2021, 10:38

"Koszty cyklu życiowego samolotów F-35 nadal są zbyt wysokie, a co za tym idzie, siły powietrzne Stanów Zjednoczonych nie będą w stanie zakupić tych maszyn w wersji A w zakładanej liczbie 1763 egzemplarzy. Jeżeli niczego nie uda się poprawić obecnej sytuacji, wówczas być może miejsce Lightningów II zajmie inna konstrukcja, np. efekt programu NGAD (the Next-Generation Air Dominance) – mówi cytowany przez Breaking Defense Will Roper, szef agencji zakupów US Air Force". Czego ty jeszcze nie rozumiesz?

Th
niedziela, 7 lutego 2021, 10:38

"Koszty cyklu życiowego samolotów F-35 nadal są zbyt wysokie, a co za tym idzie, siły powietrzne Stanów Zjednoczonych nie będą w stanie zakupić tych maszyn w wersji A w zakładanej liczbie 1763 egzemplarzy. Jeżeli niczego nie uda się poprawić obecnej sytuacji, wówczas być może miejsce Lightningów II zajmie inna konstrukcja, np. efekt programu NGAD (the Next-Generation Air Dominance) – mówi cytowany przez Breaking Defense Will Roper, szef agencji zakupów US Air Force". Czego ty jeszcze nie rozumiesz?

Davien
sobota, 6 lutego 2021, 16:13

Koszty dla Polski to 87 mln usd za samolot, koszty utrzymania ok 25 tys usd za maszynę( rok 2025) Cos jeszcze panie alkaprim?

biały
czwartek, 4 lutego 2021, 19:24

dla Francji taniej wyjdzie Rafale , po pierwsze sporo kasy im się zwróci z podatków , po drugie rozwiną technologicznie swój przemysł , więc też zysk dla nich , potrzecie nawet jak by nie kupili swoich samolotów to i tak ładowali by w utrzymanie fabryki , i po 4 kupując swój sprzęt zmniejszają bezrobocie u siebie w kraju i zapłacą mniej socjalu dla bezrobotnych , a samolot jest w ścisłej czołówce maszyn , podejrzewam że pracowali też nad możliwością przenoszenia przez niego swojego uzbrojenia rakietowego w tym swoich głowic atomowych a f-35 raczej nie ma zdolności do przenoszenia francuskiego uzbrojenia

Davien
sobota, 6 lutego 2021, 16:14

Dla Francji na pewno, podobnie jak np F-15EX dla USA, poczekaj aż zobaczysz ile chcą za nie od Indii:) A rozmowa byłao Polsce a nie o Francji panie biały wiec coś ci zdecydowanie nie wyszło:)

lld
środa, 3 lutego 2021, 14:10

Rafale to klasa F-15, czy f-22. F-16 to ta sama klasa co f-35

Dexter
środa, 3 lutego 2021, 22:04

Rafaele klasą F22? a niby gdzie? On co najwyżej może się równać do F16 a na współczesnym polu walki, przy dużym nasyceniu systemami opl. to zostaje daleko w tyle za F35

czytelnik D24
środa, 3 lutego 2021, 19:51

Rafale to jest multirole fighter a to jest klasa F-16. Jest też niewiele szybszy od F-35 bo osiąga trochę ponad 1.8 Macha.

środa, 3 lutego 2021, 14:49

Cieszę się, że jesteś już w IId, ale z komentarzami poczekaj aż przejdziesz do IVd, bo razie nie masz jeszcze wiedzy. Rafale i F-16 mają niemal identyczne gabaryty - długość 15 m i rozpiętość 10 m, są w tej samej klasie wagowej około 10 ton, pusty Rafale jest o około tonę cięższy. F-16 Block 52 ma ciąg maksymalny silnika 130 kN, łączny ciąg Rafale to 150 kN. F-15 ma masę własną prawie 13 ton i łączny ciąg silników ponad 200 kN. F-22 ma masę własną prawie 20 ton, a jeden jego silnik ma ciąg większy od dwóch z Rafale, czyli 156 kN.

lld
środa, 3 lutego 2021, 23:41

Po pierwsze to są dwie litery l jak Legia Warszawa. Po drugie proponuje rozwijać wiedzę lotniczą. Od lat 90 wszystkie samoloty nowo projektowane czy też rozwijane zyskiwały zdolności do wielozadaniowości. Rafale, podobnie jak F-15 czy też F-22(który póki co jest najlepszym killerem w powietrzu na uzbrojeniu jakiejkolwiek armii) jest stworzony przede wszystkim do walki w powietrzu-wywalczaniu tej przewagi( f-22 z racji swojej małej liczby, dzieki obamie, służy przede wszystkim jako "defensywny samolot przewagi powietrznej"), a nie tak jak f-16 czy f-35 do głównie wszystkiego, ( w przypadku f-35 nawet przegięli z liczbą zastępowanych maszyn) od utrzymania dominacji w powietrzu, przez wsparcie jednostek naziemnych po przełamywanie obrony powietrznej przeciwnika. Natomiast z tego co jest dostępne na już do kupienia na rynku rafale to pierwsza trójka najlepszych maszyn przede wszystkim mysliwskich, których nam bardzo potrzeba. Rafale to ciężki wielozadaniowy myśliwiec na rynku którego konkurencją są inne maszyny dwusilnikowe z masa startową powyżej 20 ton. Jest to ok 23ton, podobnie jak Eurofighter, rekordzistami IV gen jest rodzina f-15 ok 37 ton mtow. Nie wiem czy wiesz co to mtow, więc Ci to wytłumaczę, jest to max takeoff weight, a więc maksymalna masa startowa samolotu na która składa się maszyna, jej amunicja, płyny tej maszyny, a także piloci. F-16 ma jeden silnik, osiąga mtow na poziomie ok 16 ton, ma inną charakterystykę skrzydeł i porównywanie f-35 czy f-16, z tą klasą o której ci napisałem to tak jak porównywać bmw m3( f-16) z bmw m5( rafale, f-15)

gregorx
czwartek, 4 lutego 2021, 10:48

Rafale nigdy nie był projektowany "przede wszystkim do walki w powietrzu". Wręcz przeciwnie, pierwotnie miał być następcą uderzeniowych Super Etendard MW i Jaguarów w SP. Do zadań myśliwskich przeznaczony był Mirage 2000. Bliżej mu do wielozadaniowych F-16 i F-35 niż EF czy F-22A, które faktycznie projektowano głównie pod kątem zadań myśliwskich. Jeśli chodzi o max masę startową, ta w przypadku nowych wariantów F-16 wynosi ona 22,8 t. Dla izraelskich Suf - 23,6t. Niespełna tonę mniej niż w przypadku dwusilnikowego Rafale. To są maszyny podobnej klasy. Zbliżonej wielkości i o podobnym przeznaczeniu.

R
środa, 3 lutego 2021, 13:48

To niezly post, tylko nie wiem po co.

Oto
środa, 3 lutego 2021, 13:36

i tak rosyjski Su-57 lepszy.

Rhotax
czwartek, 4 lutego 2021, 05:16

Bo jest 1 sztuka ? A nie 700 jak F35 .

czytelnik D24
środa, 3 lutego 2021, 19:52

To dziwne bo Hindusi stwierdzili że Rafale jest lepszy. Oni brali udział w programie Su-57 to chyba jednak coś na ten temat wiedzą.

sobota, 6 lutego 2021, 09:24

Doucz się, nie brali udziału w programi SU-57.

Davien
sobota, 6 lutego 2021, 16:18

Brali, ich FGFA to miał być zmodernizowany seryjny Su-57:)

czwartek, 11 lutego 2021, 09:28

No to jednak nie brali. Jeżeli już, to FGFA to miał być przerobiony PAK-FA. Doucz sie.

asd
środa, 3 lutego 2021, 14:34

Chyba w piłowaniu budżetu państwowego na rozwój.

Tweets Defence24