- Wiadomości
- Ważne
Flota VIP w komplecie. "Paderewski" na Okęciu
Boeing 737-800NG BBJ2 „Ignacy Paderewski” wylądował na lotnisku Okęcie w Warszawie. Tym samym kończy się trwająca kilka lat budowa floty samolotów VIP. Wcześniej, 7 października do floty VIP dołączył należący do tego samego typu „Roman Dmowski”.

Przypomnijmy, że Polska w ramach modernizacji floty samolotów VIP zakupiła 31 marca 2017 roku trzy Boeingi. W ramach tej umowy pierwszy samolot, używany i w standardowej konfiguracji pasażerskiej (Boeing 737-800), miał zostać dostarczony do 15 listopada tego samego roku. Ostatecznie udało się pozyskać maszynę fabrycznie nową, z której zrezygnował w międzyczasie chiński klient (linie lotnicze).
Boeing 737-800NG BBJ2 "Ignacy Paderewski" wylądował w Warszawie. Tym samym, po zakończeniu szkoleń specjalistycznych personelu, sfinalizowana zostanie budowa floty samolotów VIP w @1BLTr_Warszawa. W br. powinna zakończyć się też przebudowa wnętrza Boeinga 737 "Józef Piłsudski". pic.twitter.com/tAk8wZzgGH
— Krzysztof Płatek (@krzysztof_atek) October 29, 2021
Samolot ten, o nazwie własnej „Józef Piłsudski” lądował na Okęciu po raz pierwszy dokładnie w dniu, który przewidywała umowa. Kolejne dwa samoloty, już w docelowej konfiguracji Boeing BBJ 2 z: kabiną HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym, dwuosobową kabiną VIP, 12-osobową kabiną Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne), 48-osobowym przedziałem ekonomicznym i sypialnią dla załogi a także aktywnymi i pasywnymi systemami obrony, kodowanymi systemami łączności, łącznością w standardzie wojskowym oraz wojskowymi systemami nawigacji TACAN i identyfikacji IFF - miały pojawić się w Polsce 15 września i 15 listopada 2020 roku.
Czytaj też: Dmowski na Okęciu - flota VIP prawie w komplecie
Po przybyciu do kraju dwóch nowszych maszyn w konfiguracji docelowej („Roman Dmowski” i „Ignacy Paderewski”, oprócz tego zakupione zostały dwa mniejsze samoloty typu Gulfstream G550 "Generał Kazimierz Pułaski" i "Książę Józef Poniatowski" ), „Józef Piłsudski” ma przejść przebudowę i stanie się to prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Do tego czasu miały wyszkolić się na nim załogi, które będą mogły zasiąść za sterami maszyn standardu BBJ 2.
Koszt zakupu trzech samolotów Boeing 737 do przewozu VIP wyniósł około 2,5 mld zł brutto. Z kolei dwa zakupione jeszcze w 2016 roku i dostarczone w roku 2017 Gulfstreamy G550 kosztowały nieco ponad pół miliarda złotych brutto.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS