Reklama
Reklama

Flota hiszpańskich CH-47 doczeka się modernizacji?

6 kwietnia 2018, 14:39
CH-47F Chinook
CH-47F Chinook. Fot. Sgt. Daniel Schroeder, U.S. Army

Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż Hiszpanii poprzez program FMS śmigłowców transportowych CH-47F Chinook. Potencjalna umowa warta będzie maksymalnie, jak wskazali Amerykanie, 1,3 mld USD. Jak podkreślają hiszpańskojęzyczne media, umowa ma dotyczyć modernizacji floty wiropłatów CH-47 w wersji D. 

Produkowane przez Boeinga ciężkie maszyn transportowe mają "zastąpić" eksploatowane przez hiszpańskie wojska śmigłowce w wersji D. Szacowana na maksymalną kwotę 1,3 mld USD umowa zakładać ma przekazanie na Półwysep Iberyjski za pośrednictwem programu FMS 17 śmigłowców CH-47F Chinook (po odpowiednich modyfikacjach, zgodnie z potrzebami Hiszpanów) oraz m.in. 21 systemów CMWS AN/AAR-57A (V) 8 (Common Missile Warning System, produkcji BAE Systems) wraz ze wsparciem logistycznym i częściami zapasowymi. Głównym realizatorem umowy, w razie jej podpisania, będzie Boeing Helicopter Company.

Pozyskanie 17 nowych śmigłowców to ważny krok w hiszpańskim planie modernizacji floty maszyn CH-47D Chinook, znajdującym się na liście priorytetów władz kraju. Na wyposażeniu lotnictwa tego kraju znajduje się bowiem dokładnie 17 śmigłowców w wersji D, z których pierwsze weszły do służby na początku lat 70. (jeszcze jako wersja C), a w 2013 świętowano ich 40-lecie w służbie. Hiszpanie utracili dwie maszyny, jedną w roku 1973, a drugą w 1995. Co więcej, Hiszpania była pierwszym zagranicznynym nabywcą CH-47.

O gruntownej modernizacji hiszpańskich maszyn mówiło się już w 2015 roku, jednak wydaje się, że dopiero dodatkowe środki w budżecie wojska na rok 2018 umożliwiły realizację tego planu (zwiększono go o 819 mln euro, ponad 10 proc. więcej w stosunku do roku 2017).

Przypomnijmy, że w perspektywie zaledwie sześciu lat zwiększyć ma się on o 80 proc., co pozwoli na osiągnięcie wskaźnika udziału w PKB na poziomie 1,5-1,6 proc. Oznacza to, że nakłady na obronę narodową mają wynieść około 18 mld euro rocznie. W latach 2012-2016 zgodnie z danymi NATO oscylowały one wokół kwoty 10 mld euro. 

CH-47F Chinook to znacznie zmodernizowana wersja popularnych śmigłowców transportowych CH-47D. Zmiany obejmują zastosowanie nowej otwartej awioniki cyfrowej, na którą składa się kokpit w układzie Rockwell Collins Common Avionics Architecture System (CAAS) i system cyfrowej kontroli parametrów lotu firmy BAE Systems. Modyfikacje objęły też wzmocnienie i rekonfigurację struktury kadłuba, oraz wymianę silników na mocniejsze jednostki typu Honeywell T55-GA-714A. Na zakup śmigłowców CH-47F Chinook poza US Army zdecydowały się m.in. Arabia Saudyjska, SingapurHolandia i Turcja, zainteresowanie złożeniem zamówienia wyrażają też Izrael i Niemcy. W obu tych państwach głównym konkurentem najnowszej wersji Chinooka jest CH-53K. 

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 1
Reklama
sojer
sobota, 7 kwietnia 2018, 12:48

UK , Włochy, Holandia, Hiszpania, Grecja - użytkownicy Chinooków F i D. W PL podstawowy śmigłowiec transportowy: 40-letnie Mi-8T. Brak szans na zastąpienie w ciągu następnych 5 lat.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama