Reklama

Siły zbrojne

Finlandii przekazano ostatni zamówiony śmigłowiec NH90

Fiński śmigłowiec NH90-TTH. Fot.Tommi Toikander - Finnish Defence Forces
Fiński śmigłowiec NH90-TTH. Fot.Tommi Toikander - Finnish Defence Forces

Konsorcjum w składzie Airbus Helicopters i Patria poinformowało o przekazaniu dwudziestego i jednocześnie ostatniego zakupionego przez Finlandię śmigłowca NH90.

Uroczystość zorganizowano w zakładach koncernu Patria w Halli w Finlandii, gdzie odbywał się montaż śmigłowców. Kontrakt, podpisany w 2001 r., zakładał zbudowanie pierwszego fińskiego helikoptera NH90 w zakładach w Marignane we Francji. Oblatano go już w 2004 r. ale do Finlandii przekazano go w 2008 r. Dziewiętnaście pozostałych śmigłowców (wszystkie w wersji TTH) zmontowano już w fińskich zakładach Patria.

Siły zbrojne Finlandii planują wykorzystać helikoptery NH90 do zadań związanych z obroną narodową, międzynarodowymi misjami pokojowymi, jak również operacjami poszukiwawczo-ratowniczymi SAR.

Śmigłowce kupione przez Finów zostały specjalnie przygotowane do warunków klimatycznych, jakie można napotkać na północy Europy. Otrzymały m.in. system kontroli lotu w warunkach złej widoczności (np. w czasie zamieci śnieżnych, deszczu i mgły).

Reklama

Komentarze (7)

  1. wojak Szwejk

    Niektórzy na tym forum usilnie lansują tezę, że Caracal będący wersją rozwojową PUMY oblatanej w 1965 roku jest nowszą konstrukcją od NH90 z lat 90-tych. Gratuluję bezczelności. Zwracam uwagę, że NH90 powstawał przy udziale Eurocoptera (Dzisiaj Airbus Heli) jako nowoczesny śmigłowiec wielozadaniowy dla armii europejskich, a Caracal jest odgrzewanym kotletem Super Pumy do sprzedaży dla dzikich krajów, do jakich postanowiło nas zaliczyć polskie MON. Jedyna przewaga Caracala (zreszta prawie do niczego niepotrzebna śmigłowcowi wielozadaniowemu) to większy udżwig, poza tym przegrywa z NH90 w każdym punkcie. Polscy żołnierze bardzo liczyli na NH90 w naszym przetargu ale Francuzi doszli do wniosku, że takim jak my ciemniakom można wcisnąć pudrowanego starocia. Niestety Włosi też się nie popisali i nie wymusili na Francuzach podtrzymania oferty NH90. Jak widać Francuzi ocenili nasze frajerstwo prawidłowo bo Caracal wygrał

    1. Boczek

      To byłem ja Boczek. Wystarczy wziąć do ręki byle jaki papier z danymi AS 322 z 1965 roku i porównać z danymi H225M, żeby stwierdzić, że H225M z poprzednikami, ma tyle wspólnego co Leo1 z Leo2 A5. H225M Charakteryzuje się: - 50% większą max. masą startową, - 60% więcej udźwigu, - 60% więcej troops, - 25% wyższą prędkością. NH90 - pierwszy oblot 1995 H225M - pierwszy oblot 2000. No ale cóż nas interesują fakty - nieprawdaż? Gołymi uczuciami, niewiedzą i modlitwą podbijemy świat. "poza tym przegrywa z NH90 w każdym punkcie. " Ja sobie zadałem trud i wymieniłem chyba 8 konkretnych punktów, których nie można obalić, a przynajmniej z trudem można podważyć. Myślisz, ze to enigmatyczne zdanie wystarczy, żeby przełamać moją argumentację? "Jedyna przewaga Caracala (zreszta prawie do niczego niepotrzebna śmigłowcowi wielozadaniowemu), to większy udźwig " Temu panu już dziękujemy. Już kiedyś o tym pisałem, ze siedziałem 2 lata na tym samym projekcie biurko w biurko z Niemcem, który 5 lat pracował w Kassel przy konstrukcji tego cuda NH90. Gościu z olbrzymim doświadczeniem w powietrzu. Latał w czynnej m.in. na Mi-24 w NVA jako mechanik pokładowy, potem w BW na rożnych maszynach. Opowiadał o historiach przy chaosie w czasie konstrukcji MH90. Jego opinia; "z tego nigdy nie będzie śmigłowiec dla BW - ręce trzymać z daleka (finger weg)". Za delikatny, turbiny przeciążone, nieprzemyślany. W całym tym chaosie zapomniano o door gun! Uwaga jeszcze raz - zapomniano! Co to znaczy, Albo nie ma miejsca bo stoi w drodze, albo kiedy karabin jest umieszczony w oknie, aby otworzyć drzwi, trzeba go usunąć. No super rewelacja, szczególnie przy lądowaniu, albo opuszczaniu na linach. "Polscy żołnierze bardzo liczyli na NH90..." To nie znali tej maszyny - i tak wyszło na to, ze mieli szczęście. Za 10-15 lat można o NH90 pomyśleć, jak przejdzie etap ewolucyjny H225M.

    2. Qba

      Caracal wygrywa z NH90 niezawodnością, ładownością, uzbrojeniem, stanowiskiem strzelca w oknie, drugą wyciągarką, niższymi kosztami serwisu, dostępnością w wymaganym terminie 2017. Tymczasem NH90 trapią problemy techniczne i kilkuletnie opóźnienia dostaw.

    3. tak to chyba wygląda

      To AW się nie zgodziła na NH90.

  2. panzerfaust39

    Niemieckie NH90 co jakiś czas są uziemione zamiast latać bo ciągle jakieś awarie Tyle w temacie tego (cuda) techniki :-))

  3. Boczek

    Pojemność. Wewnętrzne wymiary kabin: MH90 WxLxH 2,0X4,8x1,58 m H225M WxLxH 1,8X7,87x1,45 m Kabina co prawda o 20cm węższa, ale o 3m dłuższa. I to tłumaczy wszystko Troops: MH90 20/12-(full equipped) H225M 28/21-22(full equipped) Rampa. Przecież złamali! Jeszcze podłoga i poszycie od wewnątrz będą zmieniane. Ja już tu o tym pisałem - poprawki tych kicksow będą kosztować: - wersja optymistyczna 300-500 kg dodatkowej masy - wersja mniej optymistyczna 400-600 - tragedia do 1000 kg. Ale tu podejrzewam doliczają sprzęt z którym heli nie został jeszcze zintegrowany. Materiały konstrukcji i poszycia 100% zgody, H225M nie ma startu. Tylko jak oni to zrobili, ze im "plastyk" w środowisku morskim koroduje? Jeżeli chodzi o IR to są takie zakładane "uszy" dla H225M. " Ogolnie ciezko powiedziec, ktora maszyne wybrac..." Sprawa jest bardzo prosta - na MH90 nie mamy szans przed 2020-2022. Wysokość kabiny to wysokość heli. Jak już wspomniałem, kolega pilot z którym pracowałem określił to w prosta sposób Podfrontowka to BH - przycupnie za każdym krzakiem bzu. Przekazuje mniej więcej: "co mi z tego ze wygodnie doleciałem, jak przy wysiadaniu nas odstrzela?". "Transport i SAR AW 101". Juhu ma rampę i to taka która się nie lamie. "O reszcie można długo dyskutować." Nie był przeciwny Manguscie. Mówił; "ich masz dużo, saturujesz sensoryke przeciwnika, a przy utracie strata jest mniejsza." A tu dla niedowiarków co do ochrony H225M: Protection • Against 7.62 or 12.7 mm • Crew cockpit protection: armoured and energy absorbing crew seats • Armour plating in the cabin: either collective floor and walls or individual armour plating carpets EC725 Survivability Equipment • Radar warning receiver • Missile approach warning system • Laser warning receiver • Chaff / Flare dispensers Reduced Vulnerability IR Suppressors • IR signature divided by 10 Fuel tanks • Self sealing and crashworthy fuel tank... https://www.airbushelicopters.com/website/docs_wsw/pdf/EC725/EC725-BR-0714E.pdf

  4. czu

    Dramat. Zamiast przejsc do nastepnych waznych etapow w modernizacji armii, tu tylko JAZDA. Czego by Ci panowie nie wybrali byloby zle. Tak samo jak przy patriotach. W tym kraju bezpiecznie jest nie robic NIC. O niczym nie myslec, o niczym decydowac.

  5. FTR

    I liga tego świata kupuje NH-90... amerykanie już konstruują następce black hawków... a Polacy tak napisali przetarg aby NH-90 nie został zaoferowany..

    1. Qba

      Dzięki temu kupimy niezawodną i dopracowaną konstrukcję.

    2. aaaa

      Przetarg był idealnie napisane pod NH-90, tylko widać ktos go niechciał wystawić.

  6. fefe

    napisze ktoś tak dla przypomnienia ile taki NH 90 kosztuje a ile "nasz" karaczan ( oczywiście wersje porównywalne)

    1. Oj

      Dla przypomnienia - Caracal. Pewnie że napisze ale dopiero jak będą znane szczegóły i podpisany kontrakt. Na dziś to tylko spekulacje i to mało miarodajne. Co do fińskich NH90 to sprawa trwała 15 lat i oni zamówili "gołe" maszyny dostając przy tym upust ze względu na poślizg. Podobnie (wiekowo ) trwa budowa motorówki Gawron ale upustu za poślizg nie będzie tylko 500% dopłaty. I w tym np. temacie możesz wylewać żale......

    2. Boczek

      Nie ma wersji porównywalnych, bo tylko gabarytami są podobne. W pozostałych parametrach - prędkość, udźwig pojemność, downwash - H225M bije MH90 na głowę. Paradoksem nawet jest, że H225M jest o 5 lat młodszą konstrukcją od MH90. Zabawne jest ostatnie zdanie w odniesieniu do śmigłowca wojskowego: "Otrzymały m.in. system kontroli lotu w warunkach złej widoczności (np. w czasie zamieci śnieżnych, deszczu i mgły)." A ja myślałem że bez tego to za dopłatą.

  7. mclub

    NH90 dla Finlandii - 370 mln EUR = 18,5 mln EUR /szt. (po odliczeniu kary za opóźnienie - 17,5/szt) Caracal dla PL - 3.095 mln EUR = 61,9 mln EUR /szt. (kurs 1EUR=4,2PLN) źródła: http://www.defence24.pl/news_finlandia-renegocjowala-kontrakt-na-smiglowce-nh90 http://www.defence24.pl/216691,polska-kupi-patrioty-caracale-beda-testowane-przez-wojsko

    1. hp7

      to już podpisaliśmy umowę ?? to ci nowina

    2. nooope

      Porównałeś wersje specjalistyczną i transportową, więc co z tego?

    3. No Doubt

      Takie porównywanie to bzdura, było to maglowane w innych wątkach dotyczących Caracali. Właściwa cena za sztukę podana zostanie po podpisaniu kontaktu, ale i tak będzie zwodnicza gdyż dotyczyć będzie wersji specjalistycznych które potrafią pomnożyć cenę śmigłowca x 3.

Reklama