Filipiny zainteresowane kupnem Gripenów

3 lipca 2013, 12:47
saab_jas_39_gripen-other (1)
SAAB jest blisko sprzedaży samolotów JAS-39 Grien dla Filipin – fot. SAAB

Szwedzki samolot wielozadaniowy JAS-39 Gripen jest liderem postępowania na modernizację sił powietrznych Filipin. Decydują o tym m.in. niskie koszty eksploatacji statku powietrznego oraz nowoczesne uzbrojenie przeciwlotnicze i przeciwokrętowe.


W dyskusjach o wyborze maszyny podkreśla się możliwość zwalczania obiektów naziemnych nawet w odległości 80 km, a celów powietrznych poza zasięgiem wzroku pilotów. Koncern SAAB produkujący Gripeny od dłuższego czasu prowadzi kampanię informacyjną na Filipinach. Szwedzi zwracają przy tym uwagę, że ich samolot kosztuje około 60 milionów dolarów podczas gdy konkurenci oferują podobnej klasy konstrukcje za co najmniej 20 milionów dolarów więcej.

Więcej: SAAB chce opracować bezzałogową wersję Gripena

Szwedzka konstrukcja stała się bardzo popularna w tamtym rejonie świata. Wcześniej Tajlandia zamówiła 12 samolotów Gripen, a podobny kontrakt przygotowywany jest przez Malezję.

Więcej: Saab 2000 ERIEYE dla Arabii Saudyjskiej

W przypadku Filipin oznaczałoby to skok generacyjny, ponieważ od czasu wycofania w 2005 roku ostatniego samolotu F-5 kraj ten nie posiada myśliwskich samolotów odrzutowych. Natomiast wcześniej wykorzystywano jedynie statki powietrzne 1 generacji: F-86 Sabre, F-8 Crusader i wspomniane już F-5 „Freedom Fighter”.

(MD)
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 2
Reklama
Silbermond
środa, 16 kwietnia 2014, 19:38

JAS-39 (C lub NG)? = 60 mln USD F/A-18 E=60 mln USD A teraz napiszcie mi o mozliwosciach bojowych prosze...? Oczywiscie w kontekscie wyboru dla Polski... NG raczej nie bedzie brany pod uwage, ale nalezy zwrocic uwage na okazje jaka sie nadza kupujac F/A-18 E

Jaro
czwartek, 17 kwietnia 2014, 09:34

JAS-39 NG wybrała Brazylia więc nie wiem dlaczego uważasz że nie byłby brany pod uwagę w Polsce. Możliwości bojowe samolotów amerykańskich są takie że muszą startować z odkurzanych pasów startowych o idealnych nawierzchniach, mają system swój-obcy który nie pozwala na zwalczanie celów z niektórych krajów (min. USA, Izrael) i Polska nie ma szans na uzyskanie kodów do oprogramowania, a co za tym idzie serwisowania, modernizacji i remontów w Polsce.

Tweets Defence24