Farnborough 2018: Nowy radar AESA dla samolotów myśliwskich

16 lipca 2018, 12:55
20180716_095332 (1)
Fot. Leonardo
Defence24
Defence24

Podczas trwających targów lotniczych Farnborough włoski koncern Leonardo przedstawił nowy radar Grifo-E wykonany w technologii AESA, przeznaczony dla lekkich samolotów szturmowych i samolotów myśliwskich.

Producent informuje, że radar Grifo-E to nowa wersja radaru kontroli ognia Grifo, zamontowanego na ponad 450 egzemplarzach samolotów myśliwskich wykorzystywanych przez siły powietrzne sześciu krajów.

Zgodnie z informacjami koncernu Leonardo, Grifo-E łączy możliwości technologii aktywnego skanowania elektronicznego (AESA) z zaawansowanymi możliwościami kontroli ognia w urządzeniu efektywnym kosztowo, lekkim i energooszczędnym. Certyfikacja radaru ma mieć miejsce w roku 2019, natomiast dostawy pierwszych egzemplarzy zaplanowano na rok 2020.

Koncern Leonardo w informacji rozesłanej do mediów podkreśla, że charakterystyki radaru pozwalają na montowanie go również na stosunkowo lekkich samolotach szturmowych, a modułowa budowa ułatwia jego zabudowę na szeregu różniących się konstrukcyjnie platform.

image
Fot. Leonardo

 

Radary typu AESA zapewniają wysoką rozdzielczość, szeroki zakres kąta przeszukiwania, zwiększony zasięg wykrywania i śledzenia celów (w tym dużych grup manewrujących obiektów), a także większą od klasycznych rozwiązań odporność na zakłócenia. Jest to możliwe poprzez wykorzystaniu zdecentralizowanych i wkomponowanych w antenę licznych modułów nadawczo-odbiorczych, generujących elektronicznie falę odpowiedniej częstotliwości. 

Dzięki elektronicznie kształtowanej wiązce radarowej, możliwe jest jej bezpośrednie "kierowanie", nie wymagające fizycznego ruchu całej anteny. Oznacza to, że wiązka radarowa może poruszać się bardzo szybko, co pozwala na jednoczesne wykonywanie szeregu zadań. Producent Grifo-E podkreśla, że dzięki wykorzystaniu do budowy nowego radaru elementów sprawdzonych już w działaniu, możliwe było poświęcenie znacznej uwagi nowym trybom pracy radaru, by w pełni wykorzystać możliwości oferowane przez technologię AESA.

Leonardo w trakcie targów Farnborough Air Show prezentuje również wcześniejszą wersję radaru Grifo, Grifo-M, który zamontowano w samolocie M-346FA. Radar tego typu integrowany jest obecnie z samolotem M-346FA, pozwoli mu na wykonywanie szeregu misji szkolnych i bojowych.

Defence24
Defence24
Reklama
Tweets Defence24