Farnborough 2016: Master bazą dla szkolenia US Air Force?

15 lipca 2016, 10:29
T-100, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
T-100, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
T-100, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Reklama

Podczas targów lotniczych Farnborough zaprezentowano makietę samolotu T-100 opartego o konstrukcję M-346 Master. Jest to wspólna propozycja włoskiej firmy Leonardo i amerykańskiego Raytheona w konkursie na nowy samolot szkolny dla amerykańskich sił powietrznych. Walka będzie toczyć się o zamówienie co najmniej 350 egzemplarzy o wartości nawet kilku miliardów USD.

Na stoisku włoskiego koncernu Leonardo pokazano demonstrator samolotu T-100. Będzie to wersja, zakupionego m.in. przez Siły Powietrzne RP M-346 Master. Maszyna, która powstała w wyniku współpracy z amerykańskim koncernem Raytheon, zostanie zaoferowana US Air Force w programie T-X. Jego celem jest znalezienie następców używanych obecnie do szkolenia amerykańskich lotników leciwych T-38 Talon, których średni wiek wynosi już ponad 48 lat.

Potencjalny kontrakt wart nawet kilka miliardów dolarów ma dotyczyć zakupu 350 maszyn, docelowo jednak by zastąpić T-38 w proporcji 1:1 trzeba by nabyć ok. 500 maszyn. W T-X Włosi początkowo planowali złożyć ofertę wspólnie z General Dynamics, ale ostatecznie po wycofaniu się tej firmy z programu w 2015 roku nowym partnerem został koncern Raytheon. Amerykańska firma ma już doświadczenie z budową maszyn szkolno-treningowych, takich jak T-1 Jayhawk lub T-6 Texan służących w siłach powietrznych USA.

T-100
T-100, fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Głównym kontraktorem programu T-100 jest Raytheon, a oprócz Leonardo w skład konsorcjum wchodzą także Honeywell Aerospace, producent silników Honeywell/ITEC_F124 oraz CAE USA Inc., która będzie odpowiedzialna za program treningowy i symulatory. Jak podkreślają przedstawiciele Raytheona, ofertą firmy jest nie tylko sam samolot ale cały program szkolny dla przyszłych pilotów myśliwców 4. i 5. generacji. W razie wygrania rywalizacji produkcja M-346 w wersji T-100 ma zostać przeniesiona do Stanów Zjednoczonych dając tysiące miejsc pracy. W rozmowie z Defence24.pl, reprezentanci Leonardo podkreślali z kolei, że oferowany przez nich samolot M-346 już lata i służy w wojskach powietrznych kilku krajów. Ma to zmniejszyć nakład pracy, wymagany do wdrożenia samolotu do służby w US Air Force.

Głównymi konkurentami zespołu Leonardo i Raytheon w postępowaniu T-X będą prawdopodobnie Lockheed Martin i KAI ze zmodyfikowaną maszyną T-50 Golden Eagle, zespół Boeinga i Saaba oferujący samolot szkolny wywodzący się z myśliwca Jas-39 Gripen, Northrop Grumman z zupełnie nową, jeszcze nieujawnioną konstrukcją, a także Textron AirLand, LLC producent lekkiego samolotu bojowego Scorpion.

Czytaj też: Farnborough 2016: Premiera wielozadaniowego Mastera

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 7
Reklama
znafca
piątek, 15 lipca 2016, 10:42

Jednym słowem: ruska technologia górą - przecież to jk 130 !

mob
piątek, 15 lipca 2016, 13:08

tylko kształt.. cała reszta (silniki, elektronika, awionika itp) to już zachodnia technologia..

zgred
piątek, 15 lipca 2016, 12:16

nie

sylwester
piątek, 15 lipca 2016, 11:29

a po co zmieniać coś w bardzo dobrej konstrukcji płatowca , bo co bo ruskie to trzeba inaczej ogon dać do przodu , zmienią to co będa potrzebowali , awionika silniki i tyle

Davien
piątek, 15 lipca 2016, 11:27

Z Jak-130 Master ma tylko wspólny wygląd cała reszta jest zupełnie inna. najpierw sprawdż zanim coś napiszesz.

jakub
niedziela, 11 września 2016, 08:38

Nie ma sie o co klucic na dlugo przed wyborem MASTRA piloci z Deblina mieli mozliwosc sprawdzenia w locie i JAKA 130 i MASTERA stanowczo wybrali ta druga konstrukcje

A_S
piątek, 15 lipca 2016, 15:15

Rosyjskie konstrukcje górą. Niestety.

Tweets Defence24