Farnborough 2016: AW149 z rakietami Brimstone

14 lipca 2016, 14:48
AW149 podczas salonu lotniczego Farnborough 2016 - fot. J. Sabak
Pociski Brimstone 2 moga zostać zintegrowane w ciagu najbliższych 12 miesięcy - fot. J. Sabak
Minigun na stanowisku strzelca śmigłowca AW149 - fot. A.Hładij
Kabina AW149 z nowymi siedzeniami i liną desantową - fot. A.Hładij

Podczas salonu lotniczego Farnborough 2016 koncern Leonardo-Finmeccanica zaprezentował dwa warianty śmigłowca AW149. Jeden z nich wyposażono w pociski przeciwpancerne Brimstone, natomiast drugi skonfigurowano w wersji transportowej/C-SAR. 

Śmigłowce AW149 są rozwijane nadal w  kierunku zwiększenia ich możliwości operacyjnych i zastosowań militarnych. Podczas brytyjskiej wystawy zaprezentowano je między innymi z podwieszonymi pociskami kierowanymi Brimstone 2 firmy MBDA. Obecnie trwa ich integracja na tej platformie, co ma znacząco zwiększyć możliwość zwalczania celów naziemnych różnego typu.

AW149 Farnborough
Pociski Brimstone 2 moga zostać zintegrowane w ciagu najbliższych 12 miesięcy - fot. J. Sabak

Rodzina pocisków Brimstone, będących standardem w brytyjski siłach zbrojnych, ma być również integrowany na maszynach AW159 należących do Royal Navy. Leonardo przewiduje też zastosowanie pocisków firmy Roketsan oraz rakiet Hellfire firmy Lockheed Martin. Możliwe jest również wykorzystanie zasobników artyleryjskich oraz ruchomych karabinów maszynowych różnego typu w oknach kabiny transportowej, obsługiwanych przez strzelca pokładowego. Tu pod uwagę brana jest zarówno broń zachodnia jak też w standardzie rosyjskim. Wynika to z zainteresowania klientów w Azji i na Bliskim Wschodzie, gdzie sprzęt jest często wymieszany.

AW149 Farnborough
Minigun na stanowisku strzelca śmigłowca AW149 - fot. A.Hładij

Drugi śmigłowiec AW149, utrzymany w zielonych barwach, został uzbrojony w karabin napędowy M134D Minigun kalibru 7,6 mm, obsługiwany przez strzelca pokładowego. W kabinie znalazło się 9 siedzeń dla desantu w nowej konfiguracji oraz lina umożliwiająca opuszczenie maszyny w zawisie. Śmigłowiec wyposażono również w dzienno-nocną głowicę optoelektroniczną.

AW149 Farnborough
Kabina AW149 z nowymi siedzeniami i liną desantową - fot. A.Hładij

Obie maszyny otrzymały modułowe opancerzenie wykonane z kompozytów, które obejmowało podłogę i burty oraz drzwi kabiny. Jak zaznaczyli przedstawiciele Leonardo Helicopters Division, są to tylko propozycje i możliwe jest wiele konfiguracji, zależnych od wymagań klienta. W tym zakresie nie wykluczone jest też zwiększenie maksymalnej masy startowej z obecnych 8,6 do ponad 9 ton. Wymagałoby to jednak zmian w zakresie układu napędowego. Obecnie nie pojawiło się jednak zapotrzebowanie na tak wzmocniony wariant i stosunek masy do możliwości AW149 uważany jest za zoptymalizowany.

Śmigłowiec AW149 był oferowany w postępowaniu na maszyny wielozadaniowe dla Wojska Polskiego przez PZL Świdnik. Propozycja została jednak odrzucona w 2015 roku przez poprzednie kierownictwo resortu obrony.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
AS
czwartek, 14 lipca 2016, 15:09

Jak to się szybko uczą doczepiać uzbrojenie. Do wszystkiego, do JAK130, do Mastera, do Black Hawk-a, a teraz nawet do tej taksówki z AW. Widać do wszystkiego się da, jak na filmie Mad Max, bo potrzeba jest matką wynalazków Pójdę sprawdzić czy do mojego Forda rocznik 2007 nie da się podpiąć jakiej puszki z karbitem i wystawie go w podwójnej cenie.

Greg
czwartek, 14 lipca 2016, 19:16

Kup jakiegoś pick-upa np. toyoty sprawdzona platforma dla różnego typu działek karabinów itd

Andrzej polskiego brzegu
czwartek, 14 lipca 2016, 18:42

No zobaczymy kto Pierwszy zintegruje to z brimstone czy karaczale z exocet'ami. Bo narazie 7 rakiet 70mm +ckm naszego idealnego to jak "rolniczych rupieci" w-3 od Lat

[sic!}
piątek, 15 lipca 2016, 01:47

Z Karakalem się meczymy z drugi rok, więc może by wersję ZOP pokazali z którą startowali do przetargu. Wtedy nie było nawet rysunku egzemplarza AW149 dla MW

Vvv
czwartek, 14 lipca 2016, 22:16

Desant tej Taxi ma wychodzić pod czy obok tych makiet rakiet? :)

xyz
piątek, 5 sierpnia 2016, 15:59

No fakt krucho z miejscem na wyskok. Pojedynczo z wciagnietym brzuchem. Ideałdla npla.

obserwator absurdów.
czwartek, 14 lipca 2016, 22:01

I widać ilu żołnierzy wejdzie do tego cuda.

Afgan
czwartek, 14 lipca 2016, 19:28

Piękny tuning wizualny z plastikowymi makietami pocisków. Zastanawiam się jak tak latająca limuzyna ma wykrywać cele i naprowadzać te pociski. Widzi ktoś gdzieś jakąś głowicę elektrooptyczną? Bo napisano o niej w tekście, ale na fotografiach prezentowanej maszyny nie widzę żadnego systemu wykrywania i wskazywania celów. Zazwyczaj taka głowica jest instalowana na nosie maszyny lub nad kabiną załogi ewentualnie nad wirnikiem, bo w innych miejscach nie spełni swego zadania. Gdzie ta tajemnicza głowica?

Gall Anonim
piątek, 15 lipca 2016, 07:36

Może ktoś wymyślił, że ta "tajemnica głowica" będzie zamontowana na bezpilotowym aparacie latającym, który będzie współpracował z tym AW 149 i namierzał dla niego cele.

Tweets Defence24