F-35 wylądował w Dęblinie

31 stycznia 2020, 14:02
F35A siminski2
Fot. Jacek Siminski
Reklama

W Dęblinie wylądował włoski myśliwiec F-35. Maszyna przybyła do Polski w związku z podpisaniem umowy międzyrządowej na zakup tych myśliwców.

W Dęblinie odbyła się uroczystość związana z podpisaniem umowy międzyrządowej ze Stanami Zjednoczonymi, w sprawie dostawy 32 myśliwców F-35A wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym. Wartość umowy to 4,6 mld dolarów, czyli ok. 17,8 mld złotych. Oprócz tej kwoty MON będzie musiał ponieść wydatki związane z pozyskiwaniem infrastruktury i uzbrojenia.

Dostawy rozpoczną się w 2024 roku. Pierwsze samoloty przez pewien czas będą służyć do szkolenia w amerykańskiej bazie Luke, po czym przybędą do kraju. Wstępnie przewiduje się, że pierwsze myśliwce pojawią się w Polsce w latach 2025-6. Pełną gotowość obie eskadry, wyposażone w 32 maszyny, osiągną do roku 2030, natomiast wstępna zdolność operacyjna będzie ogłoszona w roku 2028.

Przylot F-35 do Dęblina to już druga wizyta maszyn tego typu w Polsce. Pierwszy raz te myśliwce pojawiły się w Powidzu, w ramach ćwiczeń sił powietrznych USA, w 2019 roku. Maszyny F-35A zastąpią przestarzałe, posowieckie MiG-29 i Su-22.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 63
Reklama
BieS
sobota, 1 lutego 2020, 20:31

Osobiście widziałbym 32 F/A-18 i dokupienie 4 eskadry F-16, zamiast F-35, a najpierw zająć się obroną plot.

Analityk
sobota, 1 lutego 2020, 19:32

Rosjanie zemdleli że strachu. Rząd przyjął wiadomość o skutkach lądowania z satysfakcją i pełna aprobatą.

Pismen
sobota, 1 lutego 2020, 19:29

Z polskich kręgów rządowych przeciekła informacja że w czasie ładowania tego f 35 prezydent Putin schował się że strachu w szafie. Rząd polski przyjął tę wiadomość z satysfakcją.

Palmel
sobota, 1 lutego 2020, 15:41

Rosjanie szybciej rozpracują F35 dzięki WRE w Kaliningradzie ale już wiedzą jak je zestrzeliwać Izrael w lutym 2018 stracił jednego

Wwp
niedziela, 2 lutego 2020, 12:07

Podobno ćwiczyli zestrzeliwanie na su57 i się udało !

Davien
wtorek, 4 lutego 2020, 15:02

Nawet to im sie nie udało bo Su-57 spadł z powodu skopanego FBW zanim zdarzyli rozpocząć ćwiczenia:)

chateaux
sobota, 1 lutego 2020, 23:25

Niczego Izrael nie stracil.

X
sobota, 1 lutego 2020, 21:35

Stracił F-16 ....

Syrokomla
sobota, 1 lutego 2020, 18:02

Niestety nasze lotnictwo dziś silne jest tylko na papierze...większość F 16 została zużyta,część poszła na części dla innych sprawniejszych, mig 29 jako świetny niegdyś samolot w stanie agonalnym...lepiej zakupić F 16 niż F 35,i bazować na większej ilości maszyn.Prawda jest taka ,że jest gorzej niż w 39 r. W porównaniu do tamtych i dzisiejszych czasów,to wtedy Nasi piloci na P 7 i P 11 dokonywali mimo gorszego od Luftwaffe sprzętu cudów.Dzis w razie konfliktu z Rosją nie mają na czym dokonać cudów,a samoloty bojowo zostały by zużyte lub stracone bardzo szybko.Zostaly by już tylko słynne drzwi od stodoły dla Naszych lotników.Przykre ale chyba prawdziwe...

Truck
sobota, 1 lutego 2020, 17:54

Za to do su 57 nie trzeba strzelać one same spadną

Kolumeta
sobota, 1 lutego 2020, 12:10

Ciekawe gdzie będą stacjonowały te samoloty, bo chyba nie w Malborku!?

chateaux
sobota, 1 lutego 2020, 23:25

Najprawdopodobniej w Miroslawcu

niedziela, 2 lutego 2020, 17:05

To już lepiej w Malborku...

Mateusz Ryński
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 13:12

Hej Malborku jest pobliżu od Rosji (Kaniligrad) wolałby w Świdwinie i Mińsku mazowieckim.

Michał
sobota, 1 lutego 2020, 10:13

Pamiętajmy, że ten samolot zastępuje AWACS w czasie pokoju do monitorowania Kaliningradu, a w czasie wojny może wskazać cele, albo sam zaatakować.

Palmel
sobota, 1 lutego 2020, 15:41

Rosjanie szybciej rozpracują F35 dzięki WRE w Kaliningradzie ale już wiedzą jak je zestrzeliwać Izrael w lutym 2018 stracił jednego

.
niedziela, 2 lutego 2020, 12:09

Chyba Rosja straciła jednego - jedynego.

Dudley
sobota, 1 lutego 2020, 12:13

Sam siądź za sterami i leć na Kaliningrad, głupich nie brakuje ja widać. Chcesz posłać samoloty z paroma małymi bombkami w komorach czy z jedną większa,nad obszar najsilniej broniony w europie? No może obrona plot Moskwy jest silniejsza. Zastępuje awaca ? Ty widziałeś w życiu samolot kontroli przestrzeni powietrznej? To równie dobrze można porównać łopatę do koparki, obie służą do kopania.

Davien
sobota, 1 lutego 2020, 19:19

Dudley,a co za problem poleciec tam w maszynie której przeciwniknie moze namierzyć a 8SDB panie Dudley to 4-8 zniszczonych waznych obiektów jak np radary czy wyrzutnie wiec daruj sobie opowiadanie bajek.

Dudley
sobota, 1 lutego 2020, 12:13

Sam siądź za sterami i leć na Kaliningrad, głupich nie brakuje ja widać. Chcesz posłać samoloty z paroma małymi bombkami w komorach czy z jedną większa,nad obszar najsilniej broniony w europie? No może obrona plot Moskwy jest silniejsza. Zastępuje awaca ? Ty widziałeś w życiu samolot kontroli przestrzeni powietrznej? To równie dobrze można porównać łopatę do koparki, obie służą do kopania.

Rhotax
sobota, 1 lutego 2020, 05:20

Godzina lotu F35 to 90 tys. -- kto za ten lot z Włoch zapłacił ?

Davien
sobota, 1 lutego 2020, 19:20

A skad ci sie te 90 tys wzieło?? Całkowity koszt godz lotu dla F-35 to 37-44 tys usd.

Dudley
sobota, 1 lutego 2020, 12:17

Jak to kto? Kupujący, w tym wypadku polscy podatnicy. To rodzaj reklamy i jak każda inna reklama idzie w koszty produktu, za który płaci kupujący. W niektórych produktach udział promocji jest większy jak koszt wytworzenia.

CdM
sobota, 1 lutego 2020, 11:31

Tło do zdjęć PAD musi kosztować. Jak Funfacja Narodowa robi godzinny film złożony z przemówień premiera, to też kosztuje skromne 30 mln (dla porówmania, duża produkcja fabularna "Miasto 44", z mnóstwem statystów, efektów, rekwizytów itp. - 22 mln). Ale spoko, podatniku zapłacisz.

Tur
piątek, 31 stycznia 2020, 23:39

Operacyjne za 8-9 lat do tego vzasu już nie będą żadną rewelacją. I tak jak f-16 skończą karierę. Na marginesie zaplacilismy najdrozej wśród innych odbiorcow . no i bez ofsetu.

chateaux
sobota, 1 lutego 2020, 23:27

I tylko przez przypadek, Korea Pld. zaplacila 9.9 mld dol za 40 sztuk.

Normalny
sobota, 1 lutego 2020, 13:38

Skąd masz takie wiadomości że najdrożej. Podaj źródło informacji. A za ofset trzeba słono płacić

Are
piątek, 31 stycznia 2020, 22:40

Dlaczego za tło dla amerykańskiej ambasador służy włoski samolot? Ciekawe co Włosi z tego mają?

Max
piątek, 31 stycznia 2020, 18:30

Komentarze pod tym artykułem pokazują, że idziemy w końcu w dobrym kierunku. A trolle niech sobie obszczekują.

Dudley
sobota, 1 lutego 2020, 12:19

A co powinni robić ograniczeni umysłowo, dla których każde odmienne zadnie to wrogie działanie?

jw
sobota, 1 lutego 2020, 11:35

Masz pan słuszną racje.

Piotr ze Szwecji
sobota, 1 lutego 2020, 10:43

Zgadzam się. Następny krok w dobrym kierunku. Choć dokupienie dalszych F-16 (do 100), czy zakup licencji i produkcja paru setek (do 300) lekkich bombowców odrzutowych (A10, Master, Textron), też nie powinna uchodzić nikogo uwadze. Szczególnie, że limit zbrojeniowy nałożony na Polskę, to ledwie połowa lotnictwa wymaganego do prowadzenia 1 lokalnego konfliktu. Obrona Polski to właśnie taki 1 konflikt lokalny. Martwi mnie brak 4% PKB na wojsko, bo wbrew zapewnieniom polityków lewicy skorej do likwidacji wojska, to Polska nadal ma to swoje położenie geograficzne w Europie.

gruba ryba
sobota, 1 lutego 2020, 19:07

powinniśmy kupić jeszcze ze dwie eskadry f15

Patriota
piątek, 31 stycznia 2020, 17:57

Jak dla mnie pomysł średnio trafiony ,jak dla mnie lepsza opcją było by zakup bądź wypożyczanie gripenow w wersji E/F a za resztę kasy dokupiona opl .

chateaux
sobota, 1 lutego 2020, 23:28

I co bys robil z tymi Gripenami poza eykorzystaniem ich do szkolenia?

tomek
sobota, 1 lutego 2020, 12:13

bravo , 100% sie zgadzam

bolo
sobota, 1 lutego 2020, 00:24

Za jaką resztę?

ryba
piątek, 31 stycznia 2020, 23:11

jaka reszte kasy? grippen kosztuje tyle co f 35 hehe

mobilny
sobota, 1 lutego 2020, 16:17

I tak i nie. W przypadku Gripena mamy więcej niż tylko maszynę ale kto bagatemu zabroni. Hamulec modernizacji włączony a w tle ustawa 447

chateaux
sobota, 1 lutego 2020, 23:29

Tak, milibysmy. Samolot ktory nie m9ze w jednym locie udzwignac jednoczesnie i bomby i pociskow powietrze-powietrze.

mobilny
piątek, 31 stycznia 2020, 17:09

Lepiej byłoby przeznaczyć te pieniążki np. na Narew i dalsze F-16. O ile wtedy bylibyśmy silniejsi

Kapitan
sobota, 1 lutego 2020, 07:39

W ogóle?

mobilny
sobota, 1 lutego 2020, 13:50

Mając opl i F-16? Tak! Spokojnie środki by wystarczyły lub prawie wystarczyły zarówno na następne F-16 jak i Narew.

Davien
sobota, 1 lutego 2020, 19:23

Doprawdy?? No popatrz a F-16 kosztuje praktycznie tyle samo co F-35 natomiast mozliwosci znacznie mniejsze:)

...
piątek, 31 stycznia 2020, 15:54

rosjanie sie ciesza . wlasnie zrobili z naszej armii biedaka.

T7g
piątek, 31 stycznia 2020, 23:09

Kto tu jest badaniem - porównaj sobie su57 do f35 hahaha

Ukulele
piątek, 31 stycznia 2020, 18:45

Ale w jaki sposób zrobili? Skoro stać nas na taki sprzęt to chyba jednak nie zrobili

Covax
sobota, 1 lutego 2020, 10:01

2 mld złotych to Baon na Borsuku na Bogatości, lub ponad 100 ZSSW 30 z 5 Spike ( 2+3 w zapasie) dla Rośków, to 500 kompletnych armat czołgowych KBA3/2A46MS plus 3/4 lufy na armatę dla T/PT ( główny ogranicznik użycia nowej amunicji dla tych czołgów ) albo to 120 Raków G na podwoziu Opal. Albo 500 zestawów PPK Pirat z kompletną jednostka ognia ( 10 efektorów ) albo 48 krabów z inwentarzem pomocniczym albo kompletna bateria Narwi na Full Bogatości...albo kompletny remont i pr

gruba ryba
sobota, 1 lutego 2020, 19:10

no jasne a ile zapałek?

Grobelka
sobota, 1 lutego 2020, 09:57

Stać nas? Sam zakup jest drogi a dochodzi do tego jeszcze eksploatacja

Dudley
sobota, 1 lutego 2020, 12:22

A kogo to teraz obchodzi? Grunt to pokazać się w TV i robić dobry PR, a o koszty i gotowość bojową nie się martwią ci którzy będą rządzić po 2030r

Czesio
piątek, 31 stycznia 2020, 21:14

Trzy kropki ma absolutną rację, kupimy sobie drogie samoloty i to byłoby na tyle, na nic więcej nas nie będzie stać a nasza armia ma dużo pilniejsze potrzeby w sensie modernizacji, obrona ppanc i opl powinny być tutaj priorytetem, a nie myśliwce 5tej generacji.

Ciekawy
sobota, 1 lutego 2020, 15:22

Nowy F-16 kosztuje niewiele mniej. Nowy Gripen kosztuje tyle samo, f-16 EF i Rafale są droższe, więc dlaczego piszesz bzdury? Płaci ci ktoś za to, czy jak?

Kminek
piątek, 31 stycznia 2020, 15:40

Dwie eskadry myśliwskie i jedna "uderzeniowa" zostaną zastąpione przez dwie przełamania opl

Dudley
sobota, 1 lutego 2020, 12:42

A czym chcesz przełamywać wrogą oplot w przypadku F35? Bombami które posiadamy? Rakiet przeciwradarowych nie mamy żadnych, a takiej która zmieści się do komory F35 jeszcze nie wyprodukowali, a jak już będzie, to oprócz niej w komorze uzbrojenia niewiele się zmieści nawet do samoobrony. A do tego nie mamy nie mamy platform walki elektronicznej czegoś w rodzaju growlera. To samolot na Syrię Iran itp a nie na takiego przeciwnika jak FR.

Davien
sobota, 1 lutego 2020, 19:29

A np takimi SDB których zabiera 8 do komór i mają zasięg do 110km, do tego dojda 4 AIM-120 tez w tych samych komorach:) A Growler panei Dudley dla nas jest akurat prawie neiprzydatny z prostego powodu: jest całkiem sporo pocisków naprowadzających sie na zródło zakłóceń, oczywiscie zakładajac ze USA ci sprzeda AN/ALE-99E:)

Antytroll
sobota, 1 lutego 2020, 07:40

Jeden ten samolot jest więcej wart niż cała eskadra tego postsowieckiego złomu

Jakub
piątek, 31 stycznia 2020, 20:00

Su, to może co najwyżej przełamać ale się...

anakonda
piątek, 31 stycznia 2020, 23:14

ale wcześnie bedzie musiało sie namyślić

ziok
piątek, 31 stycznia 2020, 15:15

Samoloty F-35 będą na wyposażeniu Najjaśniejszej ok 2030 roku. Patrząc na rozwój technologii radiolokacyjnej za 10 pójdzie ona tak do przodu, że samolot ten straci swoje utrudnione wykrywanie i co w tedy? Biliardy które są potrzebne na leczenie ludzi bo padają jak muchy i cmentarze pełne bo nowotwory i raki , pójdą jak zawsze w błoto.

rED
piątek, 31 stycznia 2020, 18:53

No to co znów SU-57 okażą się niepotrzebne?

Wppr
piątek, 31 stycznia 2020, 23:11

Juz bedzie su67 samolot 6 generacji bez analogow.

hanys
piątek, 31 stycznia 2020, 15:07

BRAWO!!!!!!

Tweets Defence24