F-16 i MiGi przechwyciły rosyjskie bombowce

11 lutego 2021, 16:29
tu22
Fot. mil.ru
Reklama

Jak poinformowało Dowództwo Operacji Lotniczych NATO (NATO Allied Air Command), w ostatnich dniach doszło do dwóch przechwyceń grup rosyjskich bombowców przez samoloty NATO.

Do pierwszego incydentu doszło 9 lutego, gdy nad Morzem Barentsa do wybrzeży Norwegii zbliżyły się dwa rosyjskie bombowce Tu-160. W odpowiedzi zostały poderwane dwa norweskie myśliwce F-16. Maszyny nie utrzymywały łączności z kontrolą ruchu lotniczego, miały też wyłączone transpondery i nie przedstawiły wcześniej planu lotu, co stanowiło ryzyko dla cywilnego ruchu lotniczego. 

Kolejne spotkanie samolotów NATO i Rosji odbyło się w środę 10 lutego, kiedy to nad Morzem Czarnym doszło do przechwycenia bombowców Tu-22M3, wraz z eskortującymi je myśliwcami, przez siły powietrzne Rumunii.

Południowe Sojusznicze Centrum Operacji Powietrznych w Torrejón o zbliżającej się do granicy sojuszu grupie rosyjskich samolotów zaalarmowało bazy lotnicze: rumuńską Mihail Kogălniceanu, turecką Merzifon oraz bułgarską Graf Ignatiewo. Rosyjskie maszyny miały wyłączony transponder, tak jak to często bywało w dotychczasowych przelotach blisko przestrzeni powietrznej państw NATO. Stanowiło zagrożenie dla samolotów cywilnych, które nie znały pozycji ani wysokości obcych maszyn w powietrzu. Dodatkowo kontrola lotu nie mogła nawiązać kontaktu radiowego z pilotami Tu-22M3, nie miały one też wcześniej przygotowanych planów lotu.

Do grupy rosyjskich maszyn poderwały się rumuńskie MiGi-21, które zidentyfikowały i przechwyciły rosyjskie maszyny. Wystartowały również tureckie F-16, które wykonywały lot w taki sposób, by być gotowym do natychmiastowej reakcji w wypadku niebezpiecznego zachowania rosyjskich maszyn. Natomiast w gotowości pozostawały MiGi-29 Bułgarskich Sił Powietrznych. Samoloty przechwytujące Rumunii i Turcji obserwowały ruchy rosyjskich statków powietrznych do momentu opuszczenia zagrożonego obszaru, po czym myśliwce wróciły do swoich baz.

Reklama
Reklama

Rosyjskie Ministerstwo Obrony na Twitterze odniosło się do powyższych przelotów, prezentując krótkie nagrania. Rosjanie wykonywali loty nad neutralnym obszarem w pobliżu wybrzeży Norwegii, Grenlandii i państw nad Morzem Czarnym.

Od kilku lat zauważa się coraz bardziej narastającą aktywność Sił Powietrzno-Kosmicznych Federacji Rosyjskiej, które chętnie pojawiają się nad różnymi częściami Europy. Tylko w 2020 roku doszło do 350 przechwyceń rosyjskich samolotów przez maszyny NATO. W nie swój wkład mają również polskie maszyny, w tym F-16 Jastrząb i MiGi-29, które wspólnie z sojuszniczymi siłami powietrznymi patrolują obszar Morza Bałtyckiego.

Kacper Bakuła

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 69
Reklama
Szczór
sobota, 13 lutego 2021, 15:31

Mają czym i za co to latają-proste? Samoloty NATO latają i skanują ich przestrzeń i jest oki. Moralność Kalego!!?? Strefy międzynarodowe są dla wszystkich. Przypominam ze FR udostępnia swoją wraz z lotniskami dla samolotów latających nad Afganistanem....ale psssyt. Ps. A czytając ,,znafcuf,, to nie ma sie przecież czym przejmować FR ma sam złom, armie do.d...y, sprzęt ze średiowiecza i jest bankrutem...więc w.czym problem. Ps2-przechwycenia przez nasze fefnastki to już historia MON własnie będzie przerowadzał modernIzacje ,,wcelu przywrucenia zdolności operacyjnej,, czym potwierdził tajemnice poliszynela że większoś tych ,,cudów techniki,, nie lata...13 lat od dostarczenia ostatnich sztuk...rewelacja!!!!

ekspert od wschodu
sobota, 13 lutego 2021, 14:46

A co jeśli oni muszą wypalić paliwo bo cały czas wydobywać się musi, a coraz miej kupujących ostatnio :) Może niech lepiej zrobią taką lokomotywę dookoła Kremla i niech ona spala te paliwo. Putin będzie siedział w środku i patrzył na lokomotywę na paliwo lotnicze.

ighon
sobota, 13 lutego 2021, 12:01

Jakie ryzyko, przeciez samoloty cywilne wiedza gdzie sa rosyjskie samoloty, bo widza je radary cywilnych samolotów i stacje nazieme, więc przestancie robić coś, co nie istnieje.

Davien
niedziela, 14 lutego 2021, 12:34

Własnie nei widzą bo radary naziemne kontroli powietrznej ( cywilne) działają w trybie odzewowym.

Tani
sobota, 27 lutego 2021, 23:30

Jest na sieci jak dwie ruskie Suki przechwycily francuskie Mirage 2000D ze zbiornikowcem nad Morzem Czarnym. Mogli strzelac mieli ich na patelni. Nie strzelali,tamci zmienili kurs wiec odlecieli.

Fredry
piątek, 12 lutego 2021, 23:23

Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie NATO też powinno regularnie naruszać przestrzeń powietrzną Rosji nie wiem dlaczego tego nie robią myślę że z tchórzostwa a Rosji jest to na rękę wyczuli słabości NATO. Jestem dosyć sceptycznie nastawiony na gwarancję NATO co do naszego Kraju myślę że wraz z wybuchem kolejnej wojny zostali byśmy osamotnieni jak w 39 roku tak wtedy przed wybuchem Polacy słyszeli zdartą propagandę że nasi społeczeństwo nie odda nawet guzika od munduru a jak wyszło wszyscy wiemy to jest właśnie opieranie się na sojuszach i liczenie na innych a nie na własne siły zbrojne

Darq
piątek, 12 lutego 2021, 18:27

Przechwycili i zestrzelili? Zmusili do zmiany kursu lub opuszczenia strefy międzynarodowej?

Marian
piątek, 12 lutego 2021, 15:44

Raz strącić i już koniec będzie żartów i zabawy w chowanego. Przez takie manewry może dojść do katastrofy z samolotem cywilnym i zginą setki ludzi.

Łoś
sobota, 13 lutego 2021, 06:42

Bardzo mądre. Zestrzelić samolot z niewiadomo jaką bombą na pokładzie.

Dar
piątek, 12 lutego 2021, 18:29

Tak, to niedopuszczalne żeby rosyjskie samoloty korzystały z przestrzeni międzynarodowej.

Piast
piątek, 12 lutego 2021, 08:38

A czy samoloty NATO nie mogłyby latać wzdłuż granic Rosji 4 razy dziennie nad neutralnym obszarem Morza Białego itp.??

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 13:00

Zajrzyj na Flightradar, tam znajdziesz takie loty.

Szwejk
sobota, 13 lutego 2021, 05:20

Latają na okrągło , masz problem ze znalezieniem takich faktów?

BadaczNetu
piątek, 12 lutego 2021, 19:40

Jakieś tanie w eksploatacji samoloty, a może drony, najlepiej o niskiej wykrywalności powinny latać w dookoła Rosji non-stop.

Tani
sobota, 27 lutego 2021, 23:31

Lataja caly czas Predatory

R
piątek, 12 lutego 2021, 15:29

A po co?

Sarmata
piątek, 12 lutego 2021, 14:38

Przeciez latają.

Niuniu
piątek, 12 lutego 2021, 03:26

Naprawdę oczekujecie, że przedstawią Wam swoje plany lotów? A kraje Nato jak lataja w rosyjskiej strefie identyfikacji to powiadamiają o tym ich wcześniej i przedstawiają plan lotów? I latają te B52 lub Nasza "Jaszczebie" z włączonymi transponderami? Po co takie dyrdymały pisać?

Zenek
piątek, 12 lutego 2021, 14:14

No właśnie, po co piszesz te dyrdymaly.Nasze efy zawsze mają włączone transpondery chyba że jest to akcja bojowa.Na razie z nikim nie walczymy.

sobota, 13 lutego 2021, 11:23

I nie chcemy walczyc

Classic
sobota, 13 lutego 2021, 05:26

Zenek , a z kim i czym chcesz walczyć , walcz z własną głupotą.

Nu nu
piątek, 12 lutego 2021, 09:30

Oczekujesz że Polska to rosyjska strefa identyfikacji? Wejdź sobie na FlightRadar24 jak ćwiczą B52 u nas, bo nawet widać co ćwiczą.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 09:10

Tak, Niuniu, lataja z włacznymi transponderami, to nie rosyjskcy niedouczeni samobójcy.

J_P_C
piątek, 12 lutego 2021, 15:06

zeby latac z właczonym to trzeba go miec - nie sadze zeby system Parol lub Kremnij byly kompatybilne z cywilnymi systemami ICAO, dlatego jedna z wymuszonych modernicji post-sowieckich samolotow u nas byla instalacja urzadzen IFF umozliwiajacych wykonywanie lotów w przestrzeni kontrolowanej - taki tam... szczegół

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 08:32

Mają, podczas eskorty ważnych osobistosci ich Su miały czasem właczone transpondery.

J_P_C
wtorek, 16 lutego 2021, 10:12

nie nie maja - jedynie niektóre ich samoloty są specjalnie przystosowywane do lotu w przestrzeni kontrolowanej ICAO - zasadniczo VKS nie odczuwa potrzeby aby ich statki powietrzne posiadaly cywilne systemy tego typu - przyczyna jest prozaiczna - na terenie FR ruchem powietrznym zarzadza wojsko ze swoimi systemami radarow pierwotnych i wtornych/IFF, cywilna kontrola ruchu lotniczego jest podporzadkowana wojskowej, to samo jest z radiostacjami i komunikacja głosowa, narzekanie na brak łączności z rosyjskimi samolotami wykonującymi loty np do Kaliningradu jest absurdalne, wykonuja oni zadanie według własnych procedur pod kontrolą własnych środków naziemnych, kolejny absurd to narzekanie USN na bliskie przeloty rosyjskich samolotow nad ich okretami, nie ma przepisów które by tego zabraniały... zwykły lot VFR w obszarze miedzynarodowym...

inż.
czwartek, 11 lutego 2021, 22:32

A to Rumuni mają maszyny, które dogonią rosyjskie bombowce?

piątek, 12 lutego 2021, 11:46

Ciężki bombowiec to byle mig może dogonić inżynierku

Ha ha
piątek, 12 lutego 2021, 11:42

A to nie wiesz, że nie muszą ich doganiać? "Inż" i tak prostej rzeczy nie wie?

.
piątek, 12 lutego 2021, 09:22

Mig-21 ma lepsze osiągi niż wiele współczesnych myśliwców

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 09:11

I to bez większego problemu.

Victor
czwartek, 11 lutego 2021, 21:25

Jak czytam, że rumuńskie MiGi-21przechwyciły rosyjskie maszyny to nie wiem, czy śmiać się czy płakać.

Abraham
sobota, 13 lutego 2021, 11:13

Podczas wspólnych manewrów na Bałtyku Polskie MiGi21 zaskoczyły swoim pojawieniem i zniszczyły cele , cała wspaniała technika NATO została upokorzona.MiG21ma bardzo małe odbicie radarowe dobre osiągi ale beznadziejne systemy elektroniki i brak dobrego radaru przez co nie może posiadać nowoczesnego uzbrojenia ale do przechwytywania jest idealny ponieważ nie ujawnia możliwości nowoczesnych systemów oraz nie zdradza sygnatury pola najnowszych maszyn np.Raptor które poznane w ten prosty sposób stają się łatwe do likwidacji . Rosja śmieje się z głupoty USA i NATO jedna rakieta z oprogramowaniem dokładnie poznanego celu jest tańsza od mega drogich zabawek. Pomyśl strategu po co te naruszenia i to przez durze maszyny z lepszą aparatura pomiarowa od zwykłych myśliwców.

Tani
sobota, 27 lutego 2021, 23:35

Mig nie mial radaru,mial celownik radarowy. Do okreslenia odleglosci. Po co pisac bajki?

Fanklub Daviena
piątek, 12 lutego 2021, 09:52

MiG-21 mają większe szanse niż F-16. Tu-22M dały się przechwycić F-16, bo chciały. Gdyby dodały gazu, to F-16 miałby problem z ich dogonieniem, dużo większy niż MiG-21... :D

Kasander
piątek, 12 lutego 2021, 18:44

A jeszcze lepiej gdyby wrzuciły 6 bieg.

cierpliwy_inaczej
piątek, 12 lutego 2021, 08:15

Najlepiej, to popłakać się ze śmiechu. Poczciwe dobre migi 21 dają radę.

Marine
poniedziałek, 3 maja 2021, 07:14

O ile pamiętam, Francuzi popracowali nad rumuńskimi 21, w zakresie elektroniki np... ..

Szybki
piątek, 12 lutego 2021, 14:18

Lepiej ćwiczyć niż siedzieć

BieS
piątek, 12 lutego 2021, 09:37

Możliwe, że chcieli sprawdzić skuteczność rumuńskich F-16, a tu zonk, Przyleciały ołówki.

anonimowy
piątek, 12 lutego 2021, 09:21

Imo "ołówki" dorównują F-16

Lelum wypolerum
sobota, 13 lutego 2021, 08:22

W prędkości maksymalnej to nawet prześcigają f-16.

elod
czwartek, 11 lutego 2021, 21:18

i co z tego wyszło.....

Zenek
czwartek, 11 lutego 2021, 20:01

można się zastanawiać, jaki jest cel takiego nieustawicznego testowania reakcji i cierpliwości NATO?

Fanklub Daviena
piątek, 12 lutego 2021, 09:54

NATO wykonuje analogiczne testowanie reakcji i cierpliwości Rosji, tylko w wielokrotnie większej ilości (ok. 6x więcej), więc pytaj się NATO o cel takich lotów. Chyba, że jesteś z tych fanów kałbojów, którzy uważają, że Rosja prowokacyjnie przybliżyła swoje granice do NATO... :D

Gnom
piątek, 12 lutego 2021, 08:19

Zawsze taki sam: POZYSKIWANIE INFORMACJI o przeciwniku - najcenniejszego towaru od zawsze.

Monkey
czwartek, 11 lutego 2021, 19:13

To były filmiki uspokajające opinię publiczną na zachodzie. Dlaczego tak myslę? Wystarczy spojrzeć pulpity ze wskażnikami:-))) Glass cockpits, hę?;-)))

Kacperek
piątek, 12 lutego 2021, 14:22

Patrzę na filmik z tu-22m i widzę stare zegary z lat 70. Poskładali dwa nowe tu-160, dali im nazwy generałów i te dwie sztuki ciągle latają pomalowane na biało. O konkurencie b-2 czy powstającym b-21 Rosja może tylko pomarzyć. Porównaj kokpit tu-22m z latającymi b-52 i pomyśl, kto uspokaja opinię publiczną.

Tani
sobota, 27 lutego 2021, 23:37

Bialy kolor to atomowy.Chodzi o blysk wybuchu czy jakos tak. Bialy samolot to nosiciel atomu

Monkey
piątek, 12 lutego 2021, 21:08

@Kacperek: Fakt, kokpit B52H też wygląda trochę "niewyjściowo":-)

Davien
sobota, 13 lutego 2021, 08:35

Monkey B-52H to odpowiednik Tu-95, a Tu-22M3 czy Tu-160 to odpowiedniki B-1B.

Tani
sobota, 27 lutego 2021, 23:40

Nigdy w zyciu. B1B mial przelamywac obrone na niskim pulapie. Ruskie to latajace wyrzutnie,podlatuja w zasieg rakiet i je odpalaja. Musza byc szybkie zeby zgubic poscig.

Fanklub Daviena
piątek, 12 lutego 2021, 10:07

Ostatnio był w mediach wywiad z pilotem F-35. Na pytanie co mu się najbardziej w nim nie podoba, odparł, że wielofunkcyjne ekrany dotykowe. Skarżył się, że trzeba się na nie patrzeć gdy się coś włącza (już lata temu te wady opisywałem tu w komentarzach: stan przełączników i gałek z "dziobkiem" można sprawdzać na dotyk, bez patrzenia, nawet w rękawicach), trudno trafić w wybrane funkcje (trzeba pamiętać, że w maszynie myśliwskiej są przeciążenia i wibracje!) i w 2/3 włącza co innego niż chciał i musi przełączać się z powrotem. Producenci to montują nie dlatego, że to jest dobre, tylko dlatego, że to jest tanie. Potwierdzi to każdy, kto choćby obsługiwał w samochodzie stare radia z przyciskami i te nowe z ekranami dotykowymi - te stare można było obsługiwać na wyczucie, bez odrywania wzroku od drogi, tych nowych tak obsługiwać nie sposób... Stwierdził też, że sterowanie głosem w F-35 to zbędny gadget, którego się w praktyce się nie stosuje - i o tym pisałem lata temu: powyżej 4g mowa pilota staje się "bełkotliwa"... :D

BadaczNetu
piątek, 12 lutego 2021, 19:54

Kilka lat temu, kupiłem do samochodu chińskie radio z Androidem i ekranem dotykowym. Fajna zabawka, ale obsługa była koszmarna. Stwierdziłem że ekrany dotykowe w samochodzie to totalna pomyłka. W zeszłym roku, kupiłem nowy samochód, z wbudowanym systemem multimedialnym w wersji premium. Na początku miałem poważne obawy że wielki dotykowy ekran to będzie taki sam problem jak w chińszczyźnie sprzed paru lat, a tu szok: wszystko działa bez zarzutu: ergonomia, czułość i rozpoznawanie głosu.

Kasander
piątek, 12 lutego 2021, 18:49

Po raz pierwszy muszę ci przyznać rację fanku. Rzeczywiście w aucie znacznie gorzej steruje mi się za pomocą panelu dotykowego niż za pomocą poczciwych gałek. Ale wolę wypasiony nowoczesny navi-audio-video kombajn sterowany dotykiem niż sterowany gałkami analogowy trzeszczący i zacinający się radioodbiornik kasetowy.

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 16:53

Funku jak widać dalej te bajki rozsiewasz:) No ale jak u was zatrzymaliście sie na analogowej awionice to co sie dziwić że tak sie produkujesz. Aha , bełkotliwa to jest mowa rosyjskich pilotów nie musi byc tu 4g, wystarczy ten spirytus przed startem, by w ogóle chcieli wsiąść o tych Su i MiG-ów:)

poniedziałek, 22 lutego 2021, 07:04

A pomysl teraz, co by było z F-35, gdyby piloci tego spirytusu popili? Oni i bez spirytusu kasują KC-130 podczas tankowania w powietrzu. W marynarce to i bez spirytusu zderzają sie ze statkami handlowymi na srodku oceanu. A wszystko to się dzieje, mimo tego, że maja te swoje cudowne ekrany dotykowe i kolorowe wyswietlacze :D.

Bursztyn
czwartek, 11 lutego 2021, 18:57

Bulgaria na w gotowości trąbkę do sygnałów Hahahaha

H2O
piątek, 12 lutego 2021, 11:43

Ha ha ha? "Śmieszny" bułgarski Mig21 z łatwością pośle na ziemię ten ruski złom.

Fanklub Daviena
piątek, 12 lutego 2021, 10:22

Za Układu Warszawskiego bułgarscy piloci uchodzili za najlepiej wyszkolonych i najczęściej zdobywali nagrody i wyróżnienia na wspólnych manewrach. A i po wejściu do NATO można w lotniczej prasie znaleźć artykuły jak ich MiG-21 nie raz dały lanie amerykańskim F-16 na wspólnych manewrach. M. in. piloci F-16 ze zdziwieniem odkryli, że radar F-16 działa zupełnie inaczej nad płaską jak stół pustynią w Nevadzie, gdzie "level zero" do ćwiczeń ustawiono dla bezpieczeństwa na 3000 stóp, a zupełnie inaczej w locie nad bałkańskimi górami, gdzie MiG-21 częściej niż rzadziej mogli wykryć wcześniej własnym wzrokiem niż radarem F-16. Odkryli też, że Sidewinder ma długi czas przygotowania do odpalenia, limit czasu chłodzenia głowicy i limit 4,5g do zejścia z prowadnicy a stare "dziadowskie" R-3S bułgarscy piloci mogli mieć cały czas wciśnięte na spuście, bez limitu przeciążenia przy odpalaniu i odpalały, jak w polu widzenia ich głowicy pojawiał się cel. Możesz też się dowiedzieć dlaczego pewien MiG-21 mjr Dariusza Packa w Krakowskim Muzeum Lotnictwa i Astronautyki jest pomalowany na złoto i za co są naniesione na nim 8 symboli zwycięstwa - kiedyś, jak polska będzie mniej wasalna względem USA będzie można o tym mówić głośno. :D

Tomigan
sobota, 13 lutego 2021, 13:07

Nie widzę w tym nic nadzwyczajnego. Po prostu bułgarscy piloci znali dobrze swoje samoloty i umieli wykorzystać zarówno ich zalety jak i ukształtowanie terenu, nad którym działali. Wiedzieli też z jakim przeciwnikiem przyszło im się zmierzyć i być może znali jego słabe strony i umieli zrobić z tej wiedzy użytek. To wszystko żadne czary.

Jurmu
piątek, 12 lutego 2021, 20:25

Gdzie ten mig stoji? Byłem ostatnio i go niewidzialem, za to mogę się pochwalić, że cesne i f5 do Polski z Wietnamu przywiózł zespół w którym był mój wujek, badali skutki zestrzeleń nad Wietnamem północnym. Oczywiście te maszyny zostały zdobyte na ziemi.

Tani
sobota, 27 lutego 2021, 23:46

Bzdury wasc piszesz,dano nam dla opracowania sposobu uzycia sowieckiego uzbrojenia na tych maszynach. O zadnych zestrzeleniach nie ma mowy bo dostal je Instytut Techniki Lotniczej czy jakos tak to sie nazywalo.. Problem z nimi byl jeden jak odpalac sowiecka amunicje z amerykanskich samolotow. Zloty mig stoi w Muzeum Lotnictwa w Krakowie chyba ze jest ich wiecej

Davien
piątek, 12 lutego 2021, 16:58

R-3S Funku to kiepska kopia wczesnych Sidewinderów i wymaga znacznie lepszego chłodzenia więc moga sobie latać z całkiem niedziałąjącymi pociskami jakby robili tak jak ci sie przysniło:) No ale zawsze miałeś kapitalne pomysły jak rozbic czy wysadzic w powietrze rosyjskie maszyny i ich pilotów.

Tani
sobota, 27 lutego 2021, 23:49

Ja nie wiem czy byla kopia czy nie ale dzialal i byl skuteczny. Zestrzelily setki maszyn amerykanskich i nie tylko . Bo do strat USA trzeba doliczyc straty innych panstw.

sobota, 13 lutego 2021, 09:04

No właśnie, skąd wiesz, że R-3S miały w ogóle chłodzenie?

Davien
niedziela, 14 lutego 2021, 12:36

R-3S jest rosyjska kopią wczesnych Sidewinderów wiec tak, ma chłodzenie bo inaczej by nie działał, wystarczy?

poniedziałek, 22 lutego 2021, 07:04

To żaden dowód, zwłaszcza od ciebie. Przeciez ty twierdziłeś, że w 1973 roku były już pciski AIM-120.

Ernst Stavro Blofeld
piątek, 12 lutego 2021, 21:52

Davien a skąd wiesz że R-3S miały w ogóle chłodzenie?

Tweets Defence24