F-16 dla Słowacji?

5 kwietnia 2018, 07:49
FG15-2299_004 F16 ConfRm v2 2 F-16s
fot. Lockheed Martin

Departament Stanu USA zatwierdził możliwość sprzedaży Słowacji 14 zaawansowanych samolotów F-16 Block 70 lub 72. Samoloty mogłyby zastąpić obecnie używane na Słowacji samoloty MiG-29.

Chodzi o nowo wyprodukowane samoloty określane, jako F-16 block 70/72 w konfiguracji V. Maszyny mają być wyposażone radar Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar oraz silnik General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100. Maksymalna szacowana wartość kontraktu może wynieść 2,91 miliarda dolarów.

Przeznaczone dla Słowacji F-16 mają reprezentować typową NATO-wską konfigurację, wyposażone w m.in. modułowy komputer misji oraz terminal Link-16 (MIDS-JTRS). Inny sprzęt to celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper oraz system nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS.

W skład wartości kontaktu może wejść również uzbrojenie: pociski średniego zasięgu AIM-120C7 (30), pociski krótkiego zasięgu AIM-9X (100) a także zestawy konwersji bomb na uzbrojenie precyzyjne Paveway II (skrzydlate bomby naprowadzane laserowo) i JDAM (bomby z kombinowanym naprowadzaniem INS/GPS) oraz przeznaczone do konwersji bomby rodziny Mk 80. Zdolności defensywne maszyn mają zapewniać systemy AN/ALQ-213 EWMS i AN/ALQ-211 AIDEWS oraz standardowe wyrzutniki flar I dipoli AN/ALE-47.

Radar  Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar powstały na bazie rozwiązań radaru AN/APG-81 z samolotu F-35, został wybrany m.in. do instalacji na 72 samolotach F-16CM/DM CCIP używanych przez US Air National Gauard do ochrony przestrzeni powietrznej kontynentalnej części USA oraz przez Tajwan w procesie modernizacji samolotów F-16AM/BM.

undefined
Słowacki MiG-29AS fot. KGyST/WikiMedia

Słowacja stała się użytkownikiem samolotu MiG-29 od pierwszego dnia istnienia tego państwa, czyli 1 stycznia 1993. Każde z nowych państw powstałych w wyniku rozpadu Czechosłowacji odziedziczyło po 10 wyprodukowanych w 1989 samolotów MiG-29 (w tym po jednym dwusterze MiG-29UB). Kolejne 14 maszyn MiG-29 kraj ten otrzymał jako rozliczenie długów ZSRR w połowie lat 90-tych podnosząc liczbę samolotów do 24 (pełen pułk myśliwski, 20 maszyn bojowych i 4 szkolno-bojowe).

Około 2005 roku, kosztem około 5,1 mln dolarów, za samolot podjęto decyzję o remontach i modernizacji wyposażenia 12 samolotów do standardów zgodnych z NATO i ICAO. Pozostałych 9 myśliwców zmagazynowano (3 maszyny zostały w międzyczasie utracone). Zmodernizowane samoloty MiG-29AS dotarły na Słowację na przełomie 2007 i 2008. Okres międzyremontowy dla samolotu MiG-29 wynosi około 8 lat. Około 2014 roku, gdy sprawne pozostawało zaledwie kilka samolotów, rząd Słowacji poinformował o woli zakupu nowych, zachodnich samolotów. 

Z kolei na przełomie stycznia i lutego br. resort obrony Słowacji poinformował, że wybór zostanie dokonany pomiędzy myśliwcami F-16 (których dotyczy informacja) oraz Gripen. Dość prawdopodobne jest podjęcie decyzji jeszcze w tym roku. Bratysława zwiększa obecnie wydatki na obronę. Mają one stopniowo rosnąć z 1,1-1,2 proc. PKB do 1,6 proc. w 2020 roku i 2 proc. w roku 2024. Podniesienie wydatków na obronę znacząco zwiększa szanse Słowacji na realizację programu nowego samolotu.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 86
Reklama
Dropik
piątek, 6 kwietnia 2018, 20:33

Mała korekta. Na stronie ministerstwa obrony Słowacji podano że kwota zawyżona o ok 1 mld euro na wypadek gdyby jednak chcieli powiększyć zamówienie . Tak więc te 14 z pakietami to jakieś 120 mln $ za sztukę. To już w normie. Czyli nasz f35 nadal może być w granicach 150-180 mln$

Dropik
piątek, 6 kwietnia 2018, 20:17

Co by nie powiedzieć to niestety bardzo drogo .200 mln za jedną sztuke. Wątpię żeby udoalo się obniżyć tę cenę jakos wyraźnie. Oczywiście jest pakiet wyposażenia z symulatorem i odrobina uzbrojenia , ale to nadal mała. Liczyłem, że za tyle to już f35 da sie kupic, a tu taka lipa

elkus
czwartek, 5 kwietnia 2018, 23:12

Słowacja kupi szwedzkie Gripeny a nie amerykańskie F-16. Europa wie ile kosztuje serwisowanie i obsługa delikatnego sprzętu z USA. Po drugie łatwiej dogadać się z ( przynajmniej niektórym państwą z partnerami europejskimi) aniżeli z Amerykanami. Przykładem jest tu np francusko-holenderski Photonis produkujący sprzęt noktowizyjny super gen 2+ dla armii europejskich NATO aniżeli amerykańscy sojusznicy którzy bardzo niechętnie sprzedają noktowizory armią NATO gen 3 ( wyjątek to oczywiście oczko w głowie czyli Izrael ).

dim
czwartek, 5 kwietnia 2018, 23:09

1 kwietnia podpisano umowę na upgrade 85 sztuk greckich F-16, dawniej Block 52+ (czyli takich jak te polskie) do wersji Block V (Viper), za 1,2 mld USD. Czyli takiż upgrade polskich mógłby kosztować... rząd 500 mln USD. Wyposażenie, cytuję, słówka greckie tłumaczę na polski, ale jest to głównie po angielsku: 125 APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA) Radars (dodatkowo dwa 123 Modular Mission Computers (MMCs), 123 LINK-16 Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS-JTRS) z TACAN i EHSI, 123 LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI)/Inertial Navigation Systems (INS), 123 Improved Programmable Display Generators (iPDGs), 123 APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF) Combined Interrogator Transponders (CIT), 1 Joint Mission Planning System (JMPS), 1 symulator lotu F-16V i upgrade dwóch posiadanych już, do trybu F-16V, 1 Avionics Level Test Station, wyposażenie bezpieczenej łączności, kryptografia, nawigacja. Grecka redakcja podaje (ale nie zna skutku), że strona grecka oczekiwała też upgrade 26 systemów Advanced Self-Protection Integrated Suite (ASPIS) I do ASPIS II. / / / / / / / / / / / / / / / Na stronie L-M, pod hasłem F-16 Greece znajdziecie .pdf, po ściągnięciu rozwijający się w broszurę piętnasto stronicową \"F-16 The most advanced Fighter for Greece\".

XL
czwartek, 5 kwietnia 2018, 22:44

F16 ? To jak one będą zawracać?

Arek
czwartek, 5 kwietnia 2018, 22:21

Jak tylko te F-16 pojawia się na Słowacji, Polska powinna je zabrać

kaleks
czwartek, 5 kwietnia 2018, 18:00

polska ma nieoficialnie zaklepane f35 na lata 2025/2030 ponoc 32szt

sylwester
czwartek, 5 kwietnia 2018, 21:33

oczywiście 50 miliardów pierwszy stopień wisły , drugi stopień przed 2025 rokiem jeszcze powiedzmy z 20 miliardów , do tego artyleria rakietowa 40 miliardów , w którym tu miejscu widzisz możliwość wylożenia kolejnych 20 miliardów na samoloty ??

Nieździwiony
piątek, 6 kwietnia 2018, 14:50

Kolego 1sza część Wisły to ok 5 mld, a wszystko razem jakieś 17,5 mld zł. Możliwość wydania ok 500 mln zł aby zmodernizować nasz F-16 C/D do V jak widać jest. Niestety mamy jeszcze po drodze Homar, Mustang, Orka, Kruk i to wszystko na wczoraj, a kasa nie rośnie na drzewach. Ja zacząłbym od warstwowej OPL, potem rakietowa artyleria, potem Kruk (czymś trzeba dobijać) i na koniec moderka czołgów i zakup Mustanga razem. Na koniec Orka + jakieś korwety lub fregaty ze 3 szt. Wszystko powinno się zakończyć ok 2059 roku. Pytanie czy zdążymy ? Teraz się śmieję do siebie, gdy widzę jakie to piękne i nie realne he he

TomaszBak
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:07

To może być wyłącznie zagranie negocjacyjne. Faktem jest iż Słowacy rozważają albo F-16 albo Gripen. Dlaczego aż 14 sztuk skoro doniesienia medialne wskazywały na negocjacje około 8 sztuk Gripenów? To wskazuje jedynie na równoczesne rozmowy z obydwoma partnerami i umiejętną strategię negocjacyjną. Raczej postawiłbym na Gripena i wspólną jednostkę z Czechami.

zeus89
piątek, 6 kwietnia 2018, 14:05

Ta i budowa nowej infrastruktury pod nowy typ samolotu? Powinniśmy trzymać się F16.

sojer
czwartek, 5 kwietnia 2018, 16:29

To tylko formalność, aby LM mógł złożyć ofertę w przetargu, ale faworytem jest Gripen, aby współpracować z Czechami i Węgrami, którzy swoje Gripeny po leasingu zatrzymują, więc polatają nimi jeszcze 15 lat.

Davien
piątek, 6 kwietnia 2018, 01:06

Biorąc pod uwage że F-16V jest lepszy od najnowszego Gripena E a starego C/D bije na głowę pod każdym względem to Słowacy musieliby byc głupcami by kupować całkowicie nierozwojowy mysliwiec czyi Gripena C/D bo Grip[ena E nie mają ani Czechy ani Węgry.

To Jo
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:48

Ludzie nie wrzeszczcie za samolotami do SP bo uszy bolą.W 2025 (jak nie wcześniej) będziemy mieć nowe samoloty bo się resus na Su-22 skończy, a nikt nie będzie mu go przedłużał o kolejne 10 lat.

KOSA
piątek, 1 czerwca 2018, 23:51

I TU SIE MYLISZ JUŻ TO ZROBIONO - NIESTETY

Olo
czwartek, 5 kwietnia 2018, 20:47

Tylko czemu inni użytkownicy su-22 rozstali się wcześniej niż my kupiliśmy f-16? Eksplotacja su-22 w Polsce do 2035 wcale nie jest taka nierealna.

wuwuzela
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:37

\"Kto rano wstaje...\" Okej, nowszy radar, ale zwraca uwagę że my za nie aż tyle większą kwotę wyposażyliśmy trzy pełne eskadry, a tu będzie jedna, okrojona... i pewnie podobny problem ze szkoleniem pilotów jaki był u nas. Inna sprawa, że Słowacy robią swój wybór akurat wtedy, kiedy u nas (a zatem znacząco bliżej) powstał jeden z najlepiej wyposażonych ośrodków szkolenia pilotów dla tego typu maszyny.

dim
czwartek, 5 kwietnia 2018, 23:17

ten radar jest nie tylko \"nowszy\". Z publikowanych ich\'nich analiz, takich jak te w d24 wynikało, że Grecy kombinowali konfigurację, pozwalającą dzielić się przez różne radary danymi, co widzą, w tym niektóre z nich - samolotu czy okrętu podwodnego - wyświetlające aktualnie w trybie pasywnym, a i tak widzące wszystko co widzi inny, dobrze ulokowany radar, w danej akcji aktywny.

sojer
czwartek, 5 kwietnia 2018, 21:59

Inflacja. Nasze były wycenione na 3,5 mld 17 lat temu.

dim
sobota, 7 kwietnia 2018, 13:39

Polskie kupiono praktycznie bezbronne, ot tak, dla efektu propagandowego. A te są z porządnym wyposażeniem.

sksjdjddjdj
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:21

14 sztuk.....

weqrfweartw345tw3
czwartek, 5 kwietnia 2018, 20:08

Jeżeli wziąć pod uwagę powierzchnię kraju i liczbę ludności, te 14 sztuk to relatywnie dużo więcej niż 48 polskich F-16.

Dropik
piątek, 6 kwietnia 2018, 20:20

Nie do końca. Mała ilość to zawsze trudniejsza w utrzymaniu.

nielot bojowy
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:06

Czy NASI technicy już przerzucają Słowacki szrot z MIG-ami 29 pod kątem zakupu części a może całych płatowców bi jeśli nie to jakiś San Escobar nas ubiegnie .

babrbi
czwartek, 5 kwietnia 2018, 13:51

u nas by sie przydalo podcianac do tej wersji nasze f16 w sumie to tylko wymiana radaru na aesu i pare drobych rzeczy.

Paweł
czwartek, 5 kwietnia 2018, 13:44

Ciekawe kiedy u nas ruszy program Harpia. Su22 i Mig29 czas pomału zastąpić nowym sprzętem. Przydałoby się z 48-64szt F16 V i 24 szt F35. Przy negocjacji 2 etapu Wisły nasi mogliby już z USA pomału negocjować zakup F16 i F35. Byłby dobry argument do zbicia ceny za samoloty jak w pakiecie byłyby kupione z systemem Patriot. A te obecne F16 zmodernizować do najnowszej wersji.

Willgraf
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:05

a kolega wie ,że potrzeba 3 razy więcej techników do obsługi F-35 ŚREDNI CZAS OCZEKIWANIA NA CZĘŚCI TO 2 LATA ! a zdolność bojowa nie przekracza 15%

cdee
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:55

F-16 V juz nie jest produkowane. Skad wiec wezma ??? Nasze zmodernizowac do tego poziomu. A dla nas kupic dodatkowo 70 szt F-18 - tych co nie chciała Kanada . F-35 to za 10 lat

Gts
czwartek, 5 kwietnia 2018, 20:24

F-16 V block 70/72 beda produkowane. Od Q3 2018 rusza produkcja w Greenville, gdzie jest przenoszona obecna linia produkcyjna. Takze proponuje sie zapoznac z informacjami. Poersze 16 szt jest zaklepane dla pewnego egzotycznego kraju, potem mozna zamawiac. Co wiecej ich koszt jest niewpsolmiernie mniejszy niz wtedy gdy my zamawialismy bo jest juz tylko jedna wersja, nie ma wybierania. Owszem F-35 jest fajny, ale nie ma szans zeby bylo nas stac na 3x drozszy w zakupie i 4-5x drozszy w utrzymaniu samolot.

Davien
piątek, 6 kwietnia 2018, 01:09

Gts F-35 nie jest trzy razy drozszy w zakupie i 4x drozszy w utrzymaniu, Dania za F-35A płacić ma po 93mln$ za sztukę , a F-16V nie kosztuje 30mln$ za sztuke:)

gregorx
piątek, 6 kwietnia 2018, 00:44

Gts, skąd Ty bierzesz te ko(s)miczne mnożniki? Skąd pomysł że koszt F-16 w najnowszej wersji jest \"niewspółmierne mniejszy\" niż naszych? Wtedy też była tylko jedna wersja (block50/52+) bo wariant opracowany na życzenie ZEA tylko przez nich był zamawiany. Temat wyboru F-16 czy F-35 nie istnieje, wiadomo że jeśli kupimy nowe samoloty to będą to F-35. Pomysły pozyskania starych F-16 do modernizacji czy nowych F-16 V upadły z powodu wysokich kosztów, niewspółmiernych do ich wartości.

KOSA
sobota, 2 czerwca 2018, 00:09

SKĄD TA WIEDZA ŻE POMYSŁ POZYSKANIA NOWYCH F 16 V Upadł a modernizacja naszych f16 block 52 plus do standardu V jest nieopłacalna ?

kotlet
czwartek, 5 kwietnia 2018, 18:35

Za 10 lat to dopiero zmienimy su22 i mig29

Davien
czwartek, 5 kwietnia 2018, 18:31

F-16V sa cały czas produkowane, maszyny dla Bahrajnu to niby skąd sie wezmą?

Gts
czwartek, 5 kwietnia 2018, 20:27

Z Grenville zapewne gdzie produkcja jest obecnie przenoszona. Jak dlugo tam bedzie kibia nie wiadomo, zalezy od Indii, wyboru mysliwca szkolnego w USA i ewentualnych kolejnych zamowien. Sam LM przewiduje ze zaklad bedzie prosperowal jeszcze dlugo dla samych modernizacji, ktorych na swiecie oczekuje sie ponad 1000szt.

patriota
czwartek, 5 kwietnia 2018, 13:34

Współczuję Szwedom :) Chorwacja, Bułgaria, teraz pewnie Słowacja. Same porażki. Tylko Słowacy szukają najtańszych z możliwych opcji użytkowania (eksploatacja, serwisowanie) wielozadaniowych samolotów odrzutowych. Wcześniej odrzucili leasing Jas-39 jako zbyt drogi, a tutaj będą kupować F-16 w najnowocześniejszej wersji? To może my kupimy 20 F-16C/D Block 70, a Słowakom oddamy 10-12 naszych starych F-16 C/D Block 52+?

cdee
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:57

Skandynawowie sa uczciwi. I to ich wada. Łapówki u nich prawie nie egzystuja

kj1981
piątek, 6 kwietnia 2018, 12:19

W Skandynawii łapówki są bardzo rzadkie - to prawda. Ale też sprzedaż uzbrojenia jest biznesem, gdzie trzeba się wyjątkowo mocno dostosowywać do lokalnych warunków - i Szwedzi to potrafią. Tak się bowiem składa, że często tam, gdzie pojawia się Gripen, to wybucha afera korupcyjna (żeby nie być gołosłownym: Czechy, Szwajcaria,...)

Zaintrygowany
piątek, 6 kwietnia 2018, 00:06

Nie powiedziałbym znane są łapówkowe afery Saaba czy to w Czechach czy w RPA

sylwester
czwartek, 5 kwietnia 2018, 21:36

tu nie idzie o uczciwość tylko o politykę i zdobywanie wsparcia pewnego państwa w zamian za zakupy

Wojciech
czwartek, 5 kwietnia 2018, 13:12

Skoro mamy już F-16 to chyba najlepszym zakupem dla nas byłby właśnie nabycie nowych F-16 V w liczbie 80 sztuk lepiej mieć więcej sprzętu zlokalizowanego w różnych rejonach kraju niż mniej np:F-35 sztuk 15.

Gts
czwartek, 5 kwietnia 2018, 20:32

Po pierwsze jedna polska eskadra to 16 samolotow. Po drugie, zakup F-16 w liczbie 48 szt w wersji V blovk 70/72 powinien zostac powiazany z modernizacja naszych F-16 block 52+ w czasie MLU. Program Harpia ze wzgledu na brak sensownej gotowosci F-35, roznych problemow i ogolnych kosztow czy braku dostepnosci czesci nalezy sobie nieco odpuscic. Kiedys uwazalem inaczej, ze nalezy wbijac w kolejke bo zamowinie z tego roku bedzie realizowane od 2024r, ale roznw przecieki z LM w sprawie F-35 sprawiaja ze wolalbym sobie teoche tamt odpuscic. Za jakis zas i tak moce produkcyjne zostana zdwojone wiec mozliwe ze nawet zamaiwajac w 2020r dostawa wcale mocno sie nie odsunie.

ryszard56
czwartek, 5 kwietnia 2018, 13:11

a kiedy My ze trzy eskadry takich??

PK
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:27

A po co komu ten szrot F 16 i Mig 29 to tej samej klasy samoloty,tak samo przestarzałe ,do odstrzału na pierwszej linii . Ameryka robi dobre interesy wyprzedając złom a Europejczycy się cieszą

Rg
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:54

Powinniśmy zastanowić się nad kupnem używanych F-16. Po wprowadzeniu F-35 w wielu krajach tego typu samoloty będą w atrakcyjnej cenie. Zawsze dużo lepsze niż MiG-29 czy Su-22. A oczywiście nic (oprócz budżetu) nie stoi na przeszkodzie aby kupić kilkanaście nowych F-35

Bbn
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:47

Niech MON jak najszybciej stara się o odkupienie słowackich MiGi 29 .

WW1
czwartek, 5 kwietnia 2018, 10:46

To Słowacja będzie miała o wiele nowocześniejsze F-16 od tych które my mamy,a tak na marginesie czy z naszego MON już dzwoniono w sprawie odkupienia szrotu MIG-29 ze Słowacji?? :)

reht
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:35

Nasze F16 mają już PONAD 10 lat!

JSM
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:20

W sytuacji zagrożenia W każdy samolot bojowy jest dobry tym bardziej że 29-te i tak mamy i tak. A to dobra maszyna.

dropik
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:16

ale przez lata to my mielismy nowsze i bedziemy ich mieli 3x tyle. migi sprawdzone. nie nadaja sie dla nas, ponoc

Kamil
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:57

Będzie miała to słowo klucz. Pytanie kiedy i ile sztuk? W 2024 roku? Kiedy zakładają wzrost wydatków do poziomu 2% PKB. Ale zakładać to oni mogą a prawda jest taka, że ich nie stać na nowe F16.

Mateusz
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:57

Ja bym się tym nie martwił- my od 10 lat mamy f16. Ja bym zakręcił się do tego żeby razem zakupić więcej f16tek ( dla nas żeby zastąpić migi i suczki ) .. Ale co tam MON nie pomyśli o tym .. Dla Słowacji to zbicie ceny o kilka procent. Dla nas też..

Willgraf
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:44

a co uważasz ,że po wtopieniu 20 mld zł z VAT w namiastkę Wisły, zakup od Słowaków Mig-29 to zły pomysł ? Zainteresuj się jaką gotowość bojową reprezentują MIG-29 w Polsce a jaką F-16 zdziwisz się których jest więcej w naprawach

nip
czwartek, 5 kwietnia 2018, 17:55

A no tak panie Willgraf,pan to jak zawsze wszystko co z USA to jest BE a wszystko co ruskie to jest super.Ten stary szrot typu MIG-29 nie porównuj pan do F-16V bo to jest śmiech na sali

Viper
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:31

nie wiele

Marek13
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:26

Już kiedyś się ich MiG-ami interesowaliśmy, do opinii publicznej podano, że ichnie są innej wersji itd, itp. więc zrezygnowano.

taa
czwartek, 5 kwietnia 2018, 22:51

ONE SĄ POPROSTU ZAJECHANE. widac to nawet jak wystawia jakiegoś na statykę na pokazach,połatane wygląda bardzo słabo w porownaniu z naszymi

lol
czwartek, 5 kwietnia 2018, 13:51

Poważnie? No popatrz jacy cwani ci Słowacy! A jakby poczekali jeszcze z 50 lat z zakupami, to mieliby jeszcze nowocześniejsze samoloty niż samo USA obecnie. To jest dopiero pomysł!

Tomek31
czwartek, 5 kwietnia 2018, 13:02

O wiele nowocześniejsze to będą w stosunku do pierwszych F-16 A/B. a od naszych C/D Block 52+ trochę nowocześniejsze, ale jednak. Może jakiś ekspert porówna i wskaże dokładne różnice.

niki
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:44

Ale my te F-16 już mamy i bazę do nich również a oni nie. Zawsze też możemy zmodernizować te nasze do standardu block70/72.

WW1
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:47

Niki a myślisz że u nas będzie jakaś modernizacja F-16?? budżet MON na wiele,wiele lat do przodu pochłonie Wisła i nic więcej nie kupimy ani nie zmodernizujemy

zeus89
piątek, 6 kwietnia 2018, 14:27

To nie jest tak, że cały przewidziany na zakupy budżet idzie teraz na Wisłę.

Fido
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:15

No faktycznie...odkrycie Ameryki ! Nasze mają już 12 lat i pewnie z roku na rok są coraz nowocześniejsze :p

bobo
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:56

Ten sarkazm ze słowackimi migami może okazać się rzeczywistością.

WW1
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:48

Bobo wcale bym się nie zdziwił,przecież u nas nic nowego tylko MON skupuje szrot wojskowy z całego świata

Vald
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:51

To jest dylemat smartfonowy. Jeśli kupisz teraz najnowocześniejszy smartfon świata, podejmiesz ryzyko, że za dwa lata (a nawet dużo szybciej) nie będziesz miał najnowocześniejszego smartfona świata.

Su 22
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:45

Dziwne żebyśmy my mieli nowsze jak nasze efki kupiono dekade temu.

Ktoś
czwartek, 5 kwietnia 2018, 10:12

No I jak ktoś by w MON przez przypadek pomyślał to można by było przekonać LM do przeniesienia linii F16 do Polski dla nas jakie 64-80szt + 14 sat Słowacja do tego może Rumunia i w perspektywie Bułgaria oraz Bałtowie. Projekt się domyka biznesowo;)

KOSA
piątek, 1 czerwca 2018, 23:58

I TO TRAFNE SPOSTRZEŻENIE … Ale u nas MON nie myśli .. zero woli politycznej a już dawno powinny być takie decyzje o zakupie kolejnych 3 eskadr i produkcji u nas plus jak zauważył kolega SŁOWACJA RUMUNIA BUŁGARIA A MOŻE I KRAJE BAŁTYCKIE ? ETC … A może Węgry i Czechy zakończą leasing Gripena ? A Wersja F 16 V myślę , że wciąż będzie kupowana nawet przez Amerykanów bo to tania ALTERNATYWA . A godnego przeciwnika dla F16 V Nie ma za dużo na rynku.

DSA
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:27

nawet gdyby to miało sens ekonomiczny to LM z pewnością nie jest zainteresowany rozwijaniem sprzedaży F-16. Cała uwaga skupiona na zachęcaniu do kupna F-35.

1968
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:25

Pewnie. I do kompletu niech dorzucą Hawaje albo chociaż Florydę. Ale jak ich znam to będą się chcieli wykpić zimną Alaską.

Marcin
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:23

Jak przekonac? trzeba było dekadę temu wpisac taki warunek w przetarg , samoloty mają byc produkowane u nas i już. Swoją drogą Francuzi i Szwedzi oferowali taką opcję ale miłośc do USA zwyciężyła oczywiście i to LM zarobiło na nas miliardy. Offset wiadomo - 0 USD. Na słowackich eFach tez zarobią zakłady w USA.

Craig
piątek, 6 kwietnia 2018, 01:52

Francuzi proponowali Mirage 2000 więc daj spokój. Szwedzki Gripen to samolocik dużo słabszy od naszych 16tek.A jeszcze Rosjanie oferowali produkcję w Mielcu samolotu M2000, czyli Migacza 29 z zachodnim sprzętem i uzbrojeniem. Całe szczęście wybraliśmy najlepszy samolot z oferowanych.

dropik
czwartek, 5 kwietnia 2018, 15:17

zaplacimy mld $ za linię to ją przeniosą :P

raf
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:39

Człowieku o czym Ty mówisz. Dla 100 sztuk samolotu nie przenosi się lini produkcyjnej.

zeus89
piątek, 6 kwietnia 2018, 14:30

Ależ przenosi. Turcy dla swojej armii będą produkować niecałe 100 UH-60M. Linia u nich rusza.

marek!
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:36

marzenie, szkoda,ze tylko marzenie, a Wiesz, ze byla taka szansa? u nas mysli sie albo krotkoterminowo, albo o blizej nieokreslonej przyszlosci - prawie SF.....tylko zal tylek sciska...

Gościu
czwartek, 5 kwietnia 2018, 14:07

Byłoby to jak najbardziej rozsądne posunięcie.

Razparuk
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:57

Serwis do nas by sie zdał...i chyba jest realny,produkcja to ma być w Indiach.

Orzel
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:54

z tego co pamiętam to już przenoszą... do indii (oni raczej kupią więcej niż my rumunia i bułgaria razem wzięte, a kraje bałtyckie nie mają żadnych sił myśliwskich i nie zapowiada się żeby tworzyły

loa
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:54

100USD za samolot. Jak Ci się domyka to nasze 64-80 szt czyli 6,4-8mld USD? I gdzie są Ci fani F-35 za 80mln USD już za kilka lat, ale dziś trzeba podpisać umowę by dostać się do kolejki?

Gts
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:37

To jest pobozne zyczenie: \"Jakby w MON ktos pomyslal\"

Napoleon
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:31

Szanse, ze ktoś tam pomysli sa niskie. Na Bałtów to bym sie nie nastawiał, ale chętnych pewnie by sie znalazło plus upgrade naszych 48 efek

bobo
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:06

O większej liczbie samolotów i przeniesieniu montażu do Polski był czas myśleć kilkanaście lat temu gdy kupowaliśmy F 16. Dziś co najwyżej sensowny byłby zakup jednej eskadry nowej wersji F 16 i rozpoczęcie modernizacji posiadanych maszyn. To pozwoliłoby utrzymać jako taki potencjał lotnictwa bojowego do czasu zakupu F 35 czyli gdzieś za 10 lat. Bardziej sensownego wariantu nie ma nawet gdyby przeprowadzić super dialog techniczny.

:))
czwartek, 5 kwietnia 2018, 12:01

Tu się zgadzam tylko że lepiej kupić 96 maszyn i osiągnąć poziom nasycenia 3*48 :)

Sebo
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:48

Zanim u nas by rozpiczeto produkcje to slowacja normalnie juz dawno miala wszystkie F na stanie.. Pytanie czy beda tyle czekac tylko po to by w PL postawili montownie..

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama