Reklama

Siły zbrojne

Europejska tarcza antyrakietowa: Radary APAR mogą już współpracować z rakietami SM-3

Dopiero po zakończeniu testów radarów APAR duńskie fregaty Iver Huitfeldt wejdą do służby operacyjnej – fot. M.Dura
Dopiero po zakończeniu testów radarów APAR duńskie fregaty Iver Huitfeldt wejdą do służby operacyjnej – fot. M.Dura

Firma Raytheon Missile Systems zakończyła z powodzeniem testy systemu przekazywania danych do rakiet przeciwlotniczych Standard Missile-3 (SM-3), który opracowano specjalnie, by zapewnić ich integrację z okrętowymi systemami walki innymi niż AEGIS.



Próby przeprowadzono 5 marca br. w brzegowym centrum systemów dowodzenia Królewskiej Marynarki Holandii (RNLN's shore-based combat systems centre) w Fort Erfprins w Den Helder. Zostały on sfinansowane wspólnie przez Raytheona oraz holenderską firmę Tahels Nederland (wchodzącą w skład europejskiego koncernu Thales). W ich trakcie potwierdzono możliwość komunikowania się przez dwupasmowy kanał łączności (w paśmie X i S) pomiędzy rakietą SM-3 i opracowanym przez Thales Nederland radarem wielofunkcyjnym APAR (active phased array radar) pracującym w paśmie X.

Czytaj więcej: Nowy element amerykańskiego systemu śledzącego okręty podwodne

Radar ten wykorzystuje cztery stosunkowo małe (w porównaniu do radarów AN/SPY-1 systemu AEGIS) aktywne anteny ścianowe, które dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu na masztach i elektronicznemu sterowaniu wiązką zabezpieczają obserwację dookólna w azymucie i szeroki kąt w elewacji. Ponadto biorąc pod uwagę rozmiary i wagę mogą być montowane wysoko na masztach (a nie w nadbudówkach jak w przypadku AN/SPY-1) i na mniejszych jednostkach klasy fregata a nawet korweta.

Według przedstawicieli Ratheona jest to ważny krok na drodze przystosowania okrętów europejskich do wykorzystania rakiet przeciwlotniczych rodziny Standard, wliczając w to pocisk SM-3 wykorzystywany w systemie obrony przed rakietami balistycznymi BMD (ballistic missile defence).

Czytaj więcej: Rakietowa umowa Raytheona

Będące obecnie na uzbrojeniu rakiety SM-3 Block IA wykorzystują do komunikacji z okrętem kanał łączności w paśmie S, kompatybilny tylko z radarami rodziny AN/SPY-1 (wchodzącymi w skład okrętowego system walki AEGIS, w który wyposażono amerykańskie krążowniki typu Ticonderoga i niszczyciele typu Arleigh Burke, hiszpańskie fregaty F-100, japońskie niszczyciele typu Kongo, norweskie fregaty typu Fridtjof Nansen i niszczyciele Korei Południowej typu Sejong the Great). Ten sam kanał łączności ma być również bazą dla systemu komunikacji z nową wersją rakiet Standard - SM-3 Block 1B, która ma zostać wprowadzona na uzbrojenie w 2015 roku.

By zwiększyć rynek odbiorców tych rakiet koncern Raytheon z własnych środków rozpoczął na początku 2010 roku prace nad kanałem łączności pracującym na dwóch pasmach częstotliwości S i X, który pozwalałby współpracować rakietom Standard SM-3 Block 1B z okrętami wyposażonymi w system radiolokacyjny oparty o radar APAR i stacje radiolokacyjną dalekiego zasięgu SMART-L (pasmo L).

Rozszerza to krąg odbiorców tych pocisków o wszystkich użytkowników stacji APAR, a więc o niemieckie fregaty typu Sachsen, holenderskie fregaty typu De Zeven Provinciën, duńskie okręty wsparcia i dowodzenia typu Absalon i fregaty typu Ivar Huitfeldt.

Sprawę upraszcza fakt, że wcześniej sprawdzono możliwość wykorzystywania tego radaru do naprowadzania rakiet Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) i SM-2 Block IIIA. Dzięki ostatnio przeprowadzonym testom już nic nie stoi na przeszkodzie, by okręty wyposażone w radar APAR mogły być w pełnym zakresie wykorzystywane do budowy europejskiej tarczy antyrakietowej.

Maksymilan Dura

 
Reklama

Komentarze

    Reklama