Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Euronaval 2014: łodzie motorowe przyszłości dla wojsk specjalnych

  • Fot.: Flickr
    Fot.: Flickr

Rywalizacja pomiędzy motorową łodzią sztywnodenną Rafale 950 firmy Sillinger i łodzią ECUME firmy Zodiak Milpro pokazuje, w jakim kierunku będą się rozwijały tego rodzaju konstrukcje w najbliższej przyszłości.

Firma Sillinger uruchomiła produkcję całej rodziny łodzi abordażowo–szturmowych Rafale, uzyskując zgodę od koncernu Dassault Aviation na wykorzystanie nazwy najnowszych, francuskich samolotów wielozadaniowych. Sillinger opracował sześć modeli motorowych jednostek pływających: od 9,5 do 16 m, z których część już znalazła nabywców – w tym przede wszystkim Rafale 1200 o długości 12 m.

Rafale 1200–fot. SILLINGER

Najnowszym produktem specjalnie opracowanym dla potrzeb francuskich komandosów jest łódź Rafale 950 o długości 9,5 m. Może być ona napędzana silnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Na wystawie Euronaval prezentowany był model z pędnikami strugowodnymi. Każdy z nich ma moc 350 KM, co pozwala na poruszanie się z prędkością 42 w przy pełnym obciążeniu. Proponuje się również łodzie ze śrubami. Pędniki mają jednak tą zaletę, że zapewniają RHIB-om większą zwrotność i pozwalają im na bezpieczne działanie na płytkich wodach.

 

Rafale 950–fot. SILLINGER

Rafale 950 ma kadłub z przekrojem V i dziobem specjalnie zaprojektowanym do przechodzenia przez fale na dużych prędkościach. Do jego zbudowania wykorzystano materiały kompozytowe (w tym włókno szklane oraz żywice izoftalowe i winyloestrowe), co zapewnia odpowiednią wytrzymałość i trwałość.

Rufa Rafale 950 z widocznymi pędnikami–fot. M.Dura/Defence24.pl

Rafale 950 podobnie jak wszystkie łodzie z tej rodziny zalicza się do jednostek wielofunkcyjnych. Istnieje bowiem możliwość modułowej wymiany wyposażenia, co ułatwiają specjalnie zamontowane w pokładzie lekkie szyny aluminiowe. Dzięki nim można dołożyć dodatkowe, amortyzowane siedziska, zamontować skrzynie ładunkowe, zainstalować dodatkowe systemy: np. radary, głowice optoelektroniczne lub urządzenia rozpoznania radioelektronicznego.

Pokład ładunkowy Rafale 950–fot. SILLINGER

Ważną cechą Rafale 950 jest możliwość zamontowania osłon balistycznych Spectra, które są w stanie osłonić najważniejsze fragmenty i strefy łodzi. Rozwiązania są o tyle pewne, że Sillinger produkuje od 250 do 300 jednostek pływających rocznie sprzedając je do 45 krajów w Europie, Azji oraz Ameryki Łacińskiej.

Zodiak Milpro proponuje typoszereg ECUME

Firma Zodiak Milpro proponuje dla francuskich komandosów podobne rozwiązanie – łodzie ECUME, które są dostępne w długościach od 9 do 11 m. Bazują one na modelu ZH-930, który daje możliwość wykonywania długich rajdów – do 200 Mm przy prędkości 40 w transportując do 16 komandosów z pełnym wyposażeniem.

Także w przypadku Zodiaków istnieje możliwość wyboru napędu, pędników oraz wyposażenia. Pomaga w tym pokład ze specjalnymi szynami montażowymi, a także możliwość zastosowania charakterystycznej rampy do np. spuszczania pojazdów lub skuterów podwodnych.

Rufa łodzi ECUME (Zodiak Milpro) z widoczną rampą do opuszczania skutera podwodnego i szynami w pokładzie–fot. M.Dura/Defence24.pl

Ilość amortyzowanych siedzisk (opracowanych przez inżynierów Zodiac Milpro) zależy tylko od zamawiającego podobnie jak materiał, z którego ma być wykonany kadłub (aluminium lub kompozyty). Głównym uzbrojeniem łodzi jest wielolufowy karabin maszynowy umieszczony na dziobie.

Stanowiska sterników i obsługi systemów pokładowych łodzi ECUME (Zodiak Milpro) z–fot. M.Dura/Defence24.pl

Firma Zodiac Milpro sprzedała jak dotąd ponad 20000 różnego typu łodzi do ponad 80 krajów.

Reklama

Komentarze (2)

  1. kzet69

    Z prędkością 40: czego węzłów, km/h, mm/h czy m/s????

    1. cybant

      40 knotów czyli 74km/h :)

    2. gladki zab

      42 wezłów, dali bez kropki

    3. Dragon

      :kzet69 lat świetlnych

  2. rybak

    czyli na ryby się przyda ???

Reklama