Duże zamówienie na F-35. Redukcja ceny

30 października 2019, 09:57
Zrzut ekranu 2019-10-29 o 16.45.46
F-35. Fot. USAF
Defence24
Defence24

Pentagon i Lockheed Martin osiągnęły porozumienie zmniejszające koszt F-35A o 12,8 proc. Myśliwiec kosztuje teraz mniej niż 80 milionów dolarów, co oznacza cenę porównywalną do dotychczas eksploatowanych samolotów 4. generacji.

Połączone Biuro Programu F-35 (F-35 JPO) i firma Lockheed Martin (NYSE: LMT) sfinalizowały umowę o wartości 34 miliardów dolarów na produkcję i dostawę 478 samolotów F-35 przy najniższej cenie jednostkowej samolotu w całej historii programu. Ten kontrakt obejmuje samoloty dla Stanów Zjednoczonych, zagranicznych partnerów programu F-35 oraz innych państw w trybie FMS, a cała zamówiona produkcja będzie zrealizowana w transzach 12, 13 oraz 14.

Według komunikatu Lockheed Martin dzięki tej umowie, program F-35 spełnia swoje długofalowe cele redukcji kosztów dla każdego wariantu. Cena jednego egzemplarza F-35A, włączając w to samolot i silnik, wynosi teraz mniej niż 80 milionów dolarów, zarówno w transzy produkcyjnej 13 jak i 14. Cena jednostkowa F-35A oznacza szacunkowe obniżenie ceny ogólnej o 12,8 procent w porównaniu do ceny egzemplarza z transzy 11 dla wariantu lądowania konwencjonalnego, a także średnie oszczędności w wysokości 12,7 procent dla wszystkich trzech wariantów, od transzy 11 do 14.

Obniżenie kosztów to krytyczny czynnik dla powodzenia tego programu. To wspaniała wiadomość, że Połączone Biuro Programu F-35 i firma Lockheed Martin sfinalizowały tę przełomową umowę na trzy transze samolotów. Umowa oznacza średnią redukcję kosztów o 12,7 proc. dla wszystkich trzech wariantów i zapewnia cenę poniżej 80 milionów dolarów dla wariantu USAF F-35A już od transzy 13, czyli o jedną transzę wcześniej niż planowano [...] Ta umowa, warta 34 miliardy dolarów, to prawdziwy historyczny przełom dla programu F-35.

Generał broni USAF Eric Fick, dyrektor programu F-35

Umowa obejmuje 291 samolotów dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych, 127 dla państw będących partnerami programu F-35 oraz 60 egzemplarzy dla innych państw w ramach programu Foreign Military Sales. Szczegółowe ceny wyglądają następująco:

 

Wariant

Transza 12

Transza 13

Transza 14

Procentowa obniżka względem transzy 11*

F-35A

82,4 mln USD

79,2 mln USD 

77,9 mln USD

12,8%

F-35B

108,0 mln USD

104,8 mln USD

101,3 mln USD

12,3%

F-35C

103,1 mln USD

98,1 mln USD

94,4 mln USD

13,2%

*Uwaga: Końcowe ceny dla wariantów F-35 po korektach uwzględniających kwoty dodane przez Kongres oraz inne uzgodnienia umowne są następujące: F-35A – 89,3 mln USD; F-35B – 115,5 mln USD i F-35C – 108,8 mln USD. 

Czytaj też: Polska a Belgia, czyli ile będą kosztować F-35? [ANALIZA]

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 123
Reklama
raKO
czwartek, 31 października 2019, 10:08

To cena porównywalna z ceną Super Horneta i Su-35.

andys
czwartek, 31 października 2019, 03:32

Wyglada na to, że F-35 to doskonały produkt, wspaniale lobbowany i sprzedawany na świecie. Ten samolot wyznacza trendy w rozwoju lotnictwa wojskowego na wiele lat.

rer
czwartek, 31 października 2019, 01:01

A jak tam cena Su27Block57

BUBA
środa, 30 października 2019, 13:51

Davien, tanieje dla USA które perspektywicznie kupią 200/300 F-35 w najlepszej wersji a nie 32 samoloty.... Wystarczy porównać cenę ostatniego F-16 Block 50 dla USA i F-16 Block 52+ dla Polski. Wszystkie dane są publiczne jeżeli chodzi o samoloty dla USA.

bania Davien
środa, 30 października 2019, 21:07

Tanieje, tanieje bo to w sumie na obecna chwilę "barachło" nie nadające się do "prawdziwej" walki które trzeba na siłę sprzedać aby odzyskać choć kilkadziesiąt mld. USD wtopione w tego "nielota". LM i rząd USA robi więc wszystko aby sprzedać tego "cudaka" wszystkim którzy tylko są w stanie zapłacić gotówką tak potrzebną budżetowi USA, który się wali i ma-pomimo największej koniunktury od lat- największy deficyt budżetowy od ostatniego "kryzysu" z przed 7 lat tj. 984 mld. (słownie "miliardów") USD. A w połączeniu z długiem tego "bankruta" który wynosi już ponad 23 BILIONY USD i którego obsługa już "duśi" rząd USA a za 2-3 lata bez przeprowadzenia radykalnych cięć go "zadusi" zmiana polityki USA jest oczywista.

Ryszard53
środa, 18 grudnia 2019, 18:29

A mnie się wydaje że Izraelczycy nie kupili by barachła jednak potrafią i myśleć i liczyć. Oczywiście , że są dotowani przez upadających amerykanów. Ale ja życzył bym naszemu państwu takich upadków!!!! Tyle że z naszymi myślicielami to nie wydaje się to możliwe!!!

Stirlitz
czwartek, 31 października 2019, 10:17

Jeżeli nazywasz barachłem samolot po który ustawiają się kolejki, to co powiesz o Su-57, którego nikt nie chce? ;) albo o Su-35, które Turcy nazwali skromną alternatywą dla F-35? ;)

Wania
czwartek, 31 października 2019, 08:40

To barachło ciągle chce Turcja, która mimo zachwalania przez Putina su-57 go nie chce ani su-35. Na Alasce dochód na mieszkańca 70 936 usd - Rosja 11 289 usd, srednia pensja Alaska 4893 usd Rosja 665 usd. Na szczęście Rosja zaczęła budować toalety w szkołach. Jeszcze 1500 szkół ma wychodek pod płotem a w zimie wiadro w kącie klasy, ale wolimy Rosję od tego prawie bankruta.

bania Davien
czwartek, 31 października 2019, 20:49

Turcja "chce" bo chce odzyskać setki milionów USD, które zainwestowała w to "barachło" zanim się zorientowała jaka to wtopa. Dlatego Erdogan ciśnie bo chce odzyskać kasę i jednocześnie faktycznie uciec od tego złoma. A jedynie jak może to robić to twierdzić, że dalej to barachło chce kupić.

Davien
czwartek, 31 października 2019, 01:35

Bania, i dlatego USA kupuje ponad 2400sztuk, dlatego Turcy własnei olali Su-35 i będa prosic o F-35:)) Dlatego pewnie kazdy kto moze az się pali by kupic F-35:)) Oj bania dawno sie tak nei zbłazniłes:)

R
czwartek, 31 października 2019, 11:52

A jest inne wyjscie dla US i pozostalych uczestnikow programu f-35? nie ma, zainwestowli grube miliardy to co maja teraz zrobic? A tak przy okazji sciemniania, ze f-35 idzie jak swieze buleczki, to ilu jest kupcow z poza programu?

Davien
czwartek, 31 października 2019, 18:16

Doprawdy?? Jakos USA nie miąło skrupułów przed skasowaniem Crusadera, Comanche,a i innych zaawansowanych projektów:) A co do zakupów to Japonia ponad 130, Polska 32, Belgia 34, Izrael minimum 50, Korea min 40, a chce je Tajwan, Indie, Grecja itp wiec panie R...

Odporny na propagande.
piątek, 1 listopada 2019, 01:48

Tylko ze na tamte projekty koszty calosciowe nie wyniosly 1 400 000 000 000 (bilionow, z angielskiego sytemu trillion USD) tak jak w przypadku F-35. Poza tym srednia wieku ich F-15 i F-16 to trzydziesci lat. Dlatego tez buduja nowy lekki mysliwiec o czym donosil Defence24. Tak czy siak sa skazani na F-35. No i oczywiscie zwiaza ze soba wszystkich nabywcow F-35, bo przeciez wiadomo ze trzeba kupowac czesci, serwisowac, kupowac uzbrojenie, ktore nawet nie uzywane traci swoja "przydatnosc do spozycia". Czyli generalnie USA beda je kontrolowac, bo wiadomo ze bez serwisu i czesci nie poleci, a nie wiadomoczy nie maja tez zdalnego dostepu do oprogramowania sterujacego maszyna. F-35 to najdrozszy program zbrojeniowy w historii ludzkosci i jego skasowanie bylo by porazka, zarowno jak ekonomiczna i - co bardziej by zabolalo - wizerunkowa.

Davien
wtorek, 5 listopada 2019, 01:39

Panie propaganda ,prosze nie siac propagandy:) Cena całego programu F-35 przez kilkadziesiąt lat to ok 400mld usd wiec niezła wtopa. Co do sredniej wieku to Rosja ma jeszcze starsze Su-27 i MiG-29:) Tyle ze F-15 i F-16 sa zmodernizowane a rosyjskie nie:) Rozumiem że wg pana maszyna w stylu L-159 ma byc jakims zastepstwem dla F-35 czy F-15??? No takich...dawno nie czytałem:)

Odporny na propagandę.
wtorek, 5 listopada 2019, 12:29

I jak zwykle bajeczki nie podparte żadnymi dowodami. Całkowity koszt programu zamknie się w kwocie 1,4 Trillion US Dollars i jest to najdroższy program zbrojeniowy w historii lotnictwa. Po co wyjeżdżasz z Rosją i migami i suchojami, skoro mowa o F-35? Kompleksy masz jakieś? F-16 nie były modernizowane, a w kilkunastu F-15 wymieniono radary. Ruskie SU-27 przeszły modernizację, do standardu SM. Więc znowu wtopa. Co do nowego lekkiego amerykańskiego myśliwca, nie masz pojęcia jaka to będzie maszyna. I to tyle w kwestii twoich wynurzeń.

Davien
środa, 30 października 2019, 16:49

BUBA, tanieje dla wszystkich więc nie zmyslaj jak zwykle. USA kupuje ponad 2000 F-35 wiec znowu zmyslasz. Panie BUBA F-16block50/52 a F-16 block 50/52+ to zupełnie inne maszyny. Nasze Jastrzebie sa znacznie nowoczesniejsze i lepiej wyposazone od amerykańskich bl 50/52:)

BUBA
środa, 6 listopada 2019, 14:19

Tak , szczególnie że ostatni amerykański F-16 Block 50/52 dostarczono zdaje się w 2008. dla USA nie ma plusa. Od razu jest pełna opcja to standard z JHCMS, JADM i AIM-120C-7. A kiedy dostarczono ostatniego F-16 Block 52+ Polsce? Może stały nawet obok siebie na "taśmie"...znajdziesz informację o ostatnim F-16 dla USA na F-16.net.

R
środa, 30 października 2019, 13:30

LM glupi nie jest, co z tego, ze cena spada, jak koszty utrzymania pozostaja te same a an tym bedzie dobrze zarabial w przyszlosci.

Davien
środa, 30 października 2019, 16:50

Koszty utrzymania panei R maleja ciagle więc naprawde daruj sobie zmyslanie jak zwykle.

środa, 30 października 2019, 15:33

_______wydaje mi się że koszta nie są w F-35 i LM najważniejsze a swoje na serwisie dostaną________

a ja dalej swoje
środa, 30 października 2019, 13:18

Hallo ! nie dziwi nikogo że proponują ten cud latającej techniki (prawie)wszystkim? Na siłę schodzą z ceny itd. No mnie to zastanawia i nie mówcie że to z troski o sojuszników. To szpieg i Koń Trojański

niegge
środa, 30 października 2019, 16:38

przecież Trump ich przymusił do zejścia z ceny grożąc, że wycofa zamówienia. Kupują wszyscy, ba! Niektórzy dokupują kolejne sztuki.

.
środa, 30 października 2019, 16:13

No mają tu Amerykanie co szpiegować...

Rudaemi
środa, 30 października 2019, 15:31

Odpowiedz jest jedna. Zarobią na serwisach- srysach i tym podobnych sprawach a jeżeli przy tym będą mogli w jakiś sposób kontrolować maszyny to tylko lepiej dla nich. To się nazywa uzależnienie od siebie tzw sojuszników czego dobrym przykładem jest Turcja która na swe szczęście stara się usamodzielnić. Niemcy stawiając na "Europę" pokazali aamerykanom gdzie mają ich F-35. Osobiście nie wierzę zarówno USA jak i Europie ale trzeba na kogoś postawić, USA to zły wybór co sprawa Kurdyjska pokazała dobitnie Jeszcze słowo o Harpii. Niestety wybór F-16 przekreślił innego producenta i mamy co mamy. Dalsze F-16 byłyby najlepszym rozwiązaniem w naszej nie godnej pozazdroszczenia sytuacji.

Wania
czwartek, 31 października 2019, 08:43

No troche nie do końca Turcja się usamodzielnia, bo jednak nie chce rosyjskich cudów techniki i żada F-35.

Bebe3
czwartek, 31 października 2019, 07:15

Co za bzdury, Turcja chce kupić f35 tylko nie może. Koncerny takie jak LM mają zaklady na całym świecie. Dla Polski zakup F35 to prirytet jak OPL, wobec tych samolotów rosyjska opl jest bezradna bo ich nie widzi.

Fanklub Daviena
środa, 30 października 2019, 13:16

A o ile monopolista LM podniósł cenę serwisowania? Godzina lotu tego bubla to ile kosztuje? Pewnie tyle, że niedługo go będą dawać za darmo ale klient zapłacze nad rachunkiemnza serwisowanie... :)

Bebe3
czwartek, 31 października 2019, 07:17

To ruskie auta musza za darmo rozdawac, bo caly czas sie psuja.

Davien
środa, 30 października 2019, 16:51

Mniej funku niz godzina lotu waszych MiG-29 wiec tylko na tym zyskamy:) A cena serwisu stale spada:)

czwartek, 31 października 2019, 00:54

To podaj konkretne wartosci na dzien dzisiejszy z wiarygodnego zrodla.

Davien
czwartek, 31 października 2019, 12:23

Jak chcesz:) Boeing w raporcie dla pentagonu na temat F-15X podaje koszt F-35A na 37tys usd,koszt godz lotu dla Jastzrebia-czastkowy 40tys zł, dla MiG-29 to 76 tys zł-dane polskiego MON. Koszt całkowity dla Jastzrebii to 27 tys usd, to teraz policz sobie koszt dla MiG-a:)

R
piątek, 1 listopada 2019, 13:36

Kosz lotu F-35A na 44 tys i odnosnie jeszcze kosztow "Another cost the F-35 program will have to deal with at some point is the cost of bringing older jets up to the latest standard. Under a manufacturing concept known as concurrency, F-35 production began before the jet’s hardware and software was completed. This was done to get jets into the field faster, so pilots could train on them earlier. The problem is that there are now scores, if not hundreds of jets around the world that need updating to the final standard, a complicated and expensive process."

Davien
sobota, 2 listopada 2019, 12:54

Wiesz jakos bardziej wierzę Boeingowi niz Popular Mechanics co juz zaliczył chocby potezna wtope z AIM-9X:)

obalaczbredni
niedziela, 3 listopada 2019, 12:55

A gdzie ten Boeing to podaje tak konkretnie? czytasz tajne raporty? wow, a te 76 tys to gdzie mon podaje? konkretnie.

Odporny na propagande.
niedziela, 3 listopada 2019, 02:00

Popular Mechanix nie zaliczyl zadnej wtopy, podawali to samo co podawalo CNN, a skolei CNN podawalo to na podstwaie komunikatu Pentagonu, a mianowicie ze AIM-9X zostal zmylony flatra nad Syria przez zabytkowego SU-22. A o takich kosztach nie podaje tylko popular mmechanix, ale tez wile innych zrodel, w tym oficjalne raporty jak GAO.

Davien
poniedziałek, 4 listopada 2019, 01:39

Panie propaganda, głowica IIR jest zwyczajnie niewrazliwa na flary, równie dobre mógłbys ja zakłócac dipolami:) wiec naprawdę daruj sobie dawno obaloną wpadke CNN:))

Odporny na propagandę.
wtorek, 5 listopada 2019, 12:31

CNN pisała o tym opierając się na źródłach w Pentagonie. Wpadkę to zaliczył AIM-9X.

piątek, 1 listopada 2019, 01:53

To 37 tysiecy USD (Dolarow Amerykanskich) to mniej niz 76 tysiecy PLN (Polskich Zlotych)?

Hdja
środa, 30 października 2019, 16:04

Napewno taniej niż rosyjska okupacja więc tak opłaca się :)

dawo
środa, 30 października 2019, 13:09

F-35C jest droższy o prawie 20 mln USD od wersji A?

gregorx
środa, 30 października 2019, 17:03

Większy płatowiec i znacznie mniejsza skala produkcji tego wariantu

xawer
środa, 30 października 2019, 16:13

Mniejsza seria, wzmocniona i zmieniona konstrukcja, specjalne wyposażenie kosztuje!

sztachx7
środa, 30 października 2019, 13:05

Brakuje informacji czy to wpłynie na naszą cenę. I z którego wariantu /wersji mielibyśmy korzystać?

rer
czwartek, 31 października 2019, 01:15

Wpłynie, wersja projektowana dla sił powietrznych F35A, wygląda na to że będą tańsze niż Belgijskie porównywalne do zakupu F16(+inflacja) chyba że weźmiemy pakiet ful wypas. Zaletą FMS jest jednakowa cena i katalog wyposażenia dla wszystkich sojuszników żadne przetargi tu nie są potrzebne no chyba żeby onuce chciały startować z ich "analogiem 5gen." Su27block 57

SimonTemplar
środa, 30 października 2019, 17:57

Nie wpłynie bo niby dlaczego? Zadeklarowaliśmy zakup 32 szt. bez przetargu. Prezydent podpisał umowe z uśmiechem na ustach. Nie chcemy niczego innego. Dlaczego więc. Jankesi mieli by tracić kilkanaście milionow dolarów skoro frajerzy z Polski sami chcą płacić?

Bebe3
czwartek, 31 października 2019, 07:21

Co za bzdury, przeciez cena zależy od nr transzy, bez znaczenia dla kogo w NATO jesli kongres wyrazi zgode.

Marcin
środa, 30 października 2019, 11:54

Na Polsce sobie odbiją, my przecież zapłacimy ponad 200 milionów za egzemplarz, a politycy odtrąbią że to sukces.

Marcin
środa, 30 października 2019, 17:33

200 milinów za egzemplarz, bo o takiej kwocie mowa, dokładnie a nie jakieś 80 milionów nikt z pozycji monopolisty i bez przetargu nie obniży ceny o połowę lub więcej. Jaka infrastruktura? nikt jej nie dolicza do ceny kontraktu przecież - kolejna manipulacja. Po za tym co tam trzeba znowu w Łasku budowac? przecież 2,5 letni remont się skończył , kolejne bajdy. powinno się ogłosic transparentny przetarg - wybór między Gripen NG , Rafale F4. oraz Typhoonem. W zasadzie każdy wybór byłby znacznie lepszy i o niebo tańszy . Do tego offset i produkcja przynajmniej części maszyn w kraju, a potem u nas serwisowac . Ot i cała prawda.

2 plm ''Krakow'' z Goleniowa
czwartek, 31 października 2019, 13:01

Prosze byc powaznym i niewypisywac glupot, bo wedlug kolegi gdybysmy kupili np. Gripeny, Rafale lub Typoony to nie potrzebna by byla dla nich odpowiednia infrastruktura, jak rozumiem wedlug kolegi wystarczylaby infrastruktura F-16 !? Otoz myli sie kolega, kupujac nowe samoloty to kupuje sie praktycznie caly nowy system obslugi technicznej, informatycznej i uzbrojenia itp. Reasumujac kupujac jakakolwiek maszyne trzeba jej przygotowac odpowiednia infrastrukture oslugi techn. obslugi informat. obslugi uzbrojenia itp. bo na tym zarabiaja firmy, po prostu, wiec gdybysmy kupili np. Gripena Rafale czy Typooa to koszt bylby porownywalny z zakupem F-35

BUBA
środa, 6 listopada 2019, 14:12

Nie sadzę. Szwajcaria to bardzo skrupulatnie liczący pieniądze podatnika kraj. Wyszło im że Gripen jest samolotem najtańszym w wprowadzeniu do użytku i eksploatacji. Sam proces obsługi F-16 Block 52 jest niesamowicie pracochłonny i drogi w porównaniu z np. Gripenem czy dwusilnikowym MiGiem-29 9.12 co przekłada się na cenę godziny eksploatacji. najlepszym przykładem jest ilość personelu, maszyn i narzędzi specjalistycznych(np. diagnostycznych) potrzebnego do obsługi poszczególnych samolotów.......................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................. 2011: "Za najlepszą ofertę uznano propozycję Saaba. Szwajcarzy oszacowali, że Gripen oferuje najniższe całkowite koszty zakupu i użytkowania myśliwców w okresie 30 lat. Według szwajcarskiej prasy wartość programu zamknie się sumą 3 mld CHF (3,3 mld USD). Nie jest jednak pewne, czego dokładnie dotyczy ta kwota. Szwedzi, podobnie jak inni uczestnicy przetargu, zaproponowali też 100-procentowy offset"............................................. ............................................................................................................................................................. Pozdr.

Falcon
środa, 30 października 2019, 14:38

Polska dostanie samoloty z 14 transzy albo późniejszych więc samolot nie bed, ie droższy niż 80 milionów a nie żadne 200.

Tomasz33
środa, 30 października 2019, 13:38

Polska zapłaci za 32 samoloty F-35 plus/minus 4-4,5 mld dolarów. A to i tak będzie cena nie tylko za same samoloty. To wychodzi dużo mniej niż pan napisał, proponuję nie manipulować bo i tak wszyscy doskonale o tym wiedzą. Szczególnie za wschodnią granicą.

Krzysztof
środa, 30 października 2019, 13:38

Jeśli z serwisem, uzbrojeniem, silnikami na 25 lat to 200 mln to dobra cena. Ale i tak nie powinnismy ich kupować, po co nam one? Kto obrobi danych które one dostarczą?

Po co
środa, 30 października 2019, 13:34

Po co się wypowiadasz , jak się nie znasz ?

Lord Godar
środa, 30 października 2019, 13:12

Cena jednostkowa wraz z całym kramem , wyposażeniem i uzbrojeniem może wyjść i 150 , 200 i ponad 200 jeśli doliczyć nawet do tego niezbędną infrastrukturę , którą trzeba zbudować i wyposażyć . Wszystko zależy co i ile czego kupimy ...

orel
środa, 30 października 2019, 13:02

a ty wiesz co by wchodziło w skład tych 200 milionów, zakładając że taka by była kwota, czy nie wiesz co by wchodziło w skład tych 200 milionów?

rED
środa, 30 października 2019, 12:35

Powinniśmy kupić SU-57 prawda? Bo nie ma nanaloga.

Davien
środa, 30 października 2019, 11:04

Czyli jak widać F-35 ciagle tanieje i między bajki można włozyc rozpowszechniane tu poglądy o tym ze nikt go nie kupuje:)

R
środa, 30 października 2019, 14:43

Tak, tak, ale LM glupie nie jest, cena maleje bo nie maja innego wyjscia, ale koszty uzytkowania nie zmienia a na tym beda zarabiac w przyszlosci.

GB
środa, 30 października 2019, 16:22

To przecież jak każdy normalny producent. Normalny znaczy nie rosyjski. Patrz klęska samolotu SSJ100 dla którego Rosja nie może zorganizować normalnego serwisu (na którym by producent zarabiał).

Davien
środa, 30 października 2019, 22:00

Lepie, Turcja własnei ustami ministra obrony pogoniła rosyjskie marzenia o spzredazy Su-35:) A Norwegian Air rozwiał w pył propagande rosyjska o zakupie SSJ przez Norwegów:)

B52
czwartek, 31 października 2019, 07:25

Bo kto kupi przestarzały sprzet za kwotę powyzej 100mln za samego platowca?

Davien
czwartek, 31 października 2019, 12:25

No bez przesady, na razie Su-35S wyszedł dla Indonezji ok 100mln za sztuke:)

Marek
środa, 30 października 2019, 14:22

Przecież było jasne, że kupują. Tak samo jasne było, że będzie taniał.

Gts
środa, 30 października 2019, 14:12

Efekt skali produkcyjnej jest widoczny. Bajki troli jak zwykle, sa po prostu bajkami, ale mimo wszystko głownym kupujacym sa jednak USA i kraje biorące udział w programie. Nowych użytkowników z poza porgramu jeszcze nie jest dużo, ale czekamy na trwające przetargi i testy. Pewnie byłoby jeszcze lepiej i taniej gdyby jeszcze bardziej rozproszyć produkcje tak by kilka zakładów produkowało te same elementy np w Europie, Azji, USA i Australii. To pozwoliłoby też lepiej częsci niezbędne do obsługi dystrybuować.

I co z tego, ze tanie?
środa, 30 października 2019, 13:59

Davien, zaiscie tanieje, ale co z tego, jezeli utrzymanie tego gniota jest/bedzie 5 x drozsze od samolotow legacy! Do tego calkowita zaleznosc od LM i dostepnosc maszyny co trzy dni w optymalnym scenariuszu. Jezeli taka Polska zakupi 36 sztuk, dojdzie do konfliktu jakiegos (nie daj Boze) to czym beda piloci latac/walczyc po pierwszym dniu? USA z gigantyczna flota tego nielota i jeszcze wieksza flota prawdziwych samolotow bojowych poradzi sobie bez problemu, ale kraje jak Polska to... raczka w nocniku!

Davien
środa, 30 października 2019, 16:58

Jak na razie to ten gnot jak go nazywasz nie ma problemu z działaniami w Syrii, rozwalaniem czego chce i jak chce. Natomiast co do kosztów to obecnie wychodzi 37-44 tys usd za godzinę, przy min 27 dla F-16 i jakichś 50 tys dla MiG-29, wiec tylko zyskamy a wam w Rosji płacz jedynie pozostanie:)

Yugol
środa, 30 października 2019, 21:06

Tylko w tym regionie może sobie gwiazdorzyć bo tę sieroty niezależnie od stopnia bogatstwa wyposażenia czy wyszkolenia są nieporadny. Wyślij go nad Serbię to mu zgaszą gwiazdę tak jak F-117 i grzecznie przeproszą bo przecież w końcu końca jest niewidzialny.

Davien
czwartek, 31 października 2019, 01:38

Taak jakoś panei Yugol OPL Serbii przestała całkowicie istniec w 1999r, w Syrii F-35 niszczy najnowoczesneijsze radary niezdolne go nawet wykryc, a podobno sa antystealth i bez problemu radzi sobie z systemami jakich nie było na deskach kreslarskich jak F-117 roznosił obronę Serbii w pył:)

Gnom
czwartek, 31 października 2019, 20:24

Dlatego jeden F-117 (z kilkunastu w akcji) leży podziurawiony odłamkami starej Newy w Belgradzie. I pewnie tych radarów o których piszesz zniszczono tyle co serbskich czołgów po 3 miesiącach nalotów, czyli w większości makiet. Podobnie jak "precyzyjne" bombardowanie chińskiej ambasady. Pobożne życzenie skokowej przewagi nad przeciwnikiem to niestety tylko pobożne życzenia, inaczej mielibyśmy w stosunku do ruskich podejście takie same jak wobec mniejszych państw.

Davien
poniedziałek, 4 listopada 2019, 01:41

Dlatego panie Gnom te F-117 rozniosły w pył OPL Serbii niszczac wszystkie stacjonarne radary, rozwalając bazy wojskowe a chinska ambasada oberwała podobno przypadkiem. No ale jak widac dla ciebie serbskie i rosyjskie bajki to prawda objawiona:)

GB
środa, 30 października 2019, 16:31

Ty lepiej popatrz po ile chodzą francuskie Rafale. A chodzą po tyle bo w pakiecie mają serwis na ileś lat.

Gnom
środa, 30 października 2019, 13:20

A z której to transzy ma skorzystać Polska, aby te samoloty dostać już za 5 lat (Jak deklarowano). Czy aby nie z 11 albo i 10? Pewnie mamy przejąc samoloty tureckie, ale nie po cenie dla uczestnika programu - skoro wiesz wszystko - zatem ile nas to będzie kosztować?

Davien
środa, 30 października 2019, 16:53

Nie panie Gnom, dostajemy maszyny produkowane od podstaw z oprogramowaniem bl 4 więc transza 13/14 min. I to tyle.

Gnom
środa, 30 października 2019, 23:01

Trzymam za słowo, zobaczymy za parę lat, obyś miał rację. F-16 też były "The Best" a potem trzeba było kupę kasy dopłacić do tego do czego miały być przygotowane (o czasie realizacji nie wspominając).

Davien
czwartek, 31 października 2019, 12:27

Panie Gnom, to akurat wypowiedż rzadu USA że nasze F-35 będa juz w wersji bl 4. A co do F-16 panie Gnom, to jak kupujesz uzbrojenie które nie istniało jak powstawał samolot to raczej za integracje i modernizacje musis zaplacić.

Gnom
czwartek, 31 października 2019, 20:29

O wielki znafff-co, wcale nie chodzi o "niesprzedawalne" innym niż "najważniejszy sojusznik" pociski dalekiego zasięgu. Firma zawsze obiecuje ci gruszki na wierzbie ze zbiorów bieżących, pewne, bo inni klienci mogli je już jeść z poprzednich zbiorów, choć naprawdę jeszcze nawet drzewa nie wyrosły.

Davien
poniedziałek, 4 listopada 2019, 01:42

Panie Gnom, nie wiedziałem że rząd USA jest firma?? Naprawdę dajpan spokój bo tylko się pogrążasz coraz bardziej.

Gnom
czwartek, 7 listopada 2019, 23:19

A to znaczący brak wiedzy. To nawet nie koncern, a firma-narzędzie w rękach koncernów wg wielu politologów już ponad 20 lat.

Lord Godar
środa, 30 października 2019, 13:19

Davien ... Cena już ok , 80 mln to cena jak najbardziej do zaakceptowania . A ja się pytam , co na tym skorzysta nasz przemysł ? Czy będziemy i w jakim stopniu niezależni w kwestii serwisowania i obsługi ? Czy nadal serwis i oczekiwanie na części będzie tak długi , że duża część maszyn po prostu nie będzie latała ?

raKO
czwartek, 31 października 2019, 10:23

Nasz przemysł przez 15 lat opracowywał podwozie to armatohaubicy, a na koniec kupiliśmy południowokoreańskie. Powinniśmy dążyć do samodzielnego serwisowania tych maszyn. Ich produkcja u nas jest nierealna. Trzeba było przyjąć propozycję dołączenia do programu JSF bodaj w 2006 roku. Poza tym produkcja broni w Polsce w razie wojny z Rosją jest nierealna. Zakłady zbrojeniowe zostaną zniszczone w pierwszej kolejności, tak samo jak lotniska, porty, węzły kolejowe i drogowe oraz bazy wojskowe czy elektrownie. Nie mamy głębi operacyjnej i Rosjanie w ciągu tygodnia przekroczą Wislę, bo sami jesteśmy za slabi, Niemcy z Francuzami nam nie pomogą, a USA nie mają znaczących sił w Europie. Sam transport wojsk i przętu droga morska to minimum 2 tygodnie. Do tego tygodnie przygotowań do transportu oraz na organizowanie zaopatrzenia dla sił w Europie. Na szczęście nie da się ukryć przygotowań do dużej wojny, bo choćby 200 tys. wojska potrzebuje w trakcie wojny ogromnej ilości zaopatrzenia.

Lord Godar
czwartek, 31 października 2019, 11:24

Są dziedziny w których możemy na tym skorzystać i nie musi to być wcale produkcja silnika czy jakiejś części płatowca . Są technologie , które skonsumować pewne nasze zakłady . Równie dobrze możemy w ramach transakcji wiązanej otrzymać od LM korzyści w innym typie uzbrojenia . A właśnie jak piszesz i ja podobnie , powinniśmy zdobyć pewne zdolności serwisowe i nawet móc świadczyć je na korzyść innych lokalnych użytkowników F-35 .

Davien
czwartek, 31 października 2019, 18:18

Obecnie juz w Polsce sa produkowane elementy F-35.

R
piątek, 1 listopada 2019, 13:18

A jakie? wykladzia pod nogi pilota?

Davien
poniedziałek, 4 listopada 2019, 01:42

Elementy silnika np, co nie wiedziałeś?:))

Clash
środa, 30 października 2019, 17:19

Te samoloty mają za zadanie bronić kraju a nie rozwijać przemysł....

Lord Godar
czwartek, 31 października 2019, 11:27

Z takim podejściem to za jakiś czas będziemy mieć do wyboru : kupić za granicą nowoczesne uzbrojenie , albo w krajowym przemyśle drewniane pałki naszpikowane gwoździami ...

Paweł
środa, 30 października 2019, 19:21

Brawo!

Fanklub Daviena
środa, 30 października 2019, 13:18

Jak jest dużo chętnych, to cena idzie w górę, nieuku ekonomiczny. Obniżki są na niechciane końcówki serii... :)

czwartek, 31 października 2019, 00:59

Taki duzy popyt bo moze zapoznali sie z tajnymu wynikami badan F-35 przeprowadzanych przez TsAGI o ktorych pisal jaca.

Maciek
środa, 30 października 2019, 13:01

Przy wszystkich wadach to jest jednak znakomity sprzęt, który obecnie nie ma sobie równych. To bardzo, bardzo boli ruskich. Stąd ich hejt i wciekłość za każdym razem, kiedy ukazują się informacje o f35.

kuballo
środa, 30 października 2019, 12:55

płatowiec + silnik to połowa kosztów, podstawowe uzbrojenie (pierwszy rzut) + cała logistyka,serwis to druga połowa 160*325,120 mld USD co daje 20 mld PLN, oczywiście zakładając że uzyskamy taką cenę. A zatem nie jest to mało ale porównywalnie z f-16 lub f-18. Problemem jest, będące poza świadomością użytkownika, przesyłanie danych z samolotu do USA, co może wskazywać iż istnieje możliwość "wyłączenie" samolotu z dyspozycji użytkownika.I to jest przyczyną awersji do zakupów u niektórych potencjalnych kupujących.

Marcin
środa, 30 października 2019, 12:29

No akurat Turcja zrezygnowała z ponad setki, wybiorą sobie lepsze Suchoja. Niemcy z kolei uznali że Produkt Boeinga przewyższa F-35

Lord Godar
czwartek, 31 października 2019, 11:29

Nie czytasz z uwagą lub nie potrafisz wyciągać właściwych wniosków z tego co czytasz .

Wawiak
środa, 30 października 2019, 18:07

Jak nieistniejące może być lepsze od istniejącego? Może kiedyś, jak się F-35 zestarzeje, a Rosja wreszcie dokończy Swoje SU-57 - ale wtedy pewnie F-35 będzie już zastępowany czymś nowszym i dużo bardziej zaawansowanym od SU-57. To w sumie będzie tak, jakbyś powiedział, że Wołga jest lepsza od Forda T...

Gras
środa, 30 października 2019, 17:06

Uznali tylko dlatego ze nie maja wyjścia bomby B61 musi mieć kto przenosić. A Niemcy z nich zrezygnować nie chcą.

Davien
środa, 30 października 2019, 16:56

Doprawdy?? Własnie minister obrony Turcji stwierdził ze nie kupia za nic Su-35 a mają zamiar pozostać w programie JSF i dogadywac sie z USA:)

Szrek
środa, 30 października 2019, 19:50

Chyba powiedział coś w rodzaju że Turcja jest partnerem projektu i nie dadzą się z tego wyrzucić. Ale jak Usa to źle rozegra (patrz s400 i patriot) to może się to skończyc zakupem jakiś Su, patrząc jak cięty jest Erdogan na usa.

raKO
czwartek, 31 października 2019, 10:25

Wtedy Turcja skończy z 400 uziemionym i myśliwcami z USA, bo nie będzie mieć do nich części zamiennych.

Davien
czwartek, 31 października 2019, 01:43

Nie panie Szrek, stwierdził ze nie maja zamiaru kupować Su-35 i nigdy nie mieli. A Erdogan az tak głupi nie jest (chyba) by rozwalac sobie logistykę,i kasowac modernizację ponad 200maszyn dla 36 . Toż po takim zagraniu skończy się blokowanie przez Trumpa CAATSA, także sankcje wróca na 100% a gospodarka turecka juz jest na równi pochyłej i nabiera rozpedu ale w dół. Aha usuniecie Turcji z JSF poparły wszystkie państwa z programu, a Erdogan sie 13 listopada podobno do USA wybiera.

czwartek, 31 października 2019, 12:49

P owiedzial dokladnie tak bajarzu. „Jesteśmy partnerami w projekcie F-35 i chcemy aby nasze prawa zostały uszanowane”

prawieanonim
środa, 30 października 2019, 16:49

Nie kłam. Turcja z niczego nie zrezygnowała tylko została wywalona z programu.

Pilot
środa, 30 października 2019, 16:42

Turcja nie zrezygnowała tylko jej sprzedasz zablokowało przez s400.

JW
środa, 30 października 2019, 16:30

Panie Marcin. Minister obrony Turcji, Hulusi Akar oświadczył, że doniesienia jakoby Turcja miała zamiar kupić rosyjskie myśliwce Su-35, są nieprawdziwe. Tyle odnośnie rosyjskiej propagandy jakoby Turcja była zainteresowana zakupem Su-35. Minister potwierdza determinacje Turcji w chęci bycia partnerem w programie F-35. Tym sposobem Turcy pokazali Rosji miejsce w szeregu jakie zajmują ich "najlepsze" na świecie myśliwce przewagi powietrznej w stosunku do maszyn F-35. Opinie tureckich pilotów o F-35 szkolących się na tych maszynach są bardzo pozytywne i tureccy wojskowi nie wyobrażają sobie innego samolotu niż F-35. Pewnie dlatego 13 listopada Erdogan leci do Waszyngtonu prosić Trumpa o anulowanie decyzji o wyrzuceniu Turcji z programu F-35.

Marcin
środa, 30 października 2019, 21:02

jeżeli nie wyobrażają to znaczy tylko że mają małą wyobrażnię. Turcja nigdy nikogo o nic nie prosi, to dumny naród . Mało wiesz o Turcji i Turkach. A swoją drogą mają wywalic ponad 10 miliardów dolarów i jeszcze o coś prosic? Może o zniesienie wiz???

raKO
czwartek, 31 października 2019, 10:32

Po co bratali się z wrogiem NATO i kupowali s-400? Implementacja s-400 w Turcji będzie wiązało się z koniecznością dodania w nim ech radarowych tureckich maszyn. Jeżeli Rosją zdobędzie dane na temat ech radarowych f-35, to zdolności stealth tych maszyn stracą na znaczeniu, bo Rosjanie będą wiedzieć, że widzą na radarze f-35. Oczywiście nie zmieni to zasięgu wykrywania ich przez rosyjskie radary, ale umożliwi ich identyfikację.

Marcin
czwartek, 31 października 2019, 11:35

Własności stealth F-35 to kolejny mit Daviena, wrak japońskiego samolotu odnaleziono dzięki koreańskim radarom śledzącym je bez problemu z dużej odległości, a śledzą je tam wszyscy i nikogo to nie dziwi. Polecam artykuł z Raportu 6/2019 ''Skrywane i jawne wady F-35''

Davien
czwartek, 31 października 2019, 18:20

A ja panie Marcin polecam raport GAO-19-341:)

sobota, 2 listopada 2019, 01:30

No i co jest w tym raporcie GAO? A miedzy innymi o tym ze F-35 ma dalej nierozwiazanych 13 (trzynascie) problemow pierwszej kategorii i prawie 900 (dziewiecset) drugiekj kategorii. PÅoza tym jest to maszyna sprawiajaca duze problemy w eksploatacji i zawodna. A teraz przedstawiam dowod na poparcie tego co napisalem. Fragment raportu GAO 19-341 z 29 kwietnia 2019 roku stwierdzajacy, ze F-35 trapiony jest 13 (trzynastoma) problemami pierwszej kategori i prawie 900 (dziewiecset) drugiej kategorii. Przeczytaj ponizej a potem napisz, gdzie wyczytales w tym samym raporcie o zaledwie 5 (pieciu) problemach pierszej kategorii. fragment raportu GAO 19-341: "In January 2018, the F-35 program had 966 open deficiencies—111 category 1 and 855 category 2. At that time, the program planned to move forward before resolving all of them. In June 2018, we recommended that the Secretary of Defense direct the F-35 program to resolve all these deficiencies before the program’s October 2019 full-rate production decision.11 According to DOD officials, over the past year, the program has made progress in reducing the number of open deficiencies by resolving, re-categorizing, closing, or combining them. For example, in 2018, the program resolved nearly 50 category 1 deficiencies and re-categorized over 50 others to category 2. As a result, the program received approval from the Under Secretary of Defense for Acquisition and Sustainment to begin formal operational testing with 13 category 1 deficiencies and almost 900 category 2 deficiencies". GAO wyraznie stwierdza, ze jest to awaryjna maszyn i nie spelnia minimalnych wymagan w takich aspektach jak: „. Cytuje GAO: "1. Mean flight hours between maintenance events—also referred to as the logistics reliability metric, measures time between maintenance, unscheduled inspections, and servicing actions, including consumables, 2. Mean flight hours between removals—measures the time between part removals from the aircraft for replacement from the supply chain, 3.Mean flight hours between critical failure—measures the time between failures that result in the loss of a capability to perform a mission-critical capability, 4. Mean corrective maintenance timefor critical failure—measures the amount of time it takes to correct critical failure events".

Davien
poniedziałek, 4 listopada 2019, 01:45

Taak, a w zalecieniach pokontrolnych znalazło się zaledwie 5 problemów do rozwiazania, ale rozumiem że nie możesz prezyć porazki ponownie:)

poniedziałek, 4 listopada 2019, 17:07

No to czekamy na cytat tych "zalecen pokontrolnych".

Davien
wtorek, 5 listopada 2019, 01:41

A to sobie poszukaj panie bojacy się przedstawić:) Zupełnie jak S-400 w Syrii:)

zostałeś zmiażdzony faktami.
środa, 6 listopada 2019, 06:23

To było oczywiste że tego nie zacytujesz, bo nie ma tam tego co tutaj wmawiasz. Ja ci wyżej wkleiłem fragment raportu, który przeczytałem od "deski do deski". Wiec znowu wtopa.

xawer
czwartek, 31 października 2019, 09:37

Zalazło by się wiele krajów, które są gotowe "wywalić ponad 10 miliardów" i prosić na kolanach USA o sprzedanie F-35(np Tajwan) Nie wszystkie dostaną pozwolenie na zakup!

Marcin
czwartek, 31 października 2019, 11:38

Tajwan - tak, oraz wszystkie kraje arabskie, normalka. Może za dekadę jakąś okrojoną ewentualnie , albo z innym oprogramowaniem bo tak życzy sobie Izrael. Co to zmienia?

Davien
czwartek, 31 października 2019, 18:22

Marcin, to może tak najnowsza decyzja Indonezji: Kupili 11 Su-35S przyjrzeli sie blizej i biegiem do USA po F-16V:)

sobota, 2 listopada 2019, 01:30

Ladnie tak manipulowac? Jak donosi "Jakarta News" (Jakarta to stolica Indonezji jak bys niewiedzial), chca kupic te F-16 zeby zastapi stare uzywane juz wczesniej F-16, ktore zwyczajnie sa przestarzale. Cytat z "Jakarta News": "Indonesia started buying the F-16 in the early 1990s, one of the first to do so in Southeast Asia. But most of these aging planes are lacking modern warfare technology". Dalej pisza tak: "In addition to the F-16s, Indonesia is also considering a plan to buy the Russian Sukhoi 35 jet fighter. We're also in the process of buying jet fighters from the east, the Sukhoi 35, he said without elaborating". Jeszcze jedno. Dlaczego nie napisales, ze jak Indonezja oglosila plany zakupu SU-35, to w USA podniosl sie lament i zaczelo straszenie sankcjami? No dlaczego?

Davien
poniedziałek, 4 listopada 2019, 01:46

Jak tak bardzo chcesz...:" Riau. Indonesian Air Force Chief Air Marshal Yuyu Sutisna has announced a plan to acquire two squadrons of the latest American-made F-16 jet fighters starting next year. "We will buy two squadrons of jet fighters as part of our strategic plan for 2020-2024. We're aiming for the latest type, the Block 72 Viper," Yuyu told Antara news agency during a visit to Riau on Monday. The Air Force chief said Indonesia still relies on F-16 fighters for its air defense, with 33 of them still in operation at the Roesmin Nurjadin Air Base in Pekanbaru, Riau, and the Iswahjudi Air Base in Madiun, East Java. Indonesia started buying the F-16 in the early 1990s, one of the first to do so in Southeast Asia. But most of these aging planes are lacking modern warfare technology. Defense company Lockheed Martin first introduced the F-16 Block 72 Viper model at the 2012 Singapore Airshow. "Hopefully the plan will go ahead starting Jan. 1 next year. Purchasing that variant means we will have the most sophisticated F-16s," Yuyu said. He said the F-16 is a combat-proven fighter aircraft with worldwide operations and used by many other countries. "Many countries are using this jet fighter, which proves its reliability," Yuyu said. " No i twoje bajki obalone z hukiem:)

środa, 6 listopada 2019, 06:25

No i wkleiłeś to o czym co ja wyżej napisałem. Mianowicie, oni kupują nowe F-16 żeby zastąpić swoje stare, prawe trzydziestoletnie, które są już przestarzałe.

Davien
środa, 6 listopada 2019, 15:34

A pokaz mi panei Ichtamniet gdzie pisza cokolwiek o zastapieniu?:)) Ba, uwazaja F-16 te które maja za podstawe swoich sił powietrznych:)

piątek, 8 listopada 2019, 08:28

Wcale nie. Nie uważają F-16 za podstawę sił powietrznych. Cytuje Defence24: "Zakup ma korespondować z planem modernizacji indonezyjskich sił zbrojnych na lata 2020-2024 (tzw. Minimum Essential Force - MEF). Co ciekawe, w tym samym czasie na wyposażenie Tentara Nasional Indonesia ma w tym czasie trafić także 11 rosyjskich myśliwców Su-35, zamówionych w ostatnim czasie za 1,14 mld USD. W ten sposób kontynuowany będzie trend pozyskiwania odrzutowych samolotów bojowych przez Indonezję, w ramach którego ciężkie maszyny przewagi powietrznej kupowane są w Rosji i są to samoloty rodziny Su-27 ( 5 Su-27SM/SKM i 11 Su-30 MKK i MK2), a do misji wielozadaniowych pozyskiwane są amerykańskie F-16 (9 A/B i 24 C/D - te ostatnie poddano niedawno modernizacji w USA). Może to wynikać m.in. z dobrego stosunku koszt-efekt obydwu konstrukcji jak i ich dużego zasięgu, a ten jest w rozległym wyspiarskim państwie położonym na styku dwóch oceanów czynnikiem bardzo ważnym".

xawer
środa, 30 października 2019, 16:24

"No akurat Turcja zrezygnowała z ponad setki"?! Nie "zrezygnowała" tylko ich wykopano za "zbyt bliskie relacje" z ew. przeciwnikiem! Nawet 2 tureckich F-35, na których szkolili się ich piloci, nie dostaną! Produkcji części też nie będzie:-)

Stirlitz
środa, 30 października 2019, 15:29

Da, da ;) Turcja oficjalnie zaprzeczyła planom zakupu Suchojów i twardo się trzyma F-35. Tak, więc po co zmyślać towarzyszu?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama