Druga młodość Boxera [ANALIZA]

26 lipca 2020, 11:56
Boxer_Land_400
Boxer w konfiguracji wybranej przez Australię, w ramach programu Land 400 Phase 2. Fot. Graham Robson-Parker/CC BY-SA 4.0

Choć stosunkowo długo planowany, rozwijany z różnymi problemami a następnie produkowany w niewielkich ilościach, to obecnie można śmiało powiedzieć, że Boxer ponownie przeżywa swoją drugą młodość. Ostanie wygrane przetargi z jego udziałem na Litwie, w Australii a przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, zwiększenie zamówień przez Niemcy i nowo proponowane warianty dobrze rokują na przyszłość tej zaawansowanej konstrukcji.

Ale zacznijmy od początku, bowiem historia powstania KTO Boxer tak naprawdę wcale nie rozpoczyna się w Holandii czy Niemczech, ale we Francji. To bowiem Paryż jako pierwszy zainicjował plan zbudowania następcy bwp AMX-10P, a Berlin się do niego po prostu przyłączył. Bundeswehra poszukiwała wówczas następcy M113 w roli transportera piechoty i wozu wsparcia logistycznego, a przy tym nie preferowała już wyłącznie wozu gąsienicowego.

Owoc współpracy to tak naprawdę dwa pojazdy – EXF w układzie 6 × 6 i Vextra w 8 × 8. Z czasem i Wielka Brytania również zainteresowana była pozyskaniem następcy transporterów FV432 i w 1996 roku już te trzy państwa oraz Włosi założyli organizację OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement) koordynującą współpracę w dziedzinie programów wojskowych.

Z dwóch opracowanych w interesującym nas obszarze KTO rozwiązań (ponownie w układzie 6 × 6 i 8 × 8) ostatecznie wybrano to zaproponowane przez konsorcjum ARGE (następnie zmieniono nazwę na ARTEC). Nowy transporter w układzie 8 × 8 miał być produkowany od 2004 roku, ale już w 1999 roku, Francuzi odeszli (ostatecznie opracowali własny kołowy bwp VBCI, zgodnie z życzeniem Armee de Terre). W 2001 roku miejsce Francuzów zajeli Holendrzy (dla zastąpienia bwp YPR765 i wozów dowodzenia M577) a przedsięwzięcie otrzymało nazwę MRAV/GTK/PWV (Multi-Role Armoured Vehicle/Gepanzerte Transport-Kraftfahrzeug). Jednak w 2003 roku Brytyjczycy zrezygnowali z udziału w projekcie, podobnie jak wcześniej Francuzi doszli do wniosku, że dostosowanie obecnej koncepcji wozu do ich specyficznych wymagań spowoduje, że będzie wymagać to znacznych nakładów finansowych i pochłonie dużo więcej czasu na realizację.

Początkowo w listopadzie 1999 r. uzgodniono powstanie ośmiu prototypów (po cztery dla Niemiec i Wielkiej Brytanii), później kolejne cztery (dla Holandii) a następnie cała seria tzw. narodowych wozów — dowodzenia, ewakuacji medycznej, wsparcia logistycznego i zabezpieczenia technicznego (łącznie wstępnie proponowano opracowanie nawet do dziewięciu wersji). Ostatecznie w latach 2001-2010 zbudowano i przetestowano 12 prototypów, które przejechały w sumie 180 000 km. Testy odbywały się też m.in. w Australii w temperaturach ponad 40 stopni Celsjusza, przy dużym zapyleniu i na obszarach porośniętych roślinnością tropikalną. Czy już wtedy Australijczycy zauważyli tę udaną konstrukcję?

Producentem wozu jest ARTEC GmbH (ARmoured vehicle TEChnology — konsorcjum KMW, Rheinmetall MAN i Rheinmetall Nederland) a sama produkcja odbywa sie w zakładach w EDE, Kassel i Monachium (przy czym moduły użytkowe produkowane są w Helmond i Hamburgu).

Pierwszy Boxer trafił do Bundeswehry we wrześniu 2009 roku (do pododdziałów liniowych dopiero w 2011 roku), a Koninklije Landmacht otrzymało swój pierwszy transporter w drugiej połowie 2012 roku. Pierwotne plany Berlina zakładały pozyskanie 125 wozów w wersji transportera piechoty (GpTFz), 65 wozów dowodzenia (FuFz), 72 ewakuacji medycznej (SanKfz) i 10 do nauki jazdy (FschFz). Z kolei Holandia planowała wprowadzić do eksploatacji 55 wozów dowodzenia, 58 ewakuacji medycznej, ponad 40 saperskich i 46 logistycznych.

W 2015 roku Niemcy zaplanowali pozyskanie w latach 2017-2020 kolejnych 131 transporterów piechoty, już w najnowszym wariancie A2.

Modułowa konstrukcja

W konstrukcji transportera wyróżniamy – przedział kierowania (po prawej stronie), napędowy (po lewej), dowódcy i strzelca i tzw. demontowany moduł użytkowy.

Masa własna tego KTO to 25 200 kg, bojowa przekracza 32 000 kg (ale po przeprowadzonych modyfikacjach sięga nawet 36 000 kg, dla porównania Rosomaka wynosi tylko 26 000 kg). Masa użyteczna to ponad 7800 kg. Wóz ten może być transportowany samolotami An-124, C-17 czy A400M. Długość pojazdu wynosi 7930 mm, szerokość 2990 mm a wysokość 2370 mm (do stropu kadłuba). Maksymalna dostępna objętość wozu to 14 m3 (przy podniesionym stropie 17 m3).

Kadłub wykonano ze stalowych płyt pancernych łączonych spawaniem. Wzmocnieniem bazowej odporności balistycznej jest zastosowanie w jego konstrukcji warstw przeciwodłamkowych i włókien szklanych oraz przystosowanie do nakładania dopancerzenia z modułowych płyt ceramicznych (AMAP), segmentów opancerzenia reaktywnego lub kompozytowego. Pancerz bazowy zapewnia ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm z każdej strony pojazdu, a dodatkowy pancerz także przed amunicją kal. 30 mm.

Specjalne płyty montowane do dna zapewniają ochronę przeciw minom ppanc. takim jak np. TMRP6 (ładunek ponad 5 kg). Prawdopodobnie kadłub wyposażono w podwójne dno ze zbiornikiem paliwa pomiędzy płytami. Na tylnej części stropu zamontowano osiem 76 mm wyrzutni granatów dymnych (dodatkowe są na ZSMU). Koncern Rheinmetall proponuje ponadto montaż na wozach rozproszonego i wielokanałowego systemu ASOP – AMAP-ADS. Możliwe, że na wozach holenderskich z czasem zobaczymy też system Iron Fist.

Transporter napędza turbodoładowny (z intercoolerem) silnik chłodzony cieczą, MTU 199 V8 TE20 o mocy 720 KM. Moment obrotowy 2700 Nm przy 1450 obr./min. Układ napędowy Allison HD4800SP tworzy ponadto przekładnia hydrokinetyczna ze skrzynią przekładniową (7 przełożeń do jazdy (jeden bieg tzw. pełzający na wprost) i jeden wsteczny) oraz przekładnią kątową RRW3001. To wszystko zapewnia współczynnik mocy jednostkowej 22 KM/t, prędkość maksymalną na drodze utwardzonej ponad 100 km/h (do tyłu do 30 km/h). Sama wymiana silnika trwa od 20 do 30 minut. Zasięg wozu to do 1050 km, m.in. dzięki trzem zbiornikom paliwa o pojemności odpowiednio 280, 238 i 44 l.

Zawieszenie jest niezależne, przy kołach są dwuramienne wahacze poprzeczne, dwie sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne. Zastosowano koła o rozmiarze 27 cali, opony 415/80R 685TR. Istnieje możliwość regulacji w nich ciśnienia i są one wyposażone we wkładki umożliwiające jazdę po przestrzeleniu. Skok koła wynosi od + 200 mm do – 215 mm. Pierwsze cztery koła są skrętne, a sam promień skrętu wynosi 20 metrów (z przyhamowaniem ok. 15 metrów). Zastosowano hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy, układ ABS i hamulec postojowy. Transporter pokonuje rowy o szerokości 2000 mm, przeszkody pionowe o wysokości 800 mm, wodne o głębokości 1500 mm oraz nachylenia 60% i przechyły boczne 30%.

Kierowca prowadzi pojazd, używając kierownicy, pedałów (przyśpieszania i hamowania) a do jego dyspozycji zainstalowano panel kontrolno-pomiarowy. Obserwację zapewniają mu trzy peryskopy z filtrami przeciwlaserowymi (w miejsce środkowego można zamontować termowizor obserwacyjny lub noktowizor). Ma on też do dyspozycji tylną kamerę.

Strzelec ma swoje stanowisko za kierowcą a dowódca po lewej stronie wozu. Ten ostatni dysponuje otwieranym do tyłu włazem. W podstawowej wersji niemieckiego transportera dowódca obsługuje radiostacje SEM 80/90 VHF i SEM 70 oraz system dowodzenia FulnfoSysH.

Moduł użytkowy montuje się w około 60 minut. W wersji transportera znajdują się w nim siedziska absorbujące skutki wybuchu pod kołem lub dnem wozu miny, IED czy innego ładunku dla siedmiu żołnierzy (możliwe jest przewożenie też 8 ludzi). Desant dysponuje czterema włazami na stropie oraz tylną rampą (z dodatkowymi drzwiami otwieranymi na lewo).

W skład wyposażenia wchodzi również układ ochrony przed bronią ABC FA240 VM-1, przeciwpożarowy, ogrzewanie czy, opcjonalnie, klimatyzacja. Układ CANBUS służy do przesyłania danych z wewnętrznej magistrali CAN (pozwala na monitorowanie parametrów całego wozu). Ponadto mamy jeszcze nóż do przecinania drutów, schowki narzędziowe, poduszki powietrzne dla desantu czy ubikację.

Wersje niemieckie

Podstawowy transporter opancerzony A0 uzbrojono w ZSMU FLW 200 z 12,7 mm wkm M2HB lub 40 mm granatnikiem automatycznym HK GMG. Z kolei wersję A1 dopancerzono przeciw minom i IED, zmodyfikowano mocowanie ZSMU, doposażono w urządzenie zakłócające CG-12 oraz dodatkowe zbiorniki na wodę dla żołnierzy. Ta odmiana była wykorzystywana w Afganistanie. Wariant A2 to ostateczna wersja, do której mają byc doprowadzone wszystkie eksploatowane pojazdy. Modyfikacja obejmuje zarówno podwozie, jak i tylny moduł wymienny.

Wóz dowodzenia (wersje A0 i docelowa A1) przenosi sprzęt oznaczony jako FuFz (C3). W module miejsce zajmują dowódcy kompanii, batalionów czy pułków z ich oficerami sztabu. Wyposażeni są oni w notebooki Rocky III+. Łączność zapewniają po dwie radiostacje – SEM 80/90 VHS i SEM93 VHF oraz systemy TETRAPOL, radiostacja HRM 7400 TR HF i telefon polowy ET10 (dodatkowo istnieje też możliwość zamontowania zestawu do prowadzenia łączności satelitarnej).

Ponadto już jako opcję można zamontować system FulnfoSysSK (dowodzenia i przekazywania danych). Wóz dowodzenia wyposażono w autonomiczny układ nawigacji LITEF LLN-GY-40 i odbiornik GPS (ERGR). W połowie 2017 roku zaplanowano modernizację 38 takich pojazdów do wersji A2. Przewiduje się m.in. ulepszenie układów chłodzenia i wydechowego, zmianę telefonu wewnętrznego i układu ppoż. czy montaż specjalnych oznaczeń identyfikacyjnych (podobnie jak wariant A2 transportera piechoty). Zasadnicza modernizacja dotyczyć jednak będzie wprowadzenia na wyposażenie transporterów programowalnych radiostacji łączności taktycznej SVFuA.

Wóz ewakuacji medycznej (ciężki wóz opancerzony pomocy medycznej) posiada podniesiony strop do wysokości (licząc od podłogi) 1850 mm. Dzięki temu jest on w stanie transportować siedmiu rannych w pozycji siedzącej, trzech w leżącej lub dwóch w leżącej i trzech w siedzącej. Załoga to kierowca, dowódca i ratownik medyczny.

Wóz do nauki jazdy przeznaczony jest do szkolenia kierowców każdej, eksploatowanej w Bundeswehrze wersji Boxera. Wyposażono go w kabinę wysunięta ponad strop kadłuba oraz system dodatkowych lusterek wstecznej obserwacji. Przyszły kierowca poznaje za jego pomocą specyfikę jazdy w różnych warunkach dużym KTO, jakim jest niewątpliwie Boxer.

Wersje holenderskie

Wóz dowodzenia wyposażono w sprzęt łączności zakresu VHF/HF oraz specjalistyczne wyposażenie klasy C4I. Pozycjonowanie zapewnia autonomiczny układ nawigacji i odbiornik GPS. Uzbrojenie stanowi ZSMU Protector z 12.7 mm wkm M2HB. Ta odmiana przeznaczona jest jako stanowisko dla dowódcy batalionu lub wyżej.

Wóz saperski – Boxer Genie, może przewozić 5-6 saperów, ładunki wybuchowe czy specjalistyczne wyposażenie do prowadzenia rozminowania. Z kolei Boxer Cargo, czyli opancerzony transporter logistyczny służy do przewozu lekkiego uzbrojenia, amunicji czy zaopatrzenia o masie do 2000 kg. Cargo/C2 to odmiana zdolna do przewozu 1500 kg ładunku, ale istnieje możliwość szybkiej  konwersji w wóz dowodzenia, medyczny lub sztabowy.

Inne, opracowane i proponowane warianty

Powstałe niektóre warianty pojazdów mogą w szybki sposób być dostosowane do pełnienia roli mobilnego punktu prowadzenia rozpoznania radioelektronicznego, WRE, dowodzenia i nadzorowania działań artylerii lufowej i rakietowej czy obrony przeciwlotniczej zgrupowań wojsk. Istnieje też możliwość zamontowania na nich radiolokatora dozoru przestrzeni powietrznej lub rozpoznania artyleryjskiego.

Boxer BDR NL przeznaczony jest do zabezpieczenia procesu napraw i prowadzenia diagnostyki innych transporterów oraz wsparcia logistycznego (technicznego na polu walki).

Zaprezentowano też opracowany na bazie Boxera bwp z wieżą LANCE z 30 mm armatą automatyczną MK 30-2/ABM i sprzężonym 7.62 mm km MG3 (lub MG4) a z wyposażeniem obejmującym optoelektroniczny system obserwacji i celowania SEOSS. Takim pojazdem jest obecnie zainteresowana Bundeswehra. Inna propozycja to zamontowanie wieży RCT, tym razem z 30 mm armatą ATK Mk 44.

Natomiast prawdziwą sensacją było pokazanie w 2014 roku na Eurosatory 155 mm/L52 haubicy samobieżnej RCH 155 z bezzałogową wieżą. Ten artyleryjski Boxer pozwala na prowadzenie ognia na dystansie do 56 km amunicją klasy V-LAP z szybkostrzelnością do 8 strz./min. i przewozi 30 sztuk amunicji (140 ładunków miotających). Możliwe jest prowadzenie ognia trybem MRSI.

Jako typowy wóz przeciwlotniczy istnieje propozycja uzbrojenia transportera w wieżę MPCS z pociskami Stinger lub Mistral a ponadto ARTEC ma w ofercie stworzenie wozu dla wojsk ochrony przed bronią ABC.

Jednym z najnowszych wariantów Boxera jest wóz zabezpieczenia technicznego (wzt). W tym wariancie moduł użytkowy ma masę ok. 13 000 kg i można go dodatkowo wyposażyć w ZSMU z 7.62 mm km lub 12.7 mm wkm czy wymagany system łączności i przekazywania danych.

Załoga wozu to czterech ludzi – kierowca, dowódca, operator i strzelec broni pokładowej/operator. Natomiast podstawowe wyposażenie to hydrauliczny żuraw obrotowy (w zakresie 3600) o udźwigu 20 000 kg i zasięgu roboczym/długości wysięgnika do 5300 mm. Dodatkowo wyposażono go w wyciągarkę o uciągu 20 000 kg (kevlarowa lina długości 60 metrów). Stabilizację podczas pracy zapewniają dwa boczne wysuwane, hydrauliczne stabilizatory i jeden tylny (opuszczany na ziemię). To wszystko sterowane jest elektroniczne z dodatkowym ręcznym trybem awaryjnym. Ponadto wygospodarowano miejsce na sprzęt specjalistyczny przeznaczony do cięcia, spawania oraz zestawy narzędzi pneumatycznych. W ofercie brakuje tylko samobieżnego moździerza, ale jego opracowanie nie stanowi przecież wielkiego problemu.

Boxer posłużył też jako platforma przenosząca system broni laserowej High Energy Laser System (HELS), który był zasilany ze standardowego dla tego wozu układu energetycznego (źródłem energii jest alternator, zespół akumulatorów i konwerter DC/AC). Montowano również na nim wieżę z 35 mm armatą automatyczna, tworząc system zwalczania BSP, śmigłowców, nisko lecących wolnych statków powietrznych czy celów typu C-RAMM, ale i ppk.

Użytkownicy

W Bundeswehrze KTO Boxer jest eksploatowany w Jagerbatallionach (batalionach strzelców) 1., 91. i 413. wchodzących w skład 21. i 9. (szkolnej) Brygad Pancernych oraz 41. Brygady Zmechanizowanej (1. Dywizja Pancerna). Dodatkowo ten typ posiada na wyposażeniu 231. batalion piechoty górskiej z 23. Brygady Piechoty Górskiej. Również bataliony strzelców 291. i 292. wchodzące w skład Brygady francusko-niemieckiej mają go na stanie.

Niemieckie wozy ewakuacji medycznej eksploatowane są m.in. w Treningowym Pułku Medycznym Niderbayern z Feldkrichen. Niemcy transporterów opancerzonych wersji A1, ewakuacji medycznej i dowodzenia używali podczas misji w Afganistanie m.in. w Mazar-e Sharif. Łączne obecne zapotrzebowanie Heer na ten typ jest oceniane na 650-684 sztuk co m.in. Ma pozwolić na przezbrojenie w te wozy 921. batalionu z 41. Brygady Grenadierów Pancernych. Z kolei Holendrzy swoich Boxerów używają w 13. Brygadzie Lekkiej z Oirschot.

Siły Zbrojne Republiki Litewskiej zdecydowały się na 88 wozów w wersji bwp, lokalnie nazwanych Vilkas. Zgodnie z wymaganiami Wilna, pojazd otrzymał ZSSW Samson Mk II z 30 mm armatą automatyczną ATK Mk 44, sprzężonym 7.62 mm km oraz wyrzutnią ppk Spike-LR. Ponadto zamówiono wersję dowodzenia i szkolenia kierowców. Bwp są na wyposażeniu batalionu Księżnej Birutyu z Brygady Zmechanizowanej "Żelazny Wilk" z Rukli. Kolejne trafią do drugiego batalionu tej Brygady.

Australia odbierze 211 Boxerów, które wybrała w ramach realizacji założeń programu Land 400 Phase 2. 121 z nich (rozpoznawczych — CRV) wyposażonych będzie w wieżę Lance. Dostawy mają zostać zrealizowane do 2026 roku. Ponadto planowane jest doposażenie ich w ASOP o odpowiednich możliwościach i konstrukcji dostosowanej do tego właśnie typu wozu. Jego montażu dokonano by w ramach fazy modernizacyjnej Block II. W grę wchodzi Iron Fist Light Decoupled (IF-LD) lub Iron Fist Light Compact (IF-LC).

Natomiast Wielka Brytania zdecydowała się na 528 KTO GTK Boxer 8 × 8. Transportery te oprócz bazowego, zamawiane będą również w wersjach dowodzenia, ewakuacji medycznej i w specjalnych odmianach a trafią na wyposażenie brygad uderzeniowych (Strike Brigade) British Army. Wozy zostaną uzbrojone w ZSMU z 12,7 mm wkm lub 7,62 mm km. Ponadto otrzymają dodatkowy pakiet modułowego dopancerzenia oraz krajowe modyfikacje wnętrza i specjalstyczne wyposażenie. Boxery zastąpią w tym kraju około 400 minoodpornych transporterów piechoty Mastiff PPV.

Podsumowanie

Boxer był już wcześniej proponowany dla wielu krajów na świecie. M.in. dla Federacji Rosyjskiej w ramach poszukiwania następcy BTR-80. Na tamtejszych poligonach przetestowano go pod względem mobilności w różnym terenie i odporności na surowe warunki klimatyczne panujące w tym kraju. Do transakcji jednak nie doszło. Obecnie jako najbardziej zainteresowane państawa tą mszyną wymienia się Algierię i ponownie Słowenię. Ta ostatnia odłożyła bowiem już wcześniej plany pozyskania tych transporterów dla dwóch batalionowych grup bojowych (po 48 sztuk każda).

Dziś wiemy, że Niemcy i Holendrzy planują eksploatację Boxera przez co najmniej 25 lat. Konstrukcja ta bowiem jest nie tylko rzeczywiście modułowa, ale zachowuje wysoki potencjał modernizacyjny. Zresztą najlepiej to widać po wprowadzonych już do służby i proponowanych różnych wariantach (chyba największej ich liczbie spośród wszystkich nowoczesnych KTO dostępnych obecnie na świecie). Same modernizacje są pod względem konstrukcyjnym praktycznie bezproblemowe (brak jest, chociażby znanego z Rosomaka problemu z zachowaniem DMC). Transporter charakteryzuje się ponadto wysoką mobilnością taktyczną i operacyjną oraz znacznym zapewnianym stopniem ochrony balistycznej i przeciwminowej. Wobec powyższego wydaje się, że KTO Boxer może jeszcze sprawić wiele niespodzianek i ponownie nas zadziwić.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 105
Reklama
ROSOMAK XP
czwartek, 6 sierpnia 2020, 22:06

Kiedy ten nasz mon zacznie zamawiać Rosomaka Xp? Już czas!!!

mobilny
czwartek, 30 lipca 2020, 17:17

Marzenie ale....Rosomak XP z Zssw30 z ppk. BMS i ASOP a wszystko przykryte poduszką z Lubawy KTO nie gorsze niż ich Boxer....

Wojciech
czwartek, 6 sierpnia 2020, 22:07

Dokładnie w takiej konfiguracji powinny być zamawiane Córki.

Kangal
sobota, 1 sierpnia 2020, 14:25

Rosomak to koszt ok 13 mln pln i do czasu nadejścia Borsuka to one powinny zastępować BWP-1 bo i tak są lepsze od nich. Najlepiej w wersji XP

Kangorek
wtorek, 28 lipca 2020, 17:01

Piekna i skuteczna wieża Lance 2.0 z dzialkiem 30 mm po bokach niejsca na drony A niedługo z dzialkiem wotan

Celem uzupełnienia
wtorek, 28 lipca 2020, 13:22

Obejrzałem sobie tę "sensacyjną" 155mm haubice na Boxerze. I pomyślałem o tych wszystkich krytykantach Rosomaka z wieżą z działem 120mm, który "podobno" był.... wielki jak stodoła. Proponuję, żeby wszyscy sobie obejrzeli jaką np. wysokość ma RCH155. Jeden rzut oka na zdjęcie RCH155 zamyka każdą dyskusję na temat rozmiarów WWO Wilk z działem 120mm/L50 na Rosomaku. Czemu MON nie chce kupić tak ze 64 sztuki gotowych i skutecznie przetestowanych wież i tak kolosalne zwiększających zdolności bojowe każdej jednostki Rosomaków? Bo to nie urzędasy, nie biurokraci od lat "grzejący stołki" w MON, wyjadą w pole w razie W!!

dropik
piątek, 7 sierpnia 2020, 16:23

ty chyba nie piszesz poważnie. Haubica i wóz wsparcia. jedno działa w odegłości 10-20 km od linii frontu a drugie: 1-3km. Wspacie rosomakow będzą raki.

asdf
czwartek, 30 lipca 2020, 09:45

z wieza 120tka Rosomak nie plywa nie przeszkadza to planistom WP?

plusik
czwartek, 30 lipca 2020, 18:44

Nie bo nie mają tego w planach tzn. Nie obecnie

EUropa
wtorek, 28 lipca 2020, 17:15

Boxer RCH i Rosomak w wersji WWO z 120mm maja podobna wysokosc, takie dobre 3,5m. Jezeli jest zapotrzebowanie na WWO Wilk na Rosomaku to ja nie mam nic przeciwko temu. Wygląda zgrabnie, w przeciwieństwie do RCH. Nie zapominajmy jednak, ze WWO to bardzo mobilna jednostka powinna byc a RCH jest armatohaubica - w pelni automatyczna(dlatego taka spora ta wieza) armatohaubica, ktora nie musi "szalec" po polach i lasach. Jest mobilna(przewozona droga lotnicza) alternatywa do bardzo ciezkiej, gasiennicowej PzH2000.

Brawo Polska
wtorek, 28 lipca 2020, 11:26

W dziesięć lat zbudowano "aż"... 12 prototypów? Hej, to nasz Borsuk wcale nie wypada przy nim źle. A już porównanie nakładów i potencjału "udziałowców" przy Boxerze, to stawia Borsuka na czele. Jestem mile zaskoczony.

asdf
czwartek, 30 lipca 2020, 09:48

Rosomaka nikt zza granicy nie kupil

plusik
czwartek, 30 lipca 2020, 18:45

A teraz rozkmiń czemu i skończ biadolić

ROSOMAK XP
poniedziałek, 27 lipca 2020, 16:13

Kiedy nasz MON zacznie kupować Rosomaka XP przecież licencja kupiona wieża bezzałogowa ze Spikami gotowa tylko chęci chyba brak.

MON to dno
wtorek, 28 lipca 2020, 11:30

Jaka wieża? Niedawno przecież HSW dostała "marne" 80 mln na... tzw. dokończenie wieży ZSSW30. To jedno. A drugie to masz rację co do braku chęci. MON wszak zamiast "iść" w Rośka XP, to zamowił niedawno partie 60 szt nieuzbrojonej wersji podstawowej zwykłego Rośka.

Huciany
wtorek, 28 lipca 2020, 16:51

Kasa poszla a wież nie ma Cuda. A magazyny puste Jedna frezarka bramowa to za MAŁO na CAŁA produkcję

wtorek, 28 lipca 2020, 10:52

Ja na pewno. Płacimy już za super programy z Ameryki

jestem zaskoczony
poniedziałek, 27 lipca 2020, 01:01

Nauczyli się na Rosomaku i zamiast stanąć w miejscu poszli do przodu.

Wojciech
niedziela, 26 lipca 2020, 23:20

Wersja dla Holendrów powinna mieć trzy biegi wsteczne w tym jeden odrzutowy.

Janusz S.
niedziela, 26 lipca 2020, 22:31

No i ? Niech ten "super" bokser zjedzie z drogi na typowe polskie pole.

Klemens
poniedziałek, 27 lipca 2020, 15:32

Masz Kolego rację,, wygląda, jak szafa Gdańska u mojej babci

PL
poniedziałek, 27 lipca 2020, 10:25

Ale przynajmniej żołnierze się w nim bezpiecznie czują a nie jak w Rosomaku z dykty bo najważniejsze żeby pływać umiał :)

DeRuter
wtorek, 28 lipca 2020, 11:32

"Przynajmniej", to żaden pancerz nie pomoże jak ugrzęźnie 5m od drogi. Nawet w krzakach się nie schowa. Bo do nich nie dojedzie. Co ty wiesz? N I C!!

asdf
czwartek, 30 lipca 2020, 10:11

wystarczy porownac sprzedaz zagraniczna kto boxer, pzh 2000 i najlepszych na swiecie kto rosomak oraz ahs krab i wszystko.

czwartek, 30 lipca 2020, 20:18

I dzieki bogu za Rosomaka i Kraba

plusik
czwartek, 30 lipca 2020, 17:14

Powiem ci że twoje porównanie można o kant tyłka rozbić. O niczym nie świadczy niczego nie udowadnia

Kangal
poniedziałek, 27 lipca 2020, 17:44

KTO Rosomak. Poziom ochrony przód 4 dookoła 3 po dopancerzeniu 4 wszędzie. Ochrona p.minowa jest. O co ci chodzi bo nie łapie

dds
wtorek, 28 lipca 2020, 14:44

Chciał człeczyna błysnąć, to napisał, że Rosomak z dykty.

Vydra
poniedziałek, 27 lipca 2020, 16:47

Czują się w nim bezpiecznie i pływa

;)))
poniedziałek, 27 lipca 2020, 10:19

Aaaalbo RAK, lub "perspektywiczniy" KRYL...

;)))
poniedziałek, 27 lipca 2020, 10:19

Aaaalbo RAK, lub "perspektywiczniy" KRYL...

carl fath
poniedziałek, 27 lipca 2020, 01:07

Na co ?

men
niedziela, 26 lipca 2020, 21:36

To jest tak proste że żałosne, pływające ustrojstwa, niezależnie czy na kołach czy na gąskach, czy na 8x8, 6x6, 4x4, do rozpoznania, reszta na pancerzu, ale jedna uwaga, w Armiach NATO jakoś tak na szczeblu Brygady jest batalion R, u nas kompania / zazwyczaj na niedoścignionych BRDM2, sorry ale tzw Bóbr z Kutna to jakiś sen miłośnika Max Maxa z intelektualnym ograniczeniem.

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 14:52

Zapraszam do deski kreślarskiej. Jak znam życie "zaprojektujesz lepszy pojazd" od tego z Kutna.

Madmen
wtorek, 28 lipca 2020, 11:37

Twierdzisz że na szczeblu brygady jest cały dodatkowy batalion R?? Gdzie, u kogo? Zazwyczaj brygada to raptem 3 bataliony plus batalion dowodzenia i dopiero w nim "jakieś" rozpoznanie. W żadnej brygadzie, u nikogo, nie ma a ż batalionu R. N i g d z i e.

Pablo
poniedziałek, 27 lipca 2020, 11:57

Czyli Niemiecki FENEK to też sen? Poprostu czasem i takie konstrukcje są potrzebne a nawet niezastąpione w swojej roli.

Aha
poniedziałek, 27 lipca 2020, 16:38

Przepraszam, ale co ma Fennek wspolnego z Bobrem? Fennek to 10tonowy pojazd zwiadowczy, o malej sygnaturze, niski, bardzo sprawny w terenie, latwo "kryjacy" sie i nie plywajacy. Bobr to spora landara o wadze 15t i jest raczej amfibia(wyglad, wielkosc, wysokosc, budowa) niz pojazdem zwiadowczym.

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 14:51

Masz LPU Wirus. Lżejszy od "liska", niski, jeszcze sprawniejszy w terenie, łatwiej "kryjący" się i nie pływający. Na dodatek tańszy. Jak widać są różne pojazdy zwiadowcze służące do różnych celów. Dla amfibii takiej jak Bóbr-3 też jest tam miejsce.

gaba
poniedziałek, 27 lipca 2020, 10:55

Może i masz coś do powiedzenia, ale napisałeś to tak chaotycznie, że w sumie nie wiem o co chodzi.

KrzysiekS
niedziela, 26 lipca 2020, 21:30

Boxer to bardzo dobry KTO powstał po wprowadzeniu ROSOMAKA w WP. Dlatego nie płaczcie historii się nie zmieni. Ważne żeby jak najszybciej WP dostało ROSOMAKA XP.

Gawron
poniedziałek, 27 lipca 2020, 10:22

Tyle że te nasz Rosomak został już na wstępie nieco okrojony

Kangal
poniedziałek, 27 lipca 2020, 17:45

Tak wiemy. Latanie ale i to błąd wiemy

Grredo
poniedziałek, 27 lipca 2020, 10:16

Dokładnie. Prace nad nim ruszyły z kopyta po raportach z Afganistanu. Problemem jest brak modernizacji Rosomaka do XP oraz niezrozumiałe rozmowy z Leonardo o integracji wieży z Spike. mamy teraz wersję bezzałogową, trzeba ją kupić dla pierwszej kompanii i testować, testować. Jeśli cena jednostkowa będzie redukowana poprzez zamówienia zagraniczne to byłoby idealnie. Póki co mam wrażenie, że nasze zakłady z państwowej zbrojeniówki nie chcą eksportu. A przecież taką Nigerię stać i na Rosomaki.

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 11:54

Brak czego? Rosomak/AMV XP to zupełnie inne pojazdy od Rośków będących na stanie WP. Inne gabaryty. Inna wyporność. Wyższe DMC i tak dalej. Jak ty sobie wyobrażasz modernizowanie posiadanych Rośków do XP? Owszem, można zrobić nowe, bo licencję na XP także mamy.

Otrzeźwiej
wtorek, 28 lipca 2020, 11:49

Nie masz pojęcia, c o piszesz. Nie jesteśmy w stanie zapewnić dostaw nawet tych zwykłych Rosomakow aby zaspokoić potrzeby WP, a ty bajdurzysz o eksporcie?? Nikt nie inwestuje w moce produkcyjne, bo a nuż MON-owi się "odwidzi" i nie zamówi gdy firma będzie w potrzebie? Przykłady Klicha, Siemoniaka, a teraz Błaszczaka niczego cię nie nauczyły? Klich, to mistrz "bezkosztowej modernizacji" czyli nic-nie-zamawiania. Siemoniak jak Błaszczak - to na potęgę zakupy u obcych. Taki Błaszczak zamroził Kryla, Narew, Orkę, radary, Kruka, a to wszystko miało być z polskich fabryk. Przestan śnić o sprzedaży na eksport. Nawet M Y wciąż czekamy na dziesiątki, jeśli nie setki wersji specjalnych na podwoziu Rośka, których nie ma.

Cezar
środa, 29 lipca 2020, 01:27

Siemoniak i zakupy u obcych? Chyba masz na myśli podwozie do haubicy Krab od Koreańczyków dzięki czemu ruszyła produkcja w HSW. Błaszczak oraz Macierewicz owszem, zakupy od obcych. Mamy już Patrioty, AW101 że Świdnika w wersji SAR/ZOP oraz F35. A w każdym razie pieniądze poszły.

Kangal
poniedziałek, 27 lipca 2020, 17:46

Koszt pełnego dopancerzonego Rosomaka to ok 13 mln PLN. Czyli połowa Borsuka który wg. Szacunków HSW ma kosztować ok 25 mln PLN.

Troll z Polszy
poniedziałek, 27 lipca 2020, 08:38

Chcesz w połowie życia skasować Rośki? Chcesz wprowadzić Rosomaka XP w ilości 1-2 baonów ? Toż to koszmar w logistyce ( są dość duże różnice między między "1" a "2") akurat w temacie KTO/KBWP mamy temat dość dobrze ogarnięty i poza ZSSW30 dla "placowych" Rośków i wersjami specjalistycznymi nie ma co grzebać na 15 lat mamy spokój. A kto wie może po sukcesie Borsuka ( a tutaj jesteśmy skazani na sukces bo nic innego nie ma w tych "piniądzach") HSW nie zabierze się za NKTO

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 12:00

Żaden tam koszmar. Tą są mimo wszystko podobne pojazdy. Poza tym temat wcale nie jest ogarnięty, skoro przy okazji 18 dywizji i policzeniu stojących na placu wychodzi, że będziemy potrzebowali niemałej ilości dodatkowych nowych KTO.

ryba
czwartek, 30 lipca 2020, 09:12

ale na te mamy juz licencje wykupiona na xp trzeba by wykupić nowa co skutecznie podnosi cene jednostkowa.Na koniec to 50 mamy głowy z rośkami prócz oczywiście lekkich moderek i napraw.

Logistyka? Banał!!
wtorek, 28 lipca 2020, 11:58

Logistyka to żaden problem, przestańcie ją wreszcie demonizować. To absurd, a nie argument. Tylko naiwny ignorant, próżny teoretyk, ktoś kto nie ma pojęcia o logistyce użyje tego pseudo argumentu. Firmy produkują po kilkanascie modeli samochodów, z kilkoma silnikami, kilkoma skrzyniami biegów, mostów, wieloma wersjami i kompletnie n i c się nie dzieje z logistyka, a ty "widzisz" jakiś rzekomy "koszmar w logistyce" przy DWÓCH modelach Rosomaka?? Czyste wariactwo!! Faktycznie chyba jestes... troll!!

anakonda
czwartek, 30 lipca 2020, 09:15

dziwne twoje teoriebo niemcy w czsie 2 wś wprowadzajac do słuzby czołgi zdobyte w czechosłowacji znacznie zwiekszyli koszta logistyki co zle sie pozniej dla nich skończyło .Proponuje zanim pierdniesz rugim razem poczytac troszke na ten temat i nie sugerowac sie tu logistyka rynku cywilnego.

Marek
środa, 29 lipca 2020, 02:22

Akurat logistyka to jest problem. KTO na wojnie to nie jest Volkswagen, do którego w ramach jednego modelu do każdej pierdółki co mu jest potrzebna dochodzimy po numerze VIN i zamawiamy co potrzebne w internecie. Posłużę się tu przykładem znanego i lubianego BWP-1 Czesi robili je na licencji. Teoretycznie miały być z ruskimi kompatybilne. Kompatybilność zaś wyglądała tak, że goście co je tutaj naprawiali rwali sobie włosy z głów. To wszystko w warunkach fabryczno-warsztatowych. W warunkach polowych nawet nie chcę sobie wyobrażać jak by to działało. Przy odpowiednim podejściu do rzeczy taki problem nie powinien dotyczyć Rośka i Rośka XP. Co mają wspólne, to wspólne. Reszta jasno oznaczona, dla którego jest.

MONia
poniedziałek, 27 lipca 2020, 01:47

Czy tak będzie miał/ma ROSOMAK XP?.."Pancerz bazowy zapewnia ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm z każdej strony pojazdu, a dodatkowy pancerz także przed amunicją kal. 30 mm."

mobilnyPL
niedziela, 26 lipca 2020, 21:13

Nic innego jak tylko Kryptoreklama Boxera. Rosomak tylko opancerzeniem mu ustępuje a wersja XP z grubsza biorąc będzie mu równa. Szkoda czasu na dyskusje

CdM
niedziela, 26 lipca 2020, 23:24

Przecież nikt nie rozważa Boxera dla PL, więc taka reklama byłaby czystą stratą. A chyba ciekawie jest dowiedzieć się coś o sprzęcie sąsiada...?

plusik
poniedziałek, 27 lipca 2020, 13:10

Ale daje pretekst do głupiego hejtu. Taky zwykły news to fakt

w
poniedziałek, 27 lipca 2020, 11:35

zdziwiłbys sie co siedzi naszemu MON-owi w łepkach

xdx
niedziela, 26 lipca 2020, 23:13

Od kiedy rosomak jest modułowy ?

Pablo
poniedziałek, 27 lipca 2020, 12:03

A jak to wygląda z tą modułowością? Widziałem Boxera z modułem sanitarnym i chyba dowodzenia, ale nie kumam w takim razie jak wygląda połączenie z przedziałem załogi czy takowe wogóle jest, a jezeli tak to jak ze sztywnością nadwozia i szczelnością połączenia?

w
poniedziałek, 27 lipca 2020, 11:36

ma odłączalny moduł do pływania ( niespełniony wymóg MON) - most pływajacy

Troll z Polszy
poniedziałek, 27 lipca 2020, 08:39

Od wtedy kiedy posadzili na nim wieże M120 RAK

LMed
niedziela, 26 lipca 2020, 20:05

Ciekawe, ile jeszcze będziemy tłukli te Rosomaki beznamiętnie (bez modyfikacji znaczy) ?

gaba
poniedziałek, 27 lipca 2020, 10:59

co najmniej do nasycenia wojska wszystkimi odmianami. Ktoś wie ile to jeszcze? Potem będą tłukli borsuka, dopiero potem zaczną pracować nad modernizacją rosomaka

LMed
wtorek, 28 lipca 2020, 16:00

Czyli ze dwie dekady zleci. Najgorzej to panokować.

codybancks
niedziela, 26 lipca 2020, 22:56

A Rosomak ma programowalne pociski dla swojej armaty 30 mm???!!!!

wtorek, 28 lipca 2020, 13:31

Nie ma.

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 12:05

W posiadanych na stanie nie ma. W HITFISTach konieczna by była modyfikacja najpierw. ZSSW-30 jak najbardziej ma.

fsrr
poniedziałek, 27 lipca 2020, 12:42

armata z USa to i tam kupimy amunicje

WoW
niedziela, 26 lipca 2020, 17:57

Borsuk przytłoczy Boxera ;P

plusik
niedziela, 26 lipca 2020, 21:06

O jeny ale pojechałeś___WoW Borsuk to BWP a Boxer to KTO. Wiesz na czym polega różnica? Co do Rosomaka to najnowsze otrzymają w końcu wieżę ZSSW30 z ppk a pamiętać należy że zakupili licencję na wersję XP. Nie mamy się co wstydzić a sam reklamowy artykuł traktuję jako ciekawostkę.

Wojciech
niedziela, 26 lipca 2020, 17:00

Kiedy rosomak xp ?

vvv
niedziela, 26 lipca 2020, 22:12

jest ale MON nie chce

rydwan
czwartek, 30 lipca 2020, 09:17

a po kego nam XP jak pilnie potrzebny jest borsuk ?

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 14:54

Chce albo nie chce. To się dopiero okaże. Na razie są gotowe podwozia bazowe, które czekają na wieże.

vvv
sobota, 1 sierpnia 2020, 01:18

nie czekają bo te podwozia mialy być do jednostek zwiadu ale juz nie bedą :/

mobilnyPL
poniedziałek, 27 lipca 2020, 17:48

....Chce stąd licencja....ale Wiselka homarek i efek 35 i coś tam jeszcze aha no i niebawem Borsuk.....masz kasę to daj....

plusik
poniedziałek, 27 lipca 2020, 13:11

Będą i XP a nie chce bo no właśnie ile to już programów kasę bierze?

X
poniedziałek, 27 lipca 2020, 10:24

Ciekawe czy podobnie nie będzie z Piratem ?

vvv
poniedziałek, 27 lipca 2020, 15:53

to juz decyzja LM czy pozwoli MON dokonać niezaleznego wyboru :) LM chce aby MON uwalił moskita

Marek
środa, 29 lipca 2020, 09:45

Wyleciał z programu lojalnego skrzydłowego, w którym mieliśmy mieć udział, więc teraz może sobie chcieć.

Zastanawiający się
niedziela, 26 lipca 2020, 16:05

Jeśli chodzi o nasze Rosomaki, to nie ma się czego wstydzić, będą w przyszłości wyposażone w nową wieżę bezzałogową od HSW, z ppk. Czekamy jeszcze na wozy rozpoznania ogólnowojskowego. Jedyna wersja, która powinna zniknąć jak najszybciej to spajkobus. KTO 6X6 byłby ciekawą opcją, aby zastąpić stare BRDM-2. Ze względu na długoletnią perspektywę zastępowania BWP-1 przez Borsuka, można byłoby zastąpić Rosomakami jeszcze kilka batalionów BWP-1.

codybancks
niedziela, 26 lipca 2020, 22:52

Brakuje aktywnych systemów ochrony pojazdu przed PPK !!! Mamy jakieś nasze , czy musimy kupić od kogoś ?!!!???

Zastanawiający się
poniedziałek, 27 lipca 2020, 01:47

Jest zestaw czujników systemu SSP-1 Obra-3 oraz wyrzutnia granatów dymnych, to system samoosłony pojazdu, wykrywający opromieniowanie laserem z dalmierza lub laserem naprowadzającym pocisk rakietowy. W Polsce była opracowywana koncepcja Zintegrowanego Automatycznego Systemu Ochrony Pojazdu (ZASOP), ale co z tego wyszło, to nie wiem.

Marek
wtorek, 28 lipca 2020, 12:08

Zrobiono więcej. Szerszenia z Ukraińcami a także własne efektory, które były testowane.

Jabadabadu
niedziela, 26 lipca 2020, 22:04

Jeszcze tylko zrobić wersję zubożoną, czyli latający wysokomanewrowy naddźwiękowy pełzająco-pływający okręt podwodny klasy hiperstealth i po sprawie.

plusik
niedziela, 26 lipca 2020, 21:09

Popieram. BWP-1 to nie BWP a raczej GTO i dlatego starszą ich część powinny zastąpić nowe Rosomaki XP z wieżą Zssw30 oczywiście do czasu nadejścia Borsuka

Edek
niedziela, 26 lipca 2020, 19:58

Tak faktycznie nie mamy się czego wstydzić. Co prawda nasze Rosomaki nie mają pancerza, nowoczesnego systemu hunter killer ani rakiet ppanc ale spoko to nadal najlepszy transporter na świecie. Ta nasza już mityczna wieża rodzi się w takich bólach że nie się do.o czy będzie gotowa za 30 lat ale spoko my lubimy porównywać coś czego jeszcze nie mamy do tego co już jest. I oczywiście to czego nie mamy jest już najlepsze na świecie. BREDNIE. TYCH BZDUR JUŻ SIĘ W SPOKOJU NIE DA CZYTAĆ. Prawda jest taka że Rosomak już powinien mieć ciężkiego następcę wchodzącego do produkcji a wieża ZSSW już od dawna powinna być wprowadzana na uzbrojenie. Polecam dobrego lekarza na to wybujale wielkie EGO.

lekarz
wtorek, 28 lipca 2020, 12:13

A ja sugeruję sprawdzić kiedy do wojska weszły Rosomaki, później sprawdzić terminy dotyczące wejścia do produkcji nowej wieży. Na koniec sugeruję nabyć dobry młotek po to, żeby puknąć się nim w głowę.

vvv
niedziela, 26 lipca 2020, 22:13

rosomak ma juz swoje lata a VBCI, Boxer sa bardzo dobrymi i lepszymi KTO oraz jest już nowsza i lepsza wersja rosomaka.

Zastanawiający się
niedziela, 26 lipca 2020, 21:28

Najważniejsze jest, że jest lepszy od BTRa i to się liczy, reszta to tylko Twoje wewnętrzne problemy.

vvv
poniedziałek, 27 lipca 2020, 15:55

wrecz przeciwnie bo rosomak ma stanag 2 boki i stanag 4 front co jest bardzo malo i 12,7mm dziurawi go z boku na wylot. brak zintegrowanego ppk to ogromna wada rosomaka. rosomak XP jest wykonany z nano stali, ma wieksze gabaryty co pozwolilo osiągnąć stanag 4 dookoła + pływanie oraz ma wiekszy udzwig, dodatkowo ma opuszczaną rampę i wiele innych usprawnień.

Zastanawiający się
wtorek, 28 lipca 2020, 12:56

A BTR?

vvv
sobota, 1 sierpnia 2020, 01:19

BTR nie ma frontu odpornego na 12,7mm, to max stanag 2/3

KrzysiekS
niedziela, 26 lipca 2020, 19:16

Zastanawiający się ROSOMAK nie zastąpi BWP!!!! Ale tak potrzebujemy więcej ROSOMAK XP z wieżą ZSSW-30 (oraz wersje specjalistyczne) czyli ciężki KTO niepływający (pływające też są potrzebne) jak BOXER

Ślązak
niedziela, 26 lipca 2020, 15:08

AMV XP,tylko to może dać Finom z Patrii i krajom które na nich postawili podobne możliwości

Olo
niedziela, 26 lipca 2020, 19:59

Jak kiedykolwiek wejdzie do produkcji. Napisz jeszcze że projektujemy Gwiazdę Śmierci.

KrzysiekS
niedziela, 26 lipca 2020, 18:26

Ślązak może dlatego "Spółka Rosomak SA uzyskała licencję na transportery w nowej wersji Rosomak XP" cytat z tego portalu.

Nosorożec
niedziela, 26 lipca 2020, 17:41

Polscy generałowie którzy chcieli latac Rosomakiem i dlatego zamówiono odchudzoną wersję, zostali już rozstrzelani i napiętnowani?

Chudy Bruce Lee
niedziela, 26 lipca 2020, 21:11

Nie wiem ale zakup licencji na Rosomaka to najlepsza rzecz jaką MON zrobił licząc od 1990 roku

asdf
czwartek, 30 lipca 2020, 09:56

szkoda ze go tak "spolaczyli"

Kazik :)
niedziela, 26 lipca 2020, 20:18

Jak to?? Ja MON!!!! Nie mogę mieć transportera który: lata, pływa i ląduje na księżycu?! - da się!!!!!! da się!!!!!!

wokidoki
poniedziałek, 27 lipca 2020, 00:28

Herculesem wylądują na tym księżycu...?

rmarcin555
poniedziałek, 27 lipca 2020, 12:25

@wokidoki. Dało radę wylądować herculesem na lotniskowcu to i na księżycu się da.

w
poniedziałek, 27 lipca 2020, 11:38

Rosomak nie wchodzi do Herculesa ( usuniety dla Patrii wymóg przetargowy)

Kazik :)
poniedziałek, 27 lipca 2020, 09:39

Nie, tak obecnie modne bezzałogowce - bezzałogowy prom kosmiczny!!!!! - owszem kupiony przez MON w ramach Lend-Lease Act!!!!!!! - z załogowym modułem Rosmak Space Star blue-rainbow-armata bushmaster!!!!!!

Tweets Defence24