350 "nowych" BWP dla Grecji

3 czerwca 2020, 08:54
M2A2 Bradley US Army
Fot. US Army

Grecja i Stany Zjednoczone osiągnęły porozumienie w sprawie pozyskania 350 bojowych wozów piechoty M2 Bradley. Strona grecka sformowała już grupę wojskowych specjalistów, którzy w „najbliższych tygodniach” mają wyjechać za ocean aby, wybrać pojazdy z zapasów US Army i National Guard. Tym samym Grecja stanie się trzecim po Chorwacji i Libanie użytkownikiem tych maszyn.

Negocjacje w kwestii przekazania Grecji używanych bojowych wozów piechoty M2 Bradley trwały co najmniej od 2011 roku. Celem jest z jednej strony zastąpienie używanych obecnie pojazdów M113 a z drugiej wykorzystanie w pełni możliwości czołgów Leopard 2 HEL. Dzięki wprowadzeniu do służby tych pojazdów, piechota będzie mogła je skutecznie wspierać w pełnym zakresie działań operacyjnych.

Jak podaje portal informacyjny enikos.gr, dostawy 350 pojazdów opancerzonych Bradley mają rozpocząć się już jesienią 2020 roku, dlatego w najbliższym czasie do USA ma udać się zespół, który oceni stan techniczny pojazdów przeznaczonych do przekazania. Dokładny termin nie jest znany, lecz z pewnością wpłynęły na niego ograniczenia w podróżach związane z COVID-19. Pojazdy będą pochodzić ze zmagazynowanych zapasów armii i Gwardii Narodowej USA.

Wozy bojowe Bradley mają zostać przekazane nieodpłatnie, ale ich remont i przygotowanie do eksploatacji będzie kosztować, według przybliżonych szacunków, około pół miliona euro za egzemplarza. Koszty mają ponieść Ateny, ale część z nich zostanie pokryta środkami z amerykańskiego funduszu ERIP (ang. European Recapitalization Incentive Program). Grecja została włączona do tego programu z funduszem na poziomie 25 mln dolarów, gdyż ze względu na wysokość swoich dochodów nie kwalifikuje się do korzystania z Foreign Military Financing. Środki te przez dobrych kilka lat czekają na wykorzystanie. Oprócz M2 Bradley Grecja ma otrzymać 1200 kołowych transporterów opancerzonych 4x4 Textron M1117.

O ile informacje o decyzji w sprawie bojowych wozów piechoty zostaną oficjalnie potwierdzone, Grecja stanie się trzecim krajem pozyskującym używane Bradleye US Army. W 2018 roku 8 pojazdów trafiło do Libanu, natomiast w grudniu 2019 roku Chorwacja zdecydowała się na ponad 80 maszyn tego typu. Również w tym wypadku przyznano wsparcie finansowe ERIP wysokości 25 mln dolarów.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 98
Reklama
sceptyk
czwartek, 4 czerwca 2020, 23:48

Prace nad borsukiem trwają już siódmy rok. Ciekawe ile jeszcze.

asf
sobota, 6 czerwca 2020, 11:06

Opracowanie nowej konstrukcji czołgu, czy BWP trwa zazwyczaj po kilkanaście lat. Tak, że patrząc na postępy pracy w HSW to trzeba powiedzieć, że na razie mają tempo prawie ekspresowe.

X
piątek, 5 czerwca 2020, 10:15

Teraz pewnie się przedłużą. Będą się wykręcać pandemią, a kasa będzie szła.

Lord Godar
piątek, 5 czerwca 2020, 01:02

Tyle ile trzeba . Popatrz na takie prace w innych krajach , a zobaczysz że trwają czasem o wiele dłużej zanim zamawiający powie , że to jest własnie to co chciał .

KrzysiekS
czwartek, 4 czerwca 2020, 21:33

Borsuk to niezły produkt pytanie ile tego będzie rocznie przy dobrej promocji mógłby byc nawet eksport i to niezły mało jest takich BWP pływających.

Inspektor Łysiak
czwartek, 4 czerwca 2020, 15:29

Grecy dadzą swoja łączność iGrek i sprzedają Jordanii

Czesiek
czwartek, 4 czerwca 2020, 15:18

Grecja to bankrut, poza przemysłem stoczniowym, bez zaplecza naukowego. Poza tym USA dają im ten sprzęt dla równowagi wobec Turcji, która w NATO zachowuje się dwuznacznie. Zresztą Bradleye to powoli starzejące się BWP. Nasz rząd dobrze robi, że stawia na rodzimy, nowy produkt z HSW czyli Borsuka.

dim
czwartek, 4 czerwca 2020, 23:58

Zakładów lotniczych (tych od myśliwców) też można zazdrościć, optyki-termowizji też można im zazdrościć (choć jest w Polsce PCO), specjalizacji w high-tec opancerzeniu też można im zazdrościć, ciężarówki wojskowe "produkowali" czyli składali podobnie jak Polacy w Jelczu (aktualnie brak jest w Grecji zapotrzebowania) - podsumowując, mają tego mniej niż Polska (jak też 3,5 raza mniej ludności), ale też to, co mają, mają na wyższym poziomie technologicznym, niż Polska. Tylko, że w Grecji nikomu do pustego łba nie przyszłoby dyskryminowanie fabryk prywatnych ! ! !

Filipidos
czwartek, 4 czerwca 2020, 19:32

600 mld euro dostali od UE pozazdrościć

dim
piątek, 5 czerwca 2020, 10:08

- "Grecy dostali od UE" - może jakieś szczegóły ? Myślałem, że każdy kraj najpiew sam wpłaca, a potem jest to rozdzielane według jednakowych reguł ? Ale może Polska z funduszy regionalnych i podobnych nie korzysta ?

adam
środa, 3 czerwca 2020, 22:04

Ha ha u nas ten myk odpada, bo Bradleye nie pływają.

ewa
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:25

A textrony nie latają.

praktyczny
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:11

Ha ha i dobrze. BWP opracowany w Polsce i produkowany w Polsce to jest korzyść większa i wykracza dalej niż tylko pozyskanie samego pojazdu do modernizacji a dodaj jeszcze polską wieżę ZssW30.

Xyz
czwartek, 4 czerwca 2020, 13:07

Wymóg pływania jest tylko po to. Żeby trzeba było zaprojektować bwp od nowa bo nikt takiego gotowca nie ma w ofercie. Poniewaz nikt z potentatów nie bedzie zainteresowany takim niewielkim i niszowym projektem, biznes pozostaje w kraju. Sprawa się przez to przeciąganie, ale Grecy po te Bradleje od 10 lat zabiegali. W tamtym czasie nasz rząd miał inne priorytety. A można było mieć już temat ogarnięty

Podbipięta
czwartek, 4 czerwca 2020, 11:53

Jesteś Pan pewien?

Niuniu
środa, 3 czerwca 2020, 18:39

A my?

bc
środa, 3 czerwca 2020, 21:38

Borsuk i produkcja najlepiej dla 2 batalionów(116szt) rocznie, równolegle LPG (ale nie pływa) jako polski AMPV albo przy okazji remontów recykling przynajmniej ze 4 batalionów(232szt) BWP1 na co drugim ZSMU z 14,5/23mm bo będą jeździć jeszcze z 15 lat a potem do rezerwy/WOT. Choć taki Bradley za 1 ale z nową Polską wieżą jako ciężki BWP byłby ciekawy.

Gts
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:05

Jak produkcja osiągnie 20 szt rocznie to będzie sukces. Na razie nie ma nawet działającego prototypu. 2 egzemplarze testowych puszek, gdzie ręcznie się wszystko sztukuje.

mick8791
piątek, 5 czerwca 2020, 03:41

Prototyp ma właśnie to do siebie, że się "ręcznie wszystko sztukuje". I takie działające prototypy, które przechodzą badania fabryczne są dwa! Planowana produkcja to na ten moment 50 szt. rocznie.

Kasander
czwartek, 4 czerwca 2020, 21:48

Dezinformator.

Jacek
środa, 3 czerwca 2020, 15:21

Super. Na pohybel Turkom.

Turecki
środa, 3 czerwca 2020, 18:09

Jak pokazano w Syrii 100tureckich dronow polozylo trupem w 2.000 żołnierzy Asada plus 65 ,pojazdów i 2 pancyry

vvv
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:39

to te drony musialy trafiac w skupiska po 50 chłopa stojacego jeden na drugim :D na dodatek zapominasz ze assad ma przestazale systemy opl, kazda z baterii działa niezaleznie, nie ma systemów baterii opl z radarami przekazujacymi dane do baterii lotniczych tylko kazdy sobie i co tam zobaczy jak sie uda albo i nie. Syria to praktycznie strefa wolna od opl

Ok bajdur
środa, 3 czerwca 2020, 21:23

I to jest ścieżka dla Polski. Setki dronów różnych typów z różnymi technikami sterowania. Warmate pokazały, że są skuteczne, pora i na inne rozwiązania.

vvv
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:40

warmate a drony operujace nad syria to sa zupelnie inne klasy i mozliwosci. drony w libii i nad syria spadaja jak kaczki przy znikomej i kiepskiej opl

x
środa, 3 czerwca 2020, 14:57

Żubr powinien wyglądać jak M1117. Duże koła, lepsze możliwości jezdne.

kol
środa, 3 czerwca 2020, 14:39

350 to dość duża ilość. Pytanie jeszcze o utrzymanie i remonty BWP - czy to nie przewyższy kosztu zakupu

Lord Godar
środa, 3 czerwca 2020, 18:06

Jest podany przybliżony koszt remontów i innych niezbędnych nakładów w przeliczeniu na jeden pojazd . No i o dziwo te remonty będą robione przez Greków ... Tylko jak się umie targować z amerykanami , to się da to załatwić . Całe 9 lat rozmów i negocjacji ... ale z Abramsami ten numer nam nie wyjdzie .

Yaro
piątek, 5 czerwca 2020, 04:06

A skąd te info, że remonty będą robić Grecy. Oni mają ponieść koszty tych remontów. Standardowa procedura jest taka, że koszty remontów pokrywa beneficjent ale wykonywane są przez USA.

Davien
środa, 3 czerwca 2020, 19:54

Godar, moze dlatego że Grecy produkowali u siebie Leoardy 2 i maja cała bazę techniczną odpowiednia do takich rzeczy, . A u nas jak na razie szczytem jest PT-91M

Stary Grzyb
czwartek, 4 czerwca 2020, 17:42

Po pierwsze, to PT-91 "Malaj" okazał się w każdym aspekcie - od osłony pancernej i przeżywalności, przez siłę ognia, mobilność, po podatność eksploatacyjną - lepszy od T-90, którego T-72B3M (czyli podstawowy czołg rosyjskiej armii) jest tańszym i gorszym erzacem. Po drugie, to własną bazę techniczną do produkcji PT-91 "Malaj"/Ex zdołaliśmy w międzyczasie rozchrzanić, i dzisiaj czołgów tej klasy nie jesteśmy zdolni produkować.

Davien
niedziela, 7 czerwca 2020, 20:22

Ile można... Malaj nie ejst wcale lepszy od T-90 nawet w wersji A , ma gorszy pancerz , podobne działo i amunicje, lepsze SKO, porównywalny silnik i więcej z niego nie wycisniesz. T-72B3 jest znacznie lepszy od T-90A( działo, silnik, SKO, pancerz) wiec daruj pan sobie manipulację.

Troll z Polszy
czwartek, 4 czerwca 2020, 09:57

Jak już to szczytem jest K9, nie wiedziałeś o tym czy celowa manipulacja :-)?

Davien
wtorek, 9 czerwca 2020, 22:54

Więc wg ciebie K9 to nasze własne opracowanie?? Czy licencja z zakupem maszyn w Korei?

Lord Godar
środa, 3 czerwca 2020, 22:21

Co innego produkcja , co innego remont , czyli zabawa kluczami i innymi narzędziami. Leopard ma niewiele wspólnego z Bradley'em . HSW produkowała Goździki a po odpowiednich inwestycjach robi teraz podwozia do K9 . To samo WZM Poznań . Jeśli byśmy mieli brać Abramsy to tylko i wyłącznie w przypadku gdyby stworzono do nich niezbędne zaplecze , tak aby remonty i modernizacje były robione u nas . Trzeba zainwestować - trudno , ale to się zwraca bo potem kasa z obsługi zostaje w kraju.

Davien
czwartek, 4 czerwca 2020, 05:27

Chodziło mi bardziej o zaawansowanie ich przemysłu pod tym względem . Natomiast co do Abramsa to jego modernizacja to zypełnie inna zabawa niż z Bradleyami gdzie bnei rusza sie kadłuba ani układu napedowego. Co do Abramsów w Polsce t zaplecze byłoby potzrebne ale sama ich modernizacja dla nas i tak byłaby w Stanach bo u nas nie ma ani sprzetu, ani kadry zdolnej do tego, komponenty i tak by były w USA wiec sie zwyczajnie nie opłaca, ale serwis jak najbardziej.

Lord Godar
piątek, 5 czerwca 2020, 01:08

Dla 60 szt sztuk się nie opłaca , a dla 600 już tak . A 60 szt nie opłaca się wprowadzać . Dlatego Abramsy nie mają prawa bytu u nas .

Davien
niedziela, 7 czerwca 2020, 20:26

Godar, nmawet dla 600sztuk budowa od zera w Polsce zakłądów mających ci dostarczyć elementy do modernizacji nie ma sensu bo wyjdzie cię kosztowo jak z poronionym K2PL. Do remontów i serwisu jak najbardziej. A wg ciebie to żaden czołg u nas poza małpim T-72M1 nie am racji bytu.

środa, 3 czerwca 2020, 14:36

A dlaczenu my nie dostaniemy 350 bradleyow?

Pan Porucznik Amator
środa, 3 czerwca 2020, 21:29

Bo nie są nam potrzebne ! Opracujmy w końcu coś sami BWP to naprawdę nie jest szczyt zaawansowania technicznego. Na dzień dzisiejszy potrzebujemy 1200 BWP dla obecnych jednostek a co z nowymi jednostajnymi które trzeba sformować? Jest piękna okazja by rozbudować program Borsuka i samemu produkować całkiem dobry BWP i nie oglądać się na amerykanów czy wyślą nam części zamienne czy nie i ile to będzie trwało w wypadku konfliktu wojennego. Nie możemy się tak uzależniać od USA wojskowo ! Myślmy samodzielnie.

ziggy
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:29

A ile mniej więcej robimy rocznie?

Gucio77
czwartek, 4 czerwca 2020, 01:02

Tylko broń atomowa gwarantuje bezpieczeństwo. Nawet jak będziemy mieli 5000 bwp to nic nam nie zagwarantuje.

Derff
środa, 3 czerwca 2020, 21:24

Bo nie chcą tego związkowcy.

NiktWażny
środa, 3 czerwca 2020, 14:30

Do wszystkich którzy narzekają: MAMY SWÓJ WŁASNY BWP BORSUK i nie widzę sensu w narzekaniu, trzeba tylko trochę poczekać

Gts
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:07

Co masz i gdzie? 2 egzemplarze testowe, gdzie na razie wszystko ręcznie pan Kazio klepie? Jak bedzie w linii to nie wcześniej niż za 10 lat.

środa, 3 czerwca 2020, 21:33

A gdzie go masz? Aaa to ten co teraz był na anakondzie aha faktycznie mamy

Troll z Polszy
czwartek, 4 czerwca 2020, 10:05

Pierwszy pluton Borsuków może być na początku 2021, po roku intensywnego ujeżdżania i wprowadzeniu poprawek zgłoszonych przez "doły" ma ruszyć produkcja seryjna

Gts
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:09

Pluton? A jest jakieś zamówienie? Na razie masz testy, testy i próbę wepchnięcia wojsku czego nie zlecano i nie oczekiwano.

mobilny
środa, 3 czerwca 2020, 19:53

Dokładnie tak

jarema
środa, 3 czerwca 2020, 18:06

BWP powinien byc jednak Anders. Borsuk niech będzie na eksport.

mobilnyPL
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:16

Ile można pisać? I gdzie ten Anders co? Borsuk wyszedł całkiem udany. Dodaj wieżę zssw-30 i masz. Obok pływającej będzie i cięższa wersja nieplywajaca co powinno nie być już problemem. Uzbroić się w cierpliwość jednak należy bo MON-u nie stać na masowy zakup i tak to nie wina HSW że 50 szt/rocznie. 30 lat zaniedbań robi swoje. Thx

bc
środa, 3 czerwca 2020, 21:48

Borsuk jest ok a dzięki zawieszeniu hydro można go spokojnie dopancerzyć ale wtedy "nie nadąży" za rosyjskimi bgt i to nie koniecznie w Polsce.

Koba
środa, 3 czerwca 2020, 21:07

Nie sprzedamy ani jednego egzemplarza, jeżeli oferowany sprzęt nie będzie na wyposażeniu naszej armii (sprawdzony). Dlatego Krab nie miał szans w żadnych przetargach, bo był wirtualny i nawet nie można było zademonstrować żadnego seryjnego egzemplarza.

Gts
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:10

Nie, kraba nikt nie kupi skoro jest składakiem np z przestarzałej brytyjskiej wieży, skoro może go kupić w całości od producenta.

Lord Godar
środa, 3 czerwca 2020, 18:06

Dokładnie .

vvv
środa, 3 czerwca 2020, 13:47

nie ma to jak zakup przestazalego m2 :) z celna ale juz za slaba 25mm armatką oraz 2x tow :D

Adr
sobota, 6 czerwca 2020, 15:01

Relacja koszt efekt.... Oni zastępują m113 i bwp1

kj1981
środa, 3 czerwca 2020, 20:42

Na Turka nie potrzebują nic więcej.

Nowator
środa, 3 czerwca 2020, 19:13

Kolega mysli caly czas o gwieździe śmierci Ato Zwykły BWP

vvv
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:45

mamy borsuka lub umpg o podobnej ochornie bo m2a2 to aluminium z lekkimi plytami stalowymi na froncie wiec poziom I wojny w Iraku. m2a2 to nie juz przestazaly m2a3 ani nowszy m2a4 i ma on kiepska noktowizję, slaby pancerz, przestazala i nieskuteczna juz 25mm armatke ktora ma mała moc przebicia i stanag 5 chroni przed nią, przestazale tow-2a,2b naprowadzane w wiazce lasera ktore sa baaardzo przestazale a na dodatek ciezkie. spike LR2 ma wieksza penetracje, 2,5x wiekszy zasieg, 3 tryby odpalania i zaden w trybie saclos, top attack i zdolnosc wykrywania celow ktore mają 5*C inną temperaturę niż otoczenia. powodzenia z tow-2a aby trafic cos z 2km w ruchu

Davien
niedziela, 7 czerwca 2020, 20:31

Nie am juz zadnych M2A2, wszystkie dawno zostały doprowadzone do standardu M2A3 lub lepszego. Bajek o TOW 2B nawet nie ma sensu komentować, dalej ten pocisk niszczy dowolny MBT i jest niewrazliwy na ASOP, nigdy nie był naprowadzany w wiązce lasera. Aha, TOW 2B( bo 2A nie są juz uzywane) nie wymaga kontrastu termicznego by trafić w cel, Berberys czy podobne pokrycia nie chronią przed nim, wada jest niestety archaiczny SACLOS (choc i to juz zmienili częsciowo) masz ty w ogóle jakeikolwiek pojęcie o temacie???

Lord Godar
środa, 3 czerwca 2020, 18:07

W porównaniu do M113 to będzie i tak dla nich spory skok do przodu .

12345
środa, 3 czerwca 2020, 13:36

A my tak nie możemy ? 1500 M2 Bradley jest nam potrzebnych na wczoraj. A tak zapomniałem, bo przecież to słabizna, bo nie pływa. No tak.

Rafcio pl
środa, 3 czerwca 2020, 13:32

A Polska pobono jeden z najlepszych sojuszników na starych bwp 1

Lord Godar
środa, 3 czerwca 2020, 18:08

Bo my jak się okazało potrafimy sami zrobić nowoczesny bwp .

BWP
środa, 3 czerwca 2020, 19:32

Tak ? To jeszcze mi napisz zawiłe lat będzie 350 tych naszych BWP

mobilnyPL
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:19

Wtedy kiedy MON bedzie stać zakupić wieksze ilości koleś. 30 lat zaniedbań a płacimy jeszcze za coś czego nie ma ale będzie w niewielkich ilościach w dolarach. Jeszcze coś?

Filipidos
środa, 3 czerwca 2020, 13:17

Chytry Grek wie co robi Stan techniczny slinika doskonaly a na resztę maly odkurzacz Podejrzewam ze znaleziono greckich dostawców części

Terytorials
środa, 3 czerwca 2020, 13:06

Skoro stawiamy na ochrone ze strony USA, to sprzet made in USA bedzie tym sprzętem ktory dostaniemy do walki, gdy bedzie gorąco. Uwazam ze Abramsy i Bradleye powinny byc na uzbrojeniu naszej armii. Powinnismy szkolic obslugi, rezerwistow na takim sprzęcie. Leosie i Abramsy w linii, Twarde i 72 rezerwa na skladach. Bradleye i Borsuki linia, bwp smar i magazyny!

bc
środa, 3 czerwca 2020, 22:07

Do tego potrzeba polityków którzy pod płaszczykiem sojuszniczej interoperacyjności na wschodniej flance itp. odważyli by się wytargować np. sprzęt dla 11 Dywizji (na dziś 232 czołgi, 116 BWP i Rosomaki) za 1 oczywiście z polonizacja i obsługą w Polskim przemyśle, na logistyce wspólnej z jednostkami USArmy.

Gts
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:12

Gdyby Antoś nie torpedował pozyskania następnych transz Leopardów 2A5, to już byś miał, chociaż je.

praktyczny
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:21

Nie ma i nie będzie. Umiesz liczyć to licz na siebie i tego sie 3majmy a lepiej wyjdziemy

2 Plm ''Krakow''
środa, 3 czerwca 2020, 12:46

Obawiam sie, ze jesli jednostkowy koszt BORSUKA przekroczy 30 mln zl, a moze sporo wiecej to i my skonczymy z uzywanymi Bradley'ami, jak to bedzie, czas pokaze ???

Logistyk
środa, 3 czerwca 2020, 21:51

Nawet jeżeli, to kasa zostanie w kraju. Będzie produkowany naszymi polskimi rękami, później modernizowany i konserwowany bez łaski OBCYCH.

19 brt
środa, 3 czerwca 2020, 18:02

Co wpis, to obawy z Twojej strony. Ostatnio były obawy o Leoparda, dzisiaj o Borsuka. Więcej wiary, bo duzo sie dzieje w naszej zbrojeniówce, a czasy ciężkie idą i wtedy będzie liczyło się swoje tym bardziej, że dobre.

2 Plm ''Krakow''
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:40

O Leonach napisalem prawde, sami niemcy zwracali na to uwage, ze czesci mechaniczne w Leonach sa zuzyte i powinno sie je wymienic na nowe, ktore beda zdolne do pracy pod zwiekszonym obciazeniem, tym bardziej, ze sa zuzyte w kazdym czolgu inaczej w jednym mocniej w drugim slabiej i to zlekcewazono. Zreszta co zlego jest w obawach, znam polskie realia zwlaszcza realia polskiego MON-u bo zyje juz blisko 70 wiosen na tym siecie to sie obawiam po prostu, seredcznie pozdrawiam :)

19 brt
czwartek, 4 czerwca 2020, 17:06

Witam ponownie. Z Leo2 nie do końca prawda, bo kadłuby nie pękały i nie wiem skąd te informacje. Jeżeli Borsuk będzie konstrukcją udaną, to pal sześć, warto zapłacić te nawet 30 mln, bo będzie nasze. Koszt zakupu to jedynie 1/3 wydatków z całego życia sprzętu i to dopiero daje stabilność finansowania i rozwój. Oczywiście obawy podzielam- trzeba zrobić porządek w wielu miejscach, ale róbmy wreszcie coś ambitnego, nawet płacąc frycowe. Pozdrawiam równie serdecznie.

orel
środa, 3 czerwca 2020, 12:44

350 w zasadzie nowych maszyn za pół darmo... no niezły interes zrobili

R
środa, 3 czerwca 2020, 15:34

Jakie nowe maszyny? to Bradley pamietejace jeszcze Wojne w Zatoce 1991, ale napewno lepsze on naszych BMP1. Niezly interes to US zrobi pozniej na ich serwisowaniu i czesciach.

Steve
środa, 3 czerwca 2020, 11:47

Czyli za śmieszne 175 milionów Euro dostaną ekwiwalent sprzętu dla 2 brygad zmechanizowanych. Pięknie.

ccc
środa, 3 czerwca 2020, 11:33

Tylko pozazdrościć grekom można. Tymczasem minister Błaszczak odtrąbił kolejny sukces polskiego MON ... dostarczenie 3 mln gumowych rękawiczek służbie zdrowia ... ręce opadają i rękawiczki też...

dim
czwartek, 4 czerwca 2020, 08:23

@ccc re: Tylko pozazdrościć - Grecy mają w USA i w Europie Zachodniej swoje bardzo silne lobby. Racja stanu zawsze bezwględnie dominuje nad przepychankami politycznymi. Podobnie w samej Grecji, żeby nie wiem jakie niedorzeczności zarzucali sobie (co dnia) rząd i opozycja, w kwestii obrony narodowej, współpracują rozważnie, bardzo spokojnie i konkretnie. Duże różnice pamiętam tylko w kwestii uznania Północnej Macedonii. Także w kwestii wirusa, rząd - jak zawsze w ważnych kwestiach narodowych - powołał całkowicie apolitycznych, najlepszych fachowców, to oni kierowali i komunikowali się z narodem i nikt im nie zaprzeczał. Ludzie reagowali bardzo spokojnie, toteż wirus nie dostał dużych szans, a teraz praktycznie już go nie ma.

rED
środa, 3 czerwca 2020, 15:24

Tymczasem gdyby trafiły do nas to napisałbyś że Błaszczak nazywa sukcesem otwarcie skupu złomu i też by ci coś tam opadło.

dim
środa, 3 czerwca 2020, 14:55

Wiesz, z tymi Bradleyami dla Grecji na razie jest jak z Powstaniem Listopadowym: niektórzy ludzie mówią dopiero, że coś będzie :) Natomiast Wam (myślę, że), Amerykanie zapewne spróbują wciskać stare Ambramsy. O ile już tego nie sondowali ? Propaganda przedstawi ten pomysł, jako uznanie Polski za bardzo ważnego sojusznika. Ale kilka krajów już to przeliczało i nie wzięły. W szczególności nie wzięli Grecy i Turcy, po porównaniu ile dziś kosztuje ich obsługa Leo, ile produkcja nowych czołgów, a ile faktycznie kosztowałyby w eksploatacji (stare) Abramsy.

Lord Godar
środa, 3 czerwca 2020, 18:12

Już sondowali , ale nasi pancerniacy nie do końca są przekonani nad sensem i logiką ich wprowadzania.

K2pl
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:22

Bo jej nie ma. Nowy czołg to spolonizowany mbt a to dadzą ci tylko w Korei.

Troll z Polszy
czwartek, 4 czerwca 2020, 10:01

A to już zależy od stopnia, "lutenety" co jeździli Ajbramsami to nie chcą słyszeć o , Ajbramsach ale "paukowniki" to by chcieli Ajbramsa

Gts
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:15

Abrams to nie czołg na polskie warunki logistyczne.

123
środa, 3 czerwca 2020, 11:29

A dlaczego my nie korzystamy z takich dobrodziejstw, skoro jesteśmy kluczowym sojusznikiem USA i ważnym członkiem NATO?

rED
środa, 3 czerwca 2020, 15:22

Pewnie gdybyśmy skorzystali "z takich dobrodziejstw" to byś napisał że USA nam złom wciska. Znamy takich..

x
środa, 3 czerwca 2020, 14:59

Dlatego bo nie ma sensu wprowadzać kolejnego BWP w niewielkiej liczbie.

fefe
środa, 3 czerwca 2020, 14:43

Bo przy tego typu zakupach za każdą śrubke i podkładke trzeba bardzo dużo płacić i po swojemu nic Ci nie wolno zrobić chyba że uzyskasz pozwolenie producenta oczywiście nie za darmo takie pozwolenie może być wydane innymi słowy to pakowanie się w wydatki sami sobie mamy zrobić BWP i dobrze przynajmniej kasa zostanie i zdolności przemysłowe

dim
środa, 3 czerwca 2020, 11:25

Re: wyposażenie tych M2. - Na pewno będzie starszego typu... - ale też bez problemu z "modyfikacją", skoro "Theon Sensors" to jeden z liderów rynku.

pomz
środa, 3 czerwca 2020, 16:19

Dim. Po co Wam tyle czolgow i bwp? Przeciez Grecja to wyspiarski kraj? Lotnictwo, marynarka, piechota ale czolgow macie chyba calkiem dyzo jak na taki kraj?

dim
czwartek, 4 czerwca 2020, 08:07

@pomz - (1) Możemy zostać zaatakowanie wzdłuż całej długości rzeki Evros, circa sto kilkadziesiąt kilometrów otwartego terenu, przez wojska wielokrotnie przeważające i nowoczesne. Ostatnio rozpoczęli produkcję kilku modeli pojazdów pancernych, chyba specjalnie budowanych z myślą o tej rzece i jej delcie. Jednocześnie trzy kolejne województwa zamieszkałe są w znacznej mierze przez autochtonicznych muzułmanów, odkrywamy tam składy broni, w tym nowoczesnej p/panc, a około 900 z tych muzułmanów przeszkolonych zostało, po tureckiej stronie, w obozach, prowadzonych przez tureckich instruktorów komandosów. Około 5.500 osób ocenianych jest przez grecką bezpiekę, jako gotowych do natychmiastowego przyłączenia się do ewentualniej V kolumny. Jak na 3 niewielkie województwa jest to dużo. (2) Jednocześnie agresor ciągle (rokrocznie, od kilkudziesięciu lat) ćwiczy "desant na wrogą wyspę" siłami co najmniej całej brygady piechoty morskiej. (3) Circa do roku 2008, eksperci oceniali nasze zdolności obronne jako wystarczające. Obecnie brak na wszystko forsy. A Erdogan i jego naczelny dowódca już kilkakrotnie, niedawno, zapowiadali "drugą operację Barbarossa, wkrótce". - czy mamy gapić się biernie ? Będzie "molon lave".

dim
środa, 3 czerwca 2020, 11:17

I jeszcze ciakawostka o greckim prototypie ich "Grota", potwierdzono gotowość do produkcji w roku 2021... oto po otwarciu, ręcznym lub samoczynnym, osłony miejsca ekstrakcji łuski (sorry, nie nazwałem fachowo)... zatem po otwarciu tej osłony "cień" hełmu hoplity i słowa "μολὼν λαβέ" - "chodź i weź" - historyczna odpowiedź Leoniadasa na perskie żądania.

Spartan
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:01

Ciekawe, ktoś miał fajny pomysł. Gloria victis

fefe
środa, 3 czerwca 2020, 14:40

jeju dim..... mógłbyś tak jakoś bardziej zrozumiale bo coś tam niby ciekawostke chciałeś napisać ale człowiek to czyta i nic z tego nie wie....

dim
czwartek, 4 czerwca 2020, 07:57

Wiem, ale redakcja linków do zdjęć nie przepuszcza :( Spróbuj sam wczytać w google: doureios pos tha kataskevasoume ena ethniko tyfekio mehri to 2021

Tweets Defence24