Najnowsze Bradleye idą do wojska. Wkrótce w Polsce?

4 czerwca 2020, 10:17
Bradley A4
Fot. BAE Systems.

Amerykańska armia otrzymała pierwsze dostawy nowej wersji bojowych wozów piechoty Bradley w nowej wersji A4. Jest prawdopodobne, że za kilka lat podobne pojazdy trafią do budowanej przez Amerykanów bazy w Powidzu.

O przekazaniu pierwszego BWP Bradley w wersji A4 poinformował producent tych maszyn, koncern BAE Systems. Zakres modernizacji skupia się przede wszystkim na wymianie przestarzałych elementów, poprawie własności manewrowych (moc silnika zwiększy się z 600 do 675 KM) oraz bilansu energetycznego pojazdu.

Jest to o tyle istotne, że w czasie wcześniejszej służby amerykańskie BWP otrzymały szereg nowych elementów (włącznie z pancerzem reaktywnym), co spowodowało zwiększenie ich obciążenia. Dzięki modernizacji pojazdy zachowają podatność na dalsze usprawnienia. Pojazdy w wersji A4 zostaną np. dostosowane do montażu aktywnego systemu ochrony Iron Fist, który nie mógł być instalowany na Bradleyach w wersji A3 z uwagi na niedostatki systemu generowania energii.

Oprócz tego Bradleye w wersji A4 (otrzymają nowe systemy elektroniczne i łączności, jak i urządzenia do diagnostyki. Masa bojowa zwiększy się do 80 tys. funtów (nieco ponad 36,28 ton), dla porównania według producenta wozy A3 mogły ważyć do 34,25 ton. Jednocześnie pojazdy – modernizowane ze starszych wariantów – będą wyposażane we wszystkie usprawnienia dla wersji A3, włącznie z celownikiem termowizyjnym dla dowódcy, jak i wprowadzone już w trakcie służby elementy dodatkowego opancerzenia.

Z głębszych modernizacji Bradley’ów do nowszych wersji powyżej A4 zrezygnowano, aby zapewnić finansowanie dla programu ich następcy (Optionally Manned Fighting Vehicle). Nie jest jednak wykluczone, że część wozów otrzyma kolejne usprawnienia, w ramach modyfikacji (jak np. wspomniany system Iron Fist).

Amerykanie planują zmodernizowanie do wariantu A4 wozów Bradley służących w czterech pancernych brygadowych zespołach bojowych, jak i sprzętu dla jednego z zestawów wyposażenia rozmieszczanych w Europie. Pozostałe jednostki będą przypuszczalnie eksploatować wozy wersji A3 aż do zastąpienia przez nowe platformy. W Europie mają być rozmieszczone zestawy wyposażenia dla łącznie dwóch brygad pancernych.

Jeden z nich już jest rozlokowany na zachodzie kontynentu (z istniejącym sprzętem, zarówno jeśli chodzi o czołgi jak i BWP), a drugi za kilka lat znajdzie się w budowanej bazie w Powidzu, jest całkiem prawdopodobne, iż Bradleye w nowej wersji, obok brygad stacjonujących w USA, zostaną rozmieszczone właśnie w Polsce. Po to, by w wypadku zagrożenia jedna z brygad wykorzystujących te wozy przerzucała tu zza Atlantyku wyłącznie żołnierzy, a nie sprzęt. Defence24.pl otrzymał niedawno od US Army Europe szczegółowe wyjaśnienia w sprawie rozbudowy jednostki w Powidzu.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 40
Reklama
sveik
poniedziałek, 8 czerwca 2020, 12:58

Dla USA jesteśy kolonią drugiego sortu ...... i niektórzy są z tego z tego dumni.

Kazek
piątek, 5 czerwca 2020, 20:50

Świetny portal przemyślane artykuły,ten szczególnie

Grredo
piątek, 5 czerwca 2020, 10:47

Oprócz systematycznych reklam produktów z USA, chętnie przeczytam profesjonalne porównanie ciężkich Bwp: w Bradley, Cv-90, Ascod, LYNX, Puma, Azzarro. Co zyskują w zamian za rezygnację z pływalności. Jaki zasięg operacyjny, jaki koszty utrzymania, ile wersji specjalistycznych, ilu żołnierzy desantu i jaj uzbrojonych są w stanie transportować, kto jest użytkownikiem i z ilu źródeł można by kupić cześć zamienne w razie politycznej blokady na serwis? Dużo pytań, ale mogą one tłumaczyć prace nad polskim produktem. Osobiście uważam, że powinno się rozwijać pojazd dający większą ochronę i wspierać je Rakami i niszczycielami czołgów uzbrojonymi w pociski o zasięgu ponad 12 km. Niszczyciele, które piechota może wezwać na pomoc i sama naprowadzać pociski, to przyszłość. Takie urządzenia naprowadzania powinny być montowane także na BWP i innych pojazdach zwiadu.

????? ;
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:45

taaaa.. chłopcze pakuj sie bradlejem do Wisły lub Odry .. już.. ale sam tam bedziesz w srodku..

Iga
sobota, 6 czerwca 2020, 12:09

Wisła ma dziś głębokość 60 cm, za 10 lat to będzie rzeka okresowa.

Rhotax
środa, 24 czerwca 2020, 00:58

Jak zaatakują to przy okazji Zapad 2021 lub 2025 we wrześniu akurat jak poziom Wisły jest wyższy po opadach . W dodatku przejechanie po dnie nie na Wiśle -- zakopie się błyskawicznie . Strategiczna Rubież Obronna po zburzeniu mostów i można olać Wojska NATO {zapraszając do rozmów Pokojowych bo terenu i tak nie oddadzą ...}

Zmechu 12
czwartek, 4 czerwca 2020, 19:44

Dawać go jak najszybciej Bo co za,wstyd za te BWP Cale szczęście że stały za kiblami co je amerykanie przywieźli

Bolo
czwartek, 4 czerwca 2020, 18:51

Jak to powiedział amerykański senator, przecież bronimy was przed ruskimi to musicie się nam jakoś odpłacić, więc kupujcie od nas uzbrojenie,A jak Polacy spróbują fiknac wyłącza wszystkie oprogramowania i po ptokach

Wwp
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:59

Nie, bo lepiej się poddać ruskim i czerpać garściami z ich dobrobytu i wolności - dobre

Oleg
piątek, 5 czerwca 2020, 01:09

Nie, lepiej sobie szukac zawsze pana. Gdzie godnosc , honor , duma, niezaleznosc?

Rhotax
środa, 24 czerwca 2020, 00:51

G.H i Duma tylko w Sojuszu z Francą , Englią i Burkina Faso {jako nasz sojusznik nas nie zaatakuje jak straszył tym Wuc z Żoliborza }! No i w RPG7 i BWP1 !!! No i Czarnoprochowcach jakie posiada Naród do samoobrony !!!

mobilny
piątek, 5 czerwca 2020, 13:25

Ni ma za grosz

luki
piątek, 5 czerwca 2020, 12:21

zdecydowanie lepiej wchodzić w sojusze z USA, niż czerpać garściami z sowieckiej miłości w postaci kulki w łeb

martin
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:37

:) badziew i tyle. Dronik rozwali to w drobny mak

vvv
piątek, 5 czerwca 2020, 02:58

jaki dron? na dodatek podniecasz sie skucesami dronow w syrii przy przestazalej i nieskoordynowanej opl.

Eko
czwartek, 4 czerwca 2020, 19:05

Tiaa. Walka elektroniczna i dronik nawet nie wystartuje.

gosc222
czwartek, 4 czerwca 2020, 15:25

i takie proszę dla Nas 1500 sztuk ,zanim Borsuk będzie

Sky
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:53

Pewnie je kupią jak Boeingi czy F-35, bez przetargu, bez offsetu, kasa prosto do amerykańców, bo rządzący tylko taką opcję uznają. Jak to słusznie mówił Sikorski "uważali, że wszystko jest super, bo zrobiliśmy..."

BUBA
czwartek, 4 czerwca 2020, 19:00

Borsuk i tak odszedl w sina dal ... zreszta jak inne projekty .... Wydano pieniadze a nic wzamian ..

Si
czwartek, 4 czerwca 2020, 15:19

Żegnaj Borsuku ! Witaj Bradley !

BUBA
środa, 10 czerwca 2020, 13:40

No i dobrze. Bo jesli polski przemysl nie potrafi .... Gawrona budowano przez 18 lat, a Borsuka ile ..

myślący
czwartek, 2 lipca 2020, 01:25

Nie wypowiadam się na temat Gawrona jak nie masz pojęcia.

Fanklub Daviena
piątek, 5 czerwca 2020, 13:32

Ta... Kupmy kolejny stary złom od Wielkiego Wuja. Bradleye są na krótkiej liście 6 pozycji sprzętu, który najpilniej potrzebuje wg USA następcy z powodu niespełniania współczesnych wymagań...

Rhotax
środa, 24 czerwca 2020, 00:54

Tylko malowanie patriotyczne i zintegrowane kapliczki z JP2 w BWP1 zapewnią im przeżywalność porównywalną z napisem "Nie strzelać do zabytków " w kilku językach rzecz jasna .{ nawet Bradley 2 byłby lepszy bo ma PPK --skutecznie niszczące Tanki jak w Iraku }

BUBA
środa, 10 czerwca 2020, 13:40

Myslisz ze Rosyjskie BWP lepsze.

ciekawy
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:52

pewnie z uwagi na pilne potrzeby operacyjne kupimy najstarsze wersje w nowym malowaniu z terminem dostarczenia w 2045 roku?

Zmechu 12
czwartek, 4 czerwca 2020, 14:26

Widzę ceramiczne pokrycie wieży jak abramsie , jest tez opto i lepszy silnik

12345
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:54

Ja to nie rozumiem czegoś. Dlaczego nie możemy kupić na podstawie EDA około 1500 wozów Bradley ? Byłyby to grosze, bo płacilibyśmy tylko za transport, remont i modernizację. Tak ostatnio zrobiła Grecja. Przecież one mają doskonałą wartość bojową jak na obecne czasy w porównaniu do BWP-1. Na Borsuka i nowe Rosomaki to poczekamy i jak zakończą się dostawy to minie 20 lat. Nie mamy tyle czasu.

vvv
piątek, 5 czerwca 2020, 13:39

bo m2 sa juz przestazale jako konstrukcja oraz beda zastapywane w usa. m2 ma kiepski pancerz podstawowy ale przede wszystkim zalogowa i slabo uzbrojona wieze. 25mm jest juz od dawna nieskuteczna oraz 2x tow-2b znaczaco ustepują 2x spike LR2. nasza wieza zssw-30 jest lzejsza, lepiej uzbrojona, z lepszymi ppk i z lepsza zintegrowana optyką.

Clash
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:37

Nie możemy bo byłby wrzask że nie kupujemy świeżego / złomu w Polsce, że jesteśmy kolonią USA, że prowadzimy politykę na klęczkach, że nie nabywamy nowych umiejejtności technologicznych (remontów postsowieckiego złomu)..... Zgaduje że politycy się boją podejmować takie decyzje. Tak więc przy zakupie F35 Błaszczak wykazał się że ma przysłowiowe "jaja" i wielki szacun dla niego.

Tomek
czwartek, 4 czerwca 2020, 22:55

Tak ma jaja i szacun tylko raz nie stać nas dwa nim je dostaniemy bo benda już lekko przestarzałe i trzy są nam zbędne nie wykorzystamy nawet 1 piątej ich możliwości

Clash
piątek, 5 czerwca 2020, 11:22

Tak oczywiście bo Tomek u siebie na balkonie w bloku zrobi taniej, lepiej i na miarę siódmej generacji.

clash
piątek, 5 czerwca 2020, 08:16

niesamowita teoria - oczywiscie w Polsce do roku 2024 zbudujemy nowoczesniejsze i tansze…..

Trebla
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:19

Bo USA nie ma tylu w rezerwie sprzetowej, trudno to zrozumiec ?

Troll z Polszy
czwartek, 4 czerwca 2020, 15:35

Apage Satanas... Borsuk idzie do przodu a wiszenia na kolejnym LCC najważniejszego sojusznika by dobiło budżet MON. Amerykański przemysł za godzinę ich fachmana nie kasuje po 560 złotych jak HSW

Filipidos
czwartek, 4 czerwca 2020, 15:19

Kolego chytry Grek ma,chytry plan Odsprzedaży do Libanu

Paragraph23
czwartek, 4 czerwca 2020, 12:43

Pewnie najpierw trafią na ulice USA, w końcu im się wojna domowa szykuje..

Macocha
czwartek, 4 czerwca 2020, 17:35

Nasze mpk smieci zgarnia polewaczkami

Hmmm
czwartek, 4 czerwca 2020, 16:09

Za tydzień już nikt nie będzie pamiętał o zamieszkach.

Bolo
czwartek, 4 czerwca 2020, 18:47

Wystarczy stara podłosc zastąpić nową

Tweets Defence24