Reklama

Cztery oferty nowych karabinków dla Estonii. Dalsza walka bez MSBS-a

1 lutego 2018, 17:00
Galil Estonia
Żołnierz estoński uzbrojony w karabinek Galil. Fot. MO Estonii

W estońskim przetargu na broń podstawową dla sił zbrojnych i służb mundurowych oferty złożyły cztery spośród dziewięciu zakwalifikowanych firm: Heckler & Koch, Sig Sauer, Lewis Machine & Tool Company i Patriot Ordnance Factory. Walka toczy się o dostawę 11 tys. karabinków 5,56 mm i karabinów 7,62 mm do roku 2021 i kolejnych 18 tys. w następnych trzech latach. Łączna wartość to nawet 75 mln euro.

O złożeniu czterech ofert poinformowało 31 stycznia Estońskie Centrum Inwestycji w Obronność (ECDI). Maja one zostać ocenione pod względem wypełniania wymagań technicznych oraz wstępnej oferty cenowej. Ma to umożliwić podpisanie w drugiej połowie roku umowy, dotyczącej karabinków, które mają zunifikować uzbrojenie stosowane w obu brygadach piechoty estońskich sił zbrojnych. W drugim rzucie broń ma trafić do Ministerstwa Sprawiedliwości, Policji i Straży Granicznej.

Co ciekawe, z oświadczenia ECDI wynika, że pięciu spośród dziewięciu oferentów którzy zostali zakwalifikowani w postępowaniu nie złożyło ostatecznych ofert. Był to Colt Canada Corporation, Ceska Zbrojovka, Israel Weapon Industries Ltd, Fabryka Broni "Łucznik" oraz startujące ze wspólną ofertą Beretta i Sako.

Jak wynika z informacji nieoficjalnie uzyskanych przez autora, wycofanie się Fabryki Broni „Łucznik” z postępowania było spowodowane niemożliwością spełnienia ujawnionych w drugim etapie postępowania wymagań technicznych i terminów czasowych. Decydującym było m. in. wyznaczenie terminu dostawy docelowych (a więc seryjnych) egzemplarzy testowych broni w wersji na amunicję 7.62 x 51 mm. Jak wiadomo karabin MSBS-762N istnieje dziś jedynie w postaci sześciu prototypów. Wdrożenie karabinka Grot w tym kalibrze przewidywane jest na drugą połowę 2018 roku. Tymczasem zgodnie z wymogami strony estońskiej broń powinna znajdować się już w produkcji seryjnej.

Kolejną przeszkodą, prawdopodobnie powodująca wycofanie się również pięciu innych oferentów, którzy nie zgłosili się do dalszego etapu, było ujawnienie bardzo specyficznych wymagań dotyczących instalacji konkretnych typów wyposażenia i oporządzenia dodatkowego, takich jak np. bagnety.

Co ciekawe, nie są to wymagania związane z wykorzystaniem oporządzenia wykorzystywanego obecnie w siłach zbrojnych Estonii. Wskazuje na to brak oferty również ze strony Israel Weapon Industries Ltd, producenta używanych obecnie przez siły zbrojne tego kraju karabinków Galil kalibru 5,56mm. Wymagania Estońskiego Centrum Inwestycji w Obronność (ECDI) mocno zawężają grono potencjalnych oferentów.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 49
Reklama
m 3-znaki
piątek, 2 lutego 2018, 16:33

Tak w ogóle, to z tego co pamiętam bagnet do G-36 jest kopią radzieckiego 6N4 do AK.

Sten
piątek, 2 lutego 2018, 13:49

Można się domyśleć, że kupią g36 tak jak ich nadbałtyccy sąsiedzi. Konkurencyjne oferty pomogą wynegocjować atrakcyjną cenę.

Bren
sobota, 3 lutego 2018, 11:52

Mogą kupić LMT jak fińskie siły policyjne.

Zbys
piątek, 2 lutego 2018, 13:36

Polski Przemysl Zbrojeniowy - to zart. Sa sny, wiele obietnic , wspaniale plany, wielkie pensje i olbrzymie bonusy. A jak przychodzi prawdziwy (i maly) klient to przemyslu nagle nie ma, nigdy nie bylo i narazie nie bedzie. Tragedie same graja w tym teatrzyku ...

SLAW69
niedziela, 4 lutego 2018, 11:25

Przemysł był, ale się zmył. FB dopiero kupuje maszyny. Co do pensji to raczy pan szanowny sobie kpić, chyba, że chodzi wyłącznie o prezesów. To natomiast przekłada się na poziom fachowców na hali. Dla przykładu proszę sprawdzić ile czasu jest na rynku BREN, jak promuje go CZ, w ilu przetargach brał udział i ilu ma kupców. MSBS dopiero niestety zaczyna.

SŁAWEK
sobota, 3 lutego 2018, 19:18

Zgadzam się z tą opinią

gogo
sobota, 3 lutego 2018, 10:57

Zbys - czytaj ze zrozumienie i przestań już w kółko.... rozumiesz że nie ma jeszczy gotowych do produkcji wersji 7.62 x 51 mm

Gili
piątek, 2 lutego 2018, 13:03

Jasne... Łucznik nie winny tylko zamawiający. Może wymagania odnośnie broni były barierą nie do pokonania... prawdę piszmy

Qba
sobota, 3 lutego 2018, 12:48

Bo przecież optyka i bagnet to bariera nie do pokonania dla FB.

Edi
piątek, 2 lutego 2018, 11:51

Remov pisze dziś że wdrożenie MSBS-7,62N do uzbrojenia WP jest możliwe najwcześniej w drugiej połowie 2019 roku. O ile wczesniej wygra z konkurencyjnym SKW-7,62 z ZM Tarnów.

WBM
piątek, 2 lutego 2018, 11:37

FB żyje jeszcze w \"komunie\", żyją TYLKO z zamówień rządowych, jak mają coś nowego wprowadzić na rynek, to trwa dekadę albo dwie, zdolności produkcyjne jak w manufakturze, cieszy tylko, że jeszcze żyją.

SŁAWEK
sobota, 3 lutego 2018, 19:19

Racja , i należy dodać że brak odważnych żeby o tym mówić

Mar
piątek, 2 lutego 2018, 09:17

H&K ma ten kontrakt od samego początku pomimo przegrzewajacych się luf

Boczek
sobota, 3 lutego 2018, 10:03

Człowieku gdzie Ty byłeś ostatnie 1,5 roku. Nie było żadnych przegrzewających się luf. H+K uzyskał nawet taki \"certyfikat\" przed sądem.

Dany
piątek, 2 lutego 2018, 13:05

Skąd ty możesz wiedzieć kto ma ten kontrakt? Przegrzewających się luf? Przy takich testach grot by się dawno rozleciał...

Polak
piątek, 2 lutego 2018, 09:01

Takie \"zawężenie wymaga\" wskazuje, że wybrano już dostawcę i będzie nim firma niemiecka.

Beryl
czwartek, 1 lutego 2018, 22:10

A Beryl nie pasował ?

MadMax
piątek, 2 lutego 2018, 12:48

A ma wersję 7,62x51?

wuwuzela
sobota, 3 lutego 2018, 15:02

Tak, ma. I jest to przebój eksportowy na rynkach Afryki... kilka tysięcy kupione w samej tylko Nigerii.

Ronnie
niedziela, 4 lutego 2018, 02:03

To żeś dowalił.... ma, ale 7.62x39 a nie 7.62x51 NATO :P

Mamako
sobota, 3 lutego 2018, 23:53

Jesteś pewien, że nie pomyliłeś 7,62x51mm z 7,62x39mm? To ostatnie jest faktycznie towarem eksportowym FB do Nigerii, ale o Berylu w wersji 7,62x51mm NATO nie słyszałem...

Dave
czwartek, 1 lutego 2018, 21:40

Śmieszne że kraj z taką przeszłością wojenna nie potrafi nic samemu zaprojektować. Polskie czołgi tylko w grze komputerowej...

wuwuzela
sobota, 3 lutego 2018, 15:04

Czytaj żesz ze zrozumieniem. Problemem nie jest projekt, nie jest nawet broń bo ona już istnieje jako prototyp. Problem jest w tym, że klient domaga się, by była ona w produkcji seryjnej, a model 7,62x51 jeszcze w produkcji seryjnej nie jest bo nie ma na niego klienta, zaś w Polsce konkuruje z podobną bronią zaprojektowaną w Tarnowie.

Zbys
piątek, 2 lutego 2018, 13:38

To byly czolgi SOWIECKIE ! Polskie to byly Syrenka i Tarpan.

Polacy bez mózgu
czwartek, 1 lutego 2018, 21:01

Sprzedania MSBS to Estonii byłoby jak danie Rosji karabinu hahah

Dany
piątek, 2 lutego 2018, 13:06

Bzdury piszesz. Rosja już pewnie dawno testuje nasze groty. Zakup ich legalnie to nie problem.

tak to chyba wygląda
piątek, 2 lutego 2018, 21:57

Bzdury piszesz. Gdzie to niby Grota można kupić?

PiotrEl
piątek, 2 lutego 2018, 11:34

A po cóż Rosji to \"cudo\"? Przyjęli 2 typy AK-12 i produkt zakładu im. Diegtarjowa AEK-971 (w wersjach i nazwach - A545 dla naboju 5,45x39 i A762 dla naboju 7,62x39). AEK-972 funkcjonuje z pociskami NATO 5,56x45. Testy (i zmiany w konstrukcji0 tej broni trwały wiele lat, użyty został także w walce.

Piotrek
piątek, 2 lutego 2018, 07:59

A po co Ruskim MSBS? ani to nic innowacyjnego ani przełomowego. Po prostu karabin

gogo
sobota, 3 lutego 2018, 11:02

Piotrek z ...... właśnie jet przełomowy bo nikt dotąd nie (FB niebawem) nie będzie produkował seryjnie uniwersalnych części do broni w układzie klasycznym i bezkolbowym , a PO co ruskim bo zawsze kradli i ewentualnie kopiowali

Kurzciel
piątek, 2 lutego 2018, 00:21

Myślisz, że jeśli chcą, to go nie zdobędą w inny sposób?

-CB-
piątek, 2 lutego 2018, 23:12

Ja myślę, że przez te kilkanaście lat naszego \"wdrażania\" i \"testów\" mieli już setki okazji by go mieć, więc go dawno mają. Popatrzyli, posprawdzali i odłożyli na półkę...

ed
czwartek, 1 lutego 2018, 20:10

Dziś złapano przemyt 15000 rygli do Kałaszy w Poznaniu na lotnisku wykonane przez polskiego rzemieślnika. Wykonanie reszty też możliwe. A jaka jest wydajność polskiej fabryki w Radomiu? To dramat.

m-3 znaki
piątek, 2 lutego 2018, 16:28

... a rygle tzn. co ? :) Czyżby teraz w \"Kałaszu\" rygle stanowiły element odrębny od zamka ? :) Dużo się mówi o modułowości współczesnej broni, ale ten \"rzemieślnik\" przesadził :) Albo komentator :)

Kris
piątek, 2 lutego 2018, 14:15

Nie siej paniki-nie 15000 a 1000 sztuk a to różnica

jkdd
piątek, 2 lutego 2018, 11:18

z tej informacji nic nie wynika.

eded
piątek, 2 lutego 2018, 15:59

Wynika, że metodą chałupniczą można przebić fabryki i to dużo, dużo taniej i dużo więcej produkując. Już tłumaczę.

tak to chyba wygląda
piątek, 2 lutego 2018, 21:58

Chałupnicze to to raczej nie było skoro pokazano dość pokaźną halę i kilka obrabiarek CNC.

Gts
czwartek, 1 lutego 2018, 18:46

Juz Polacy wietrza spisek bo ktos nie chce Grota? A moze, chcieliby logicznie zreszta zeby ktos dostarczyl im sprawne urzadzenie, ktore zostalo w jakis sposob sprawdzone, a nie prototyp ktory nie istnieje, a nawet jak to zbuduja to nie wiadomo czy bedzie dzialal. Postepuja rozsadnie i logicznie, nie tak jak my wiecznie dotujac nasze firmy niczego od nich nie wymagajac. W ten sposob oni szybko zakupia i wyposaza jednostki w sprzet a my bedziemy wiecznie dotowac i jezdzic, plywac latac i strzelac PRLowkim zlomem.

Mroczysław
środa, 7 lutego 2018, 00:18

Człowieku, ogarnij się. Jedynymi osobami, które tutaj wietrzą spiski jesteś ty i paru innych kolesi piszących te same brednie o MSBS, FB i ogólnie polskiej zbrojeniówce (chociaż faktycznie jest w niej wiele patologii, to jednak wy posuwacie się do absurdu). Innych spiskowców nie zauważyłem. I jeszcze cytat \" pięciu spośród dziewięciu oferentów którzy zostali zakwalifikowani w postępowaniu nie złożyło ostatecznych ofert. Był to Colt Canada Corporation, Ceska Zbrojovka, Israel Weapon Industries Ltd, Fabryka Broni \"Łucznik\" oraz startujące ze wspólną ofertą Beretta i Sako.\" Powody też są podane w artykule i nikt nie ukrywa, że to głównie z powodu tego, że MSBS-7,62 istnieje na razie tylko jako prototyp. Ale ty oczywiście wiesz swoje. Byleby tylko napluć na Polaków. No i weź mi na koniec wyjaśnij jak prototyp, który istnieje (zbudowanu 6 sztuk), może jednocześnie nie istnieć? Gdzie tu jest jakakolwiek logika i sens w tym co mówisz? Chyba na razie tak jak MSBS tylko w fazie prototypu. Czekam, aż dojdziesz do produkcji seryjnej i zaczniejsz pisać z sensem.

Zbys
piątek, 2 lutego 2018, 13:43

To nie byl zlom, swietnie dziala do dzis ! Mam AKMS 1984 i kilka TT-33 z lat 50-tych i Mosina wz.44 i inne ... Do tego zaden nie byl nigdy polski. Wytworzony w sojuszniczych zakladach w Polsce :^)))

Revald
piątek, 2 lutego 2018, 10:51

Ogarnij się Gts. Estończycy chcą pewnie niemieckie HK tak samo jak Litwa i Łotwa. Tylko udają że to przetarg. Jakoś wycofał się nie tylko Łucznik ale też Beretta i Czeska Zbrojovka. Powiesz mi że oni też mają niesprawdzone prototypy czy ujadasz dla samej potrzeby pozbycia się frustracji?

Nesher
piątek, 2 lutego 2018, 16:21

CZ ma taki sam problem jak Radom, rozwój Bren 2 w kalibrze 7,62x51 został zakończony kilka miesięcy temu i seryjna produkcja jeszcze nie została uruchomiona. Więc CZ nie jest w stanie dostarczyć seryjnie wyprodukowanych karabinów do testów w wymaganym czasie.

LLL
piątek, 2 lutego 2018, 00:10

Łucznik zrezygnował, bo nie byłw stanie spełnić warunków przetargu, to samo zrobiła np CZ, co oznacza że nikt z Grota nie zrezygnował. Wydawałoby się że skoro potrafisz napisać te bzdury to potrafisz też czytać, ale jak widać wcale tak być nie musi.

Qba
sobota, 3 lutego 2018, 12:50

MON zrezygnował z zamówienia na 53 tys Grotów dla WOT.

Marek1
czwartek, 1 lutego 2018, 22:54

Gts - AMEN :). Szkoda, ze tak mało ludzi to rozumie ...

gdh
czwartek, 1 lutego 2018, 18:25

Powinni brać coś lepszego niż ruski odpowiednik oraz z nim niekompatybilnego. Powinni wziąć też coś bliskiego sąsiadom z NATO. Chodzi o współpracę.

Marek1
czwartek, 1 lutego 2018, 22:53

gdh - NIE, powinni wybrać to co najbardziej odpowiada ich wymaganiom i możliwościom finansowym.

atr
czwartek, 1 lutego 2018, 22:38

Powinni wziąć chocby i kije polskie/ za to, że w istocie ich niepodległość zalezy wyłącznie od Polski. Takie mamy lobby

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama