Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Cztery miliardy dolarów na Ospreye dla USA i Japonii

Fot. Mass Communication Specialist 2nd Class Jonathan Vargas/US Navy
Fot. Mass Communication Specialist 2nd Class Jonathan Vargas/US Navy

Amerykański Departament Obrony przyznał konsorcjum Bell-Boeing zamówienie o wartości ponad 4 mld dolarów na produkcję 78 samolotów hybrydowych z rodziny V-22 Osprey. Maszyny trafią do sił zbrojnych USA i Japonii. 

Kontrakt będący modyfikacją uprzednio zawartej umowy jest wart dokładnie 4,19 mld dolarów. Rozkładając koszty na poszczególnych odbiorców ich podział będzie natomiast wyglądać następująco: US Navy zapłaci za 39 CMV-22B 2,84 mld dolarów, US Marine Corps 1,03 mld za 38 MV-22B, US Air Force 75,7 mln za jednego CV-22B, a rząd Japonii 230,28 mln za cztery MV-22B, które zostaną pozyskane poprzez procedurę FMS. Tokio zamówiło w sumie 17 zmiennopłatów, z których pierwszy opuścił fabrykę Bella w Amarillo w sierpniu 2017 roku. Użytkownikiem maszyn będą Japońskie Lądowe Siły Samoobrony. 

W przypadku amerykańskich sił zbrojnych to zamówienie US Navy stanowi początek procesu wycofywania ze służby samolotów C-2 Greyhound, które obecnie są odpowiedzialne za dostarczanie zaopatrzenia na lotniskowce. Ich role przejmą właśnie Ospreye w wersji CMV-22B, które będą wykonywać także misje ratownicze (w tym SAR) i specjalne oraz C-SAR (zabierając na pokład operatorów Navy Seals). Wstępna gotowość operacyjna tych maszyn jest planowana na 2021 rok. Pierwotnie Marynarka Wojenna zgłaszała zapotrzebowania na 44 samoloty hybrydowe. 

US Marine Corps pozyska w sumie blisko czterysta maszyn MV-22B. Wg. raportu serwisu Flightglobal na koniec 2017 roku w służbie były 253 maszyny, a plany zakładały pozyskanie kolejnych 126 egzemplarzy. Zakup pozwolił wycofać już ze służby śmigłowce CH-46 Sea Knight i CH-53D Sea Stallion. US Air Force posiadają natomiast 46 CV-22B, które używane są przez Air Force Special Operations Command. Docelowo ma ich być natomiast 51 egzemplarzy. 

Reklama

Komentarze (2)

  1. Bash

    @mati A co jako pomniki chce je wystawiać?

  2. mati

    może by się dało pozyskać dla nas te wycofane ze służby CH-46 Sea Knight i CH-53D Sea Stallion ???

Reklama