Czterech w rywalizacji o system dowodzenia dla Miecznika

23 września 2021, 10:13
840_472_matched__qwwp53_mieczfotszopa
Fot. Maciej Szopa/Defence24
Reklama

Konsorcjum PGZ-Miecznik skróciło listę oferentów systemu zarządzania walką dla fregat Miecznik do czterech podmiotów. Wśród nich znalazły się firmy: szwedzka, francuska, włoska i hiszpańska.

Jak poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa, do dalszego etapu w postępowaniu przeszły: Thales, Navantia, Leonardo i Saab.

Konsekwentnie stawiamy kolejne kroki w realizacji programu MIECZNIK. Postawiliśmy na przedsiębiorstwa, posiadające w swojej ofercie rozwiązania odpowiadające na wymagania stawiane przed nowymi fregatami dla Marynarki Wojennej RP. Z pozostałymi dostawcami biorącymi dotychczas udział w dialogu obejmującym obszar Zintegrowanego Systemu Walki, kontynuujemy rozmowy w zakresie dostaw różnych podsystemów uzbrojenia czyli sensorów i efektorów

Sebastian Chwałek, prezes zarządu PGZ S.A.

Program pk. Miecznik zakłada pozyskanie trzech nowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Wielozadaniowe jednostki tej klasy zapewnią zdolności operacyjne do realizacji zadań na morzu, co zabezpieczy szlaki żeglugowe, zapewni bezpieczeństwo militarne i potencjał odstraszania, a także wzmocni pozycję Polski na arenie międzynarodowej.

Okrętowy system kierowania walką to jeden z najważniejszych elementów całego programu. Wybór jego dostawcy może w pewnym stopniu wpłynąć na konfigurację poszczególnych systemów sensorycznych i uzbrojenia, choć producenci co do zasady zapewniają o uniwersalności proponowanych rozwiązań.

Miecznik budowany jest w ramach pracy rozwojowej, której liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa. Stosowna umowa została podpisana w lipcu br. Rozpatrywane są trzy projekty fregat od partnerów zagranicznych (Babcock AH140PL, Navantia F100PL oraz TKMS MEKO 300PL). Drugim kluczowym elementem jest system walki, którego dotyczy opisywany komunikat PGZ. Ostateczny wybór projektu na Miecznika jest według informacji przekazanych przez PGZ podczas MSPO 2021 planowany w lutym 2022 roku, a miesiąc później zostaną zatwierdzone założenia taktyczno-techniczne.

Pierwszy okręt ma wejść do służby (po przeprowadzeniu szkoleń oraz prób i badań kwalifikacyjnych) do 2028 roku, kolejny - do roku 2033, następny - do roku 2034. Nowe fregaty mają mieć zdolność do zwalczania szerokiego spektrum celów powietrznych, nawodnych i podwodnych i zastąpić w służbie między innymi eksploatowane obecnie amerykańskie jednostki typu Oliver Hazard Perry.

Reklama
Link: https://sklep.defence24.pl/produkt/polskie-wojska-specjalne-we-wspolczesnym-swiecie/
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 62
Reklama
kukurydza
piątek, 24 września 2021, 14:06

Będzie okej, im mniej polityki w procesie tym lepiej i dobrze że zepchnięto to na przemysł. A co do samych okrętów, to już Perry udowodniły że Bałtyk to burzliwe morze (średnioroczny stan morza 6, 200+ dni sztormowych) i TYLKO duże okręty są w stanie realnie wypełniać dowolne zadania (nawet tak banalne jak prezentowanie bandery czy podejście i sprawdzenie kogoś/czegoś) w KAŻDY dzień. Byłoby dobrze, gdyby na Mieczniki od razu przełożyli RBS15 Mk3 z Orkanów, bo one ze względu na kiepski stan rosyjskich silników M520 od Zwiezdy których nie ma jak wyremontować, one i tak "ledwo" pływają i trzeba je będzie wycofać... o sensie takich łódeczek które ponad pół roku stoją w porcie bo nie mogą użyć uzbrojenia przy stanie morza powyżej 6, szkoda wspominać nawet.

Gulden
piątek, 24 września 2021, 12:46

Hmm,pomijając kwestię potrzeby dużych,nawodnych okrętów na Bałtyku,a które ma posiadać nasza MW.Mniejsza o typy,mniejsza o ilość.To jak już,moim skromnym zdaniem,szukać stoczni,i państwa w których to będzie zbudowane,i wyposażone w potrzebne elementy,możliwie BLISKO siebie.Najbliżej do nowoczesnych stoczni mamy chyba do Niemiec.Więc,budować to u nich,starać się wydębić jakąś tam współpracę w kwestii budowy poprzez nasz przemysł,jakichś tam podzespołów.Raz,mamy nowoczesną jednostkę/jednostki.Dwa,"wiążemy"niemców kapitałowo,jako partnerzy/płatnicy,czyli budzet niemiec ma z tego profity.Czyli WARTO by im było raz-budować te jednostki,nawet biorąc pod uwagę zredukowanie kosztów,w domyśle-zamówienia przez Polskę,kolejnych jednostek,czy jakiś remont w ich stoczniach.A już całkiem wspaniale,byłoby,gdyby można było"wpiąć"w ramach NATO,naszą MW,w struktury niemieckiej MW,i docelowo starać się wspólnie działać,w misjach NATO.Szukanie daleko,moim zdaniem mija się z celem.Należy patrzeć na mapę,i na tej podstawie ustalać sobie priorytety,i w konsekwencji potem wydawać pieniądze.Z francuzami to radziłbym bardzo ostrożnie postępować,z włochami jeszcze szczególniej patrzeć na umowy,i co oferują,a co RZECZYWIŚCIE chcą na wcisnąć,i za ile.

mick8791
sobota, 25 września 2021, 01:38

Facet co Ty za bzdety wypisujesz? Przecież Miczniki będą budowane w Polsce - konsorcjum Wojenna PGZ i Remontowa Shipbuilding! Reszty Twojego wywodu nawet nie będę komentował, bo to jakiś niezrozumiały stek bzdur. Do tego pisany językiem Kalego zamiast po polsku!

Gulden
sobota, 25 września 2021, 10:39

-mick8791-"Bzdety".Może w końcu należy otworzyć oczy,zacząć używać rozumu,i logiki?Mnie chodzi w sumie o to,by nasz kraj,nasza armia miała takie powiązania gospodarcze choćby z niemcami(choćby wspólna budowa okrętów,w tym wypadku),by potencjalny sąsiad,w tym przypadku Niemcy,MIAŁ powód do ochrony swych szeroko pojętych interesów.I w tym celu w razie czego,zaczął działać w ich obronie czy to na polu dyplomatycznym,czy to gospodarczym,czy to już w ostateczności militarnym.Jak się komuś wydaje,że KTOKOLWIEK ruszy palcem,jak to nie leży w jego interesie,to jego sprawa.Co do produkcji tych Mieczników w Polsce,to jest tak.Jest to tylko i wyłącznie nakręcanie koniuktury w tych stoczniach,za pomocą pomocy budzetowej RP(bo ktoś musi zapłacić za końcowy produkt),czyli w skrócie i konkretnie-wyciąganie pieniędzy podatnika na rozkręcenie popytu wewnętrznego,i spowodowanie by stoczniowcy mieli co robić...Należy zadać sobie pytanie,czy te okręty znajdą sobie nabywcę poza granicami RP,i co za tym idzie w sposób znaczący przestaną obciążać budzet RP,a zaczną przynosić zyski i stoczniom,i przy okazji budzetowi RP.Konkurencja jest całkiem spora,i nie wiedzieć czemu,bardziej zaawansowana technicznie,mająca większą "siłę przebica".Tyle.Co do tego by nasza MW,w misjach NATO,możliwie ściśle współpracowała z niemiecką MW,podtrzymuję tezę.Samodzielnie,to nasza MW,wykonuje misje sprzątaczki w firmie p.t.NATO.W kooperacji z niemcami,już tak to nie wygląda.A samemu NATO,na czele z USA,w sumie wsio rawno,kto za nich wykonuje robotę,byle robiłby to dobrze,i tanio.A już fajnie i super,by jakąś misję,ktoś załatwił kompleksowo,i bez udziału choćby MW USA,bo to by ich kosztowało.A takie pomniejsze misje,MW niemiec,i MW Polski mogłaby z powodzeniem wypełniać.

patriota
piątek, 24 września 2021, 10:58

Kopiujemy fińskie rozwiązania. Też budują duże korwety, które są tak naprawdę fregatami. U nas fregaty urosną do rozmiarów niszczycieli. Wybieramy pojedyńcze elementy, doposażamy stocznię, zbieramy pieniądze. Warto zapoznać się i porównać: program Laivue 2020, Squadron 2020. Zobaczymy jakie będą efekty końcowe.

mick8791
sobota, 25 września 2021, 01:45

Ale my nie planujemy budować fregat, które urosną do rozmiarów niszczyciel! Mamy budować fregaty, które będą rozmiaru fregaty i cztery projekty takich okrętów leżą na stole. "Wybieramy pojedyńcze elementy, doposażamy stocznię, zbieramy pieniądze" <-- no bo tak się generalnie buduje okręty.

Mnich123
piątek, 24 września 2021, 08:59

Miałem bezpośredni kontakt i możliwość oceny oraz porównania trzech wymienionych podwykonawców. Nie ukrywajmy , że jest to niesamowita technologia i oprogramowanie. W takiej perspektywie czasowej i zaplanowanym budżecie który trzeba wydać za granicą, proponuję zaproponować TELDATowi lub innej polskiej firmie większe pieniądze na R&D i mieć własny narodowy system, który będzie łatwiej zintegrować z narodowym C4ISR. Mówimy o zadaniach wykonywane przez przyszłe fregaty. Te zadania nie są tylko taktyczne a na pewno nie tylko morskie. Skupiłbym się na połączonych możliwościach taktycznych i operacyjnych zanim jakakolwiek istniejący system byłby wzięty pod uwagę.

say69mat
piątek, 24 września 2021, 07:38

Hmmm ... a gdzie jest ukryta propozycja LM z okrętowym systemem AEGIS Combat System??? Skoro w Redzikowie mamy AEGIS, i jak podejrzewam byłoby wskazane, aby system y okrętowe były kompatybilne z lądowym odpowiednikiem. Chyba, że ani LM ani USA nie są zainteresowane aby polskie okręty były wyposażone w amerykański system walki???

kmdr
piątek, 24 września 2021, 00:31

Okręty będą w trzeciej dekadzie . A co do tego czasu? System to wybiorą taki czy inny, są zbliżone. Ja mam inne pytanie. Co do tego czasu? Czy nie ma czegoś na wyprzedaży z np. Floty Brytyjskiej? Sam patrolowiec ORP Miś, sześć holowników i trzy fregaty i okręty typu Lublin, Czarnicki i trzy Kormorany. Myślicie, że na wodzie utrzymywać się coś więcej do 2034 roku? Co Kaszub? On już wygląda jakby się miał na pół złamać.

kukurydza
piątek, 24 września 2021, 14:09

Nie, program ma się zakończyć w trzeciej dekadzie. To niekoniecznie równoznaczne z datą dostawy. A że Perry przeszły kolejne naprawy to nie tajemnica - Pułaski dopiero co zalicza dokową. Mylnie też zaliczasz Orkany, ich silniki działają na "słowo honoru". Należałoby już jednego wypisać na "magazyn części" a zdjęte z niego RBSy wsadzić na Gawrona... a z następnych na Mieczniki właśnie. Kaszub jest już przeciążony, kolejny zabytek istniejący tylko z braku alternatywy i dla podtrzymania wyszkolenia/etatów.

kmdr
piątek, 24 września 2021, 23:00

Nie wliczałem Orkanów tylko te trzy nowe Mieczniki.

Rec
czwartek, 23 września 2021, 23:46

Najpierw było że okręty będące całości przez Polski przemysł, a wszystkie kolejne nowości temu przeczą. Jedyne co będzie polskie to chyba tylko bandera

Zmrol
czwartek, 23 września 2021, 21:49

Jak to dr Bartosiak okreslil biale slonie

rezerwa 77r.
czwartek, 23 września 2021, 17:55

przypominam GAWRONA vel ŚLĄZAK budowano 18 lat , zaczynał MILLER , wstrzymywał TUSK brak pieniędzy na budowę , była propozycja sprzedaży a nawet złomowanie , do budżetu zwrócili przeszło 6 mld, budowę dokończył PiS , remont ORP ORZEŁ zaczęto w 2014r. stan nadal nieciekawy ,, modernizacja ORKANÓW przekręty na setki milionów zł kilku poszło siedzieć oczywiście ,, pagonowi ' gdy wyszła informacja o ADELAJDACH podniósł wrzask , zrezygnowali kupiono drony wrzask /// totalniacy działacie jak krety i korniki DLACZEGO ????????????

Marine
piątek, 24 września 2021, 10:21

Po głębokim i długim namyśle zostanie wybrana piąta opcja... ZEROWA...

gruba ryba
piątek, 24 września 2021, 07:24

uważam że odpowiedż jest zbyteczna,ci co chcą ją znają a pozostali jej znać nie chcą.

JO
czwartek, 23 września 2021, 20:39

Małe sprostowanie, zaczynał Miller, nic nie zrobił Kaczyński a Tusk zadecydował o dokończeniu w formie patrolowca.

Ddl
piątek, 24 września 2021, 03:35

Słabe informacje masz, bardzo polityczne. Tutaj masz napisane co się działo z projektem w danych latach https://www.defence24.pl/epopeja-budowy-slazaka-zbliza-sie-ku-koncowi

Tede
piątek, 24 września 2021, 01:16

Duże sprostowanie. Tusk najpierw anulował projekt a potem wznowił go tylko nie jako korwetę tylko patrolowiec. Jednak przez 8 lat swoich rządów nie potrafił dokończyć tego projektu w pierwotnej ani zmienionej formie

Kosa
piątek, 24 września 2021, 00:19

Nieprawda! Donald Tusk zdecydował się na bardzo innowacyjną koncepcję budowy, której nie stosowano jeszcze nigdzie na świecie! Mianowicie chodzi o " budowę beznakładową" ;-) Czyli w skrócie, nie było nakładów (finansowania) to nie było i samej budowy! Tylko nasz Donald mógł wpaść na tak absurdalny pomysł!

kmdr
piątek, 24 września 2021, 00:06

Zaczynał jeszcze Buzek.

Xfhf456
czwartek, 23 września 2021, 20:30

Nie dziwię kogoś , że mimo iż mamy wyższy budżet na wojsko od Izraela to jednak potencjał nawet w 0 nieporównywalny?xd Pieniądze są tylko ludzi, wizji, strategii i własnej zbrojeniówki.

Tede
piątek, 24 września 2021, 01:22

W 2020 budżet SZ Izraela to 15 mld a Polski ok 11mld...dodatkowo Izrael dostaje materialne wsparcie z USA w wysokości ok 3.5 mld rocznie... Gdzie Ty niby widzisz wyższy budżet na wojsko u nas?

Dude
czwartek, 23 września 2021, 17:47

Miecznika nie ma i nie będzie dokładnie jak ta informacja pokazuje. Od kiedy usiadla się konia od tyłu?

zibi
czwartek, 23 września 2021, 16:49

Domu jeszcze nie ma ale telewizor i dywany już wybierają....

Tede
czwartek, 23 września 2021, 18:26

no i co w tym dziwnego? Sam czekam jeszcze pół roku na odbiór mieszkania a już mam wybrane wyposażenie, meble i sprzęt. Trzeba planować z głową.

Zibi
czwartek, 23 września 2021, 21:23

Ale przynajmniej wiesz już ile będziesz miał pokoi....

piątek, 24 września 2021, 03:00

A ty nie wiesz ile będzie fregat?

Dude
czwartek, 23 września 2021, 19:45

Ty chociasz wiesz jak twoje mieszkanie wygląda. Oni nic nie wiedzą.

RafR
czwartek, 23 września 2021, 23:13

Na tym polega efektywne planowanie, żeby równocześnie wybierać mieszkanie i wyposażenie do niego, by spełnić pierwotne założenia. Chyba, że chcesz żeby to trwało trzy razy dłużej niż to konieczne albo żeby się na koniec się okazało że jednak blaty w kuchni o 10cm za krótkie żeby było miejsce na wszystkie sprzęty.

radioFM
czwartek, 23 września 2021, 15:53

Zbudują drogie, wielkie okręty. Ale czy będą one w stanie przetrwać na Bałtyku pierwsze 30 minut konfliktu? Jeden okręt podwodny może stanowić zagrożenie tygodniami, a Wielka Fregata musi skupić się na obronie przed zatopieniem

Alaris
czwartek, 23 września 2021, 19:52

Jeśli wybierzemy F100 okręty będą miały dość mocną OPL by wytrzymać samotnie ostrzał rakietowy. A Arrowhead 140 jest na tyle trudny do wykrycia że może operować na dużej części wybrzeża bez zagrożenia.

riba
piątek, 24 września 2021, 08:38

Zaryzykowałbyś (krótką, jak sądzę) służbę na takim okręcie-celu w razie W ?

Mirosław
czwartek, 23 września 2021, 19:19

Zgoda, ale spokojnie nie widzę tu oferenta z USA a europa nie przejdzie więc na miecznika jeszcze długo poczekamy

X
czwartek, 23 września 2021, 16:21

Pełna zgoda, tylko ludzi szkoda...

Kong
czwartek, 23 września 2021, 15:46

O Boze, to sie skonczy jak Gawron. Zamiast kupic cala konstrukcje od jednego oferenta, to teraz sie bawimy z roznymi miniprogramami jak np. kadlub albo system dowodzenia. Caly ten Miecznik bedzie trwal minimum 20 lat i do tego zu podwojna cene.

Dexter
czwartek, 23 września 2021, 18:28

Przecież zakup platformy, systemu dowodzenia i uzbrojenia to w większości przetargów oddzielne zakresy i kupuje się je od różnych dostawców.

Slayer
czwartek, 23 września 2021, 14:11

Ten program to kpina na resorach, nawet szkoda to komentować

piątek, 24 września 2021, 09:28

To nie komentuj!

czwartek, 23 września 2021, 15:32

bo?

Jan
czwartek, 23 września 2021, 15:14

Bo? Ponieważ?

Chyżwar
czwartek, 23 września 2021, 17:27

Bo tak i już. Nawet bzdur, które zawsze wypisują tu niektórzy na temat okrętów nie chciało mu się powielać.

Meska
czwartek, 23 września 2021, 13:17

Czy wybór oferentów nie powinien być uwarunkowany politycznie? Na liście oferentow jest co najmniej dwa kraje, które szczególnie w ostatnim czasie są nam nastawione wrogo w parlamencie UE. Hiszpańska sędzina nałożyła na Polskę karę pół miliona euro dziennie za Turów. A Szwedzi są na liście 4 krajów, obok Danii, Austrii, Holandii, które otwarcie, publicznie opowiedziały się za finansowym ukaraniem Polski w kwestii rzekomej praworządności. Czy nasz rząd umie w agresywną politykę? Saab i Navantia powinny zostać skreślone z przetargu. Może to nauczy niektóre kraje że nie warto mieszać się do cudzych spraw i uczyć demokracji.

Dropik
piątek, 24 września 2021, 11:00

A to sędziowie są / mają być zależni od swoich rządów? No kolego z takimi poglądami to pora na przeprowadzkę do krajów, które we prowadzaniu rządów suwerennej demokracji są na wyższym etapie.

Stalker
czwartek, 23 września 2021, 19:58

Racja, ale chłopaki w krótkich gaciach tego nie pojmują, oni dotrzymują umów nawet gdy ktoś robi nas w konia

Rezisier
czwartek, 23 września 2021, 19:53

Hahahaha ty się ciesz że od Węgier pisowcy nie biorą bo z pisem to już nawet eskimosi nie chcą gadać

piątek, 24 września 2021, 03:22

Dużą zasługę ma w tym nasza rodzima targowica, która dla odzyskania władzy jest gotowa oczernić Polskę zmyślonymi kłamstwami przed całym świetem. A że w coraz większej części tego świata rządzą podobni do nich to nie trzeba im drugi raz powtarzać. Zresztą kto nie wykorzysta okazji żeby pozbyć się konkurencji albo zaoszczędzić parę mld na "frajerach" którzy sami działają przeciwko własnemu krajowi - oczywiście w imię demokracji, tak jak np premier Holandii, który tak bronił praworządności w Unii domagajac się sankcji dla Polski, az stracił posadę za malwersacje i ktory "demokratycznie" okłamywał całe swoje społeczeństwo, że zerwał kontakty z Rosją po zestrzeleniu ich samolotu pasażerskiego, a w rzeczywistości potajemnie dogadywał się z Putinem. Tylko czy to wina PiSu albo Polski? Dziwię się że po sytuacji z granicy z białorusią, która była już tak ewidentną, że trudno sobie wyobrazić bardziej antypolskie i cyniczne działanie poza już zupełną zdradą, ktoś jeszcze chce popierać tę patologię. No ale tvn targowica cały czas nadaje i przekręca wszystko o 180*. Kiedy rząd wreszcie zrozumienie, że nie uda się naprawić Polski i szansę na to że w razie W Polska przetrwa będą niewielkie jeśli tarogowica nie zostanie pozbawiona wpływu na społeczeństwo

say69mat
piątek, 24 września 2021, 13:35

Chłopie, kiedy wyrośniesz z patriotycznych kaloszków i równie patriotycznego ... waciaka??? Czytałeś kiedykolwiek Sergiusza Piaseckiego - Zapiski oficera Armii Czerwonej. Gorąco polecam.

mat
czwartek, 23 września 2021, 18:27

To już chyba tylko z San Eskobar mogą rozmawiać. Ale oni nie mają takiego systemu dowodzenia...

zeneq
czwartek, 23 września 2021, 16:05

Czyli pozwolić hiszpańskim i szwedzkim lewakom żeby mieli dodatkowo wpływ na naszą obronność skoro łamią traktaty i naginają prawo?

Adr
czwartek, 23 września 2021, 14:51

Niestety Węgry nie mają w ofercie poszukiwanego systemu.

E
czwartek, 23 września 2021, 16:21

Wielka Brytania posiada

werd
czwartek, 23 września 2021, 15:32

Ale Somalia posiada

sailor
czwartek, 23 września 2021, 13:00

"Rozpatrywane są trzy projekty fregat od partnerów zagranicznych (Babcock AH140PL, Navantia F100PL oraz TKMS MEKO 300PL). Drugim kluczowym elementem jest system walki, którego dotyczy opisywany komunikat PGZ. (...), z firm: szwedzka, francuska, włoska i hiszpańska." Projekt "zagraniczny", system walki "zagraniczny". Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że ten projekt (takie były informacje) ma być realizowany jako praca rozwojowa i za projekt jest odpowiedzialny PGZ. Do tej pory praca rozwojowa służyła wytworzeniu W KRAJU technologii dotąd niedostępnej w polskim sektorze zbrojeniowym, a nie sponsorowaniu przemysłu zagranicznego. W takim układzie jak powyżej to PGZ chyba nabędzie tylko kompetencji w wyborach ofert zagranicznych i w niczym więcej.

say69mat
piątek, 24 września 2021, 07:40

Hiszpanie na fregatach F100/110 wykorzystują amerykański system AEGIS.

czwartek, 23 września 2021, 23:16

Tak jak na kormoranie nie wszystko jest polskie, tak samo w Mieczniku. Nie ma sensu opracowywać w kraju napędu głównego, stawiać fabryki dla wyprodukowania 3 sztuk. Natomiast w ramach pracy rozwojowej Miecznik powstaną w Polsce systemy, które można wykorzystać w innych projektach.

Xzibit
czwartek, 23 września 2021, 12:42

Pierwszy Miecznik do 2028 roku...... pieśń dalekiej przyszłości ale przez 7 lat do pierwszego to koryto wyczyszczą całe :)

czwartek, 23 września 2021, 14:51

Po zmianie rządu naprwno

Nico
czwartek, 23 września 2021, 17:43

Przed zmianą rządu to koryto będzie puste a inflacja 6%.

takisobie
czwartek, 23 września 2021, 17:39

po zmianie rzadu wielu pojdzie siedziec

Bell
czwartek, 23 września 2021, 22:13

Nie będzie zmiany rzadu

Ja
czwartek, 23 września 2021, 20:50

Znowu afera dorszowa?

Tweets Defence24