Reklama

Czeskie Gripeny nad Bałtykiem. 5 startów alarmowych

2 października 2019, 16:34
oz564t_8e8151144f2d50c4a9baba3969bd568c
Gripen sił powietrznych Republiki Czeskiej / Fot. Jan Kouba, Ministerstvo Obrany České Republiky

W ciągu pierwszego miesiąca swego uczestnictwa w NATO-wskiej misji ochrony przestrzeni powietrznej państw bałtyckich piloci czeskich myśliwców JAS-39 Gripen startowali w trybie alarmowym pięciokrotnie - poinformował we wtorek czeski sztab generalny.

Według jego komunikatu za każdym razem odbywało się to na otrzymany z regionalnego dowództwa NATO w niemieckim Uedem rozkaz zidentyfikowania samolotu, z którym nie daje się nawiązać łączności.

Każdy start alarmowy potwierdza nasze zainteresowanie bezpieczeństwem Estonii i całej strefy nadbałtyckiej. Nasi lotnicy praktycznie realizują podstawową zasadę NATO, jaką jest kolektywna obrona

Lubomir Metnar, minister obrony Republiki Czeskiej

Pierwszy sygnał Alfa Scramble (Alarm Alfa) przekazano pilotom już w kilka dni po podjęciu misji w trakcie lotu szkoleniowego, który zmienił się wtedy w lot alarmowy. Jego efektem było zaobserwowanie i zidentyfikowanie rosyjskiego wojskowego samolotu fotogrametrycznego An-30.

„Statystyki pierwszego miesiąca funkcjonowania (czeskiej) trzeciej zmiany Baltic Air Policing w Estonii świadczą o konieczności naszej obecności w regionie. Naszymi staraniami potwierdzamy naszym sojusznikom, że jesteśmy w pełni wyszkoleni i przygotowani do udziału we wspólnym wykonywaniu zadań sojuszniczych" - zaznaczył szef czeskiego sztabu generalnego, gen. Alesz Opata. Każdy z pięciu lotów alarmowych prowadził do napotkania samolotów sił powietrznych Federacji Rosyjskiej.

Czeskie Gripeny posiadają standardowe uzbrojenie w postaci pocisków kierowanych, podwieszonego działka i wyrzutników emitujących promieniowanie podczerwone celów pozornych. Na czas obecnej misji zaopatrzono je także w zasobniki rozpoznawczo-celownicze pozwalające na precyzyjne ataki na cele naziemne. Zasobniki te mają zwiększyć zdolność odległego wizualnego śledzenia samolotów w dzień i w nocy.

1 września do bazy lotniczej Amari w Estonii przybyło pięć czeskich myśliwców JAS-39 Gripen, które będą tam stacjonować do końca bieżącego roku, współdziałając z belgijskimi i duńskimi myśliwcami F-16 z bazy w Szawlach na Litwie. Jest to już szósta misja czeskich lotników w ramach NATINAMDS (Zintegrowanego Systemu Obrony Przeciwlotniczej i Przeciwrakietowej NATO). Trzykrotnie - w latach 2014, 2015 i 2016 – pełnili oni służbę alarmową na Islandii, a w latach 2009 i 2012 uczestniczyli w Baltic Air Policing.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 13
Reklama
Sławek
wtorek, 11 lutego 2020, 01:32

Czesi dokonali właściwego wyboru samolotów w przeciwieństwie do naszych decydentów!

Rzyt
czwartek, 3 października 2019, 09:53

Nam śmierdzi grippen...Saab ma dużo różnych zabawek i bez większego problemu da transfer technologii

mobilny
piątek, 4 października 2019, 00:24

Na współpracę z Saab i Gripena był czas kiedyś. Wybrano F-16. Niestety. Dziś mamy starzejącą się flotę Jastrzębi i nadzieje na F-35 w przyszłości. Drogo i bez nadziei na offset. Co byłoby gdyby? A wiecej maszyn choćby z szachownicą na skrzydłach......eh.

prawieanonim
czwartek, 3 października 2019, 15:55

Ciekawe jakie technologie da Saab skoro Grippen w większości jest made in USA.

Rudaemi
czwartek, 3 października 2019, 23:33

No i co z tego? Saab to jeden z najwiekszych producentów uzbrojenia obejmujacej wszystkie dziedziny. Żarty se robisz

Boczek
piątek, 4 października 2019, 14:50

Nie, nie robi sobie. To to samo co z A26 dla nas. Jako, że tam nie ma nazbyt wiele rzeczy bo SAAB nie dysponuje już prawie żadnymi technologiami OP, to w sprawie transferu technologi czy offsetu zawsze ta sama odpowiedz - "proszę na ten temat rozmawiać z Niemcami, Francuzami albo Norwegami." Prawdopodobnie w taki sam sposób SAAB poległ u nas w sprawie myśliwca.

Zły
czwartek, 3 października 2019, 08:47

Naszych już nawet na pokazach lotniczych nie widać.

Conrad
czwartek, 3 października 2019, 00:37

Brawo bracia Czesi.

Boczek
piątek, 4 października 2019, 14:51

Bracia? Czy oni o tym wiedzą? Czy to taka braterska nienawiść w stosunku do nas?

Fencer
środa, 2 października 2019, 18:49

Gripen nie ma podwieszanego działka, ale integralne działko Mauser BK27 kal. 27 mm....

AXE
czwartek, 3 października 2019, 00:47

Nie koniecznie JAS 39 B nie ma działka, więc mógł korzystać z działka podwieszanego. Chodzi o wersję szkolno-bojową samolotu.

Fencer
czwartek, 3 października 2019, 13:04

W Baltic air policing biorą wyłącznie udział wersje bojowe i do tego się odnosiłem...czyżby Czesi wysłali do Pribałtiki wersje szkolne?!

Ceska Meska
czwartek, 3 października 2019, 00:04

Najważniejsze że pilnujemy pasa taktycznego Sudety

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama