Czeski samolot ze Sztuczną Inteligencją dla DARPA

10 lipca 2020, 14:44
l-39ng_02
Fot. Aero Vodochody

Spółka Calspan Corporation otrzymała od amerykańskiej agencji badawczej DARPA (ang. Defense Advanced Research Projects) kontrakt dotyczący przebudowy czeskich samolotów szkolno-bojowych L-39NG na maszyny sterowane sztuczną inteligencją (SI). Jest to element programu ACE (ang. Air Combat Evolution) testującego możliwość wykorzystania SI w maszynach bojowych.

Kontrakt o wartości 14 mln dolarów dotyczy przebudowy systemu sterowania samolotów i interfejsu człowiek-maszyna w celu realizacji programów badawczych w ramach programu ACE. Jest on poświęcony zastosowaniu nowych rozwiązań w sterowaniu, kierowaniu i zarządzaniu działaniami samolotów bojowych. Najbardziej działającym na wyobraźnie elementem ACE jest testowanie sterowania samolotem przez sztuczną inteligencję oraz zastosowanie SI do wspierania działań i decyzji pilota. Celem jest odpowiedź na pytanie w jakim zakresie jest możliwe zastosowanie maszyn kierowanych przez SI wspólnie z maszynami pilotowanymi przez człowieka, jaka jest ich skuteczność oraz na ile możliwe jest wykorzystanie elektronicznego „drugiego pilota”, który podobnie jak R2D2 z filmów Star Wars, będzie pomagał człowiekowi wykonując część zadań związanych z pilotażem, wyborem celów i uzbrojenia czy obsługą systemów pokładowych.

Program badawczy ACE obejmuje też inne rozwiązania, takie jak zaawansowane interfejsy człowiek-maszyna, alternatywne sposoby sterowania samolotem, ekrany dotykowe, komendy głosowe i wiele innych propozycji. Aby możliwe było ich użycie samolot służący do badań musi mieć całkowicie cyfrowy system sterowania (tak zwany fly-by-wire), ale też modułową awionikę, przestrzeń do zabudowy dodatkowego wyposażenia i systemy umożliwiające przejście na „sterowanie ręczne” gdy testowane rozwiązania zawiedzie. Do tego celu przeznaczono samolot L-39NG, będący najnowszym wariantem produkowanej przez czeskie zakłady Aero Vodochody maszyny szkolno-bojowej. Samolot uzyskał w ubiegłym roku certyfikat i właśnie rozpoczynają się dostawy dla klientów.

Zgodnie z kontraktem spółka Calspan Corporation ma dostosować do potrzeb programu ACE maksymalnie 4 samoloty L-39NG, które zostaną przebudowane w Calspan Flight Research Facility na lotnisku Niagara Falls skąd maszyny przelecą nad wodami Jeziora Ontario do Misty Military Operating Area (MOA) w celu realizacji testów i demonstracji działania systemu. Ze względu na specyfikę projektu zmodyfikowane L-39NG będą mogły być pilotowane przez człowieka siedzącego w kabinie, kierowane zdalnie lub też działać autonomicznie.

Na tak przebudowanych maszynach testowane będą rozwiązania opracowane przez inne podmioty biorące udział w programie ACE. Samoloty będą m. in. prowadzić symulowane walki powietrzne i realizować różne fazy lotu w trybie autonomicznym.

Program podzielony jest na 3 fazy. Obecnie realizowana jest faza 1, która obejmuje badania w symulowanym środowisku. Faza 2 to przejście do lotów bezzałogowych statków powietrznych w realnych warunkach. Faza 3 obejmie realistyczne scenariusze lotów obejmujące złożoną interakcję człowiek-maszyna, czyli między innymi współpracę oraz walki powietrzne pilotów i maszyn kierowanych przez SI. Wyniki programu znajdują się w obszarze zainteresowania US Air Force i US Navy. Będą one z pewnością rzutować na rozwój projektów takich jak Loyal Wingman oraz kolejne generacje bezzałogowych maszyn bojowych, które będą uzyskiwać coraz większą autonomię działania. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
Ceska Meska
piątek, 10 lipca 2020, 17:47

ACE to ten sam program co go BŁASZCZAK wywalił spektakularnie

Nesher
piątek, 10 lipca 2020, 17:42

To prawdopodobnie pomyłka. Jeśli kwota kontraktu wynosi faktycznie 14 milionów USD, to nie może to być L 39NG, cena nowego L 39NG zaczyna się od około 12 milionów USD. Jest to raczej rekonstrukcja starego L 39C, z którego kilkadziesiąt sztuk lata z prywatnymi właścicielami w samych Stanach Zjednoczonych.

Davien
wtorek, 14 lipca 2020, 00:24

Nesher, te 14 mln usd to jedynie cena dostosowania L-39NG, nei cena razem z zakupem maszyn. Te pewnei kupia oddzielnie.

Nesher
wtorek, 14 lipca 2020, 14:55

Jeśli Aero Vodochody ma zamówienie na 4 sztuki, a także z USA, już organizuje konferencję prasową. Zwłaszcza teraz, gdy mają nowego właściciela.

Davien
środa, 15 lipca 2020, 18:16

Nesher, Draken International zdaje sie kupuje 6 L-39NG, a dokładniej upgrade swoich L-39 do standardu L-39NG.

Nesher
czwartek, 16 lipca 2020, 19:26

Czy możesz mi podać źródło tych informacji? W czeskich mediach nie jest o tym napisane, Aero też milczy. Ponadto, jeśli to prawda, z pewnością nie jest to L39NG, ale L 39CW, który jest kombinacją kadłuba oryginalnego L 39C / ZA i nowego silnika, awioniki i, jeśli klient jest zainteresowany, skrzydeł z L 39NG. Na pierwszy rzut oka nie wygląda tak, ale L 39C / ZA i L 39NG to różne samoloty, które mają wspólne tylko rozwiązanie aerodynamiczne i mniej niż 10% części, ponad 90% części użytych w L 39NG, w porównaniu do oryginalnych samolotów z lat 70. nowy lub zasadniczo przeprojektowany.

Davien
piątek, 17 lipca 2020, 11:38

Paris Air Show 2015r i dotyczy doprowadzenia 6-ciu L-39 do standardu L-39NG wiec na pewno modernizowac beda starsze maszyny ( zródło IHS Jane's.) w 2018r na Farnborough RSW Aviation, kolejna amerykanska firma zamówiła 12 L-39NG i 6 L-39CW (

Nesher
poniedziałek, 20 lipca 2020, 16:55

To nieporozumienie, a raczej akronim medialny. Po prostu nie jest możliwe przekształcenie oryginalnego L 39 (konstrukcja z lat 70-tych) w L 39NG. Istnieją dwa różne typy. To, co jest możliwe, a Aero bierze pod uwagę w ramach swojego biznesplanu (chyba że coś się zmieni w ramach nowych właścicieli), aby zaoferować obecnym użytkownikom (wojskowym i cywilnym) konwersję ich L 39C / ZA do wersji CW, która wykorzystuje niektóre komponenty używane w L 39NG. W szczególności jest to awionika, nowoczesny silnik i prawdopodobnie skrzydła. Mając na uwadze fakt, że kiedy oryginalny kadłub L 39C / ZA definitywnie wygaśnie, mogą zamówić nowe L 39NG, a Aero zbuduje te części w nowym samolocie. A klient oszczędza trochę pieniędzy.

Marek
poniedziałek, 13 lipca 2020, 11:55

Chyba wyciągasz przedwczesne wnioski. Z tekstu wynika, że 14 milionów USD to kwota przeznaczona na przebudowę systemu sterowania samolotów i interfejsu człowiek-maszyna. Same płatowce to raczej odrębna sprawa. Jakbyś chciał bawić się w taki eksperyment, to chyba byś wolał z nowym L 39NG?

Nesher
poniedziałek, 13 lipca 2020, 14:24

Oczywiście to tylko moja ocena. Ale jeśli chcę zweryfikować coś takiego, chodzi o weryfikację technologii, a nie samolotu. Kupiłbym starszy i tani samolot, którego ewentualna strata nie zaszkodziłaby mi finansowo. Kolejnym argumentem wspierającym moją teorię jest fakt, że Aero milczy na temat możliwej sprzedaży 4 sztuk L 39NG do USA. Jednocześnie zwykle publikują znacznie bardziej banalne wiadomości.

Davien
środa, 15 lipca 2020, 18:20

Nesher, w 2018r zawarli umowe o sprzedazy 12 L39NG dla RSW Aviation (USA), Draken International przerabia 6 swoich L-39 na wersję NG wiec niekoniecznie musi byc to nowe zamówienie.

Nesher
czwartek, 16 lipca 2020, 19:46

To pomyłka, nie była to umowa, tylko coś w rodzaju „umowy przedwstępnej” lub „deklaracji” zainteresowania zakupem w przyszłości. Nie wiąże nikogo z niczym. W końcu, ponieważ ten czas milczy na ten temat. I znowu, Drakken wyraził zainteresowanie wersją CW, ponieważ oryginalnego L39C nie można przekonwertować na wersję NG. Są to strukturalnie różne typy.To pomyłka, nie była to umowa, tylko coś w rodzaju „umowy przedwstępnej” lub „deklaracji” zainteresowania zakupem w przyszłości. Nie wiąże nikogo z niczym. W końcu, ponieważ ten czas milczy na ten temat. I znowu, Drakken wyraził zainteresowanie wersją CW, ponieważ oryginalnego L39C nie można przekonwertować na wersję NG. Są to strukturalnie różne typy.

Davien
piątek, 17 lipca 2020, 11:48

O złożeniu zamówienia przez RSW pisali nawet w Czechach (Petr Zenkner) Natomiast czy cos z tego wyszło i czy wyjdzie to nie wiadomo bo na razie zdaje się L-39NG istnieje w kilku prototypach. Draken wyrażał zainteresowanie upgradem do L-39NG Aha Draken wspólnie z Aero i Williamsem oferował upgrade do L-39NG w USA Aha,a czy mi sie zdaje czy sa dwie wersje L-39NG Pierwsza tzw L-39NG stage 1 to własnei upgrade starszych L-39C o awionikę i silnik z L-39NG a stage 2 to budowane od podstaw samoloty( info z Aero Vodochody)

Nesher
poniedziałek, 20 lipca 2020, 17:07

Powtarzam jeszcze raz, że nie był to kontrakt, tylko coś w rodzaju „listu zainteresowania”. I od tego czasu o tym projekcie nie słychać. Wasza pierwsza wersja, czyli modernizacja oryginalnych albatrosów z wykorzystaniem części z projektu NG, istnieje, nie nazywa się tylko L 39NG, ale L 39CW. Certyfikacja L 39 NG powinna zostać zakończona do końca roku (w wersji szkoleniowej) lub do końca 2021 roku (w wersji szkolno-bojowej). Najbardziej prawdopodobnymi klientami są, oprócz CLV LOM (Centrum Szkolenia Lotniczego Letecke opravny Malešice), które zapewnia podstawowe szkolenie dla wszystkich pilotów czeskich sił powietrznych, a także węgierskie siły powietrzne (ze względu na obecnego współwłaściciela , porządek węgierski to kwestia czasu).

Marek
poniedziałek, 13 lipca 2020, 16:50

No nie wiem. Ja na ich miejscu bym się wolał bawić z nowym. Stać na gruszką, stać na pietruszkę. Że Aero milczy jeszcze nie świadczy o niczym. O wykorzystaniu L 39C też nic nie mówią, mimo, że i tu przez przebudowę raczej mieliby zapewniony udział. Jak jest faktycznie zobaczymy.

Nesher
poniedziałek, 13 lipca 2020, 19:57

Jeśli użyją, jak sądzę, starego L 39C, Aero Vodochody nie zostanie w żaden sposób zmienione. L 39C lata dużo w USA, więc kupują kilka z nich i całkowicie je odbudowują w USA.

Tweets Defence24