Reklama

Czesi modernizują Gripeny

30 listopada 2016, 12:43
Gripeny
Fot. podplukovník David Schreier, mise AIR POLICING 2009
Defence24
Defence24

DOTYCZY:


Czesi modernizują posiadane przez własne lotnictwo samoloty wielozadaniowe Gripen. Za realizację prac odpowiada szwedzka agencja FMV.

Zgodnie z projektem wersji 20 - wybranego przez Czechów zakresu modernizacji - ma ona zostać przeprowadzona do 2018 roku. Szwedzi informują, że wzajemne kontakty z użytkownikami pozwoliły na dobór właśnie takiego pakietu, który nie jest w całości kompatybilny z wariantami wybranymi np. przez armię szwedzką, ale spełnia wymagania i oczekiwania czeskiego lotnictwa. Wiadomo, że czeskie maszyny mają być zdolne do zwalczania celów naziemnych, np. za pomocą pocisków AGM-65 Maverick, bomb Paveway, ale też systemów GBU-39 SDB.

Za zakres i wzajemne relacje pomiędzy producentem samolotów i użytkownikiem odpowiada FMV, który nie tylko nadzoruje sam proces modernizacji, ale rozwiązuje pojawiające się w jej trakcie problemy i planuje przyszły zakres wsparcia eksploatacji maszyn.

Przyjecie przez Czechów szwedzkiego systemu odpowiedzialności i technicznego nadzoru, obsługi i przeprowadzenia modernizacji samolotów Gripen związane jest przede wszystkim z pewnością jego wysokiej jakości i sprawności organizacyjnej. Również lotnictwo czeskie eksploatuje swoje maszyny zgodnie z wypracowanymi dla armii szwedzkiej wymaganiami. To pozwala na usprawnienie tego procesu i szybsze usuwanie wszelkich niedogodności z tym związanych.

Przygotowany przez firmę SAAB projekt MS20 pozwala na podniesienie możliwości samolotów w wersji C/D dla użytkowników, którzy z różnych powodów rezygnują z najnowszej wersji E/F, bądź też - jak to ma miejsce w Szwecji - potrzebują rozwiązania do czasu wprowadzenia Gripena E. W jego zakres wchodzi m.in.:

-      dostosowanie do przenoszenia rakiet Meteor MBDA i bomb GBU-39 SDB Boeinga;

-      wpięcie samolotu w system wymiany danych Link 16;

-      unowocześnienie systemów przeciwdziałania elektronicznego;

-      zamontowanie nowego systemu ostrzegania i przeciwdziałania (wyrzutni flar);

-      dostosowanie do głębszej współpracy w obszarze człowiek-maszyna.

Dodatkowo jako opcja możliwe jest dostosowanie do przenoszenia rakiet powietrze-powietrze typu AIM-9X i AIM-120 C7 AMRAM, zwiększenie możliwości i zasięgu wykrywania przez radar (radiolokator PS-05/A w nowej wersji  MK4), czy możliwości systemów wykrywani i wskazywania celów.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 22
m.h.
czwartek, 1 grudnia 2016, 11:10

Rozumiem modernizację dającą możliwość przenoszenia danej broni, ale czy Czesi tę broń kupią/kupili? Te rakiety i bomby? Podobnie my, czy mamy w magazynach zapas rakiet i bomb do naszych F-16? Ktoś może napisać kilka słów w tym temacie?

5pYE
piątek, 2 grudnia 2016, 10:55

Do F-16 mamy wszystko co potrzeba a do zmodernizowanych Mig 29 i SU 22 oraz śmigłowców Mi 24 nie mamy nic. Latają jak bociany i zużywają resursy a piloci biorą dodatki za latanie!

shercann
czwartek, 1 grudnia 2016, 14:59

Jeszcze rozszerzając wątek dotyczący aktualnego uzbrojenia czeskich Gripenów. Obecnie mogą używać, zakupionych jeszcze w 2004 roku rakiet p-p AIM-9M Sidewinder i AIM-120A AMRAAM. Po modernizacji i ulepszeniu oprogramowania czeskie myśliwce będą mogły korzystać z pocisków p-p Iris-T i Meteor oraz p-z AGM-65 Maverick, bomb kierowanych laserowo typu GBU-12, GBU-24 Paveway i GBU-39 Small-Diameter Bomb oraz szerokiej gamy zasobników. Cały program modyfikacyjny ma doprowadzić do osiągnięcia możliwości operacyjnych rażenia celów naziemnych do końca 2018 roku. W związku z programem dostosowywania maszyn JAS39 do zadań wsparcia powietrznego są związane zakupy jakich Czesi dokonali w 2015r. i dotyczą trzech zasobników Rafael Litening III i około 200 bomb kierowanych laserowo GBU-12/16 Paveway II.

shercann
czwartek, 1 grudnia 2016, 13:47

Czesi jeszcze broni w postaci Meteorów i SDB jeszcze nie kupili bo nie mają samolotów do niej dostosowanych. W przypadku zrealizowanie zamówień zapas uzbrojenia F-16 Jastrząb wyniesie: 178 pocisków AIM-9X Sidewinder 93 pocisków AIM-9X-2 Sidewinder block II 178 pocisków AIM-120C-5 AMRAAM 65 pocisków AIM-120C-7 AMRAAM 360 pociski AGM-65G Maverick 280 zasobniki szybujące AGM-154 JSOW 270 zestawy Paveway III 42 zestawy Enhanced Paveway II 470 zestawów JDAM 467 bomb MK-82 (227 kg) 642 bomb BLU-111 (227 kg) 234 bomby MK-84 (907 kg) 80 bomb BLU-117 (907 kg) 40 pocisków manewrujących AGM-158A JASSM 70 pocisków manewrujących AGM-158B JASSM-ER

GNU
środa, 30 listopada 2016, 15:32

Po prawie DZIESIĘCIU latach (!) od zakupu "czeskie maszyny MAJĄ BYĆ ZDOLNE do zwalczania celów naziemnych, np. za pomocą pocisków AGM-65 Maverick, bomb Paveway, ale też systemów GBU-39 SDB." Czy wieczni miłośnicy Gripenów w końcu zrozumieją co to znaczy?

mobile4you
środa, 30 listopada 2016, 17:42

Widocznie tego nie potrzebowali. Ważniejsza była wersja typowo myśliwska. Zarówno u nich jak i u nas brak systemu wykrywania/wyznaczania celów dla lotnictwa w obszarze poza frontowym.

Qba
środa, 30 listopada 2016, 17:40

To znaczy że będą mogli używać SDB i Meteory. A nasze F-16 nie, bo nie są z nimi zintegrowane i wciąż nie osiągnęły pełnej gotowości operacyjnej.

Arzesz
środa, 30 listopada 2016, 20:52

Zwolennicy Gripena zapewe na komunie dostali składaka wigry, bo gripen własnie tez takim składakiem jest, zbieranina części z całego świata, część flaków z F16 nawet ma. Ale składakiem to sobie można koło chałupy jeździć a nie bronić kraju.

Plush
czwartek, 1 grudnia 2016, 13:23

Ty chyba nie wiesz co pisać? Litości koleś. Zmień portal proszę. Wszystko obecnie można nazwać składakiem zresztą co w tym złego? Wytłumacz proszę. Gripen E/F to samolot dorównujący F-16 w pewnych aspektach mu ustępuje w pewnych jest lepszy. Droższy od F-16 co prawda ale tańszy od wszystkich innych zachodnich konstrukcji. W Saabie widzę jeszcze jedną zaletę prócz nabycia Gripena NG. Współpracę przy modernizacji np MW.

BUBA
czwartek, 1 grudnia 2016, 00:09

Na jakiej podstawie twierdzisz że inne samoloty to nie składaki? Northropp Grumman to nie Lockheed prawda? Exelis, Raytheon Missile Systems to też chyba nie Lockheed Martin? A Może silnik F-16 Pratt & Whitney wyprodukował Lockheed Martin?Nie, czekaj już wiem pewnie Lockheed Martin założył: - TECA Aerospace Technologies - Honeywell - itd To chyba każdy samolot to tak naprawdę składak co? A co powiesz o Eurofighterze czy F-35?

bender
środa, 30 listopada 2016, 14:58

Artykul dla tych wszystkich komentatorow, ktorzy twierdzili, ze Grippen jest lepszy od F-16

Plush
środa, 30 listopada 2016, 19:36

Wersja C/D ustępuje naszym F-16 i to znacznie. E/F jest już porównywalny lub nawet je przerasta

Qba
środa, 30 listopada 2016, 17:40

Skoro ma Meteory i SDB to jest lepszy.

a5a7
środa, 30 listopada 2016, 17:16

Bo gdyby zrobiło go volvo to by był :-)

Tomek
środa, 30 listopada 2016, 20:05

"Czesi modernizują posiadane przez własne lotnictwo samoloty wielozadaniowe Gripen." Chyba jednak Czesi nie są posiadaczami tych myśliwców, a jedynie ich użytkownikami na zasadzie leasingu.

Uściślając
czwartek, 1 grudnia 2016, 10:11

Mylisz posiadanie z własnością. Posiadanie to jest "faktyczne władztwo nad rzeczą" niezależnie od tytułu prawnego. Posiadaczem może być nawet złodziej, więc tym bardziej leasingobiorca.

Skybandit
środa, 30 listopada 2016, 22:33

No i co z tego że leasingowane?

Dropik
środa, 30 listopada 2016, 19:08

Z meteorami to bedzie dobry mysliwiec

prawieanonim
czwartek, 1 grudnia 2016, 13:07

Z Meteorami to nawet cegła będzie dobrym myśliwcem.

w
środa, 30 listopada 2016, 17:39

Jak widać grippen to szmelc nadaje się na samolot szkolny.

Qba
środa, 30 listopada 2016, 19:42

Widać to po Meteorach i SDB, których nasze F-16 nie mają.

Plush
środa, 30 listopada 2016, 19:34

Bo Gripen C/D taki miał być! Ile pisać trzeba byś zajrzył. Po tej modernizacji zwiększy znacznie swe możliwości. Gripen E/F to już znacznie lepsza maszyna.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama