Czechy kupią samobieżne Caesary do końca września?

14 września 2021, 14:00
nexter.ceasar.sequence de tirs.2017.05-200.low resolution_0
Fot. Nexter
Reklama

Czeskie ministerstwo obrony poinformowało, że doszło do porozumienia z koncernem Nexter w kwestii zakupu 52 samobieżnych haubic Caesar kalibru 155 mm na podwoziu Tatra. Mają one zastąpić przestarzałe wozy wz. 77 Dana kalibru 152 mm. Łącza wartość kontraktu jest o około miliard koron (40 mln euro) niższa od pierwotnie oferowanej i wynosi 8,5 mld CZK czyli około 335 mln euro. Pierwsze 4 zestawy powstaną we Francji, a pozostałe już na miejscu, w Czechach. Lokalny przemysł ma zrealizować około 40% łącznej wartości kontraktu.

Decyzja miała zapaść 1 września, a ostateczna umowa powinna zostać zawarta do końca miesiąca. Negocjacje w kwestii tego zakupu trwały od 2018 roku, gdy wybrano na następcę dobrze znanych również w Polsce armatohaubic wz. 77 Dana system firmy Nexter ale zabudowany na podwoziu Tatra-815 w układzie 8x8. Planowano pierwotnie zawrzeć kontrakt na dostaw 52 pojazdów w latach 2022-2026 aby zastąpić 48 wozów Dana będących obecnie w służbie.

Zgodnie z obecnymi informacjami całkowita wartość umowy wnosi 8,5 mld CZK czyli około 335 mln euro wraz z VAT. Jak stwierdziło ministerstwo obrony Czech wartość ostatecznej umowy jest o 40% wyższa niż pierwotnie planowane środki, ale jednocześnie o miliard koron niższa od zaoferowanej przez koncern Nexter. Wzrost kosztów uzasadniany jest zarówno inflacją jak i wzrostem kosztu surowców, a szczególnie metali i ich stopów. 

Do czeskiego przemysłu ma trafić co najmniej 40% całkowitej wartości zamówienia. Dostawy będą realizowane w latach 2024-2026, a więc w krótszym czasie niż planowano pierwotnie. Oznacza to, że mimo opóźnienia zostanie dotrzymany planowany termin i Czechy będą mogły zapewnić wsparcie artyleryjskie w ramach swojej kontrybucji do sił NATO.

Co ciekawe, wbrew wcześniejszym planom Caesary nie wejdą do składu ciężkiej 7. Brygady Zmechanizowanej.  Samobieżne haubice trafią na uzbrojenie dwóch dywizjonów 13. pułku artylerii który jest samodzielną jednostką operacyjną i będą delegowane do wsparcia wybranych jednostek zgodnie zapotrzebowaniem. Obecnie baterie te są uzbrojone w haubicoarmaty wz. 77 Dana.

Umowa z koncernem Nexter oprócz dostawy pojazdów, których większość zostanie zbudowana w czeskich zakładach, obejmuje początkowy zapas amunicji i części zamiennych, dostawę symulatora, szkolenie czeskich instruktorów i artylerzystów, a także gwarancję ceny przyszłych zakupów wyposażenia zabezpieczającego eksploatację. Planowany jest również zakup w dalszej perspektywie kolejnych 12 haubic Caesar jako rezerwy szkoleniowej i dla uzupełnienia ewentualnych strat bojowych.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 93
Reklama
p
czwartek, 16 września 2021, 12:46

pomijajac fakt dostepnosci taniej amunicji 152 mm to jest jeszcze udana modernizacja i nowe szt bodajrze zuzana 2 155 mm

w nowak
środa, 15 września 2021, 15:55

cena za haubice ca 6,5 miliona euro ca 30 milionów zł + koszt nośnika Tatra oraz systemów ogniowych, łączności Krab w cenie ca 40 milionów zł, jest przeznaczony do działań w znacznie trudniejszych warunkach terenowych i bojowych Jaka jest donośność i szybkostrzelność haubicy Cezar

dropik
czwartek, 16 września 2021, 06:55

nie no , to cena razem z podwoziem, bo inaczej jakby te 40 % udziału własnego osiągneli. dodatkowe korzyści dla Czechów to to, że podwozie będzie tatry będzie oferowane również dla innych nabywców , w tym również Francji. Krab ma swoje zalety , ale caesar ma je też i jest nią nie tylko cena. Przy czym nie znamy dzisiejszej ceny kraba. Moze byłoby to już ok 45-50mln

ćwik
środa, 15 września 2021, 12:17

Proponują nam Dita a sami biorą Cezara. Bez jaj sąsiedzi

środa, 15 września 2021, 17:15

Nikt nic nie oferuje Polsce. Tylko CSG zaprezentowało demonstrator technologii do rozwoju i walidacji nowych technologii. CSG chce wykorzystać te technologie w opracowywanej przez siebie zupełnie nowej haubicy. Naprawdę nie rozumiem, dlaczego ktoś widzi w tym problem. To powszechna praktyka, nazywa się marketingiem. W dodatku Dita była kilkakrotnie wystawiana, na przykład na targach broni w Katarze, ale nikt nie miał z tym problemu i nikt tam nie krzyczał, że źli Czesi chcą im narzucić system, którego nie chcieli. Dlaczego więc jest to problem w Polsce? Przecież na MSPO przyjeżdżają delegacje z innych armii i krajów, nie tylko z Polski.

Andrzej
środa, 15 września 2021, 09:05

Dzień dobry Panowie. Ta firma z Francji, ma też w ofercie holowaną 105 mm. Z okazji 16.09. (rozejm w Altmarkt), może by kupić 12 sztuk.

dropik
środa, 15 września 2021, 07:46

Niby tanio, ale to kwota bez vat i po odjęciu 10-15 % na dodatki, cena jednostkowa to jakieś 29-32 mln zł, a Krab jakieś 38-42 mln ,przy czym nie wiadomo czy cena dla Czechów obejmuje tez system kierowania ogniem. Różnica jest dość mała. Oczywiście eksploatacja krabów będzie znacznie droższa i należy dokupić jeszcze trochę platform do transportu po drogach publicznych. Kryl powinien być jednak tańszy żeby kupno miało sens (poniżej 30mln brutto).

123
środa, 15 września 2021, 14:07

To cena za same haubice - gołe bez systemu dowodzenia i kierowania ogniem

Bombardier
środa, 15 września 2021, 07:43

Czas haubic na podwoziach kołowych obsługiwanych przez odkryte obsługi szybko się zaczął i szybko się skończy. Bez wątpienia perspektywicznymi (także dla dział na podwoziach gąsienicowych) będą rozwiązania z pełnym automatem ładowania i z opcją automatycznej kompletacji modularnych (jednorodnych) ładunków stosownie do zadania i odległości strzelania. Koncepcja słowacka także stopniowo przejdzie do historii.

Zaq
środa, 15 września 2021, 05:46

Przecież mają opracowana głęboką modernizację Dany z kalibrem 155 i automatem ladujacym prezentowana w Kielcach.

Borys Pupka
środa, 15 września 2021, 01:21

Czesi wiedza ze the ich nowe "Dany" sa Malo warte I oferuja mnijeszy zasieg niz Kraby, PzH2000 I inne nowoczesne systemy. Dlatego chca archera

RAF
środa, 15 września 2021, 01:15

Przyszłością są armatohaubice z pełnym automatem ładowania i taki powinien być przyszły kryl. Caesar nadaję się na misje w Afryce bo tam nie będzie zagrożony ogniem kontrbateryjnym i jego żołnierzyki nie oberwią odłamkiem. Na europejskim teatrze wojny to przeżytek. Czesi wykazują się tu brakiem rozsądku (nie po raz pierwszy w swojej marnej historii) albo ktoś ich znowu kupił, też nie po raz pierwszy...

Cdm
środa, 15 września 2021, 20:40

Chodziłem niedawno po Pradze, czeskiej oczywiście. Piękne miasto. Stare, a takie autentyczne. A i ludzie jacyś spokojniejsi, wyluzowani, no i bogatsi. Jakoś mało cmentarzy wojskowych i pomników poległych bohaterów... Hmmm to co tam mówiłeś o braku rozsądku?

Levi
wtorek, 14 września 2021, 23:45

Szkoda że nie nasze...

Monkey
wtorek, 14 września 2021, 23:22

I teraz mogą nam zaproponować te wycofywane Dany, bo program Kryl leży i (nie) kwiczy (kryle nie wydają odgłosów)... Niemniej jednak pomimo rozczarowania nadal życzę HSW powodzenia. Z całych sił. Z naszym MON jest trudno.

ćwik
środa, 15 września 2021, 12:24

Z komunikatu-Zgodnie z realizowaną umową, zakończenie prac powinno nastąpić w bieżącym kwartale.Dotychczas wykonawca rozliczył się z wykonania dwóch etapów przedmiotowego projektu, na kwotę ok. 6,7 mln zł. Nieoficjalnie można się spodziewać, że nowy Kryl będzie różnił od wersji pierwotnej, która została dostosowana do transportu lotniczego na pokładzie samolotów C-130 . Najprawdopodobniej zmieni się podwozie kołowe na którym będzie zamontowana .

dropik
środa, 15 września 2021, 12:11

ale o co chodzi ? jest projekt i czekamy na wyniki, badania itd. jeśli można zapewnić jakąś wymienność miedzy krabem a krylem , o czym wspominał pan prezes, to chyba warto poczekać.

Sternik
wtorek, 14 września 2021, 23:03

Dziwne to. Jeszcze calkiem niedawno twierdzili, że modernizacja Dany do 155 mm nie jest konieczna a teraz nagle kupują całkiem inne systemy.

ałtor
wtorek, 14 września 2021, 20:34

Ale jak to, nie kupią wciskanej Polsce Dity? Wolą lufę 52 kalibry? ;)

dropik
środa, 15 września 2021, 13:34

Polacy nie rozumieją do czego służą targi. nie do wciskania czegoś komuś . to sie robie inaczej :P

Gnom
środa, 15 września 2021, 08:27

Nie dziw się, to nie musi mieć nic wspólnego z długością lufy. Jak zwykle pepiki się z kimś po tej stronie dawnej żelaznej kurtyny na coś umówiły, tu ze Słowakami, i jak zwykle wystawili partnerów do wiatru. Było już parę razy i z Polską i z całym V-4. Słowo pepika to tylko pustosłowie.

Herr Wolf
środa, 15 września 2021, 06:09

A to się nazywa barter!

rob ercik
wtorek, 14 września 2021, 20:16

Tik tak, można negocjować i wynegocjować? Można ...

Wal
środa, 15 września 2021, 09:41

Tak, wynegocjowali 40% większą cenę niż zakładali...

Baba Jaga
środa, 15 września 2021, 20:47

Wiesz ile miała pierwotnie kosztować Wisła?

Chyżwar
środa, 15 września 2021, 08:38

Raz "negocjowali". Przy okazji zakupu Pandurów. Niezła afera korupcyjna później z tego wyszła...

pomz
wtorek, 14 września 2021, 19:59

Terytorialsom by sie przydaly. Maja Jelcze niech maja chociaz troche artylerii...

kanonier
środa, 15 września 2021, 12:16

żeby się pozabijali?

dropik
środa, 15 września 2021, 07:19

to by dopiero padł strach na miasta i wioski . xD

Herr Wolf
środa, 15 września 2021, 06:09

No i kilka f35!

Levi
wtorek, 14 września 2021, 23:46

155mm? Po co?

JSM
wtorek, 14 września 2021, 23:04

Lekka piechota nie ma artylerii, co najwyzej moździerze.

pomz
wtorek, 14 września 2021, 19:58

Nam tradycyjnie zbedne... Zbedne tak jak nowe pasoszelki; jak granat, pociski termobaryczne, jak nowoczesne miny ppanc, jak radar polawalki; jak srodki walki elektronicznej...

erhsrt
wtorek, 14 września 2021, 23:06

My w przeciwieństwie do Czechów produkujemy u siebie Kraby. Na razie 16 szt. rocznie ale gdyby przycisnąć to by te 24 były.

y
wtorek, 14 września 2021, 20:49

Ale ... to co wymieniłeś to my w WP już mamy...

Kik
środa, 15 września 2021, 09:18

On wymienił to bo nie wie co my mamy, hehehe.

Rain Harper
środa, 15 września 2021, 08:25

Ale u niego w Rosji niekoniecznie

Herr Wolf
środa, 15 września 2021, 06:10

A widziałeś czy tylko wiesz z opowieści

Monkey
wtorek, 14 września 2021, 23:25

@y" Pocisków termobarycznych nie mamy, nowoczesnych min przeciwpancernych też niewiele, ale nie ma systemów ich stawiania. Radar pola walki? Jeśli chodzi ci oLiwiec, to mamy. W ilościach symbolicznych. Środki WRE? Również kontrowersyjny temat.

bender
środa, 15 września 2021, 12:37

Primo, niedawno zakończono przetarg na radary pola walki (wygrała konstrukcja z Izraela składana na Węgrzech), secundo, Liwiec to radar artyleryjski. O środkach WRE wiemy niewiele, ale one istnieją. W tej domenie zawsze mieliśmy dobrze ogarniętych inżynierów.

pomz
wtorek, 14 września 2021, 22:47

Tak wiem... ale w jakich ilosciach? Min ppanc 200 sztuk? mamy granaty termobaryczne np do RPG? Mamy tez np Baobaba. Wiesz ile sztuk? Nie kpij sobie...

viper
środa, 15 września 2021, 18:48

Mamy też inne pojazdy minowania narzutowego niż Baobab. Liczba dostępnych min ppanc objęta jest tajemnicą państwową.

wtorek, 14 września 2021, 19:09

Po 250 haubic można wtedy rozlokować w trzech krajach baltyckich i polsce...każdy kraj z tych 4 po 250 bwp i nagle się okazuje ,że 1 armia gwardyjska musi się rozproszyć w potencjalnym natarciu . a to daje przestrzeń i czas dla pierwszych samolotów i pewnie jedynych NATO, które będą operować czyli 48 F16 i 32 F35

Oszołom
środa, 15 września 2021, 08:06

Samoloty raczej nam podeślą. Czym innym jest stracić parę samolotow, a czym innym wysłać parę batalionów zmechu. Żaden Francuz czy Niemiec nie bedzie umierał za suwałki. Oczywiście dostaniemy też wsparcie w postaci protestujących kredą na chodnikach. Cieńka czerwona linia na pewno zatrzyma 1AG...

Sidematic
wtorek, 14 września 2021, 23:09

Gdybyś nie przespał ostatniego półrocza to byś wiedział, że już nie jesteśmy kolonią USA tylko Niemiec i Rosja na 1000% nas nie zaatakuje bo nie atakuje się własności swojego jedynego koalicjanta.

środa, 15 września 2021, 13:12

Ciężko mi nadążyć przed kim wstajemy z kolan a przed kim klekamy...pan się zmienia średnio co 10 lat

Ben ten
wtorek, 14 września 2021, 18:38

Najważniejsze z tego tekstu jest zdanie mówiące o tym, że 40 % produkcji zrealizują czeskie zakłady, pokażcie mi chociaż jeden z realizowanych obecnie zakupów przez Polskę o takim poziomie samodzielnego wykonania.

gugluk
środa, 15 września 2021, 10:25

Wyrzutnie do Patriot

Gurney H
środa, 15 września 2021, 20:53

Przecież to pudła ze stali, zaawansowane jak kontenery

Dato
środa, 15 września 2021, 09:20

Praktycznie wszystko u nas jest tak produkowane... Oj, poziom wiedzy to u ciebie jest zerowy.

derra
wtorek, 14 września 2021, 20:17

Krab, Rosomak + Rak, modernizacja leo wszystko w większym zakresie

P wawa
wtorek, 14 września 2021, 19:51

Do Patriotów podwozia też będą krajowe.

dropik
środa, 15 września 2021, 09:58

to będzie 5 % albo i mniej

Nie inż.
wtorek, 14 września 2021, 19:09

Produkcja spike.

Getmanik
wtorek, 14 września 2021, 18:27

Dlaczego nie kupują haubic u lidera grupy Trójmorze? :D

pomz
wtorek, 14 września 2021, 20:00

Nie ma jeszcze modelu z drewna lub kartonu... Potem kto wie?

LMed
wtorek, 14 września 2021, 19:10

Okrutny żarcik normalnie.

Nie inż.
wtorek, 14 września 2021, 19:10

Bo Rosja do nich nie należy

Zet
wtorek, 14 września 2021, 19:08

Cóż, powodów jest więcej. Na przykład dlatego, że nikt jeszcze nie widział polskiej haubicy 155/52 na podwoziu kołowym Tatra. Ponadto, ponieważ Paryż był, jest i zawsze będzie dla Czechów (i nie tylko dla Czechów) znacznie więcej niż Warszawa. I po trzecie, ponieważ w Pradze wszyscy politycy po prostu ironicznie śmieją się z każdej wzmianki o Trójmorzu. :-)

Wasko
środa, 15 września 2021, 10:51

To niech się śmieją, obudzą się kiedyś jako kolejny land RFN i to tradycyjnie bez jednego wystrzału, bo lekcji histori to nie odrobili .

Cdm
środa, 15 września 2021, 21:05

Nie uważasz, że pouczanie sytych i zadowolonych Czechów na temat lekcji historii, przez mieszkańca kraju niby silniejszego, ale tyle razy niszczonego, palonego, pełnego cmentarzy i ruin, jest nieco, hmm, kuriozalne?

Zet
środa, 15 września 2021, 14:40

Nie boję się tego, bardziej boję się, że kiedyś Polska się obudzi i przekona się, że znów jest zupełnie sama. Jak tyle razy w historii.

hermanaryk
środa, 15 września 2021, 10:27

Mówisz o tych "politykach" ze wschodniosłowiańskim akcentem, którzy kręcą czeskim życiem politycznym i od czasu do czasu inicjują wybuchy w czeskich składach amunicji? :)

Zet
środa, 15 września 2021, 14:32

Nie, mówię o tych politykach, którzy w zasadzie zlikwidowali rosyjską ambasadę w Pradze i dzięki czemu Czechy są jednym z dwóch krajów, które Rosjanie ostatnio wpisali na listę wrogów Rosji. Drugim krajem są Stany Zjednoczone.

W
środa, 15 września 2021, 09:06

No cóż .Czesi nie są inicjatorami tego pomysłu,mogą być co najwyżej powiększeniem terytorium trojmorza,natomiast przywództwo to nie ten kaliber,ich wpływ na europejska politykę jest znikomy jak wielkość kraju,mogą być co najwyżej za lub przeciw taki los.A z ta haubica to klasyczny czeski film:mamy swoje ale kupujemy gdzie indziej .Najzabawniejsze są komentarze trollowni ,to naprawdę niezły ubaw.

Zet
środa, 15 września 2021, 14:36

A do czego powinni dołączyć? Trójmorze to przecież tylko kolejne i zupełnie daremne polskie marzenie o pozycji supermocarstwa. To tak naprawdę nie działa, a ponadto nowa administracja USA nie popiera już tego pomysłu.

hermanaryk
środa, 15 września 2021, 19:53

Powinni dołączyć? Czesi NALEŻĄ do Trójmorza. Są nieaktywni, bo obawiają się duetu Niemcy-Rosja, ale należą. Ciekawe, że bardziej się zainteresowali tym projektem, gdy do Trójmorza przystąpili (jako obserwatorzy, choć chcieli pełnego członkostwa) Niemcy :). A co do Amerykanów, to masz tu wypowiedź Bidena z lipca: „Stany Zjednoczone będą waszym [Trójmorza] niezawodnym partnerem na każdym kroku. Podzielamy wasze zaangażowanie w kontynuację i poprawę integracji i wzajemnych powiązań regionalnych”. Nawet gdy odrzucisz całą tę kurtuazję, nie znajdziesz tu braku poparcia. Amerykanie, nawet demokraci, znają się na geopolityce.

Zet
czwartek, 16 września 2021, 12:34

Obawiam się, że masz złe informacje o Czechach. Czesi tak bardzo boją się Rosjan, że prawie zamknęli rosyjską ambasadę w Pradze. W ubiegłym tygodniu na prośbę Ukrainy zatrzymano obywatela Rosji, który brał udział w rosyjskiej okupacji Krymu. Obecnie trwa proces ekstradycji, więc sąd decyduje o jego ekstradycji władzom ukraińskim. I ostatni z antyrosyjskich kroków Czechów, czeski parlament uchwalił ustawę zakazującą rosyjskim i chińskim firmom udziału w budowie i konserwacji nowego reaktora, który ČEZ i państwo zamierzają wybudować na elektrowni jądrowej Dukovany Strona. Powiedziałbym, że w naszym regionie nie ma drugiego kraju, który podjąłby tak wyraźne antyrosyjskie kroki niż Czechy. W przeciwnym razie Trójmorze to tylko ćwiczenie retoryczne, tak naprawdę nic się nie dzieje. A dla Stanów Zjednoczonych Niemcy zawsze będą ważniejsze niż całe Trójmorze. Myślę, że gazociąg NS 2 wyraźnie to pokazał. Czesi bronią swoich interesów tylko pragmatycznie, tj. bez histerii i mitologii. A te interesy są jasne, dobrze funkcjonująca UE i NATO, dobre stosunki z Berlinem (Niemcy są największym partnerem handlowym Czech) i jak najdalej od Rosji. Z tego punktu widzenia różne idee typu Trójmorza i V4 są nieistotne. Szkoda, że ​​Polska też tak się nie zachowuje, byłoby mniej konfliktów w naszym regionie.

wtorek, 14 września 2021, 17:59

1000 haubic za 250 abramsow

Box123
wtorek, 14 września 2021, 18:20

To może w ogóle wymienmy wszystko na haubice. Co to za logika?

Lll
wtorek, 14 września 2021, 20:36

Akurat w tym przypadku i przy naszej doktrynie obronnej artyleria jest dużo ważniejsza to broń defensywna czołgi ofensywna

Box123
wtorek, 14 września 2021, 20:54

Ciężko się bronić nie mając możliwości kontruderzenia

wtorek, 14 września 2021, 19:06

Czemu by nie...każdy Rosomak by miał 4 haubice do wsparcia. Jestem za .

LMed
wtorek, 14 września 2021, 17:32

Efektywna haubica na świetnym podwoziu, dobra broń. Nie dla trzeciego świata, hehe.

Chyżwar
środa, 15 września 2021, 08:21

Jak to? Tam nie ma automatu przecież.

Wojtek
wtorek, 14 września 2021, 16:41

To po co premiera AH DITA na MSPO ? Ot czeski film.

Zet
wtorek, 14 września 2021, 18:31

Dita jest jedynie demonstratorem technologicznym, ponadto w obecnej formie nie spełnia wymagań ACR. Chociaż CSG opracowuje nową nowoczesną haubicę w kalibrze 155/52 w oparciu o technologię, którą testuje na Dicie, zajmie to jeszcze kilka lat. A ACR potrzebuje jak najszybciej nowych haubic, można powiedzieć, że wczoraj było późno. Więc MON wybrał Cezara. Przecież CSG wspiera zakup, gdyż dostarczy podwozia, kabiny pancerne i zmontuje 48 haubic. Ponadto CSG jest firmą prywatną i ACR nie może zmieniać swoich planów akwizycyjnych (Cezar został wybrany na przełomie 2019 i 20 roku, CSG wprowadziła Ditę prawie rok później) za każdym razem, gdy CSG wprowadza nowy system, zwłaszcza gdy jego rozwój nie jest kompletny. W przeciwnym razie amunicja dla Cezara będzie produkowana w miejscowości Polička przez czeską firmę STV Group, a samozapalne materiały miotające przez inną czeską firmę Explosia. Explosia dostarcza to samo do polskiej armii.

Victor
wtorek, 14 września 2021, 16:26

Dziwne to wszystko. Kupują Cesary a u nas na MSPO promują swoją kołową DITĘ.

dropik
środa, 15 września 2021, 07:26

Polacy mają jakieś problemy ze zrozumieniem , że każdy moze sobie zaprojektować haubice , ale to nie znaczy że mon musi ją kupić. To jest bardzo dziwne , że Polacy tak myślą. Albo śmieszne ;)

Zet
wtorek, 14 września 2021, 18:59

Nie jest promowany przez Czechów, ale przez jedną konkretną prywatną firmę Excalibur Army, która jest częścią holdingu CSG. Nawiasem mówiąc, CSG będzie znacząco zaangażowana w dostawy haubic Cezar (dostarczy podwozia, kabiny pancerne i zmontuje 48 haubic). W Republice Czeskiej przemysł zbrojeniowy jest mniej lub bardziej prywatny (państwo posiada tylko kilka firm zbrojeniowych, takich jak LOM, VOP, Explozia...), a państwo w zasadzie działa na zasadach komercyjnych w stosunku do przemysłu zbrojeniowego. Mam tu na myśli, że Dita jest projektem czysto prywatnym, który nie ma nic wspólnego z państwem. I jest promowany, bo jest przeznaczony na eksport (co nie znaczy, że będzie sprzedawany do Polski, na targi przyjeżdżają delegacje z całego świata). Właśnie dlatego, że CSG, w przeciwieństwie do PGZ, musi być firmą prywatną, musi starać się jak najszybciej zwrócić zainwestowane w rozwój pieniądze, bo państwo nie da im żadnych dotacji.

locco
wtorek, 14 września 2021, 17:11

Bo to jest przestarzały system dla krajów III świata takich jak Polska. Normalnie rozwijające się państwo kupują nowoczesne uzbrojenie, my zaś zabrnęliśmy w ślepą technologiczną uliczkę i wspieramy nasz rodzimy przemysł, który niej jest w stanie nic samodzielnie wyprodukować. Wystarczy spojrzeć na super nowoczesną Pilicę, po którą już teraz w kolejce ustawia się niemal cały świat, czy chociażby inny wybryk technicznej natury, Poprad.

123
środa, 15 września 2021, 15:44

Tiaaa rozumiem ze USA, Japonia, FR czy Francja kupują przestarzałe uzbrojenie... ZU-23-2 dobrze się sprzedaje na eksport... Podobnie Poprad - protoplasta poszedł na eksport zanim "poprady" trafiły do armii... Więc pudło locia

środa, 15 września 2021, 20:13

ZU 23 2 sprzedaje się świetnie ale nie dodałeś, że głównie do krajów afrykańskich. Protoplast Poprada na eksport ? to może jakieś fakty proszę...

bender
środa, 15 września 2021, 12:29

Epopeja Kraba trwała niepotrzebnie długo, ale powstał produkt lepszy od PzH 2000, a na pewno bijący na głowę M109 .

Trzcinq
wtorek, 14 września 2021, 16:14

A trzeba było kryla zrobić

Rex
wtorek, 14 września 2021, 16:37

Czesi mają swoje produkty (nowa DITA) jak i mają doświadczenie, wiedzę i technologie aby opracować produkt odpowiadający ewentualnym potrzebom armii. Widać więc, że jest to raczej zakup polityczny.

ałtor
wtorek, 14 września 2021, 20:42

Dita jest słowacka, a jak widać Czesi nie chcą Dity, bo ma za krótką lufę i jest muzealną już konstrukcją po lekkim liftingu.

Zet
wtorek, 14 września 2021, 21:06

Dita nie pochodzi ze Słowacji, ze Słowacji to tylko podstawa, na której czeska firma Excalibur Army zbudowała Ditę. Jest to więc znacznie zmodyfikowana słowacka haubica Zuzana 2000, która ma nową wieżę, zupełnie nowe oprogramowanie i znacznie zmodyfikowany system automatycznego ładowania. Ponadto służy przede wszystkim do walidacji nowych technologii.

Zet
środa, 15 września 2021, 14:24

Tak, ma maksymalny zasięg 39 km (ze standardową amunicją NATO z dolnym generatorem gazu). Jednak nikt też nie oferuje Dity Polsce. CSG pokazuje, dokąd prowadzi ścieżka automatyzacji, a tym samym redukcja kosztów załogi. A dla niektórych klientów również w tej formie może być ciekawie. Do produkcji Dity można wykorzystać niektóre komponenty DANA, głównie podwozie. Tak więc dla państw takich jak Gruzja czy Ukraina trochę taniej może być zakup haubicy 155 mm.

Chyżwar
środa, 15 września 2021, 08:27

ałtor słusznie prawi. DITA ma za krótką kichawę na dzisiejsze czasy. To przesądza sprawę.

ałtor
wtorek, 14 września 2021, 22:46

Czyli jest "demonstratorem technologii" a jakiś finalny wyrób, znając ślimacze tempo pracy wszystkich zbrojeniówek, wykluje się za 10-15 lat?

Zet
środa, 15 września 2021, 11:26

Będzie znacznie prędzej, CSG jako firma prywatna musi szybko wprowadzać innowacje, aby pieniądze zainwestowane w rozwój zwróciły się jak najszybciej, nie otrzymywały żadnych dotacji od państwa. W końcu dlatego już dziś wystawiają Ditę, tym samym celując w obecnych użytkowników dzieł DANA, nie każdy potrzebuje armaty kalibru 155/52.

123
wtorek, 14 września 2021, 16:52

Czesi nie produkują haubic... Zakłady są NA SŁOWACJI

Tweets Defence24