Reklama

Siły zbrojne

Czarnogóra pierwszym wojskowym użytkownikiem Bell 505

Fot. MOCG
Fot. MOCG

Siły powietrzne Czarnogóry odebrały pierwszy z dwóch zamówionych lekkich śmigłowców Bell 505 Jet Ranger X, stając się pierwszym wojskowym użytkownikiem tych maszyn. W uroczystości przyjęcia nowej maszyny wziął udział minister obrony Predrag Bošković oraz trzech przeszkolonych w Kanadzie pilotów. Drugi śmigłowiec ma zostać dostarczony w styczniu 2021 roku. Koszt pozyskania tych maszyn wraz ze wsparciem i szkoleniem to 3,267 mln euro, ale władze w Podgoricy planują zakup co najmniej dwóch kolejnych śmigłowców tego typu.

Dostawa została zrealizowana 15 września, czyli z dwumiesięcznym opóźnieniem, spowodowanym przez pandemię. Druga maszyna ma zostać dostarczona zgodnie z planem. Umowa została zawarta za pośrednictwem Canadian Commercial Corporation (CCC), dlatego Bell 505 podczas dostawy nosił zarówno barwy sił zbrojnych Czarnogóry jak i cywilną rejestrację kanadyjską.

Docelowo planowane jest pozyskanie czterech śmigłowców tego typu, co jest o tyle logiczne, że Eskadra Śmigłowcowa Wojsk Powietrznych Czarnogóry stacjonująca w Golubovci posiada już na wyposażeniu trzy śmigłowce Bell 412EPI, zakupione w 2017 roku za sumę 29,9 mln euro. Są to najnowocześniejsze i najbardziej intensywnie używane wśród czarnogórskich śmigłowców. Pozyskanie kolejnych maszyn tego samego producenta znacznie uprości eksploatację i obniży koszty. Minister obrony Predrag Bošković oświadczył, że dwa następne śmigłowce Bell 505 zostaną zamówione w 2021 roku po zakończeniu niezbędnej procedury administracyjnej. 

Dzięki tej decyzji Czarnogóra stała się pierwszym na świecie użytkownikiem wojskowym śmigłowców Bell 505 Jet Ranger X, które powstały jako następca produkowanych do 2010 roku i wyjątkowo popularnych maszyn Bell 206, ale też aby konkurować w segmencie maszyn szkolnych z popularnymi Robinsonami R44 i R66.

Bell 505 Jet Ranger X osiąga prędkość przelotową  232 km/h i może zabierać na pokład do pięciu osób, przy masie użytecznej 680 kg. Zasięg maksymalny tego typu maszyn to 667 km. Napęd stanowi silnik turbinowy Turbomeca Arrius 2R z cyfrowym sterowaniem FADEC. Kabina wyposażona jest w wyświetlacze wielofunkcyjne i zdwojone układy sterowania. Śmigłowce tego typu produkowane są od 2016 roku, a od 2018 roku oferowane odbiorcom militarnym. W czarnogórskim lotnictwie śmigłowce Bell 505 zastąpią trzydziestoletnie maszyny SOKO SA341 Gazelle (francuskie maszyny Aérospatiale SA 341 Gazelle, wyprodukowane na licencji w Jugosławii), których eksploatacja ma potrwać nie dłużej niż do 2030 roku.

Reklama

Komentarze

    Reklama