Chorwacja coraz bliżej nowych myśliwców

21 stycznia 2020, 09:30
MiG-21 Chorwacja
Fot. Chorwackie Siły Powietrzne

Władze Republiki Chorwacji rozesłały zaproszenia do złożenia ofert do siedmiu państw w konkursie na samolot bojowy dla lotnictwa tego kraju. Zagrzeb planuje zakupić jedną eskadrę maszyn 4. generacji, które zastąpiłyby wysłużone i bardzo już przestarzałe myśliwce MiG-21.

Zaproszenie zostały wysłane do Grecji, Izraela, Włoch, Norwegii, Francji, Szwecji i Stanów Zjednoczonych. W grę wchodzi wiec bardzo szeroki zakres samolotów – nowych lub używanych: F-16 (używane greckie, izraelskie, norweskie, nowe amerykańskie), Rafale (używane), Eurofighter (włoskie, chodzi o maszyny używane), JAS-39C/D Gripen (nowe lub używane).

Chorwacja weszła w posiadanie kilkudziesięciu MiG-ów-21 w czasie wojny z Serbią w latach 90., a ich piloci są dzisiaj uważani w tym kraju za bohaterów narodowych. Próby wymiany samolotów bojowych Chorwacja dokonywała kilkukrotnie. Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku udaremnił to światowy kryzys gospodarczy.

Po zakończeniu wojny z Serbią Chorwacja urealniła liczbę swoich myśliwców do jednej eskadry (16 maszyn) i przeprowadziła ich unifikację do jednolitego standardu. Jednocześnie w połowie ubiegłej dekady zaczęła rozglądać się za następcą MiG-21. Na przeszkodzie stanął jednak kryzys gospodarczy 2008/9 roku. Chorwaci próbowali następnie modernizować swoje samoloty na Ukrainie, uzupełniając ich stan (wcześniej kilka maszyn zostało utraconych w wypadkach). Zakończyło się to jednak skandalem, jako że Ukraińcy źle wywiązali się z zabiegów odmładzających. Zaś jeśli chodzi o dodatkowe egzemplarze to dostarczyli składaki z elementów różnych MiG-ów z całego świata (z jemeńskimi włącznie) zamiast obiecywanych „ukraińskich” MiG-ów, które zakonserwowane jakoby czekały na klienta. Samolotom tym szybko nadano przydomek „frankenmig” i nie są one w stanie pełnić służby bo zagrażałoby to życiu pilotów.

Stąd kolejne poszukiwanie nowego myśliwca i wybór izraelskich F-16C/D Barak w styczniu 2018 roku. Chorwaci mieli kupić ich 12 sztuk. Przetarg zakończył się jednak fiaskiem, jako że Amerykanie zabronili reeksportu maszyn, które chciał sprzedać Izrael.

Nowy przetarg został ogłoszony w lipcu ubiegłego roku. Teraz Chorwaci planują dokonać kolejnego wyboru myśliwca w sierpniu 2020 roku.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 45
Reklama
Tyui
środa, 22 stycznia 2020, 23:54

Politycy kupują stare myśliwce bo sami nimi nie latają, bo albo mamy dużo sprzętu i kupą panowie wroga przywalamy albo nowym niszczymy agresora. Jeśli nie wybraliśmy Gripenów a f16 to trzymajmy się nowych f16, nie ma nowych f16 to są nowe f35, nie stać nas na nasze wojsko to będziemy karmić obce! General chce zastąpić 30+40 samolotów dostanie 32 mysliwce f35, a może powinni zwiększyć zamówienie o 8 czy 16 sztuk, to efektywniejsze rozwiązanie od łatania starych f16 ze złomowiska NATO

ryba
czwartek, 23 stycznia 2020, 19:05

ja myśle że F 16 zamienić za Migi to słuszna opcja majac jeszcze na uwadze że dogadali sie z martinem co do napraw,zawsze to dłużej polata niz nasze migi i ołówki razem wzięte.

Michali
środa, 22 stycznia 2020, 23:02

No i co z tego ,że wysłali zapytania na używane f-16 ? Skoro Amerykanie udupili ofertę Izraela na reeksport samolotów to spokojnie zrobią to znowu.Na moją logikę , to Amerykanie mają wyłączność na f-16.

A1amo73
środa, 22 stycznia 2020, 18:18

LEGENDA, nie samolot :). Pięknie w powietrzu się prezentowały. A w tych lepszych - dla lotnictwa, czasach, latały po niebie w ilościach prawie hurtowych :P

Aututor
czwartek, 23 stycznia 2020, 19:24

Tak można powiedzieć o wielu samolotach.

rydwan
czwartek, 23 stycznia 2020, 19:06

i dla tego też całe to monstrum typu PRL zbankrutowało .

arkadiusz9021
środa, 22 stycznia 2020, 10:22

Ale tu szpecjalistów - nie mylić z specjalistą ; Co wy tu robicie ? Może powinniście doradzać Inspektoratowi Uzbrojenia ?

Gnom
środa, 22 stycznia 2020, 11:57

Tam jest silna konkurencja szpeców tego poziomu.

dropik
środa, 22 stycznia 2020, 11:55

Za słabo płacą. Mniej niż w Biedronca na kasie. :P

Kasta nadzwyczajnych ludzi
wtorek, 21 stycznia 2020, 16:15

Teraz są na zbyciu efy 16 po powodziowe.

Chomik pół godziny
wtorek, 21 stycznia 2020, 14:32

Uwaga Serbia ma już na,was pancury Czyli f16 z zestawem radiolokacyjnym

anakonda
czwartek, 23 stycznia 2020, 19:08

ale wkoło serbi sami sojusznicy Chorwatów hehe wiec mogą miec nawet atomówke tylko co z tego?

dim
wtorek, 21 stycznia 2020, 12:58

Artykuł nie dopowiada tego (jest skrótowy) więc dodam ja: W przypadku greckich F-16 chodzi o maszyny po generalnym remoncie, w trakcie którego wykonany zostałby także upgrade do Block 52+. A to na podzespołach, zdjętych z nowszych samolotów, podnoszonych aktualnie do "V". Polsce stanowczo te samoloty odradzam. Są tak mocno zajeżdżane, że nie wiadomo jak byłoby z ich wytrzymałością w turecko-greckich harcach, nad Morzem Egejskim. Gdyż nie sama liczba wylatanych godzin, także sposób użytkowania liczy się. Gdyby było inaczej - Grecy te maszyny także podnieśliby do wersji V. Z początku nawet tak to właśnie planowali... Z kolei Amerykanie oferowali już zakup tych maszyn od Greków (jasne, że bardzo tanio), by sprzedać je dalej "z gwarancją producenta", jako "prawie wersja V". Resztę pozostawiam Waszej inteligencji.

Tomek pl
wtorek, 21 stycznia 2020, 21:17

To ja dopowiem że warto zastanowić się nad f16 ab z Norwegii mają jeszcze 1200 nalotu 28 sztuk. Można by nimi zastąpić mig29 i przezbroić je na typowo myśliwskie

Davien
wtorek, 21 stycznia 2020, 14:45

Dim tyle ze Amerykanie w przeciweiństwie do Greków moga generalnie wyremontowac te F-16 i doprowadzić je do standardu V bez problemu, jak to robia własnei z tajwańskimi F-16A/B.

michalspajder
środa, 22 stycznia 2020, 21:30

I jak mogliby to zrobic z naczymi Block 50/52, i nam sprzedac Block 70/72 jakims ofsetem. Zamiast F35.

piątek, 24 stycznia 2020, 06:40

Pan (i nie tylko Pan) miesza sprawy zupełnie rozdzielne. Grecy oczywiście, że modernizują swe F-16 C/D. Natomiast ocenili, że zbyt wyeksploatowane są ich starsze maszyny (block 30), jak na szczególne wyzwania służby nad M.Egejskim. Toteż greckie dowództwo uznało, że woli się ich pozbyć raczej, niż wyremontować, a potem eksploatować znów w ten sam instensywny sposób, kolejne dziesięciolecia.

ryba
czwartek, 23 stycznia 2020, 19:14

niema zamiast wszystko co zrobimy jest do czasu wprowadzenia F 35 !!!!!

dim
wtorek, 21 stycznia 2020, 16:24

Nieprzyadkowo napisałem, że pozostawiam to inteligencji czytelnika.

razdwatri
wtorek, 21 stycznia 2020, 12:37

Perypetie Chorwacji z Ukrainą przy migach 21 powinny otrzezwić naszych entuzjastów wspólnej współpracy .

sfdsfsdfdsf
wtorek, 21 stycznia 2020, 13:25

Perypetie przy migach nie oznaczają, że niema innych możliwości współpracy, np.: rakietowa, śmigłowcowa, silnikowa, czołgowa, etc.

Marine
środa, 22 stycznia 2020, 11:02

Vide blachy na podwozia do Krabow.

Zxxc
środa, 22 stycznia 2020, 01:36

A słynne indyjskie Antonowy remontowane na Ukrainie? Pamiętacie? Cześć z nich się ... zagubila podczas remontu

Adam
wtorek, 21 stycznia 2020, 12:27

Powinni teraz wykluczyć Amerykańskie samoloty i kupić Gripeny.

mobilny
wtorek, 21 stycznia 2020, 17:18

Popieram

stacjonarny
czwartek, 23 stycznia 2020, 19:26

Wiadomo, popierasz wszystko co antyamerykańskie.

Nemo
wtorek, 21 stycznia 2020, 11:46

To jak Chorwaci już kupią nowe samoloty to Migi mogą nam odsprzedać,u nas będą się pięknie prezentować obok odmalowanych Su-22,Migów-29 i odmalowanych T-72.Z takim uzbrojeniem nikt nas nie zaatakuje

ultraubawiony
wtorek, 21 stycznia 2020, 14:53

Zapomniałeś o F-16 i wkrótce F-35. Te też ci się nie podobają?

Nemo
środa, 22 stycznia 2020, 12:28

No mamy całe 48 F-16 znaczy się już na papierze jest ich 48,bodajże 2 już poszły na części zamienne i Bóg wie ile z nich jest w ogóle sprawnych.I wkrótce otrzymamy całe 16 F-35 do pokazania na paradzie.To już może będziemy zdolni odeprzeć atak Białorusi haha

Davien
środa, 22 stycznia 2020, 22:00

Nemo, wg naszego MON-u ciagle jest 48F-16 i żaden nie został przeznaczony na czesci zamienne.

Chemik
środa, 22 stycznia 2020, 14:19

Raczej Litwy z Białorusią to wynik nie do końca pewny

gugluk
wtorek, 21 stycznia 2020, 12:18

Jak pokazuje praktyka np. bojownicy ISIS lub Huti nie sprzęt ale duch. Choć sprzęt ułatwia i to bardzo

Strażnik Teksasu
wtorek, 21 stycznia 2020, 14:11

Hugo mają rakiety balistyczne.

Fencer
wtorek, 21 stycznia 2020, 12:00

Póki co, to my odsprzedaliśmy 25 sam. MiG-21 bis i UM do USA w roku 2005, gdzie podgrywały npla i cieszyły oko prywatnych kolekcjonerów.

Nemo
wtorek, 21 stycznia 2020, 13:46

To teraz możemy odkupić,bo nasze Migi 29 idą na żyletki ;0

rydwan
wtorek, 21 stycznia 2020, 21:42

jest propozycja aby stare migi wymienić a f 16 co było by dobrym posunięciem jako że dostepdo cześci umożliwi im przedłużenie resursów aż do spokojnego wrożenia f 35 co znów spedzi sem Putina przeradzajac go w koszmar hehe.

czwartek, 23 stycznia 2020, 19:29

Nie jest to aby "medialna" propozycja? Zamiana jednych starych samolotów na inne stare to głupota.

Fencer
wtorek, 21 stycznia 2020, 11:25

Szkoda! Chorwacja to już ostatni kraj w Europie użytkujący operacyjnie "ołówki"....Przez nasze SP przewinęło się w latach 1963-2004 - 582 MiGi-21 różnych wersji, w tym 77 sam. dwumiejscowych i 72 najnowszych tego typu - MiG-21 bis...

CatalinaIsland
wtorek, 21 stycznia 2020, 12:56

I Bułgaria

K.
wtorek, 21 stycznia 2020, 14:30

Bułgaria, z tego co kojarzę, to wycofała ołówki ze służby jakiś czas temu. W gronie europejskich użytkowników MiG-21 oprócz Chorwacji są jeszcze Rumunia i Serbia.

Fencer
wtorek, 21 stycznia 2020, 13:53

Bułgaria wycofała MiGi-21 z końcem 2018 roku...

Sternik
wtorek, 21 stycznia 2020, 12:38

Jeżeli 582 to przewinęły się się się a nie przewinęło się.

Fencer
wtorek, 21 stycznia 2020, 13:00

Hahaha...rzeczywiście ale to nie zmienia faktu, że było ich sporo...W roku 1991 mieliśmy ich jeszcze 353 szt. w tym 65 bisów...

Fencer
wtorek, 21 stycznia 2020, 12:02

Jest jeszcze co prawda Rumunia ale ich LanceRy, to MiGi-21 z izraelskimi "wnętrznościami"...

finalista
czwartek, 23 stycznia 2020, 19:32

A rozbijają się tak samo jak te z rosyjskimi.Starość to starość, korozja i zmęczenie materiału robi swoje i gdzieś ma sentyment.

Tweets Defence24