Chiny eksportują naddźwiękowe szturmowce

20 kwietnia 2020, 17:43
FTC-2000G
Fot. AVIC

Koncern Aviation Industry Corporation of China (AVIC) poinformował o podpisaniu umowy na pierwszą eksportową dostawę samolotów szkolno-bojowych FTC-2000G. Przedstawiciele firmy nie zdradzają jednak, gdzie mają trafić samoloty.

Zgodnie z opublikowanymi informacjami do podpisania umowy miało dojść pod koniec stycznia 2020 roku, czyli ok. półtora roku od pierwszego lotu próbnego FTC-2000G. Niestety nie wiadomo ile samolotów zostało zakupionych oraz gdzie dokładnie mają trafić. Według nieoficjalnych informacji ma być to jedno z państw południowo-wschodniej Azji.

Nie jest również znany koszt całkowity transakcji. Wiadomo tylko, że pierwsze samoloty zostaną dostarczone już na początku 2021 roku, a pełna dostawa ma zakończyć się w ciągu dwóch lat.

Wielozadaniowy samolot szkolno-bojowy FTC-2000G został zaprezentowany przez państwową spółkę Guizhou Aviation Industry Group, wchodzącą w skład AVIC we wrześniu 2018 roku. Jest to eksportowa wersja samolotu opartego na bazie JL-9, używanego przez chińskie lotnictwo wojskowe.

Według producenta samolot FTC-2000G może rozwijać prędkość 1,2 Ma przy pułapie do 15 km. Jego zasięg szacuje się na 2400 km. W konstrukcji maszyny uwzględniono 7 podstawowych węzłów uzbrojenia, w porównaniu do 5 pozostających do dyspozycji w wariancie wyjściowym. Zwiększyła się również maksymalna masa startowa – z dotychczasowych 9.800 do ponad 11.000 kg. Maszyna jest zdolna do przenoszenia uzbrojenia kierowanego, w tym rakiet powietrze-powietrze i powietrze 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 35
Reklama
easyrider
wtorek, 21 kwietnia 2020, 16:16

No Chińczycy wiedzą jak pieniądze zarabiać. Trzeba stworzyć produkt i sprzedać komuś, kto go potrzebuje. Niby proste i znane od zarania dziejów. Do takich info trzeba przywyknąć. Będzie coraz więcej chińskich towarów, także broni i sprzętu wojskowego. I będzie coraz więcej nabywców tych produktów. Następnym krokiem będzie jakość. Jak u Japończyków, potem Koreańczyków.

Navigator
wtorek, 21 kwietnia 2020, 15:54

Ale latający ZŁOM Moze i dla Pakistanu dobry Ale u nas Dęblin zaczyna latać na masterach

Marcin
wtorek, 21 kwietnia 2020, 17:47

Zaczyna? po tylu latach? tyle że polskie Mastery są nieuzbrojone i poddźwiękowe.

zbibi
wtorek, 21 kwietnia 2020, 15:14

nie każdy potrzebuje F-35 i nie każdego na niego stać, Chińczycy znaleźli niszę i zarabiają pieniądze a my żyjemy wspomnieniami o tym jak P-24 eksportowaliśmy podobnie jak w piłce wygranym remisem na Wembley....

Derwisz
wtorek, 21 kwietnia 2020, 14:54

Pakistan kupuje bo nie ma,wyjścia To cześć kontraktu za ten głębinowy port morski

dsaads
wtorek, 21 kwietnia 2020, 16:44

Najbardziej prawdopodobnym klientem jest Kambodża.

Sztabowiec
wtorek, 21 kwietnia 2020, 14:53

W pakiecie z grypą z wuhan Dęblin czeka

Marcin
wtorek, 21 kwietnia 2020, 12:51

Świetny samolot dla nas, 48 ezg na cito za Migi i Su. Dlaczego? bo bardzo dobry i tani, na takich cudeńkach piloci latali by do oporu bo ich eksploatacja jest tania , obsługa prosta i serwis byłby u nas - dostępne od reki części i gotowośc operacyjna samolotów byłaby na max. Pilotom nikt nie wyliczałby lotu w minutach. Trzeba kontyngent na Litwę wydzielic? nie ma sprawy. Patrole nad Bałtykiem - OK, przecież ewentualnie zakupionych F-35 nikt nad Bałtyk nie puści. Piszę ewentualnie bo w obliczu nadciągajacego kryzysu ich zakup w najlepszym razie bedzie odłozony o lata. Rok na takim samolocie wspaniale przygotowałaby pilota do ewentualnego przejścia na F-16, a co dziś jest za szkolenie na Su? . Z racji charakterystyk o wiele lepsza opcja niż bojowy Master pod każdym względem. Taki koń roboczy dla nas.

Jacek
wtorek, 21 kwietnia 2020, 15:18

Dobry? A co o nim wiesz? Ktoś go używa i podzielił się wnioskami? Może jest beznadziejny bo dużo pali i jest awaryjny?

Truck
wtorek, 21 kwietnia 2020, 12:48

W dieslu bym brał :)

No skąd
wtorek, 21 kwietnia 2020, 13:51

Za drogi. LPG wyjdzie taniej

PawelOZ
wtorek, 21 kwietnia 2020, 05:52

A my nie mozemy dogadac sie z ukraina, kupic licencje u chinczykow i stukac u siebie?

Ciekawski
wtorek, 21 kwietnia 2020, 12:46

Nie, my nie "możemy"!! Po pierwsze nie mamy żadnych zakładów lotniczych, po drugie nie mamy firm technologicznych i instytutów materiałowych. Po trzecie nie mamy wystarczających środków finansowych aby na szybko je zainwestować. Po czwarte nie ma w Polsce "klimatu" dla tak nieperspektywicznej ekonomicznie a potwornie kosztownej inwestycji. Po piąte licencja u Chińczykow jest politycznie i gospodarczo niesłuszna. Po szóste, w jakiej sprawie chcesz dogadywać się z Ukrainą?

Olender
wtorek, 21 kwietnia 2020, 01:32

rakiet "powietrze-powietrze" i "powietrze"... może ktoś wyjaśnić?

wtorek, 21 kwietnia 2020, 14:25

No domyśl sie

Sisauer
poniedziałek, 20 kwietnia 2020, 22:40

Fajny tani samolot. Powinniśmy kupić z 48 szt.

wtorek, 21 kwietnia 2020, 14:25

Nawet pińcet

Pirat
wtorek, 21 kwietnia 2020, 02:41

A po co nam to kupić? Bo taki „fajny”?

Arek
poniedziałek, 20 kwietnia 2020, 20:12

Polska powinna kupić 11 egzemplarzy

Wesołek
wtorek, 21 kwietnia 2020, 12:50

Ale przede wszystkim i w ogóle, to powinniśmy być "piękni i bogaci"! Reszta potem. Bawią mnie do łez wzniosłe i tak "chwytliwe" hasła, że "powinniśmy"!! "Brawo Ty"!!

abc
wtorek, 21 kwietnia 2020, 10:29

Amerykanie by nam nie zezwoilili.

Marek
wtorek, 21 kwietnia 2020, 09:46

Już chyba na uzbrojonych Masterach, których też nie jestem fanem lepiej byśmy wyszli.

Lld
wtorek, 21 kwietnia 2020, 02:53

Lepiej 5611,38 egzemplarza. Zamiast Su 22.

U
wtorek, 21 kwietnia 2020, 02:37

I dlaczego akurat 11 ?

KAR
wtorek, 21 kwietnia 2020, 00:00

Dobry pomysł ;)

Davien
poniedziałek, 20 kwietnia 2020, 22:43

Ta przeróbke MiG-21?? A po kiego?

Katon
wtorek, 21 kwietnia 2020, 09:52

Głęboka ta przeróbka. Inny kadłub, inny płat. Ale skoro ma jeden kadłub, dwa skrzydła i jeden silnik, a do tego tak napisał Davien, to to musi być prawda.

Marek
wtorek, 21 kwietnia 2020, 16:35

Sprawdź sobie parametry tego samolotu. Poza prędkością i pułapem jest gorszy od uzbrojonego Mastera. Gdyby ten ostatni dostał lepsze silniki w tym także by nie odstawał. Wystarczy popatrzeć na parametry chińskiego klona Jaka-130 z ukraińskimi silnikami. Nie ważne co zmienisz w Migu-21. Cuda z niego nie zrobisz. To zupełnie inna koncepcja samolotu. Od jego czasów w aerodynamice zmieniło się co nieco.

AciD
wtorek, 21 kwietnia 2020, 13:30

To treningowa wersja JL-9 który jest wersją rozwojową J-7 który zaś jest chińską kopią Mig-21.

Davien
wtorek, 21 kwietnia 2020, 12:01

Katon, to nawet nei wiesz czym jak widac jest FTC-2000??? Dokształc sie to potem diecko porozmawiamy.

Tfz
wtorek, 21 kwietnia 2020, 14:46

A ty Davienku dokształć się czym jest Sayyad-1 bo opowiadasz bajki.

Waldi
poniedziałek, 20 kwietnia 2020, 20:04

MiG-21 z wlotami powietrza po bokach

Marcin
wtorek, 21 kwietnia 2020, 17:45

tak, Raptor to przecież tylko taki Mustang tyle że ma dwa silniki odrzutowe.

Davien
czwartek, 23 kwietnia 2020, 03:08

Marcin, zapoznaj sie z historia powstania FTC-2000 bo tym porównaniem jedynie udowodniłęs ze nic nie wiesz.

zbibi
wtorek, 21 kwietnia 2020, 15:23

tak a WV Golf 7 generacji to to samo co Golf jedynka z tyle że z nowymi kołpakami......

Tweets Defence24