Reklama

Siły zbrojne

Chinooki H-47 Block II trafią do Królewskich Sił Powietrznych

Fot. Andrew Linnett/Wikimedia/OGL v1.0
Fot. Andrew Linnett/Wikimedia/OGL v1.0

Departament Obrony USA ogłosił przyznanie zamówienia firmie Boeing na dostawę Chinooków H-47 Block II dla Królewskich Sił Powietrznych. Najnowsza wersja, zwana również CH-47ER, będzie charakteryzowała się zwiększonym zasięgiem oraz ładownością, względem bazowego CH-47F. Dostawa śmigłowców ma rozpocząć się w 2026 roku, a zakończyć najwcześniej w 2030.

We wtorek 22 czerwca amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych przyznało zaaprobowany przez Departament Obrony USA kontrakt spółce Boeing o wartości 578 milionów dolarów (2,19 mld zł) na rozpoczęcie produkcji czternastu śmigłowców H-47 Block II na potrzeby brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych.

Zgodnie z dużym kontraktem z pierwszej połowy br. Wielka Brytania ma finalnie zapłacić 1,97 miliarda dolarów (ok. 7,45 mld zł) za śmigłowce, silniki, systemy nawigacyjne i dodatkowe elementy oferowane w ramach procedury Foreign Military Sales. Cena wydaje się wysoka, RAF długo zwlekał z podpisaniem umowy, tłumacząc się cięciami budżetowymi w dobie pandemii koronawirusa. Niemniej dzięki temu zakupowi Wielka Brytania stanie się pierwszym zagranicznym posiadaczem najnowszego wariantu Chinooka, zaraz po amerykańskim 160. Pułku Lotniczym Operacji Specjalnych. Dostawy mają zostać rozpoczęte w 2026 roku, a zakończone do początku lat trzydziestych XXI wieku.

CH-47F jest najnowszym wariantem śmigłowca Chinook, oblatanym w 2001 roku i będącym w produkcji od 2006 r. Posiada on cyfrowy kokpit z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami i ulepszonymi systemami łączności. Zwiększono komfort korzystania z wiropłatu, poprzez zastosowanie systemu tłumienia drgań. Co ciekawe, poprzez modyfikację sposobów produkcji kadłuba udało się zmniejszyć  liczbę używanych części, przez co zrealizowano jeden z głównych celów przyświecających modernizacji w postaci zmniejszenia kosztów produkcji. Dalszy wpływ na obniżenie kosztów i poprawę osiągów miało zastosowanie wydajniejszych silników Honeywell Lycoming T-55-GA-714A.

Dalsza modyfikacja CH-47F, o który zabiegają Brytyjczycy, czyli CH-47ER Block II charakteryzuje się z kolei jeszcze bardziej zwiększonym zasięgiem dzięki przebudowanym zbiornikom paliwa, ładownością do 10 000 kilogramów (tonę więcej względem CH-47F), mocniejszymi silnikami T-55-715 oraz szeregiem dodatkowych modyfikacji kadłuba i wirników nośnych.

W RAF Chinooki są eksploatowane od 1980 roku. Obecna flota Królewskich Sił Powietrznych posiada wiele ich wariantów, w tym HC4, HC5, HC6 (zmodernizowany na potrzeby brytyjskie CH-47F) i HC6A, w łącznej liczbie 60 maszyn. Niewykluczone jest to, że nowe zamówienie pozwoli na zastąpienie najstarszych używanych przez RAF Chinooków HC.2 i 2A, czyli CH-47D, używanych od lat osiemdziesiątych przez brytyjskie lotnictwo. Wielka Brytania planuje nie rozstawać się z tymi wiropłatami do co najmniej lat czterdziestych XXI wieku.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama