Bundeswehra otrzymała pierwszy H145 SAR

11 grudnia 2019, 13:29
thumbnail_H145-DOPH-0063-124
Fot. Airbus

Na kilka miesięcy przed terminem firma Airbus Helicopters - za pośrednictwem Federalnego Biura Zaopatrywania, Wsparcia Logistycznego oraz Technologii Informatycznych Bundeswehry (BAAINBw) - przekazała niemieckim siłom zbrojnym pierwszy śmigłowiec H145 przeznaczony do lotniczych misji poszukiwawczo-ratowniczych. Łącznie Niemcy zamówiły siedem wiropłatów tego typu. Mają one zastąpić wyeksploatowaną już flotę wiropłatów SAR złożoną z maszyn Bell UH-1D.

Oprócz zadań ściśle militarnych Bundeswehra jest odpowiedzialna także za prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) w razie zaistnienia cywilnych wypadków lotniczych na terytorium Niemiec. Dlatego utrzymuje w całodobowym dyżurze śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze, które są również dostępne do użycia, gdy zachodzi potrzeba niesienia pomocy ofiarom katastrof naturalnych czy przemysłowych.

Cieszymy się, że możemy dostarczyć ten śmigłowiec nie tylko na czas, ale w tym przypadku nawet przed umownym terminem „H145 używane już w Bundeswehrze sprawdziły się, zwłaszcza dzięki bardzo wysokiej dostępności operacyjnej. Widzimy dla nich o wiele więcej możliwych zastosowań we wszystkich rodzajach sił zbrojnych.

Wolfgang Schoder, dyrektor generalny Airbus Helicopters Deutschlan

Obecnie używane śmigłowce Bell UH-1D Bundeswehra wdrożyła na początku lat siedemdziesiątych. Ich następcy będą stacjonować w Niederstetten, Holzdorf i Nörvenich. Ostatnia z maszyn H145 LUH SAR (Light Utility Helicopter Search and Rescue) zostanie dostarczona niemieckiemu wojsku na początku 2021 r., po zakończeniu przewidzianego w umowie szkolenia załóg. Firma Airbus Helicopters zajmie się ponadto wsparciem logistycznym, naprawami i obsługą nowych śmigłowców.

Śmigłowce H145 LUH SAR dla Bundeswehry są wyposażone między innymi w zaawansowane kamery, reflektory, systemy lokalizacji nadajników awaryjnych, zestaw sprzętu medycznego oraz wciągarki i haki ładunkowe, których można użyć np. do przenoszenia zbiorników ze środkiem gaśniczym. Łatwo je rozpoznać dzięki drzwiom pokrytym jasnopomarańczowym lakierem i niebieskiemu napisowi „SAR”.

image
Fot. Airbus
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Reklama
Roman
środa, 11 grudnia 2019, 14:48

A my będziemy mieć nowiutkie helikoptery wyprodukowane z Ukraińcami. Przecież obiecali to będzie tak jak 1000 dronów i 160 Himarsów. Tylko poprzednicy nic nie robili...

Gnom
środa, 11 grudnia 2019, 16:12

Jak byś nie zauważył u nich wojsko służy w formie LPR - u nas nie. Poza tym W-3 wcale nie jest gorszy w tej roli, a cywilne H-135 to też nie czasy przedpotopowe.

EUropa
środa, 11 grudnia 2019, 18:49

Wojsko nie sluzy w Niemczech jako LPR a jest jego "malutka" czescia z niewielka liczba helikopterow. Ogolnie jest to kilka podmiotow/organizacji z czego najwieksze to ADAC Luftrettung - 35 helikopterow(cale zolte z napisem ADAC), DFR Luftrettung - 30 helikopterow(czerwono-biale z napisem DRF), Ministerstwo Spraw Wewnętrznych - 12 heklikopterow (pomaranczowe), do tego Wojsko (Ladowe i Marynarka), Joanniter-Unfall-Hilfe i Policja Federalna - kazdy po kilka sztuk.

Davien
środa, 11 grudnia 2019, 18:11

Problem tylko w tym że zdaje sie w Polsce nie lata zaden cywilny W-3AE czyli własnie SAR Jedynie Marynarka ma 8 Anakond a SG jedna.

-CB-
środa, 11 grudnia 2019, 23:45

Kolego Davien, w naszym SAR lądowym (bo o takie ratownictwo tu chodzi) latają Mi-8, W-3 i ciągle Mi-2...

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 12:40

Panie CB a ile z tych maszyn to dedykowane pod SAR W-3AE? Bo wydaje mi się ze zero. Lataja W-3 ale w wersjach W-3A albo wojskowe Anacondy w SAR morskim.

-CB-
czwartek, 12 grudnia 2019, 16:13

To źle Ci się wydaje. W różnych jednostkach są używane wersje WA SAR, AE i RL. No i AE wcale nie jest dedykowana pod SAR, bo to bardziej karetka reanimacyjna.

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 18:54

Panei CB wersja W-3AE jest cywilna wersja poszukiwawczo-ratownicza czyli własnei SAR. W Polsce nei lata ani jedna sztuka tej maszyny. jeżeli jest inaczej to poprosze o dowód. Wersja W-3rL to wojskowa sanitarka na bazie Sokoła wiec panie CB prosze nei mylic maszyn.

-CB-
czwartek, 12 grudnia 2019, 23:26

Davien... To może mały wykład: kiedyś były Mi-2RM (ratownictwo morskie) i Mi-2RL (ratownictwo lądowe). Później, analogicznie powstały wersje W-3RM (SAR morskie - doprowadzone teraz to standardu WARM) i W-3RL (SAR lądowe). Obie wersje z identycznym wyposażeniem ratowniczo-medycznym, a różniące się wyposażeniem specyficznym dla danego obszaru działania. Następnie doszyły jeszcze śmigłowce przerobione z innych wersji, czyli WA SAR. W-3AE (od Aero Ewakuacja) to nie typowy SAR, ale bardziej karetka. Można powiedzieć, że RL, WA SAR i CSAR, to odpowiedniki zespołu ratownictwa medycznego, a AE to odpowiednik karetki reanimacyjnej. Co do wykorzystywania, to wygląda to tak: śmigłowce w wersji WARM mają 43. i 44. BLotM, wersję CSAR 56. BLot, wersje RL i WA SAR posiadają trzy Grupy Poszukiwawczo Ratownicze, a wersję AE (numery boczne 0911 i 0613) użytkuje Powietrzna Jednostka Ewakuacji Medycznej (podobnie jak dwa Mi-17AE). Przeczytać, zrozumieć, zapamiętać i nie powielać bzdur...

Davien
niedziela, 15 grudnia 2019, 14:50

Panie CB ja o wersji cywilnej SAR, a ty o wojskowej... Może zrozum w końcu ze doskonale wiem co lata z W-3 w polskim wojsku a W-3RL to wersja ratownicza a nei poszukiwawczo ratownicza jak Anacondy. W-3AE to akurat wersja SAR ale cywilna i o te maszyny mi chodziło ze ich w ogóle w Polsce nie ma a nei o wersje wojskowe. CSAR to jest tylko zdaje sie Głuszec Więc może w końcu zrozumiesz ze ty o jednym a ja o czym innym mówiłem, ale watpię.

CB
niedziela, 15 grudnia 2019, 23:03

Davien, nie zamierzam się kopać z koniem. Jest dokładnie tak jak napisałem, a czy to przyjmiesz do wiadomości czy nie, to już Twoja sprawa. Kto używa w Polsce wersji AE Ci podałem (PJEM), nawet z dokładnymi numerami (są takie dwa - 0911 i 0613). PJEM ma również dwa Mi-17 w wersji AE. Z mojej strony EOT. PS. I nie żadne AnaCondy, jak powtarzasz z uporem maniaka, tylko AnaKondy.

Davien
czwartek, 19 grudnia 2019, 15:36

Ok panei CB z tym PJEM ma pan rację, przepraszam

Trek
środa, 11 grudnia 2019, 18:22

Oczywiście że latają , dyżur trzyma Mińsk Mazowiecki, Kraków i Świdwin do tego Marynarka Wojenna ogarnia teren morski

-CB-
środa, 11 grudnia 2019, 23:55

Oprócz tych trzech GPR o których piszesz, jest jeszcze PJEM w Nowym Gliniku (podlegająca pod brygadę kawalerii powietrznej), a także pojedyncze sztuki śmigłowców w bazach lotniczych (choćby Mi-2RL w Pruszczu Gdańskim).

Davien
środa, 11 grudnia 2019, 23:33

Panie Trek, nie ma w Polsce ani jednego W-3AE czyli cywilnej wersji SAR, sa jedynie Anakondy w wersjach wojskowych. W TOPR czy gdzie indziej latają jedynie W-3A lub W-3AM

Gnom
czwartek, 12 grudnia 2019, 10:04

Nie ma w LPR, bo LPR robiąc przetarg postawił warunek mniejszej MTOW jak masa własna W-3. O przeznaczeniu nie decyduje oznaczenie, a wyposażenie, a W-3 TOPR ma wyposażenie medyczne podobnie jak chyba ponad 20 wojskowych (przynajmniej nominalnie - może leżeć w magazynie), w tym Głuszce. A jeśli chodzi o możliwości W-3 z zakresie SAR/EMS poczytaj opinie Czechów czy Hiszpanów (i to w tak trudnym terenie jak Canary). Dwa latały we Włoszech, w tym na obsługiwały tor Monza, ale pewnie jak Leonardo przejęło Świdnik po przyjściu do remontu jakimś cudem już z niego nie wróciły , jak wiele śmigieł z HASA.

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 12:45

Panie Gnom, prosze nie mylic smigłowców z LPR które sa maszynami medycznymi z maszynami SAR. W Polsce nei ma ani jednego W-3 w dedykowanej wersji SAR nie tylko w LPR ale nigdzie. W TOPR lata wojskowa Anaconda. czyli wojskowe SAR. Cesi tez nie dostali wersji SAR czyli poszukiwawczo-ratowniczej a jedynie sanitarną. Ich maszyny to 11 W-3A Panei Gnom naprawde proszę rozrózniacz maszyny SAR od EMS

Gnom
czwartek, 12 grudnia 2019, 16:28

Ty jednak żyjesz w jakimś wirtualu. Śmigłowce wyposażone w medycyne, systemy namiarowe (cywilne i wojskowe, w tym kodowane) zdolne do całodobowego wykrywania ludzi w terenie przy pomocy głowicy optoelektronicznej nie są SAR. Polecam ATP-10 i jego odpowiedniki cywilne. A tak w ogóle to opisałem wyposażenie W-3RL (te z napisem na drzwiach SAR) i W-3PL czyli Głuszce, o wielki D...!

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 19:03

Panei Gnom i sam pan potwierdził ze absolutnie nie wie o co chodzi:) Pisałem nie o wojskowych Anacondach ale o cywilnych maszynach SAR czyli W-3AE ale jak widac nie doczytałes i osmeiszyłes sie na całego:) A W-3RL to wersja ratownicza wojskowa a nei SAR.

Gnom
piątek, 20 grudnia 2019, 09:27

No i gdzie ta twoja definicja Heli SAR?Nie przysłali, czy nie umiesz przetłumaczyć na polski. Mija prawie tydzień.

Gnom
poniedziałek, 16 grudnia 2019, 08:55

Ciągle nie przechodzi - zatem jeszcze krócej. W-3AE to śmigło z PJEM służące do ewakuacji. W-3 SAR wyposażone wg norm międzynarodowych to wersje W-3RL, W-3PL, W-3RM (różnych odmian), których polska nazwa własna brzmi Anakonda (przez K). Czekam na twoja definicję śmigłowca SAR, skoro ATP-10 i jego cywilne odpowiedniki nie definiują SAR.

-CB-
poniedziałek, 16 grudnia 2019, 14:56

Generalnie się z Tobą zgadzam, choć z małymi uwagami. Wersji RM nie mamy już chyba żadnej, bo wszystkie z MW doprowadzono do jednolitej WARM (choć te dwa przerobione z transportowych T, to tak naprawdę W-3WA TSAR). Obecnie posiadamy śmigła poszukiwawczo-ratownicze (czyli SAR) w wersjach WARM (Anakonda), WA SAR (Sokół), RL (Sokół) i PL (Głuszec). Dwa śmigłowce ratowniczo-ewakuacyjne to AE (Sokół). Do tego dochodzi jeszcze maszyna TOPRu, która jest oficjalnie w wersji WA, ale doposażona i w sumie bliżej jej do AE, niż tych wersji SAR. A Daviena i tak nikt nie przekona, ze białe jest białe, a czarne ...

-CB-
czwartek, 12 grudnia 2019, 16:18

Davien, znowu wypisujesz bzdury. Jak najbardziej mamy śmigłowce SAR i są to wersje WA SAR i RL (nie AE, jak Ci się wydaje). AE też oczywiście mamy (PJEM), ale jest to śmigłowiec właśnie bardzo podobny do śmigieł LPR, czyli karetka reanimacyjna.

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 18:57

Panei CB wersja RL to wojskowa sanitarka, Wersja SAR wojskowa to RM Anaconda natomiast W-3WA to wojskowa werja W-3A uzbrojona jak W-3@. Wie pan w ogóle o czym pisze?

-CB-
czwartek, 12 grudnia 2019, 23:29

Nie będę się powtarzał, więc przeczytaj co napisałem trochę wyżej. Ogólnie rzecz biorąc, tkwisz w wielkim błędzie. Wielbłądzie bym powiedział...

środa, 11 grudnia 2019, 15:15

Kwestią czasu jest skierowanie tych śmigłowców do pomoćy w ratowaniu ubogacaczy kulturowych u wybrzezy Europy

EUropa
środa, 11 grudnia 2019, 18:30

Do tego celu to raczej 50 zamówionych dla Marynarki Wojennej i juz dostarczanych NH90 Sea Lion i Sea Tiger bedzie ;)

Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama