Reklama

Siły zbrojne

Budżetowa lista życzeń sił zbrojnych USA

US Navy chciałaby pozyskać 22 dodatkowe samoloty walki radioleketronicznej EA-18G Growler, jednak przyznany poziom finansowania jej na to nie pozwala. Fot. Mass Communication Specialist Seaman Liam Kennedy/US Navy.
US Navy chciałaby pozyskać 22 dodatkowe samoloty walki radioleketronicznej EA-18G Growler, jednak przyznany poziom finansowania jej na to nie pozwala. Fot. Mass Communication Specialist Seaman Liam Kennedy/US Navy.

Dowództwa poszczególnych rodzajów sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych ujawniły listy „koniecznych” zakupów nowego sprzętu i uzbrojenia, które nie zostaną sfinansowane w ramach budżetu na FY2015.

Prezydencki projekt budżetu DoD na rok fiskalny 2015 przewiduje wprowadzenie szeregu ograniczeń wydatków, także tych przeznaczonych na zakupy nowego sprzętu i uzbrojenia. Większość dowódców służb podlegających Departamentowi Obrony uważa przyznane środki za dalece niewystarczające. Publikacja listy najpotrzebniejszych wydatków ma uświadomić parlamentarzystom, jakie są najważniejsze potrzeby sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

Lista zawiera przede wszystkim zakupy nowego sprzętu i uzbrojenia, głównie na potrzeby USAF i lotnictwa US Navy. Siły powietrzne USA nie otrzymają zatem w FY2015 finansowania na „niezbędne” zakupy 2 dodatkowych samolotów wielozadaniowych F-35A, 10 samolotów transportowych C-130J Hercules oraz 12 bsl MQ-9 Reaper. US Navy chciałaby pozyskać 22 samoloty walki radioelektronicznej E/A-18G Growler, 5 samolotów wielozadaniowych F-35C, a także samolot wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye. US Army i Gwardia Narodowa proszą natomiast Kongres o przyznanie dodatkowych środków na bieżące potrzeby, związane ze szkoleniem, odtwarzaniem gotowości bojowej czy utrzymaniem infrastruktury.

Zwiększenie wydatków obronnych USA w roku fiskalnym 2015 ponad limity dopuszczone przez Bipartisan Budget Act wydaje się jednak mało prawdopodobne. Administracja prezydenta Obamy oraz republikańska opozycja mają różne koncepcje co do pozyskiwania źródeł dodatkowych funduszy, choć istnieje zbieżność co do obszarów, w których wydatki Departamentu Obrony powinny zostać zwiększone. Kluczowym dla dalszego finansowania sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych będzie rok 2015, kiedy to zakończy obowiązywanie Bipartisan Budget Act, a budżet na FY2016 będzie opracowywany w cieniu walki politycznej związanej z wyborami prezydenckimi i wyborami do Izby Reprezentantów.

(JP)

Reklama

Komentarze

    Reklama