Brytyjskie systemy hipersoniczne kwestią "niedalekiej przyszłości"

24 lipca 2019, 10:49
flight_2
Wizja hipersonicznego pocisku napędzanego silnikiem SABRE, opracowywanego przez brytyjską firmę Reaction Engines. Rys. Reaction Engines

Royal Air Force (RAF) planuje wprowadzić do eksploatacji w niedalekiej przyszłości systemy hipersoniczne. Obecnie z inicjatywy tego rodzaju Sił Zbrojnych Wielkiej Brytanii zamierza się pozyskać niezbędną technologię i źródła napędu dla broni wykorzystywanej przez obecne i przyszłe maszyny bojowe.

Tym samym Wielka Brytania chce dołączyć do wąskiego grona państw prowadzących zaawansowane prace badawczo-rozwojowe lub już wykorzystujących broń hipersoniczną w swoich arsenałach (oficjalnie to USA, Chiny, Rosja, Francja i Indie, ale możliwe iż nad taką bronią pracują i inne, nieujawnione jeszcze kraje).

Systemami hipersonicznymi ze strony RAF ma się zająć Rapid Capabilities Office (RCO), któremu postawiono zadanie pozyskania rakiet hipersonicznych w ciągu kolejnych czterech lat. Na ten cel planuje się przeznaczyć ok. 12,4 mln USD. Mogły by je przenosić obecnie eksploatowane (Eurofighter Typhoon i F-35B) oraz przyszłe samoloty bojowe tzw. szóstej generacji (Tempest).

Wymagania związane z opracowaniem, budową i wykorzystaniem systemów hipersonicznych powodują, że kraje je rozwijające muszą posiadać wysoki potencjał militarny, technologiczny i ekonomiczny zarazem. Potrzebne są bowiem odpowiednie technologie, nowej generacji układy napędowe, ale też efektywny system pozycjonowania i rozpoznania, dowodzenia, walki radioelektronicznej i osłony, który nie jest dostępny dla większości państw.

Jak na razie Brytyjczycy zamierzają zawrzeć dwuletnie kontrakty z wybranymi firmami na przeprowadzenie badań projektowych, rozwój i testy systemów napędowych, z kolei nad napędami przeznaczonym dla systemów hipersonicznych w Wielkiej Brytanii pracują już m.in. firmy BAE Systems i Reaction Engines oraz Rolls-Royce. Jedną z propozycji jest zmodernizowanie silnika turbinowego EJ-200 wykorzystywanego na Typhoonach oraz zastosowanie w nim zupełnie nowej technologii chłodzenia wstępnego.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 15
Reklama
grzyb
czwartek, 25 lipca 2019, 17:23

12,4 mln USD?

dim
środa, 24 lipca 2019, 22:14

Nie ma Migów-21ale są jeszcze T-72. Jest szansa :)

Marek
środa, 24 lipca 2019, 13:46

Czyżby MiGa-21 przerobili?

Stoltenberg
środa, 24 lipca 2019, 17:12

Mi bardziej przypomina francuski samolot Leduc 010. Pierwszy na swiecie samolot napedzany silnikiem strumieniowym.

dim
czwartek, 25 lipca 2019, 09:37

Zdaje się, że ze wskazanej dwójki, tylko Mig-21 miał skrzydła typu "delta".

Davien
czwartek, 25 lipca 2019, 13:35

I co z tego, skrzydła delta mogli wziaść od Mirage, F-10204 i całej masy innych maszyn

P11c
środa, 24 lipca 2019, 13:33

Widać, że wzorowali się na naszych migach i su, MON powinien rozpisać przetarg na dialog, badanie możliwości rynku do przeprowadzenia dialogu na modernizację naszych mig 21 i Su do standardu pocisk hipersoniczny

fan_club_Daviena
środa, 24 lipca 2019, 13:18

taaak jak USA, niedaleka przyszłość czyli jakieś 7-10 lat zanim będa operacyjne ... Rosjanie zakasowali wszystkich swoja hipersoniką ...

Jojo
środa, 24 lipca 2019, 18:36

Dlatego oficjalny rekord lotu rakiety supersonicznej należy do USA "waverider" rosja rozpędza swoje rakiety silnikami rakietowymi na krótkoch dystansach potem nastepuje szybowanie głowicy która zwalnia! USA pracuje nad pociskami napedznymi silnikami strumieniowymi gdzie lot supersoniczny trwa na całej długości lotu. Taka różnica!

R
czwartek, 25 lipca 2019, 14:41

Zamiast bzdury pisac wystarczy odrobine poczytac np o projekcie Kholod albo Igle

Davien
czwartek, 25 lipca 2019, 16:36

Panie R, projekt Kholod to pocisk z S-200 z doczepionym demonstratorem technologi silnika scramjet, odbyło toto moze z 1-2 loty o ile w ogóle. Na tej podstawie miał powstać pojazd GLL-8 czyli ta twoja Igła i powstał , odbył nawet jeden lot na pewno i tyle, dwie kolejne wersje pozostały na papierze.. Oficjalny rekord nalezy do X-51 Waverider więc jak widac to pan pisze bzdury.

Davien
środa, 24 lipca 2019, 17:47

Funku, jaka hipersoniką?? Bo 3M22 ciagle coś nie moze zaistnieć, Kinżał to ALBM, ot taki uproszczony mocno Skybolt

Józuś
środa, 24 lipca 2019, 13:14

U nas też już od dawna mamy systemy hipersoniczne. Np. zakupy sprzętowe. Są tak szybkie, że ich nikt nie widział poza paroma egzemplarzami "paradnymi"

fanklub_D
środa, 24 lipca 2019, 13:13

Oooo zrzynają mig-21 ?!?!?!

Davien
środa, 24 lipca 2019, 17:49

Jak co funku to D-21 a nie antycznego Mig-a:))

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama